Skrottipstråden

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Skrottipstråden

Inlägg av SEpaket »

Ja, kanske det, men detta såg ut att vara en GLE 86/87, så tveksamt om den hade katalysator. Men det är klart, det visste säkert inte gänget som var där och plockade delarna.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Skrottipstråden

Inlägg av ramme »

Väldigt synd om ännu en självplock försvinner! :/

Och jag håller med om att det också är väldigt tråkigt när det sabbas så myckert i onödan på de skrotade bilarna, kanske just det som blir härjat är något som någon annan behöver...
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Skrottipstråden

Inlägg av SEpaket »

Ja, Tagene försvann väl redan i höstas någon gång? Den verkar död för evigt. Men Agnesberg verkar ha fått in betydligt fler bilar och det är bra.

Ja, precis. Jag är alltid ytterst varsam när jag skruvar loss saker. Men vissa idioter slår ju ut rutor och river sönder delar av inredningen för att få ut prylar. Överallt ligger smådelar på marken och blir förstörda.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: Skrottipstråden

Inlägg av rockabillyrebel »

Någon som vet om de står någon 940 turbo på agnesberg? Behöver tryckrör, luftburk, insugsslang, slang mellan luftburk och vevhusvent..

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Sv: Skrottipstråden

Inlägg av Maxwell »

rockabillyrebel skrev:Någon som vet om de står någon 940 turbo på agnesberg? Behöver tryckrör, luftburk, insugsslang, slang mellan luftburk och vevhusvent..
Inte i fredags iaf.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Xoffis »

Även självplocken på Växjö bildemontering är på avveckling...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
DUXEN
Uppkörning
Inlägg: 879
Blev medlem: 22 feb 2007, 02:08
Kör: Sidleds
Ort: ENKÖPING
Kontakt:

Re: Skrottipstråden

Inlägg av DUXEN »

Fyyfan.. :(

Returbilen | Kungsåra.

Volvo 740 LIMO 2,3 -1990 38087 mil
Karosstyp: Sedan 4d
Motortyp: 4 Cyl Inspr B230F
Växeltyp: Automat
Vårt löpnr: 340583
Lagerplats: Returbilen Kungsåra Z
Kom in: 2014-04-09

Bild
Bild
Bild
Bild

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Thunberg »

Står en 780 på Eklunds i Skövde, på Sj-plocken, Guld metallic med brun/svart inredning. Brädan och säten saknas !!
Lite smårostig ! Gått 44.000mil. B280F aut.

Bild
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Skrottipstråden

Inlägg av umekille »

Thunberg skrev:Står en 780 på Eklunds i Skövde, på Sj-plocken, Guld metallic med brun/svart inredning. Brädan och säten saknas !!
Lite smårostig ! Gått 44.000mil. B280F aut.

[ Bild ]
:o Den bilen hade varit värt ett bättre öde...men med dagens blverkstadspriser
kan fina bilar skrotas pga. någon sketen 2-a som blir dyr på verksta´n.
Skroten på Teg i Umeå har självplock och sparar 7-9 bilar då de är populära objekt
rensa av kunder innan de pressas.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Man kan ju undra hur någon tänker som skrotar en till synes hyfsad 780 eller limo! [ajbaja] Någonstans borde det väl ändå ringa en klocka om att det kanske rör sig om en lite ovanligare modell?
Och det är väl alla gånger bättre att snabbt bli av med en bil på Blocket för en tusenlapp eller två, än behöva lämna den till skroten alldeles gratis med bara utgifter för transporten dit och massa besvär.
Men men... Folk gör ju som de vill med sina ägodelar, och bilarna som finns kvar och vårdas stiger bara ännu mer i värde. :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Skrottipstråden

Inlägg av SEpaket »

Jag har sett riktigt fina bilar intagna på skroten. Till exempel en (nästan) helt felfri och besiktigad 850 GLT -92 i gott skick som skrotats på grund av kass koppling och det finns fler exempel på 2/7/8/900-vagnar ägda av gamla herrar/damer som skrotats för småfel. Och så dödsbosjukan också. Fick hindra några bekanta från att skicka en 244 -85 på skroten när deras far avlidit för något år sedan. Bilen hade 1 ägare sedan ny, fullstämplad bok och hade gått 13 000 mil. Den såg nästan ny ut och stått i garage sedan ny. Barnens åsikt var "Äh, gammal skit är inget att spara på." Jag lyckades få dessa envetna typer att lägga ut den till bud och såld blev den. Först i efterhand ångrar jag att jag inte erbjöd mig att köpa bilen för en femhundring...
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Skrottipstråden

Inlägg av SA4AQS »

Undrar hur det skulle se ut med en 780 front på 740? Eller åtminstone kofångare och spoiler...

