Hej! Hittade just hit.
Behöver byta två stag fram. Egentligen bara ett, men det är lika bra att byta båda och rikta hjulen på samma gång, tänker jag.
Har dock aldrig behövt byta liknande del tidigare och undrar om någon av er bytt och isåfall om ni har några råd i kategorin "gör inte det här felet".
För att ni ska vara helt med på vilket stag jag menar så:
http://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... 0000010000
Den röda pilen är bara för en polare som undrade var rosten ätit upp staget.
http://min.us/mvjusWI
Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?
Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?
Hej!
Har bytt mina. Det enda jag kan komma på att tänka på är att när du byter paraplybussningarna (där staget går genom länkarmen) så kan det bli svårt att få igenom skruven som håller ihop hela köret (i änden på staget) så långt att den tar i gängorna. Jag drog i en mycket längre med en mutter på som stopp och "pressade ihop" bussningarna så att de satte sig i några timmar först. Sedan gick det att nå med de korta skruvarna som ska sitta där original.
Finns säkert bättre/fiffigare lösningar, men det var det jag "råkade" ut för och den lösningen jag kunde göra med de verktyg jag hade då.
Mvh Robin
Har bytt mina. Det enda jag kan komma på att tänka på är att när du byter paraplybussningarna (där staget går genom länkarmen) så kan det bli svårt att få igenom skruven som håller ihop hela köret (i änden på staget) så långt att den tar i gängorna. Jag drog i en mycket längre med en mutter på som stopp och "pressade ihop" bussningarna så att de satte sig i några timmar först. Sedan gick det att nå med de korta skruvarna som ska sitta där original.
Finns säkert bättre/fiffigare lösningar, men det var det jag "råkade" ut för och den lösningen jag kunde göra med de verktyg jag hade då.
Mvh Robin
-
- Färsk användare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 13 jun 2011, 08:44
- Kör: 740, bland annat
- Ort: Stockholm
Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?
Tack.
Fick jaga som en tok för att få tag på delen. Bara Volvo Originaldelar som hade. 850 spänn plus paraplybussningar och genomgående skruv med bricka.
Det heter tydligen länkarmsstag och inte momentstag (däremot finns ett litet stag till krängningshämmaren som jag tror heter det). My bad.
Kommer lämna in min på verkstad, de behöver ställa in hjulen efter detta ändå.
Fick jaga som en tok för att få tag på delen. Bara Volvo Originaldelar som hade. 850 spänn plus paraplybussningar och genomgående skruv med bricka.
Det heter tydligen länkarmsstag och inte momentstag (däremot finns ett litet stag till krängningshämmaren som jag tror heter det). My bad.
Kommer lämna in min på verkstad, de behöver ställa in hjulen efter detta ändå.
Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?
Måste man verkligen göra hjulinställning för detta? Låter konstigt, både staget och länkarmen har väl fasta lägen, dvs att de inte är justerbara? Eller har jag fel?tobiasu skrev:Tack.
Fick jaga som en tok för att få tag på delen. Bara Volvo Originaldelar som hade. 850 spänn plus paraplybussningar och genomgående skruv med bricka.
Det heter tydligen länkarmsstag och inte momentstag (däremot finns ett litet stag till krängningshämmaren som jag tror heter det). My bad.
Kommer lämna in min på verkstad, de behöver ställa in hjulen efter detta ändå.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?
Eftersom bussningarna är nya så blir det ett lite annat avstånd eller vad man ska säga. Så en hjulinställning är alltid att rekommendera om man vill att det ska vara perfekt. Men rent krasst så blir det inga större skillnader så det kommer säkert fungera bra att köra med utan en ny inställning. Däck är ju inte gratis så en kontrollmätning är nog inte helt fel att göra ändå.jdrotz skrev:Måste man verkligen göra hjulinställning för detta? Låter konstigt, både staget och länkarmen har väl fasta lägen, dvs att de inte är justerbara? Eller har jag fel?tobiasu skrev:Tack.
Fick jaga som en tok för att få tag på delen. Bara Volvo Originaldelar som hade. 850 spänn plus paraplybussningar och genomgående skruv med bricka.
Det heter tydligen länkarmsstag och inte momentstag (däremot finns ett litet stag till krängningshämmaren som jag tror heter det). My bad.
Kommer lämna in min på verkstad, de behöver ställa in hjulen efter detta ändå.
Re: Byta momentarm framvagn 740 1989, tips?
var det styckpriset eller för bägge?
Mvh Robin
Mvh Robin