Förgasare

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
gts
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 nov 2003, 19:22
Ort: kristinehamn

Förgasare

Inlägg av gts »

Hallå. Jag bara undrar om det finns nån som har en sprängskiss på den däringa fina förgasaren som sitter på en 230k motor? Har lite problem med choken o tomgången. Så jag funderar på o riva isär den, men jag har hört att det kan va ett :twisted: så man kanske behöver en bild att kolla på?

janni_tuda
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 31 aug 2003, 17:31
Ort: vellinge
Kontakt:

Re: Förgasare

Inlägg av janni_tuda »

skrev:Hallå. Jag bara undrar om det finns nån som har en sprängskiss på den däringa fina förgasaren som sitter på en 230k motor? Har lite problem med choken o tomgången. Så jag funderar på o riva isär den, men jag har hört att det kan va ett :twisted: så man kanske behöver en bild att kolla på?
skaffa en weber 36/36 i stället mykke bättre
745 turbo-88

Emaster
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 jun 2003, 15:40

Inlägg av Emaster »

Har också problem med min 230k förgasare. den går kass när motorn är kall men när motorn blir varm går den kanon. får du tag på någon skiss kan du väl skicka ett mail vill också ha det.

gts
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 nov 2003, 19:22
Ort: kristinehamn

Sprängskiss

Inlägg av gts »

Är det ingen som her en skiss? Har ju lite krass ekonomi nu så jag har inte råd att köpa nån weber :cry: . Men om ekonomin blir bättre.... hur kan man få lite mer sprutt i kärran? Sälja skiten o köpa en turbo eller :lol:

Juppo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 28 dec 2003, 17:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Juppo »

Glad gas kanske, nej men jag tror inte det är värt att trimma en k motor, sitter en sådan i mn bil också, men skulle den börja strula skulle jag byta till en insprutar motor och behålla k-kammen, men det är ju vad jag skulle göra
--Daniel Carlsson--

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Re:

Inlägg av iqbad »

skrev:Glad gas kanske, nej men jag tror inte det är värt att trimma en k motor, sitter en sådan i mn bil också, men skulle den börja strula skulle jag byta till en insprutar motor och behålla k-kammen, men det är ju vad jag skulle göra


B230K har inte K-kam, den har T-kam. Men visst går det att få lite fart på den motorn, jag har monterat K-kam, weber 36/36 DCD, extraktor och 3" avgas på min B230K. Från början gjorde bilen 0-100 på 13 sek, och toppade 172 på mätaren. Nu har jag klockat den till ett snitt på 9.22 vid fem mätningar och bilen gör utan problem mätaren ut på plan väg. Dock sitter grejerna i en 240.



Bättre kamaxel och en weber gör mycket. Bilen känns mycket rappare och svarar bättre på gasen. Dessutom är det inte speciellt svårt att få på grejerna. Det tar mig 15min att byta tillbaka till originalförgasaren om jag behöver besiktiga bilen.



Mvh Eric
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Skriv svar