Vilken olja ska jag köpa?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
TurboKolle
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 okt 2003, 23:01
Ort: Västerås

Vilken olja ska jag köpa?

Inlägg av TurboKolle »

Jag kör just nu på Q8 super + delsyntet, jag kör lugnt till 99% och byter var 800 mil ungefär. Men nu när jag ska chippa bilen så funderar jag på att byta upp mig till något bättre...

Vad kör ni på för olja?

Skulle vilja köra på helsyntet men vet inte vilket märke jag ska satsa på...

Turbotjej
Övningskörning
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 jan 2003, 18:58
Ort: Norrlands Metropol, SUNDSVALL
Kontakt:

Inlägg av Turbotjej »

Själva kör vi enbart på Castrol. Dyr men känns som det kvittar. Det är den de kör med på Volvoverkstäderna också.
~ Angel - som numera kör Saab~

TurboKolle
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 okt 2003, 23:01
Ort: Västerås

Re:

Inlägg av TurboKolle »

Turbotjej skrev:Själva kör vi enbart på Castrol. Dyr men känns som det kvittar. Det är den de kör med på Volvoverkstäderna också.


Tro det eller ej, men här i Västerås så säljer faktiskt Volvo Q8-oljor, och jag tror de häller i detsamma i de bilar som servas....blev riktigt förvånad eftersom jag alltid tyckt att mackolja varit lite "B"

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

jag håller med om Castrol. Gillar framförallt magnatec, men om du vill ha delsyntet så är lightec helt ok också.

De flesta här kör väl på Mobil-1 helsyntet kan jag tänka, har aldrig testat den men det är garanterat ingen större skillnad
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

Turbotjej
Övningskörning
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 jan 2003, 18:58
Ort: Norrlands Metropol, SUNDSVALL
Kontakt:

Re:

Inlägg av Turbotjej »

skrev:
Turbotjej skrev:Själva kör vi enbart på Castrol. Dyr men känns som det kvittar. Det är den de kör med på Volvoverkstäderna också.


Tro det eller ej, men här i Västerås så säljer faktiskt Volvo Q8-oljor, och jag tror de häller i detsamma i de bilar som servas....blev riktigt förvånad eftersom jag alltid tyckt att mackolja varit lite "B"


Nja Volvo som jag varit stationerad på har inte använt sig av Q8 olja, inte i tankarna iaf. Möjligtvis att de säljer det på flaska/dunk. Men själv är det Castrol som gäller. Det vet inte ens OKQ8 här i stan vad det är för någon olja :lol:
~ Angel - som numera kör Saab~

Kardanmannen
Forumsnarkoman
Inlägg: 4262
Blev medlem: 30 nov 2002, 08:59
Kör: 240CAB,965,744,
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kardanmannen »

Som kalle sa så är Magnatec en helt underbar olja, den har den egenskapen att den stannar kvar, den är lixom lite klistrig. därav namnet (magnet). men har du kört på vanlig del-syntet (halv syntet) så kan du fortsätta köra på det, det är absolut ingen skitolja det heller! då heter den som sagt \"Lightec\" hos castrol
Bild

Mer info om mina bilar här: http://www.garaget.org/Kardanmannen

TurboKolle
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 okt 2003, 23:01
Ort: Västerås

Inlägg av TurboKolle »

Har bestämt mig, Magnatec eller Lightec blir det vid nästa byte!

Tack så mycket för hjälpen!

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

magnatec luktar dessutom ganska gott =)



Mer trivsel under oljebytena!
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

kör med Castrols topp of the line olja SLX 0W30 i min 740 -86 med b230a motor å de fungerar super. på jobbet (volvo) häller vi den i alla bilar vid service. volvo rekommederar den til och med i s60R. och eftersom de är 0W30 så är den inte så tjock när de är kallt så motorn smörjer ju mycke fortare vid kallstarter. koster visserligen ca 140 kronor litern men de är den värd för de är en jävligt fin olja. kanske lite mycke pengar i en gammal 740 men ska man ha kvar bilen så lönar det sig.

Kranis
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 jan 2004, 11:18
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re:

Inlägg av Kranis »

Goran_Lundmark skrev:kör med Castrols topp of the line olja SLX 0W30 i min 740 -86 med b230a motor å de fungerar super. på jobbet (volvo) häller vi den i alla bilar vid service. volvo rekommederar den til och med i s60R. och eftersom de är 0W30 så är den inte så tjock när de är kallt så motorn smörjer ju mycke fortare vid kallstarter. koster visserligen ca 140 kronor litern men de är den värd för de är en jävligt fin olja. kanske lite mycke pengar i en gammal 740 men ska man ha kvar bilen så lönar det sig.


Jag undrar om det finns någon allmän rekomendation från Volvo centralt vad gäller de nya oljorna med väldigt breda viskositetsregister, t.ex. 0W-30 och 5W-50. Jag har själv en 940 LTT från -97 och då fanns ju inte dessa att tillgå. Nu är det väl bara en tidsfråga innan Biltema kommer med 0W-30. För övrigt kör jag själv på Quaker State 4*4. Mest för att min bror säljer den och för att jag använder QS i båten. Jag menar, vad skall man ha varumärken till om man inte bestämmer sig en gång för alla. :wink:



Undrar,



Kranis

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

syntetolja \"tvättar rent\" motorn så har man kört mineralolja tidigare kommer det förmodligen börja läcka både här och där pga att allt det den gamla oljan tätat försvinner. Så räkna med trubbel!



annars anger man väl oljans kvalité i typ A1/B2 eller nåt sånt, då det första anger kvalitéten som gäller i en bensinmotor och det andra i en dieselmotor, A är bästa kvalitén samt E den sämsta. B Är bra till turbomotorer..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

snojli
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jan 2004, 20:13
Ort: Köping

Re:

Inlägg av snojli »


Tro det eller ej, men här i Västerås så säljer faktiskt Volvo Q8-oljor, och jag tror de häller i detsamma i de bilar som servas....blev riktigt förvånad eftersom jag alltid tyckt att mackolja varit lite \"B\"


Det stämmer bra tror jag, det står iaf Q8 på \"burkarna\" som oljepåfyllningsslangarna i taket kommer ifrån på Hans Persson (Bilia) verkstaden..

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

annars har Rusta en helsyntet olja 5w-40 (API SJ/CF) som kostar under 200:- för 4 liter... Säkert helt ok, precis som Biltemas olja.

Jag köpte en dunk som jag tänker använda för att skölja rent med (köra 50-70 mil med i nästa byte).

Hur många har varit med om problem i samband med byte från mineral till helsyntet? Om ni fortsatt köra med helsyntet, har probleme kvarstått?
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

Skriv svar