Slöseri med delar

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Slöseri med delar

Inlägg av Lazze S »

Vissa skrotar har ju börjat mer o mer med att inte plocka och sälja nåt från bilarna. I fredags hittade jag ett gäng som stod på hög i väntan på pressning. I en satt ett komplett VGA-II med fjärr kvar, och allt funkade. I hallen stod en fin 94 som man plockat av hjul, batteri och sanerade. Sen gick den iväg till pressen med helt felfri front. Massor av bilarna har extrautrustning som sportratt, farthållare mm. Tycker det är lite synd, speciellt när man inte hinner rensa dom själv på godis. Alufälgarna tuggas bara till fragment då den aluminiumen ligger högt i skrotpris.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Linder
Uppkörning
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 okt 2006, 15:41
Ort: Norrköping

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Linder »

Ja, verkligen. Försöker att inte tänka på det. :(
Miljövänligt att skrota bilen, jo tjena när allt bara går till spillo.
S70 Classic

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Xoffis »

det är nog tyvär inget värde i delarna kvar, man ser faktiskt inte alls 740/940 på samma sätt som förr, tex så börjar ju 850/v70 bli på modet nu...

sedan när det gäller front och liknande finns det ju massa eftermarknads företag som säljer sådant billigt...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Hesselgren »

är ju lite skillnad på om man lämnar till en reservdelsskrot, eller en ren skrotfrag.


mina bilar jag skickar till skroten kan dom iaf inte plocka nått från.. :lol:
IMAG0031 - Kopia.JPG
IMAG0031 - Kopia.JPG (393.04 KiB) Visad 1990 gånger

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Lazze S »

Svängde förbi där idag för att plocka yttertempen med givare ur 945an jag tog larmet. Kollade då bakom dörrklädseln och visst satt det Volvos motor där så den rök. På en 744a satt det nästan nya ok bak vilken brorsan behöver till sin 945. 100.-/paret.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Användarvisningsbild
Lina
Övningskörning
Inlägg: 278
Blev medlem: 30 aug 2011, 00:43
Ort: Sthlm

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Lina »

Beror på vilken skrot bilen hamnar på & hur dom tänker där.

Skrotar som får ta emot bilar från försäkringsbolagen som blivit inlösta, dom skrotarna tjänar det mesta på inlösta bilar. Dom brukar säga det inte finns nåt värde i gamla bilar som privatpersorer lämnat in, som resulterar att mycke använtbart hamnar i pressen.


Skrotar som inte har tillgång till försäkringsbilar dom sparar på mycke då dom ser det finns värde i gamla delar. En förutsättning för att dom ska finnas kvar i branschen.
Dock om en riktig risig skrothög hamnar på skroten, då finns det inte mycke som går att använda på den den bilen.
I'm a girl that runs on all the way.
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Slöseri med delar

Inlägg av taz »

Hesselgren skrev:är ju lite skillnad på om man lämnar till en reservdelsskrot, eller en ren skrotfrag.


mina bilar jag skickar till skroten kan dom iaf inte plocka nått från.. :lol:
IMAG0031 - Kopia.JPG
Jag ser dörrar kvar och tycker mig skymta en framvagnsbalk mm mm... *mhm*... ;)
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
mackan_
Övningskörning
Inlägg: 203
Blev medlem: 11 sep 2006, 21:31
Ort: Nybro
Kontakt:

Re: Slöseri med delar

Inlägg av mackan_ »

En skrot här har enormt många fina 240/740 (rostfria i plåten) men är svindyra - så de säljer ingenting!! Ska fota nästa gång, varenda bil är komplett ta mig fan.

Istället pressar man dem efter ca ett år på skroten.

De är riktigt otrevliga med om man försöker pruta....

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Lazze S »

Det här stället får in via inlösen från bolag men även dom som lämnar in hela kompletta bilar som rullat dit för egen maskin. Just nu betalar dom 750.- för bil med kat. I somras kom det in en 855 -95 där ägaren sa att kopplingen var dålig och Volvo ville ha typ 5000.- för byte. Han tog hellre 1000.- (dagspriset) för att bli av med hela bilen. Elhissar, alufälgar och massor med utrustning kvar i bilen. Förra vintern kom det in en 945 -94 med turbo. Trodde motor o låda skulle rycka snabbt, men allt satt kvar när den gick i press. Plockade bara takrailsen, eldriven förarstol, knappsatser för elhissarna och farthållaren.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Användarvisningsbild
Shadow.Demon
Van forumsanvändare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 14 jan 2009, 21:47
Kör: 855 GLT
Ort: Linköping

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Shadow.Demon »

Du skulle ju kunna ta beställningar åt folk och tjäna en hacka på det. Om det finns så mycket godis kvar i bilarna...

