hastighetsmätare mot gps

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
masen_54
Uppkörning
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jun 2008, 13:08
Ort: Laknäs, Tällberg.

hastighetsmätare mot gps

Inlägg av masen_54 »

När jag kör i 100 på min gps så visar hastighetsmätaren 95, och så är det vid alla hastigheter,
gps-en visar 5 km mer, vilken ska man lita på? Finns det någonstans där man kan kolla
sin hastighetsmätare i bilen?
954-91
Mvh Masen

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Maxwell »

Alla hastighetsmätare visar till viss grad fel, min 945:a har också en felmarginal kring 5-8%. Det är alltså inget ovanligt fenomen på personbilar.

//M
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

lucifertfa
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 jun 2009, 19:50
Kör: 744 GLE -88a
Ort: Vretstorp

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av lucifertfa »

Gpsen mäter ju hur fort du färdas från mätpunkt 1 och mätpunkt 2. Så den borde ju vara den mer exaktare. Rätta mig om jag har fel.
740 GLE -88. Extrakt, Bilstein B8 sprint, blivande "original look" med så mycket extra det går. exteriört sett, stylad interiör. Väghållnings vagn.

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Råda »

När min jetta med skottkärrehjul visar 140 km/h på mätaren då är det 120 verkliga km/h :lol:

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av swec_fullmoon »

Innan så gick det kolla bilens mätare med att kolla på de vita sträcken på vägbanan. låg sträcker på 'samma ställe' så körde man enligt vad vägen hade för hastighet. Då kunde ju mätaren via 5-10km/h för sakta/fort.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.

Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.

Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.

Volvo_Elit
Uppkörning
Inlägg: 313
Blev medlem: 03 feb 2010, 22:59
Kör: Volvo 740 16v-88b
Ort: Helsingborg

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Volvo_Elit »

Gpsen är i regel mer tillförlitlig. Men i backar tex kan mätvärdena bli fel i förhållande till den verkliga hastigheten mot marken.
Min projekttråd: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=26&t=69005" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh :)

In The White
Moderator
Inlägg: 20286
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av In The White »

Enligt specen ska lock up gå i vid 98km/h på min, men enligt mätaren är det vid 102km/h. Så viss felmariginal är det nästan alltid på
mätaren.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av steifan »

Med några få procent högre rullomkrets än original-däckdimensionen så visar hastighetsmätaren mera rätt :)
Tex min 740 visar ca 8km/h för mycket med 185/65 15, men med 225/45 17 så blir det ca 3km/h felvisning, lite vettigare :)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Fogel »

Volvo_Elit skrev:Gpsen är i regel mer tillförlitlig. Men i backar tex kan mätvärdena bli fel i förhållande till den verkliga hastigheten mot marken.
Inte nödvändigtvis.. de flesta moderna GPS klarar av att mäta altitud likväl. Det är upp till programvaran att kompensera. Det finns en hastighetsmätar-app för Android som heter SpeedView som jag brukar använda på min HTC Desire (jävligt bra app, kan rekommendera denna!).. Testat några ordentliga backar men kan inte se nån direkt skillnad i hastighet jämfört mot plan väg.

En annan lite underlig sak jag märkt med min hastighetsmätare är att det verkar finnas en liten "tröghet" i den.. Accelererar jag upp till säg 80 km/h enligt bilens mätare kanske GPS:en visar 75 km/h. Sen accelererar jag upp till 90 km/h, släpper av gasen och låter den hamna på 80 igen.. då visar GPS:en 71 km/h [coco] Trodde först det var nån bugg i appen men såg att detta verkar stämma när jag kollade på varvräknaren. Någon annan som har det så?
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

HX55
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 maj 2011, 23:30
Kör: Volvo
Ort: Stockholm

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av HX55 »

Skiljer mellan GPS och GPS, billigare har sämre noggrannhet än värre modeller, ska man ha exakta svar så bör man luska reda på vart det finns att låna.
En vanlig GPS som vi alla har i bilen/telefonen skiljer mellan 5-15meter i mätningarna och en proffs-GPS skiljer ca 0.4cm... Fast vem vill ha en GPS för en halv miljon sitta i vindrutan när bilen står parkerad?
Volvo 240T6 678HK/806NM

Användarvisningsbild
Shadow.Demon
Van forumsanvändare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 14 jan 2009, 21:47
Kör: 855 GLT
Ort: Linköping

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Shadow.Demon »

Jag blev tagen för fortkörning förra månaden. Jag bad då poliserna klocka mig igen medans jag kollade min GPS. Bilens mätare visade då 5 km snabbare än GPS:en. Så uppmätt hastighet var 45 när jag hade 50 på hastighetsmätaren. Vilket var precis det GPS:en visade.

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av wunderbaum »

swec_fullmoon skrev:Innan så gick det kolla bilens mätare med att kolla på de vita sträcken på vägbanan. låg sträcker på 'samma ställe' så körde man enligt vad vägen hade för hastighet. Då kunde ju mätaren via 5-10km/h för sakta/fort.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.

Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.

Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.
Nu har jag suttit och funderat en stund här men förstår inte riktigt hur du menar med vita strecken. Lust och förklara för en som fattar trögt hehe :D
Bild

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Nils Ö »

Felvisning som beror på hjuldiametern blir större ju fortare man kör (räknat i antal km/h). Visar mätaren t ex 45 km/h när man kör 50 kommer den att visa 90 km/h när man kör 100.

En del mätare verkar ha ett "absolut" fel, dvs att de alltid visar t ex 5 km/h för mycket oavsett hur fort man kör.

Om man både har ett sådant "absolut" fel i mätaren och fel däckstorlek kan det t ex bli så att mätaren visar för mycket när man kör sakta och för lite när man kör fort!

(Antagligen lite överdrivna värden ovan.)

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Nils Ö »

(dubbelpost...)

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Andreas_ace »

Mätarna brukar visa för mycket. Detta är bara för att man inte ska kunna skylla på tillverkaren/mätare vid fortkörning.Dvs mätaren visade 50 ( men en fartkontroll 55-60)
Varvtalsmätare brukar ha upp till 10% marginal.
Dem visar inte för lite, för även då kan det bli konsekvenser.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Turbo-Mupp »

Är det bara jag som ser att TS mätare visar MINDRE än den ska? Alltså större risk att åka dit för fortkörning?

En mätare ska ju visa MER än en GPS t.ex. Visar GPS MER än mätaren så är de ju nåt fel?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av steifan »

Turbo-Mupp skrev:Visar GPS MER än mätaren så är de ju nåt fel?
För hög rullomkrets på däcken kanske.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av swec_fullmoon »

wunderbaum skrev:
swec_fullmoon skrev:Innan så gick det kolla bilens mätare med att kolla på de vita sträcken på vägbanan. låg sträcker på 'samma ställe' så körde man enligt vad vägen hade för hastighet. Då kunde ju mätaren via 5-10km/h för sakta/fort.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.

Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.

Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.
Nu har jag suttit och funderat en stund här men förstår inte riktigt hur du menar med vita strecken. Lust och förklara för en som fattar trögt hehe :D
De vita mittenstäcken kunde/kan man kolla sin hastighet mot. Ligger man på en 70väg (som de vita sträcken är ritade för 70km/h (har vägen ändrasts i tillåtna hastighet så kommer sträcken visa fel i 'fel' hastighet.))

Iaf En äldre väg som man vet tex varit 70Km/h så är sträcken i mitten ett visst avstånd mellan lik så på 90km/h väg. ligger man i 70 prick och man tittar ner mot sträcken så ska de 'ligga kvar' i samma område när de blinkar förbi. rör de sig framåt eller bakåt så att säga (dvs de ligger inte 'still') så kör man för fort eller för sakta. ändrar man sin hastighet ett par km/h och sträcken 'ligger kvar' så kan man kolla sin mätare visar den då tex 4km/h för fort eller försakta så vet man vid den hastigheten hur mycket 'fel den visar'

Som sagt det går göra på de flesta vägar i dag men då många blivit omskyltade så stämmer inte längden på sträcken och mellanrummet så det går inte kolla på ett enkelt sätt. (om man inte vill köra för sakta eller för fort).

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: hastighetsmätare mot gps

Inlägg av Fogel »

swec_fullmoon skrev:
wunderbaum skrev:
swec_fullmoon skrev:Innan så gick det kolla bilens mätare med att kolla på de vita sträcken på vägbanan. låg sträcker på 'samma ställe' så körde man enligt vad vägen hade för hastighet. Då kunde ju mätaren via 5-10km/h för sakta/fort.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.

Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.

Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.
Nu har jag suttit och funderat en stund här men förstår inte riktigt hur du menar med vita strecken. Lust och förklara för en som fattar trögt hehe :D
De vita mittenstäcken kunde/kan man kolla sin hastighet mot. Ligger man på en 70väg (som de vita sträcken är ritade för 70km/h (har vägen ändrasts i tillåtna hastighet så kommer sträcken visa fel i 'fel' hastighet.))

Iaf En äldre väg som man vet tex varit 70Km/h så är sträcken i mitten ett visst avstånd mellan lik så på 90km/h väg. ligger man i 70 prick och man tittar ner mot sträcken så ska de 'ligga kvar' i samma område när de blinkar förbi. rör de sig framåt eller bakåt så att säga (dvs de ligger inte 'still') så kör man för fort eller för sakta. ändrar man sin hastighet ett par km/h och sträcken 'ligger kvar' så kan man kolla sin mätare visar den då tex 4km/h för fort eller försakta så vet man vid den hastigheten hur mycket 'fel den visar'

Som sagt det går göra på de flesta vägar i dag men då många blivit omskyltade så stämmer inte längden på sträcken och mellanrummet så det går inte kolla på ett enkelt sätt. (om man inte vill köra för sakta eller för fort).
Jag vete sjutton om någon ännu fattar va du menar :) Står strecken still vet jag att jag nog står still jag oxå.. Strecken far ju förbi hela tiden när ja kör :) Det jag TROR du försöker förklara är att är att ett visst antal streck ska passeras inom en given tidsperiod, eller alternativt att frekvensen på "blinkandet" som du beskriver det ska vara ett visst värde (1 Hz, kanske?)
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Skriv svar