Ac funkar ej.Volvo 940 turbo 95:a Automat

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Ac funkar ej.Volvo 940 turbo 95:a Automat

Inlägg av lustgas »

Hej,tänkte försöka få igång min ac .Så det första ja måste göra är å flytta över chippet ifrån nuvarande box till den box som ska sitta egentligen.(I det här fallet 954 box).Vad måste man mer göra för å skrämma liv i den förutom detta??
Själva kompressorn snurrar bara med,det händer inget när man trycker på knapparna.Bör väl tilläggas att den aldrig har fungerat i min ägo,testat med orginalboxen men ingen skillnad,han slår inte igång.Antar att problemet även hänger ihop med att min kylfläkt inte fungerar heller,samma där har aldrig funkat i min ägo där med.


Jaja lite rörigt blev det men hoppas ni förstår:)
mera mos

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Ac funkar ej.Volvo 940 turbo 95:a Automat

Inlägg av einar- »

Har du gas i ACn då?
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: Ac funkar ej.Volvo 940 turbo 95:a Automat

Inlägg av lustgas »

hej,det vet jag ej aldrig kollat detta
mera mos

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Ac funkar ej.Volvo 940 turbo 95:a Automat

Inlägg av einar- »

Prova bygla lågtrycksvakten och testa om kompressorn slår till då. Nu vet jag inte vart den sitter på 940 men på min 740 sitter den uppe på torkfiltret.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Ac funkar ej.Volvo 940 turbo 95:a Automat

Inlägg av Volvo245GLT »

AC:n jobbar oberoende av motorns styrbox, som dock får en signal om att höja tomgången något när kompressorn slår till.
Vilken klimatpanel har du? Den där man stället in gradantal och "auto"-lägen på fläkt och luft, eller den manuella varianten?

Inte för att låta överdrivet pessimistisk, men gasbrist är det troligaste felet. Prova som sagt att bygla tryckkontakten på torkfiltret..
Ofta är kondensorn (AC-kylaren) sönderärjad, och inte helt ovanligt med hål på det tunna röret som går från kondensorn.

Elkylfläkten styrs av motorns styrbox, men även av AC:ns pressostater. Du hittar 3 stycken sådana nertill på kondensorn. Två styr fläkten (hög- eller lågfart) och den 3:e som är lila har jag för mig klipper matningen till kompressorn om trycket skulle bli för högt.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: Ac funkar ej.Volvo 940 turbo 95:a Automat

Inlägg av lustgas »

oki,skall börja med å kolla om kompressorn slår till först. Jag har den med autoläge å gradantal, återcirkulation å ac off knappen.
mera mos

Skriv svar