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Lazze S »

Får egentligen inte skruva bil längre eller göra nåt tungt för läkarna. Har dock bara mina katter och att gå på bilskrotar som intresse o hobby.
Skroten jag var på idag hade mycket godis, och priserna var OK. Där töms Volvo-bilarna nästan till sista skruven.
Skador o sjukdomar har gjort mej sjukpensionerad mot min vilja. Cancern gjorde inte saken bättre, men vägrar ge upp helt.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Användarvisningsbild
Shadow.Demon
Van forumsanvändare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 14 jan 2009, 21:47
Kör: 855 GLT
Ort: Linköping

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Shadow.Demon »

Lite typiskt att man har ont om stålar och att det nu närmar sig skatten och den eländiga julen. Annars kanske man kunnat rulla upp och se om man kunde hitta nåt skoj till bilen. Jag skulle vilja ha ett par saker, men det är väl inget man kan skriva om här då det förmodligen skulle uppfattas som annons...

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Lazze S »

Dom släpper ändå inte in nån dom inte känner då dom officiellt inte längre säljer delar.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Slöseri med delar

Inlägg av swec_fullmoon »

Se bara nya modeller. kvittar vilken skrot man går till det plockas in till minsta skruv typ. är bara några plast delar som inte tas då de är vör vanliga.

I våra bilar är det just mest lite dörrar och Motor och låda som tas. allt annat är för vanligt eller för risigt för att ta.
Sen så ibland tvingas bilar till att bli skrot beroände vad försäkringbolagen har sagt så det går mycket till spilla dessvärre..

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Slöseri med delar

Inlägg av volvojohan_ »

Ja, det är säkert slöseri det håller jag med om. Men om skroten inte säljer några delar så är det ju oförtjänst jobb att demontera det. Dem jobbar ju inte gratis.
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Hesselgren »

volvojohan_ skrev:Ja, det är säkert slöseri det håller jag med om. Men om skroten inte säljer några delar så är det ju oförtjänst jobb att demontera det. Dem jobbar ju inte gratis.
precis, å i ärlighetens namn, hur bra säljer 7/900 delar egentligen? nä inge vidare, å lager kostar pengar.

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Martin G »

Kan glädja er med ett motexempel; På skroten där jag ideellt brukar hjälpa till ibland så har jag får hand om att kolla upp alla Volvo-bilar som kommer in. + lagerföra delar. Ingen Volvo skrotas förren alla godbitar är tagna och lagda i lager när jag varit där :)

Allt från Amazon till 850 finns i noggrant sorterade lager efter årsmodeller, modellvarianter och utrustningspaket. Oldschool med pappersarkiv för varje del.
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Användarvisningsbild
mackan_
Övningskörning
Inlägg: 203
Blev medlem: 11 sep 2006, 21:31
Ort: Nybro
Kontakt:

Re: Slöseri med delar

Inlägg av mackan_ »

Martin G skrev:Kan glädja er med ett motexempel; På skroten där jag ideellt brukar hjälpa till ibland så har jag får hand om att kolla upp alla Volvo-bilar som kommer in. + lagerföra delar. Ingen Volvo skrotas förren alla godbitar är tagna och lagda i lager när jag varit där :)

Allt från Amazon till 850 finns i noggrant sorterade lager efter årsmodeller, modellvarianter och utrustningspaket. Oldschool med pappersarkiv för varje del.

[clap] [yourock] [banana]

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Lazze S »

Här har dom ingen lokal för att lagra allt. Brukar se hela bilar som 940 med orörd front gå in i tuggen. Fick in 2 V40 för några veckor sen 97-98 och både gick rakt in i pressen. Står en frontad S60 08-09 och väntar på utredning. Vill dock inte röra bilen då killen som körde den nog inte mår alls idag.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Martin G »

Riktigt tråkigt att höra. Ligger skroten inne i stadsbebyggelse?
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Lazze S »

Mitt ute i skogen. Rätt så nybyggd anläggning.

Bild

Så här förvaras dom i avvaktan på sanering från oljor o sånt. Min gamla vita i mitten.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Hesselgren »

som på "bil och allskrot" borta i gladö.. där jag lämnar mina lik. dom har INGEN delförsäljning alls. allt går i tuggen, när jag var där i måndags stod det bland annat 2st 945 turbo såg ut att vara i bruksskick. en 745 med vita blinkers (mosad under 4 andra bilar), förra gången jag var där kom det in en 850 som såg ut att vara i vettigt skick, inge synlig rost.. stod även en rätt fläskig mercha där underst i högen.. ali fäljar å grejer.. vill inte tänka på hur mycke bra å fina bilar å delar som går i tuggmaskinen Varje dag.. =(

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Martin G »

Då är det ju ingen form av återanvändning av delar, vilket jag tycker skrotar borde vara till för. Tråkigt att höra!
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

In The White
Moderator
Inlägg: 20286
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Slöseri med delar

Inlägg av In The White »

Så är det ju tyvärr med allt i dag, släng och köp nytt, spelar ingen roll om grejerna fortfarande funkar klanderfritt. Huvudsaken är att
mina grejer är nyare och dyrare än grannens...

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Slöseri med delar

Inlägg av Hesselgren »

japp. hehe hon på skroten fråga om jag ville ha ett skrotningsintyg till renåå.. =P jag: "eeeh nä" kanske skulle tagit det å sålt på blocket.. man lär väl inte kunn överlåta dom dock..

Skriv svar