Stödlager & stödlagergummi

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
munkis
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:20

Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av munkis »

Jag bytte stödlager på min 940 för någon dag sen och efter bytet har jag fått det klassiska vibrationen.
Jag har satt dit lager och gummi rätt och märkt kardanen så att jag satt ihop den rätt. ( har även skruvat ner skiten och dubbelkollat att den sitter rätt ).

Vad mer kan man kolla?
Kan det bli vibrationen om lagret hamnat 2mm längre fram eller längre bak på kardanen?
Grejerna är även volvo orginal så det är inget att tumma på kvaliteten.

Tacksam för svar då de inte går att använda bilen....
Mvh

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av Snusarn »

Hadde d problemet på min tidigare 745a oxå.. i mitt fall fick hela kardan bytas ut för att ljudet skulle försvinna ,d blev obalans i kardan.
sen finns d ju två olika oxå en för eller utan hardyskiva.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

lucifertfa
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 jun 2009, 19:50
Kör: 744 GLE -88a
Ort: Vretstorp

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av lucifertfa »

Jag har också fått vibrationer i min efter stödlager och hållare byte till ny, även hardy utbytt men har fått höra att det är bakre knutkorset som ska bytas så nu letar jag skruvstäd som inte sitter fast :-P
740 GLE -88. Extrakt, Bilstein B8 sprint, blivande "original look" med så mycket extra det går. exteriört sett, stylad interiör. Väghållnings vagn.

munkis
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:20

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av munkis »

Låt ju otorligt att man ska behöva byta hela kardanen för att man bytt stödlager å gummit? Då blir det ju vibrationer på den också efter man satt dit nya lagret? Men vad vet jag börjar bli less på skiten nu...

Ja knutkorsen kan jag tänka mig eftersom att nu är allt lite mer "stumt" så då kanske vibrationerna uppkommer från knutkorsen som man ej känt förut...

Ingen annan som har någe tips?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av Hesselgren »

klart du inte ska vara tvungen att byta hela kardan. isåfall skulle du typ ha kört på en sten så den blivit sned.

säger också titta på knutkorsen. först kan du ju rycka i kardan å kolla efter glapp, sen om du är osäker kan du ta ner och kolla så dom rör sig lätt utan hack..

annars tänker jag löper splinsen lätt som den ska?

satte du tillbaka kardan på samma position som innan på flänsarna fram å bak?

har du hardyskiva? sprucken?

munkis
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:20

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av munkis »

Tänkte ju de..
Splinsen glider lätt, knutkorsen rör sig lätt, har kollat om det är glapp med.
Jag bankade iof på kardan rätt hårt pga splinsen satt ihop så jävla hårt för ägaren innan strulat till det. Men de är ju mycket gods i kardan så inte borde den blivit sne?
Flänsarna fram å bak har jag inte märkt upp men kardan är balanserad löst och inte när den satt på bilen så kan det spela någon roll??
Då får jag kolla/byta hardyskivan.

Mvh

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av Hesselgren »

ja nä d där med flänsarna är nog lugnt. mest att man brukar väl sätta tillbaka likadant.. bara för att..

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av GLoin »

Kika skicket på hardyskivan, vinkel på kardanen (om bilen är sänkt t.ex. eller säckiga dämpare/fjädrar), om det nya lagret hamnat snett (har råkat ut för, fick ta av och sätta dit igen, ett helvetes jobb att få av i helt skick...) och hur knutkorsen mår.
Bild

lucifertfa
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 jun 2009, 19:50
Kör: 744 GLE -88a
Ort: Vretstorp

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av lucifertfa »

Förlåt om jag snor lite av tråden men bättre än att drälla ut en ny för samma ämne i stort sätt. Om ett knutkors var glappt, (och blev bytt till nytt) hardy, stödlager och gummi är bytt, kardan ser rak ut. Börjar vibrera kraftigt vid 50 km/h.
740 GLE -88. Extrakt, Bilstein B8 sprint, blivande "original look" med så mycket extra det går. exteriört sett, stylad interiör. Väghållnings vagn.

munkis
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:20

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av munkis »

Jag har tagit ned kardan igen och bankat med hylsa som precis passar på inre ringe på lagret och det är totalstumt!
Så Allting borde sitta rätt, det jag får prova är att byta hardyskivan.
Du pratar om bilen tex är sänkt vad kan man göra då? Höja eller sänka? hur mycket och Vart och med Vad? Brickor? har sänkt bilen med 30 mm.

Mvh

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Stödlager & stödlagergummi

Inlägg av GLoin »

Det är nog ingen universallösning, får prova sig fram till när vibrationerna slutar (om det beror på sänkningen) Du kan lägga distanser (i form av brickor eller liknande) så att plattan som stödlagerhållaren sitter på mot golv/balkar kommer längre ner (om du vill sänka kardanen) Vill du däremot höja den får du lägga distanserna mellan plattan och stödlagerhållaren självt. (Om jag minns rätt, var ett par år sedan).

Det verkade inte vara någon jättesänkning du gjort heller iofs... Det ger i alla fall annorlunda vinkel på kardanaxeln mot växellådan =)

Hoppas du klurar ut det.
Bild

Skriv svar