Användarvisningsbild
DUXEN
Uppkörning
Inlägg: 879
Blev medlem: 22 feb 2007, 02:08
Kör: Sidleds
Ort: ENKÖPING
Kontakt:

Re: Skrottipstråden

Inlägg av DUXEN »

SA4AQS skrev:Undrar hur det skulle se ut med en 780 front på 740? Eller åtminstone kofångare och spoiler...
Typ såhära:

Bild
Bild
Bild

Eirike93
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 709
Blev medlem: 26 nov 2012, 13:01
Ort: Kungälv

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Eirike93 »

Offtopic, men med de bakljusen så va det snyggt!
VW Golf TDI -06
VW Golf TDI Alltrack -16

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Thunberg »

umekille skrev:
Thunberg skrev:Står en 780 på Eklunds i Skövde, på Sj-plocken, Guld metallic med brun/svart inredning. Brädan och säten saknas !!
Lite smårostig ! Gått 44.000mil. B280F aut.

[ Bild ]
:o Den bilen hade varit värt ett bättre öde...men med dagens blverkstadspriser
kan fina bilar skrotas pga. någon sketen 2-a som blir dyr på verksta´n.
Skroten på Teg i Umeå har självplock och sparar 7-9 bilar då de är populära objekt
rensa av kunder innan de pressas.

Dock tydligen kabelbrand ngn stans..... därav skrot enl grabbarna på skroten.... Pressades en V70R Saffran härom veckan typ komplett....
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

Tuolja
Uppkörning
Inlägg: 457
Blev medlem: 22 maj 2003, 09:37
Kör: 740 GLE -85
Ort: Linköping

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Tuolja »

Jag var i veckan i Örebro hos en polare och passade på att åka till lite skrotar, bl.a. Returbilen i Örebro men det var väldigt urplockat, fanns bara 5-6 700/900 bilar. Sedan var jag på Nya högåsens bildemontering i Karlskoga, där finns det en del 700 bilar, bl.a. En 765 sen modell med rött skinn i gott skick. Fanns även en 744 som stog i "krosshörnan" den hade rött helskinn i bra skick, framstolarna var lite slitna....frågade vad dem skulle ha för det, alltså 2 stolar & baksätet. 1500:- ! Kanske inte extremt men ändå rätt mycket, påpekade att dem ändå skulle krossa bilen vad det såg ut som, men de blev mest griniga, kan ju även säga att de va invandrare. Så jag sket i det, men jag kan irritera mig på att saker krossas i onödan! :(

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Skrottipstråden

Inlägg av qubert »

Tuolja skrev:Jag var i veckan i Örebro hos en polare och passade på att åka till lite skrotar, bl.a. Returbilen i Örebro men det var väldigt urplockat, fanns bara 5-6 700/900 bilar. Sedan var jag på Nya högåsens bildemontering i Karlskoga, där finns det en del 700 bilar, bl.a. En 765 sen modell med rött skinn i gott skick. Fanns även en 744 som stog i "krosshörnan" den hade rött helskinn i bra skick, framstolarna var lite slitna....frågade vad dem skulle ha för det, alltså 2 stolar & baksätet. 1500:- ! Kanske inte extremt men ändå rätt mycket, påpekade att dem ändå skulle krossa bilen vad det såg ut som, men de blev mest griniga, kan ju även säga att de va invandrare. Så jag sket i det, men jag kan irritera mig på att saker krossas i onödan! :(
Sånt kan man bli så trött på. Det är ju snudd på hyckleri att begära så mycket betalt för nåt de ändå skulle låta gå till pressen. Säljaren skjuter sig själv i foten också, man vinner mycket mer på att vara generös och få gott kundrykte i längden.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Maxwell »

Då var det klart att skroten i Kållered lägger ner sin självplock. Antalet skrotar med självplock har nu gått från 3 till 1 på bara knappt ett år vilket inte känns så bra för oss bilentusiaster. Enligt uppgift funderar tydligen även skroten i Agnesberg på att stänga självplocken pga personalåtgång, förstörelse etc. Det återstår att se, men hoppas verkligen inte det.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Tuolja
Uppkörning
Inlägg: 457
Blev medlem: 22 maj 2003, 09:37
Kör: 740 GLE -85
Ort: Linköping

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Tuolja »

Maxwell skrev:Då var det klart att skroten i Kållered lägger ner sin självplock. Antalet skrotar med självplock har nu gått från 3 till 1 på bara knappt ett år vilket inte känns så bra för oss bilentusiaster. Enligt uppgift funderar tydligen även skroten i Agnesberg på att stänga självplocken pga personalåtgång, förstörelse etc. Det återstår att se, men hoppas verkligen inte det.
Nu känner jag inte till nämnda skrotar, men jag tycker det är tråkigt...ser samma tendenser i mina regioner. Det gemensamma för alla dessa bildemonteringar som ej har självplock är ju dels att de inte tjänar mycket pengar på det samt att de som vi "volvotokar" ser värde i är för dem skräp. Mycket ledsamt.

