Sida 1 av 1

Frågor om slungdiff

Postat: 05 maj 2011, 19:41
av kooog
hej. har funderat på ett lite bättre alternativ till min svetsade diff i 945an.

har sett att det finns väldigt många billiga 1041 axlar med slungdiff. vad tycker folk om dom? är det nåt att ha på en lekbil? har funderat isåfall på att antingen lätta spärrvikten så den inte slugas ut vid 40km/h utan att den ska hålla i längre. alternativt att man svetsar fast den helt. vad jag förstår så ska ju "hakarna" på spärrhjulet släppa iaf när man släpper efter på gasen.tänkte att detta vore ett betydligt billigare alternativ till lamelldiff eller Aussielocker t.ex. plus att man slipper "klickandet" som man får med Aussielocker.

Re: Frågor om slungdiff

Postat: 05 maj 2011, 21:32
av Pavva
lamell och slungdiff håller inte att sladda med. iaf inte i längden. antingen svetsa eller köpa torsen :P

Re: Frågor om slungdiff

Postat: 06 maj 2011, 11:39
av ThaSaint
http://www.youtube.com/user/ThaSaint76# ... pCGA_SySxs" onclick="window.open(this.href);return false;
Slungdiff håller alldeles utmärkt. Tror det var en "orm" jag la här där den bara enhjulade, och för det priset är Eatondiffen som sitter i 1041'orna mycket prisvärd.
Den gör det den ska helt enkelt.
Se bara till att ha en fräsch olja i den och inte köra 30.000mil utan byten som endel gör.

//Erik

Re: Frågor om slungdiff

Postat: 06 maj 2011, 16:17
av kooog
ThaSaint skrev:http://www.youtube.com/user/ThaSaint76# ... pCGA_SySxs
Slungdiff håller alldeles utmärkt. Tror det var en "orm" jag la här där den bara enhjulade, och för det priset är Eatondiffen som sitter i 1041'orna mycket prisvärd.
Den gör det den ska helt enkelt.
Se bara till att ha en fräsch olja i den och inte köra 30.000mil utan byten som endel gör.

//Erik
ja den är ju väldigt billig. såg även att bakaxel.se hade nya lamellpaket för 1000:- om det skulle vara så. helt klart överkomligt.

men vad tror du om att ändra urslagshastigheten antingen genom lättning av vikten eller att helt enkelt svetsa fast den? alternativt få tag på en hårdare fjäder...vilket kanske inte är det enklaste...

Re: Frågor om slungdiff

Postat: 06 maj 2011, 19:26
av ThaSaint
Lamellpaketet i slungen är för klent för att ha den låst med vikten konstant.
Bara se till att hålla gas så släpper inte låsningen :P

//Erik

Re: Frågor om slungdiff

Postat: 08 maj 2011, 14:05
av kooog
ThaSaint skrev:Lamellpaketet i slungen är för klent för att ha den låst med vikten konstant.
Bara se till att hålla gas så släpper inte låsningen :P

//Erik
ok. men vad jag förstår så kommer den ju inte vara konstant låst om man bara låser släppvikten. den kommer ju ändå att vara "öppen" sålänge den inte ska diffa. dvs. precis som den gör original bara det att den håller i över 40km/h också. den kommer ju ändå att släppa när man släpper av på gasen men kan slå i igen även i högre hastigheter när det behövs.

Re: Frågor om slungdiff

Postat: 11 maj 2011, 09:55
av Hampus89
Hej!! Har en 945 98 classic.
har ökat laddet lite och så vidare:P och fundrear på om det går att fixa så den diffar mer tror det är slungdiff men den håller inte diffen på torr asfalt. minska vikterna va det någon som sa, vet ej om det är en lösning..? några andra tips.?

Tack på förhand
Hampus

Re: Frågor om slungdiff

Postat: 11 maj 2011, 11:44
av Hesselgren
den ska driva på båda hjulen på torr asfalt annars är det nog något fel. kanske slitna lameller, tror inte riktigt på att ändra vikten innan man vet att grejerna gör det dom ska.

Re: Frågor om slungdiff

Postat: 11 maj 2011, 11:47
av Refined740
Hampus89
Börja med att ta reda på om det verkligen är en slungdiff på bilen.
Kolla om du kan se någon dekal på de vänstra "röret" eller vad man skall kalla det. Det skall stå 1041, finns det ingen dekal så får du provbörna igen. Det skall bli två svarta spår på asfalten när man bromsar upp den på ettan.

Edit: Hessel var först på skickaknappen :)