Hastighetsmätare

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Ola
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 06 jan 2003, 18:23
Ort: Linköping

Hastighetsmätare

Inlägg av Ola »

Min hastighetsmätare är störd.

Vissa dagar när man startar bilen och kör iväg såhänger den sig men hoppar upp efter en halvmil, men trippmätaren tickar på fr fullt.

Nån som har samma problem?

Användarvisningsbild
rAw
Färsk användare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 dec 2002, 20:47
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av rAw »

Ja jag har det prolemet oxå!



Funkar, efter ett tag så ramlar nålen ner till 0 ibland, sedan funkar den igen helt plötsligt....mkt skummt! Har ingen aning vad är!
Trött på ris ras!

kim.m
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 nov 2002, 17:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kim.m »

Jag har liknande problem på min, tror att det beror på jordfel...

Magician
Uppkörning
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 dec 2002, 21:08
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av Magician »

Jag har haft samma problem.



Jag tror, observera att det bara är min personliga uppfattning, att den håller på att gå sönder. Pappa hade så på en bil, sen så dog den helt. Men den kan nog gå länge än.



Det finns två typer av mätare, VDO och Yagazaki... en skrotare sa att VDO brukade gå sönder efter ca 28000 mil.. Yagazaki höll till runt 35000...



Min bil kör på sin tredje nu, har VDO... första bytet gjordes efter 8000 mil, så det gäller inte generellt i alla fall.



Skillnaden mellan VDO och Yagazaki ser man på trippmätaren.. VDO har två \"rutor\". En för de tre kilomtersrullarna och en \"ruta\" bredvid för Hundrametersrullen.



Yagazaki så sitter alla rullar för sig själv.
Volvo 744 TIC B230FT ABS AC -89

Gasolino
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 18 dec 2002, 19:21
Ort: Stockholm (Hässelby)
Kontakt:

Inlägg av Gasolino »

brukar hända att min mätare och bara säger upp sig, brukar knäppa till lite på glaset framför mätaren, så funkar den igen, men kanske ingen lösning :wink:

Tobb_L
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jan 2003, 15:33
Ort: Vansbro i Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Tobb_L »

ja har samma fel ja å det hjälper som nån sa å knacka till lite =) men annars funkar den efter ja passerar 50 km/h =)
740 TIC !!!

Fosgate
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Fosgate »

Kan mycket väl vara ett jordfel eller dålig kontakt.. Kan ju även va givarn i bakaxeln!..
Bild

850 GLT 2.5 -96

piXal
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 nov 2003, 21:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av piXal »

Samma problem på min pärla.. Måste få upp henne i 50km/h innan hastighetsmätaren vaknar till liv.. sen går den fin fint tills man låter den komma ner på noll. Då måste man upp i 50 för att den ska komma igång igen. Annars går den hur fint som helst och rycker inte. Borde det inte vara elfel typ jord eller nån lödning? För den funkar ju när man väl fått igång den.



Ny på forumet förresten.. Skaffa ju en Volvo för sören.. =)



Mvh Fredrik

Emaster
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 jun 2003, 15:40

Inlägg av Emaster »

Min trip mätare funkar inte och hastighets mäaren går mycket ryckit och är i bland helt död men inte alltid. tripen går i bland men stämmer inte. På volvo sa de att man var tvungen att byta hela instrument huset och sa att det kostade 3000 kr. Vet någon vad det kostar på skroten?

Skriv svar