Sida 1 av 1

D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 15 maj 2012, 22:32
av GLoin
Har sett att det verkar vara stor efterfrågan på bilar med d24tic i. (122hk). Bilar som rullat fruktansvärt långa sträckor har långt högre utropspriser än motsvarande bensinare. Så ni som har en d24tic, vad är det som är så fantastiskt med dom att de är värda så mycket kosing? (nyfiken). Massa skatt och dyrt inköp... är det värt att skaffa en och varför?

Re: D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 15 maj 2012, 23:25
av einar-
dom låter GÖTT 8)

Re: D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 16 maj 2012, 07:00
av fredrikkh
3"rakt rör från törbon = ett av dom goaste ljuden som finns!

Re: D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 16 maj 2012, 19:10
av T414
+
Bränslesnål - förutsätter givetvis att man inte använder vagnen som rökmaskin, kör mina på 0.75-0.8l/mil
Go sång med rak hylsa!
Ganska bra flås i maskinen för att vara en 70tals konstruktion i grunden

-
Dyr skatt, ca 5200kr för PB-reg, 3000kr för LB-reg
Dyra reservdelar
Känslig för varmkörning
Läcker oftast olja

Re: D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 17 maj 2012, 22:46
av Hassell
Om 0,75-0,8L/milen är så jäkla bränslesnålt tål faktiskt att diskuteras, speciellt med en PB skatt på 5200kr...Fast det är klart, beror på vad man jämför med...Men knappast att det lönar sig på något vis jämfört med en 7/900 bensinare.

Re: D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 19 maj 2012, 23:11
av volvo740turbo
0,8l/mil är ju faktist bra och det stämmer nog också då jag fått ner mina gammla 740 dieselar i det också. sen kan man ju påstå att bensinare inte drar så mycket mer om man gillar att ljuga för sig själv, dom drar riktigt mycket om man kör som man brukar.

men helt klart inte värt den dyra straffskatten, om man inte har rött i tanken eller nå annat knep.

själv förvånad över detta överpris för som nån nämnde så är ju inte d24 allt för bra motor endå, rena dyngan jämfört med merca diesel tex.

Re: D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 20 maj 2012, 16:28
av Mattsson
Dom kanske har bättre dieslar, men tidiga merca är rätt så värdelösa i allt annat :P

Re: D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 22 maj 2012, 15:35
av mbc
volvo740turbo skrev:0,8l/mil är ju faktist bra och det stämmer nog också då jag fått ner mina gammla 740 dieselar i det också. sen kan man ju påstå att bensinare inte drar så mycket mer om man gillar att ljuga för sig själv, dom drar riktigt mycket om man kör som man brukar.

men helt klart inte värt den dyra straffskatten, om man inte har rött i tanken eller nå annat knep.

själv förvånad över detta överpris för som nån nämnde så är ju inte d24 allt för bra motor endå, rena dyngan jämfört med merca diesel tex.
för enkelhetens skull, räkna på 15 kr/litern både bensin och diesel.
Bensin 1 l/mil
Diesel 0,8 l/mil
3 kr per mil skiljer det.
1000 mil=3000kr=skillnaden i skatt, så efter 1000 mil åker man billigare.
Kör man som jag 3500-4000 mil om året så sparar man 7500-9000 kr om året i bränslekostnader.
Kan man få tag i lite billgare diesel så blir det ju inte sämre iallafall.
Dåligt utbud samt många som vill ha dom trissar upp priserna.

Re: D24Tic - Vad är så bra med den?

Postat: 23 maj 2012, 23:46
av T414
mbc skrev:
volvo740turbo skrev:0,8l/mil är ju faktist bra och det stämmer nog också då jag fått ner mina gammla 740 dieselar i det också. sen kan man ju påstå att bensinare inte drar så mycket mer om man gillar att ljuga för sig själv, dom drar riktigt mycket om man kör som man brukar.

men helt klart inte värt den dyra straffskatten, om man inte har rött i tanken eller nå annat knep.

själv förvånad över detta överpris för som nån nämnde så är ju inte d24 allt för bra motor endå, rena dyngan jämfört med merca diesel tex.
för enkelhetens skull, räkna på 15 kr/litern både bensin och diesel.
Bensin 1 l/mil
Diesel 0,8 l/mil
3 kr per mil skiljer det.
1000 mil=3000kr=skillnaden i skatt, så efter 1000 mil åker man billigare.
Kör man som jag 3500-4000 mil om året så sparar man 7500-9000 kr om året i bränslekostnader.
Kan man få tag i lite billgare diesel så blir det ju inte sämre iallafall.
Dåligt utbud samt många som vill ha dom trissar upp priserna.
Precis vad jag också kommit fram till, ska inte så mycket till innan man kört in straffskatten faktiskt, jag tankar dessutom ganska "billigt" utan att avslöja för mkt, och då behövs inte så många mil för att det ska löna sig. Att påstå att D24 är en skitmotor är bara skitsnack, ALLT handlar om hur man sköter och vårdar sin bil/motor. Min 945 TD-IC har gått 42000mil men går som en klocka, och startade direkt när jag provade en kallstart i -15 grader, alltid servad på verkstad med rätt intervall och motorvärmare under det kalla halvåret. Min D24 i min 744 rasade, hade gått 40000mil, ungdomskörd, max påställd, 2,5bar laddtryck, gick ojämnt som fan, svårstartad som fan under +10, och läckte som ett såll. En jag känner har haft sin W124 300TD sen 14 år, gått 33000mil, några tusen mil mellan oljebytena, tvättad max en gång om året och allmänt misskött, tickar och slamrar i motorn, börjar bli svårstartad, läcker både diesel och olja, drar en bra bit över litern snäll körning, och att karossen som vanligt på MB är helt upprostad. Allt går att misshandla, om man vill, häller man grus i motorn är ju en MB också en skitmotor, misshandlar man så går de sönder förr eller senare. Folkadieslarna går billigare än motsvarande MB motor vilket gör att jag anser MBs vara en "skitmotor" eftersom bränsleekonomi är viktigt om man kör mycket. MEN jag kan hålla med i att en MB motor tål mer misshandel än VW, men man ska ju inte misshandla sin bil, så då finns inget problem. Varför är dom så dyra? Jo, många jobbar på gård/har tillgång till billigt bränsle, och är 7/900 frälst, har ju bara ett alternativ, nämligen D24, och som mbc skriver, dåligt utbud trissar givervis upp priserna, plus att många tyvärr blir traktorer eftersom de slipper straffskatt, och då blir väldigt billig i drift då de i princip bara e bränslet som kostar.