frågor om motorrums-belysning till 740

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av volvopowerturbo »

Hej! Har några simpla frågor kring installation och användande av motorrums-belysning till 740 -91.
Montering bör vara enkelt, en skruv som jordar belysningen i huven .. men är huven jordad på våra bilar?
Vart kopplar jag plus kabeln ?? Den har ett flatstift .. men vart trycker jag in den lämpligen

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
jimrosenberg
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2010, 21:22
Kör: 740

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av jimrosenberg »

Jepp, de går att jorda i huven.
Den jordar i själva fästet som du skruvar fast motorbelysningen med. Så de enda du behöver göra är att dra en pluskabel o koppla in på "flatstiftet" där bak och montera motorbelysningen. I själva lampan finns de en flytande vätska (kvicksilver?), som i alla fall gör så att där blir kontakt när du öppnar huven. Så lampan ska tändas när du öppnar huven och släckas när du stänger huven.

Hoppas de hjälpte o glöm inte säkring om du drar ny kabel från batteriet :D
Bild

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av einar- »

Brukar väl vara fördraget för den lampan? Var då till och med de på min 85a GL som har en minimal kabelstam i övrigt. Kolla runt fjädertornet på förarsidan om det inte finns en kabel liggande där
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av SA4AQS »

Jo då det finns en fördragen kabel för övrigt det enda som var fördraget på min bil, jag hittade den kontakten bakom luftburken.

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av volvopowerturbo »

Tack för svaren.
Frågan är om min har fördraget då jag har en 91:a .. ni övriga verkar ha 80-talare? :)
Det följde alltså med en kabel till motorrumsbelysningen och undrar var jag lämpligast kopplar in den .. är det 12v den ska ha alltså?

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av volvopowerturbo »

Vilket är bäst , att dra plus sladden in till säkringscentralen eller till batteriet? Vilken säkring ska jag koppla till isåfall?
MVH VPT

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av Volvo245GLT »

Det är valfritt skulle jag vilja påstå. Klart enklast är antagligen att dra den till batteriet, men glöm inte säkringen!
Väljer du att gå med kabeln in i bilen och ner till elcentralen så bör du välja en säkring som har ström även då tändningen är av. Lämpligtvis den som innerbelysning, klocka m.m.. går på.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av einar- »

Kolla längs kabelstammen på förarsidan för jag skulle förvånad om det inte fanns fördraget på din bil. Grön/röd borde kabeln vara (alla med konstant plusmatning brukar vara grön/röd iaf fram till 90)
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av volvopowerturbo »

Jag har kollat men inte hittat nån lös kabel.. vad ska den ha för kontakt? Flatstift hona ?
Nån med 740/940 -91:a som kan intyga att denna kabel finns?
Har försökt skruva fast själva belysningen och det var ju inte lätt att få in skruv och mutter i springan.
Tappa verktyg och muttrar inne i huven är lagom kul .. tänkte kladda på lite silikon så man försiktigt kan få på mutter på skruven utan att allt lossnar.

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av SA4AQS »

Är nog borttaget pga kvicksilvret annars kan man kolla i kontaktstyke B vid A stolpen om det sitter en grön röd kabel i utag 18 och det ä koppla på säkring 5

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av volvopowerturbo »

Skippar nog leta efter den kabeln. Drar en ny till säkring 5 istället.
En fråga utan att gå jäätte offtopic, är baklucke-belysningen på sedan-modellerna med eller utan kvicksilver?

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av SA4AQS »

De har också en kviksilverbrytare kan ju även vara så att volvo ville spara en kabel. Istället för att krångla med mutter skaffa en plåtskruv istället jordar lite dättre så =)

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av volvopowerturbo »

Då var det klart, tack för alla tipsen!

/VPT

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: frågor om motorrums-belysning till 740

Inlägg av Lazze S »

volvopowerturbo skrev:Skippar nog leta efter den kabeln. Drar en ny till säkring 5 istället.
En fråga utan att gå jäätte offtopic, är baklucke-belysningen på sedan-modellerna med eller utan kvicksilver?
Från 92 utgick kvicksilverbrytaren då man angav miljölagar. På 244 92 ersattes kvicksilverbrytaren med en mekanisk typ dörrkontakt i bakluckan. Volvo fick sen inte sälja den gamla med kvicksilverbrytare som reservdel och vid skrotning skulle bilarna saneras från dessa innan dom pressades, men inte ens Volvos egna skrotar följde det.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Skriv svar