Trim till 760 V6

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Charlie s
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2003, 19:15
Ort: Olofström

Trim till 760 V6

Inlägg av Charlie s »

Skulle vilja veta om det finns något trim till 760 årsmodel 88 med V6, var kan man i så fal få tag på det?

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Har oxo försökt hitta trim till PRV 6:an men det verkar inte finnas så mycket tillgängligt. Det ska tydligen ha körts banracing med dessa motorer ute i europa på 80-talet så det bör ju iaf finnas lite grejor att få tag i.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

kolla upp vilka andra bilar som har PRV 6an & se vad som finns till dom. typ olika pegor, cittra osv. nåt kan ju funka även på volvatorn i bästa fall.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

I Dalhems finns det insug och trippelspjällhus till PRV:n men det skulle nog inte bilprovningen gilla :) :)



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

Användarvisningsbild
Volvo_is_the_best
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 jan 2003, 23:33

Inlägg av Volvo_is_the_best »

fila på insuget som man gjordde me mopparna kanske funkar?
Jag älskar Volvo 740

rick_k
Övningskörning
Inlägg: 269
Blev medlem: 16 jan 2003, 13:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av rick_k »

Skulle oxå vara intresserad av trim till B280F. Det finns ingenting till dessa motorer. Skrämmande eg iom att den har suttit i så många bilar och märken.



Kammarna är tydligen rätt tama enligt Unitek. Ventilerna skall vara stora och fina och behöver inte fixas. Hur avgas och plenum är vet jag inte, B280 har ju ett helt annat insug iaf än vad tex min gamla 760 med B28E hade.
/Rick!

Bild

1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:Skulle oxå vara intresserad av trim till B280F. Det finns ingenting till dessa motorer. Skrämmande eg iom att den har suttit i så många bilar och märken.



Kammarna är tydligen rätt tama enligt Unitek. Ventilerna skall vara stora och fina och behöver inte fixas. Hur avgas och plenum är vet jag inte, B280 har ju ett helt annat insug iaf än vad tex min gamla 760 med B28E hade.


Standardkammar i alla volvos F-motorer är jävligt tama. Det kanske skulle ge lite mer att köra med B28E-kammar. Skulle själv behöva ha tag i kammar lämpliga för turbobruk.....ingen som har värden på V6 kammar??



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

rick_k
Övningskörning
Inlägg: 269
Blev medlem: 16 jan 2003, 13:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av rick_k »

Jag kollade i Volvos Gröna om B280 men hittade inga gradtal. Bara hur många milimeter den lyfter.
/Rick!

Bild

1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Finns två killar i stan som kör en Anglia med turbokonverterad PRV-sexa på ca 450 kusar och dom ska enligt uppgift köra med E-kammar, om det är från en B27 eller B28 vet jag inte kanske är samma. Tror jag ska ta och snacka med dom.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Re:

Inlägg av V760 »

skrev:Finns två killar i stan som kör en Anglia med turbokonverterad PRV-sexa på ca 450 kusar och dom ska enligt uppgift köra med E-kammar, om det är från en B27 eller B28 vet jag inte kanske är samma. Tror jag ska ta och snacka med dom.



Robban


Gör det!! Alla fakta om vad man kan göra är välkomna!!

Har själv funderat på det här med turbokonvertering, men du verkar ju

ta täten och kan ju bana väg för oss andra! :) Lycka till!

rick_k
Övningskörning
Inlägg: 269
Blev medlem: 16 jan 2003, 13:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av rick_k »

skulle helst vilja slippa turbo. Och trimma på 'det gamla hederliga sättet' som man gjorde förr :) en 200-240HP borde man ju kunna klämma ur 2.8liter utan problem. Utan turbo...



Tex så har ju Laguna V6 (ok, ingen PRV motor) runt 190-200 häst original. Och med chip så går den riktigt bra.
/Rick!

Bild

1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:skulle helst vilja slippa turbo. Och trimma på 'det gamla hederliga sättet' som man gjorde förr :) en 200-240HP borde man ju kunna klämma ur 2.8liter utan problem. Utan turbo...



Tex så har ju Laguna V6 (ok, ingen PRV motor) runt 190-200 häst original. Och med chip så går den riktigt bra.


Blir garanterat billigare med turbo men visst borde det gå plocka ur PRV:n 240 kusar men det kostar garanterat skjortan och är knappast värt det.



Dom flesta av dagens V6or brukar ha omkring 200 kusar om dom inte sitter i någon specialmodell typ mondeo st220 eller clio sport V6 24V.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:
skrev:Finns två killar i stan som kör en Anglia med turbokonverterad PRV-sexa på ca 450 kusar och dom ska enligt uppgift köra med E-kammar, om det är från en B27 eller B28 vet jag inte kanske är samma. Tror jag ska ta och snacka med dom.



Robban


Gör det!! Alla fakta om vad man kan göra är välkomna!!

Har själv funderat på det här med turbokonvertering, men du verkar ju

ta täten och kan ju bana väg för oss andra! :) Lycka till!


Lovar att jag ska dela med mig av det mest runt konverteringen, bra och dåligt. Vi kör kanske igång snart. Har besiktning på onsdag till veckan så går den igenom är det fritt fram :D :D



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Jag har för mig att KG eller nån liknande firma hade trimkammar till just dessa motorer? Eller är jag ute och cyklar?



Edit:

Efter koll så såg jag att de bara hade fabrikstillverkade originalkammar. Dock ska det enligt dom vara samma kam i alla PRV 6:or efter årsmodell 1979?

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Har för mig att jag sett en gammal reklamannons för KG i en bilsport från 80-talet där dom skrev att dom hade trim till PRV-spisen så det kan ju va värt att ringa och prata med dom.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

rick_k
Övningskörning
Inlägg: 269
Blev medlem: 16 jan 2003, 13:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av rick_k »

mmm har inte hört om att KG har det. Däremot har jag pratat mer Unitek om PTV trimning. De sa att de hade lösningar för PRV: som innebar meckning med topp samt omslipning av kammar samt omhärdning,



Alla vänner av PRV vet ju nyttan av härdning :)





Personligen skulle det vart trevligt med en tradionellt trimmad PRV 6.a på ca 200-250HP.. Utan hjälp av turbo eller kompressor
/Rick!

Bild

1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde

BlackLuck
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 aug 2003, 15:38
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av BlackLuck »

Enligt våra listor så skall vi kunna sälja kammar med följande spec:

Dur: 269

Nockvinkel: 107

Lyft: 10,4

ÖD lyft: 1,5

Kammarna är då avsedda för området 2000-6000 varv och man använder i övrigt standardgrejor.

Har inte lyckats hitta åt priset på dessa men jag återkommer.

rick_k
Övningskörning
Inlägg: 269
Blev medlem: 16 jan 2003, 13:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av rick_k »

Vad tror ni om man skulle mappa bilen för 98 oktan? höja tändning och köra med lite snålare bränsle. Känns som PRV 6:an går fett som fan. Iaf min
/Rick!

Bild

1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde

Skriv svar