Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
tobiasu
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jun 2011, 08:44
Kör: 740, bland annat
Ort: Stockholm

Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?

Inlägg av tobiasu »

Hej! Hittade just hit.

Behöver byta två stag fram. Egentligen bara ett, men det är lika bra att byta båda och rikta hjulen på samma gång, tänker jag.
Har dock aldrig behövt byta liknande del tidigare och undrar om någon av er bytt och isåfall om ni har några råd i kategorin "gör inte det här felet".

För att ni ska vara helt med på vilket stag jag menar så:

http://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... 0000010000

Den röda pilen är bara för en polare som undrade var rosten ätit upp staget.
http://min.us/mvjusWI

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?

Inlägg av GLoin »

Hej!

Har bytt mina. Det enda jag kan komma på att tänka på är att när du byter paraplybussningarna (där staget går genom länkarmen) så kan det bli svårt att få igenom skruven som håller ihop hela köret (i änden på staget) så långt att den tar i gängorna. Jag drog i en mycket längre med en mutter på som stopp och "pressade ihop" bussningarna så att de satte sig i några timmar först. Sedan gick det att nå med de korta skruvarna som ska sitta där original.

Finns säkert bättre/fiffigare lösningar, men det var det jag "råkade" ut för och den lösningen jag kunde göra med de verktyg jag hade då.

Mvh Robin
Bild

tobiasu
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jun 2011, 08:44
Kör: 740, bland annat
Ort: Stockholm

Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?

Inlägg av tobiasu »

Tack.

Fick jaga som en tok för att få tag på delen. Bara Volvo Originaldelar som hade. 850 spänn plus paraplybussningar och genomgående skruv med bricka.

Det heter tydligen länkarmsstag och inte momentstag (däremot finns ett litet stag till krängningshämmaren som jag tror heter det). My bad.

Kommer lämna in min på verkstad, de behöver ställa in hjulen efter detta ändå.

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?

Inlägg av jdrotz »

tobiasu skrev:Tack.

Fick jaga som en tok för att få tag på delen. Bara Volvo Originaldelar som hade. 850 spänn plus paraplybussningar och genomgående skruv med bricka.

Det heter tydligen länkarmsstag och inte momentstag (däremot finns ett litet stag till krängningshämmaren som jag tror heter det). My bad.

Kommer lämna in min på verkstad, de behöver ställa in hjulen efter detta ändå.
Måste man verkligen göra hjulinställning för detta? Låter konstigt, både staget och länkarmen har väl fasta lägen, dvs att de inte är justerbara? Eller har jag fel?
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Loblin
Färsk användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 feb 2008, 16:27
Ort: Växjö

Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?

Inlägg av Loblin »

jdrotz skrev:
tobiasu skrev:Tack.

Fick jaga som en tok för att få tag på delen. Bara Volvo Originaldelar som hade. 850 spänn plus paraplybussningar och genomgående skruv med bricka.

Det heter tydligen länkarmsstag och inte momentstag (däremot finns ett litet stag till krängningshämmaren som jag tror heter det). My bad.

Kommer lämna in min på verkstad, de behöver ställa in hjulen efter detta ändå.
Måste man verkligen göra hjulinställning för detta? Låter konstigt, både staget och länkarmen har väl fasta lägen, dvs att de inte är justerbara? Eller har jag fel?
Eftersom bussningarna är nya så blir det ett lite annat avstånd eller vad man ska säga. Så en hjulinställning är alltid att rekommendera om man vill att det ska vara perfekt. Men rent krasst så blir det inga större skillnader så det kommer säkert fungera bra att köra med utan en ny inställning. Däck är ju inte gratis så en kontrollmätning är nog inte helt fel att göra ändå.

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?

Inlägg av GLoin »

var det styckpriset eller för bägge?

Mvh Robin
Bild

Skriv svar