Demontera drag?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Demontera drag?

Inlägg av SEpaket »

Har litet problem med 940n. Bultarna till det skrotfärdiga draget är ju inte speciellt fräscha. Problemet är att rosten satt sig så illa i att det inte går att dra loss, då skallarna nu är runda. Då inställer sig frågan hur man får loss draget? Skall dessutom montera ett nytt, så det är inte bara att kapa av skallarna. Någon torde ju haft samma problem innan mig, tänker jag.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Demontera drag?

Inlägg av Hesselgren »

värma med acetylen/syrgas, alternativt induktion, innan man drar skallarna runda. om dom nu är runda redan så måste man tex svetsa på nya muttrar ovanpå skallarna. kombinera det med mycke värme. helst ska skruvskallarna vara hallonröda innan det släpper.

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Demontera drag?

Inlägg av SA4AQS »

Jag skulle också bara fixa mitt drag men oj så mycket extra jobb det blev med allt små fix runtomkring.

Jag använde mutter maskin sen fick jag lov att använda hylsa för rund dragna skallar på ett par av skruvarna som inte ville först, denna hylssats köptes på svedol.

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Demontera drag?

Inlägg av SEpaket »

Oj, nu blev det krångligt... Kanske skulle behålla draget och byta bilen istället.

Om man har minimalt verktygsbestånd och står i GDS-hall då? Ingen svets eller muttermaskin att tillgå. Hur gör man då? Skallarna är inte runda än, vi provdrog inte så mycket just på grund av att vi kände att det gav sig.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Demontera drag?

Inlägg av einar- »

sexkantshylsor är ett måste. Försök slå på en för liten hylsa med våld (tumhylsor brukar vara bra vid ett sånt tillfälle) och håll tummarna för att bulten släpper utan att skallen blir ännu rundare
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Demontera drag?

Inlägg av SEpaket »

Jag skulle tro att själva bultarna går ur ganska enkelt om man väl får något fast att skruva i. Tyvärr verkar skallarna totalt genomruttna rakt in i kärnan.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Demontera drag?

Inlägg av Hesselgren »

banka hårt med. banka på hylsa med en liten slägga. gör ofta stor skillnad.

Skriv svar