Besikta med 3"LMM och större spridare?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av Magnetikk »

Hittade ingen bra tråd om min fråga så skapar en ny.

Ska ta min 740 TIC i trafik nu igen (ett par månader senare än planerat) och då jag inte hade tid eller lust att skruva bort trimmet (större turbo, lätt portad 531-topp, portat original insug och grenrör. helalu-IC, 3" avgas, mm.) och åka och besikta innan avställningen i höstas så är det ju besiktningen man får börja med.

Har helt enkelt satt på original 13C-turbon, bytt IC och sytt ihop tryckrören lite provisoriskt och satt på original avgassystem.
Att insug, topp och grenrör går igenom vet jag men hur är det med 3" LMM och större spridare? (Bosch -558 440 CC/Min @ 3Bar) Lambdan stämmer ju men hur blir resten av avgasvärdena? Anledningen till att jag inte bytt tebax är för att jag inte har någon original kvar då jag byggt om den! :oops:
Den första jag byggde pajjade efter ett 10-tal mil så fick bygga om originalet oxå.

Så, blir det några problem? Borde jag tanka i lite e85 eller är det bara och köra?

Tacksam för svar :)
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av ThaSaint »

är den mappad för sakerna? eller har ett chip för det? Isf ska det inte va några problem.
Annars kan det bli knas på tomgångsvärden t.ex

Men är ju bara åka ombesikta om det inte funkar.
LMM och spridare är ju bytt på 20minuter annars..

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av Magnetikk »

ThaSaint skrev:är den mappad för sakerna? eller har ett chip för det? Isf ska det inte va några problem.
Annars kan det bli knas på tomgångsvärden t.ex

Men är ju bara åka ombesikta om det inte funkar.
LMM och spridare är ju bytt på 20minuter annars..

//Erik
Nej, den är inte mappad med grejerna, har funkat så bra med mitt Viking "EcoMax" chip så jag tänkte behålla det tills nästa steg i trimningen när det blir ett fristående sprut med MAP-sensor istället. Har laddat max 1,2bar med nya turbon och det har lirat fint, mer vågade jag inte förra året, tyckte det knuffa på rätt bra ändå! Ruggig skillnad blev det på exakt samma laddtryck med ovannämnda trimmet gentemot originalgrejerna!

Har bredbandslambda och den ligger bra över hela registret, även tomgång. Men har ju ingen koll på dom andra värdena.

Och ja, som du säger är det ju inge jobb, får ta det som en tvåa och låna en LMM över dan och skruva i originalspridarna! Tar knappt 20 minuter med fikarast inräknat ;)

Edit: Tack för snabbt svar!!
Bild

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av Kim J »

Det är så himla olika beroende på besiktningstekniker, men dom säger ingenting om dom sakerna.

Åker du på en 2a så beror det helt enkelt på dåliga avgasvärden.

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av Magnetikk »

Ja, grejerna ska ju gå igenom, är ju "original"-grejerna i (trots 531-topp med VX3-kam)
Men dom kan ju vara griniga ibland, jag höll på att få nedslag förra gången då jag inte hade övre delen av kamremskåpan på, har kapat bort bakre delen precis så kamhjulet går fritt, bara för att slippa dra bort det från kammen vid byte. Prövade ett par olika kammar förut. Fattar inte vad den besiktningsgubben tänkte med! Men samma kille försöke slå ner på mina framfjädrar för att han precis kunde rucka dom ett par millimeter med all kraft och vilja han kunde uppbringa! Men han gav sig som tur var! Det är Lesjöfors sänkfjädrar som är kapade ett varv i fram.

Jag gör ett försök iallafall, kan återkomma sen!

Tack igen för svar!
Bild

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av Kim J »

Jag har i alla fall besiktat massor med gånger med 3" Lmm och R-spridare utan problem.

Dom brukar inte heller vara griniga särskillt länge om man bara pratar med dom, det tycker dom om.

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av ThaSaint »

som sagt, individuellt beroende på besiktningsman.
Besiktade min förra bil fler gånger utan problem, han som köpte den av mig åkte dock på ombes, fick bya i princip hela motorn utom bottendel..
(spridare, lmm, turbo, topp, ic, ja tllåmed intercoolerrören etc..)

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av swec_fullmoon »

Jag hade lite problem att ens komma igenom med VX3 och 531 (aldrig justerad sedan fabrik - plockade den från en skrotbil). Kan berott lite på att den må ha läckt lite efter katten iofs. och att bilen var kall. men som sagt. Det är helt beroende på skicket på grejerna.

Finns ju folk som kört igenom med både de ena och andra och fel motor helt och hållet. sen finns de de som knappt kommer igenom med en orginal bil. Fördelen med 7 och 900 är att de kollar bara där de vet var felen finns. sen nackdelen är väl att de 'vet' hur de ska se ut så de kan ju se modifieringar rätt lätt. men sen hjälper väl det att de inte är heltypgodkända häller.

HX55
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 maj 2011, 23:30
Kör: Volvo
Ort: Stockholm

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av HX55 »

Som sagt, allt beror på vem som besiktar, vissa är nitiska och andra bryr sig inte! Jag har bara lyckats fått ombesiktning 1 gång med 242:an, då va det fel besiktningsman...
Nej, jag skruvar inte bort något...
Volvo 240T6 678HK/806NM

Användarvisningsbild
kimbo
Uppkörning
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 maj 2007, 00:12
Ort: Norrköping

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av kimbo »

besikta min 740 gle med 16v motor i (utan lambda o kat inte optimalt kanske men hade ingen svets mutter då) o den gick igenom på den biten
gubben sa bara kom o håll i fjädrarna när han skulle sänka ner den kapade typ 3 varv då. men fick andra 2or...
så ibland har man tur stod även o snacka skit me han hehe men han va så trevlig! så.
men om ja ska säga vad ja tkr så hade du ju kunnat åka in utan o skruva bort nånting de funkar här i nkpg iaf...
dock vet ja inte hur gubbarna hos dig e.
Kim.L


Volvo-764-85/TIC 744-86/TIC 244-88B/GlTic

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Besikta med 3"LMM och större spridare?

Inlägg av Magnetikk »

Update!

Bilen gick igenom idag med nästan blankt papper! På väg till besiktningen började skiten pissa olja mellan turbon och oljereturen, har antagligen sabbat den packningen när jag montera ihop. Men behöver inte besikta om den så nu ere väl bara skruva på dom roliga grejerna igen :D
Bild

Skriv svar