Lite småfrågor om 740

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
navid
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 dec 2012, 01:59
Kör: 740 GLE, S80
Ort: Malung, Dalarna
Kontakt:

Lite småfrågor om 740

Inlägg av navid »

Hej! Har lite småfrågor om ditten o datten som jag tänkte ta upp. Snart börjar våren komma och det är dags att ta tag i 740n inför våren.

*Funderar på att skaffa dimljus, dock verkar originalgrejerna inte gå att få tag på. Finns det alternativa lösningar men som fortfarande ser snyggt ut utan att förstöra originalstuket?

*Fick tag på ett NOS emblem som lyder "Catalyser". Någon som vet vilka bilar dessa satt på? 340 eller 240?

*Ska införskaffa mätarringar, hur monterar jag isär instrumenthuset så jag får åtkomst till mätartavlorna? Min kunskap sträcker sig endast till lampbyte i mätarhuset.

*Bilen har stått sen november och ska under slutet av nästa månad starta upp den igen för att kunna börja göra lite småjobb på den. Dock så undrar jag om det är något jag bör ha i åtanke då jag startar upp den i o med att den stått ett tag? Står i garage på 15 plus med batteriet urtaget och tankade fullt men bytte inte olja, gjorde endast påfyllning några veckor innan. Något speciellt att tänka på?

*Kopplingen knarrar och gnisslar och måste ta tag i det då det är sjukt störigt ljud som hörs mest utifrån. Vad kan orsaka knarrandet tro? Låter ungefär som en gammal rasslig gungstol, inte så roligt m a o.

*Ena lyktglaset fram är lite ärgat (ser ut som fukt på insidan av glaset), och jag kan se att det blir sämre ljus ur den lyktan (dock utan nedslag på bilprovningen). Vad kostar ett nytt glas på Volvo och är det lätt att byta själv?

Mvh :D
Bild

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4741
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Lite småfrågor om 740

Inlägg av Arly165 »

Tycker det är svårt att få icke original spojlerljus att se bra ut. Speciellt på 90+ fronten. Man ser misslyckade exempel allt för ofta både på trubbnosar och 90+
Mycket svårt att hitta originalen till din front men det är ju din bil så hittar du nån variant som du själv gillar så är det ju bara att montera.

Mätarringarna kan du montera om du delar på mätarhuset, sitter vanliga krysskruvar runt om hela huset. Ta in det och lägg det på arbetsbänken och ta en titt så blir det ganska uppenbart efter en stund.

Har bilen stått i varmgarage över vintern så brukar då inte jag tänka på nåt särskilt innan första uppstart. Kolla oljan en gång för säkerhets skull sen så kanske satsa på en vårservice ganska snart?

Nu vet jag inte om din bil har vajerkoppling eller hydraulisk, men eftersom att den är 90+ utgår jag ifrån att den är hydraulisk.
Prova först att smörja pedalen. Funkar inte det så skulle jag kolla på ett oljebyte i slavcylindern.
Det är ganska lätt, du tömmer den genom en nippel i ena änden och genom att trycka försiktigt på pedalen.
Sen in med ny bromsvätska, var noga med att hela tiden ha behållaren i princip full annars kommer du pumpa ner ny luft till slavcylindern. När det börjar komma bromsvätska utan bubblor så är det dags att stänga nippeln.

Ett nytt lyktglas, eller bättre beg. snbarare skulle jag titta efter på skroten. Kommer se konstigt ut med bara ett nytt på bilen.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Mille740
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 28 nov 2011, 17:31
Kör: 244tic-83,v70 -02
Ort: varberg

Re: Lite småfrågor om 740

Inlägg av Mille740 »

det är enkelt att byta lyktglas lossa bara lyktan från bilen och så sitter glaset med metallclips runt om som du bänder upp med mejsel

kopplingsknarret kommer det ifrån pedalen eller ifrån inne i sprängkåpan vid kopplingen?
Nuvarande bilar; Volvo 244 Tic -83, 744 GL -88 & V70 TDI -00. Sålda: 740 GL -89, 740 GLT 16v-88, 740 SE -87, 940 LTT -96, 855 -95

navid
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 dec 2012, 01:59
Kör: 740 GLE, S80
Ort: Malung, Dalarna
Kontakt:

Re: Lite småfrågor om 740

Inlägg av navid »

Arly165 skrev:Tycker det är svårt att få icke original spojlerljus att se bra ut. Speciellt på 90+ fronten. Man ser misslyckade exempel allt för ofta både på trubbnosar och 90+
Mycket svårt att hitta originalen till din front men det är ju din bil så hittar du nån variant som du själv gillar så är det ju bara att montera.

Mätarringarna kan du montera om du delar på mätarhuset, sitter vanliga krysskruvar runt om hela huset. Ta in det och lägg det på arbetsbänken och ta en titt så blir det ganska uppenbart efter en stund.

Har bilen stått i varmgarage över vintern så brukar då inte jag tänka på nåt särskilt innan första uppstart. Kolla oljan en gång för säkerhets skull sen så kanske satsa på en vårservice ganska snart?

Nu vet jag inte om din bil har vajerkoppling eller hydraulisk, men eftersom att den är 90+ utgår jag ifrån att den är hydraulisk.
Prova först att smörja pedalen. Funkar inte det så skulle jag kolla på ett oljebyte i slavcylindern.
Det är ganska lätt, du tömmer den genom en nippel i ena änden och genom att trycka försiktigt på pedalen.
Sen in med ny bromsvätska, var noga med att hela tiden ha behållaren i princip full annars kommer du pumpa ner ny luft till slavcylindern. När det börjar komma bromsvätska utan bubblor så är det dags att stänga nippeln.

Ett nytt lyktglas, eller bättre beg. snbarare skulle jag titta efter på skroten. Kommer se konstigt ut med bara ett nytt på bilen.
Mille740 skrev:det är enkelt att byta lyktglas lossa bara lyktan från bilen och så sitter glaset med metallclips runt om som du bänder upp med mejsel

kopplingsknarret kommer det ifrån pedalen eller ifrån inne i sprängkåpan vid kopplingen?
Tack för tipsen! [buga] Ska kolla närmre på kopplingen, svårt att avgöra vart ljudet kommer ifrån! Hade tänkt satsa på en service i vår eller i sommar. Ang. lyktglasen så är det ena glaset nytt, eller nästan nytt i alla fall och det andra bör bytas känner jag. Ser direkt skillnad i ljusstyrkan på lyktorna. Åter igen, tack för tipsen. :)
Bild

Skriv svar