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Skrottipstråden

Inlägg av SEpaket »

Ja, att Agnesbergs självplock är på utgång förstår jag nästan, där slås ju allt sönder. Tagene hade ju i alla fall hyffsad koll på grejerna och ändå lade man ned det. Problemet är att när självplocket försvinner så pressas bilarna rakt av, skrotarna ser inget värde i att plocka loss grejer från 20 år gamla bilar och skulle man göra det blir delarna så helvetiskt dyra att det helt enkelt inte blir värt det.

Sedan har ju bilmarknaden förändrats genom åren. Förr behöll folk sina gamla bilar längre och det var inte ovanligt att man köpte sig en gammal 245a eller liknande som andrabil och höll liv i den med delar från skroten. Idag gör man inte så, idag åker man och köper en KIA för strax över 100 lakan istället. Kvar blir två kategorier som går runt på skrotarna. Dels skumraskarna som går i "lag" och plockar flera skottkärror fulla med delar som antingen hamnar på blocket eller putsas upp och monteras på en kundbil på en småverkstad någonstabs, dessa utgör 75 % av kundunderlaget och brukar pruta, tjafsa om priser och vara allmänt oaktsamma om bilarna på gården (välter för hand för att kunna plocka kat och så vidare). Sedan finns bilentusiaster som letar efter svårfunna delar till sin pärla. Tyvärr alltför få som köper alltför lite, så det blir svårt att få någon lönsamhet i det. Mycket bekvämare är att bara ta emot bilen, tappa den på vätskor och pressa bilen i sin helhet.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Skrottipstråden

Inlägg av niroc1989 »

tkr delarna på självplock endå blivit rent utsagt förbannat dyra iaf på den skroten häromkring stod näst intill kompletta bilar dock är nu alla pressade synd dom kunde sålt det billigt i stället men ja så tänker inte dom...

bästa är väl att köpa på sig ett par bilar själv o plocka ner... dock är det mest gott om gl iaf äldre 740 upp till 89 kvar på blocket...

men alla har inte utrymmet som krävs...
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Tuolja
Uppkörning
Inlägg: 457
Blev medlem: 22 maj 2003, 09:37
Kör: 740 GLE -85
Ort: Linköping

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Tuolja »

niroc1989 skrev:tkr delarna på självplock endå blivit rent utsagt förbannat dyra iaf på den skroten häromkring stod näst intill kompletta bilar dock är nu alla pressade synd dom kunde sålt det billigt i stället men ja så tänker inte dom...

bästa är väl att köpa på sig ett par bilar själv o plocka ner... dock är det mest gott om gl iaf äldre 740 upp till 89 kvar på blocket...

men alla har inte utrymmet som krävs...
Jo tack det kan skilja en del, har ett ställe som är rätt nära mig men jag åker inte dit mer, taskig attityd samt dyr! Vart är den skroten du menar?

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Skrottipstråden

Inlägg av niroc1989 »

Tuolja skrev:
niroc1989 skrev:tkr delarna på självplock endå blivit rent utsagt förbannat dyra iaf på den skroten häromkring stod näst intill kompletta bilar dock är nu alla pressade synd dom kunde sålt det billigt i stället men ja så tänker inte dom...

bästa är väl att köpa på sig ett par bilar själv o plocka ner... dock är det mest gott om gl iaf äldre 740 upp till 89 kvar på blocket...

men alla har inte utrymmet som krävs...
Jo tack det kan skilja en del, har ett ställe som är rätt nära mig men jag åker inte dit mer, taskig attityd samt dyr! Vart är den skroten du menar?
i ucklum i västra götaland...


någon som vet om jb skroten i jönköping fortfarande är en stor volvo skrot?? menar om det är värt o åka dit t.ex från uddevalla...
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Skrottipstråden

Inlägg av Maxwell »

Jag var på JB för någon månad sedan och dom har rätt mycket bilar fortfarande. Men det väger över mot allt nyare modeller, mest är det 850, X70 och V70N man hittar där. Jag skulle nog inte tycka att det är värt att åka ToR från Gbg (eller från U-valla) endast för att besöka JB, men jag försöker alltid stanna där när jag är på genomresa det går trots allt att hitta en del godbitar där fortfarande.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Skrottipstråden

Inlägg av niroc1989 »

Maxwell skrev:Jag var på JB för någon månad sedan och dom har rätt mycket bilar fortfarande. Men det väger över mot allt nyare modeller, mest är det 850, X70 och V70N man hittar där. Jag skulle nog inte tycka att det är värt att åka ToR från Gbg (eller från U-valla) endast för att besöka JB, men jag försöker alltid stanna där när jag är på genomresa det går trots allt att hitta en del godbitar där fortfarande.
då vet jag då blir det nog ingen resa dit om man inte tar det som en utflykt bara allmänt via något annat ärende som du sa när du är på genomresa. jo det är ju så att 7/900 har väl gjort sitt på skrotarna dom få som kommer in är p.g.a av olyckor eller liknande...
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Skriv svar