kopplingswire som gått av?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

kopplingswire som gått av?

Inlägg av Haggan »

Tidigare idag så var jag på väg ner för en backe när jag skulle växla som det small till lite grann och kopplingspedalen for rätt ner i golvet för att stanna där, kunde inte koppla alls utan jag fick tvinga i friläge så jag kunde rulla in till sidan, Tänkte höra vad ni tror det kan vara som vill jävlas, jag har inte hunnit hissa upp bilen och kolla hur kopplings wiren ser ut, men tror ni att det bara kan vara att byta wire och sen är det fixat?

Bilder hur pedalen ser ut:
Bild

Bild på ena änden av wiren som inte är spänd för 5 öre:
Bild


Det känns jävligt surt när jag haft den i 3 år och tänkte lägga ut den på blocket på söndag... men det kunde ha varit värre eftersom jag kom i nerförsbacke och det var mycket bilar ute.

Mvh Jonas [thum]

Martin_volvo
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 21 sep 2010, 22:42

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av Martin_volvo »

bara att kolla ner i motorrummet vid kopplingsarmen och kolla om wiren har gått av, skitenkel att byta om den nu gått sönder :)

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av Haggan »

Jag tror att jag har hittat felet, öppnade huven och såg det här..
Där kopplingswiren går in i bilen där har fästet gett vika, vad kan det bero på? plåten är ju inte rostig eller nått sånt :)
Bild

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av StefanM »

nånting går väldigt tungt............då rör sig metallen och slutligen spricker den upp och kollapsar

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av Haggan »

StefanM skrev:nånting går väldigt tungt............då rör sig metallen och slutligen spricker den upp och kollapsar
Den har alltid varit riktigt trög kopplad, vi har tänkt att vi skulle ha fixat det men det har aldrig blivit av.
men förut så hade kopplingen "spännt upp sig" alltså att den kopplade inte ur riktigt när man skulle växla så vi spännde den och sen blev det bra. vi ska svetsa ny plåt där, men är det lika bra att byta hela wiren när vi ändå håller på? tänker om den blir lättare att koppla då? :)

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av Morst »

Tja, du kan ju alltid kolla hur höljet ser ut. Om det är skavt och skadat så kan de ha kommit in vatten i det och börjat rosta. Kolla så att wiren går i en mjuk och fin båge hela vägen och inte har några knäckar eller skador och testa sedan att låta rostlösare och därefter vanlig motorolja rinna ner i höljet, det borde göra gott men kolla även så att det inte finns några andra ställen som kopplingsdelarna kan kärva. Kanske är det torrt och rostigt på röret runt ingående axeln i lådan?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av Hesselgren »

"well theres your problem" :lol:

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av Haggan »

Morst skrev:Tja, du kan ju alltid kolla hur höljet ser ut. Om det är skavt och skadat så kan de ha kommit in vatten i det och börjat rosta. Kolla så att wiren går i en mjuk och fin båge hela vägen och inte har några knäckar eller skador och testa sedan att låta rostlösare och därefter vanlig motorolja rinna ner i höljet, det borde göra gott men kolla även så att det inte finns några andra ställen som kopplingsdelarna kan kärva. Kanske är det torrt och rostigt på röret runt ingående axeln i lådan?
Blir till att titta till och fixa det här om ett par veckor, ska få ut den andra på vägen först :D

Hesselgren: haha Slipper lägga ner tid åt att leta efter problemet iallafall :wink: :D

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av Haggan »

Nu har jag fått tummen ur och försökt fixa problemet, jag har kapat till en 3mm plåtbit (så det håller den här gången) som passar över hålet, jag skulle prova om kopplingen fungerade när den nya plåtbiten satt där, problemet är att jag inte får på wiren på "kopplings fören" alltså den spaken som kopplingswiren drar i när man trycker ner kopplingen.

Jag har först satt i wiren på pedalen och i andra änden (den som drar kopplings spaken vid växellådan) så kommer kulan knappt halvägs igenom gummi klossen, så det saknas kanske 2 cm innan jag kan få på allting, är det något som ska kopplas ur för att kunna få på wiren?

hoppas det inte blev allt för krångligt förklarat, kameran har pajat så jag kan inte ta några bilder (kan se om det går med mobil kameran)

Mvh Jonas :D

Lizzard
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jun 2011, 22:55
Ort: Skänninge

Re: kopplingswire som gått av?

Inlägg av Lizzard »

Sådär såg de ut när jag hade åkt me turbokoppling i ett halvår...
Normlösa AutoTech

Skriv svar