B230F -87 Svåstartad och hackar *Bilen såld*

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

B230F -87 Svåstartad och hackar *Bilen såld*

Inlägg av kmx »

Nu vet jag att detta inte är nån 7/900-bil, men jag hoppas på hjälp ändå :wink:

Har en 240 GL -87 B230F LH Jetronic 2.2 som är svårstartad kall och som går ojämt, den hackar sig fram och missar mest hela tiden.

Nytt:

Tändstift (Volvo)
Rotor (Mekonomen)
Fördelarlock (OKQ8)
Tändkablar (OKQ8)

Tändningen var jag på och ändrade några gånger (utan nåt bra resultat) så den är nu ställd av Bosch Car Service...så den står rätt.

Har blåst startgas över hela motorn utan att hitta nån tjuvluft.

Besiktade bilen så här och fick 2.3 i CO samt att den dricker ca 1.1 liter milen på blandad körning (6.5 mil till jobbet)

När den ska startas kall så får man vrida på nyckeln länge, efter ett tag börjar den tända på en cylinder. Då får man trycka gasen i botten och fortsätta hålla starten igång. Nu börjar de snurra fortare och fortare, när man tror de går så släpper man starten.
Ibland står han och poffar på en cylinder en stund till innan de andra kommer. Ibland så dör den bara och då är det bara att börja om.
Beroende på temperatur så kan de bli ett antal försök.

PGA detta parkerar jag alltid nos mot nos med min andra bil så jag kan ge mig själv starthjälp. Strömmen tar slut ibland.

När man startar den varm så gör man som vanligt. Vrider på nyckeln och startar (nästan) direkt. Blöddrar och poffar och är tölig. Gasar man till den ett par gånger så går den så fint på alla fyra sen.

Tomgång finns en liten stund när den är kall, men när den är varm så finns det riktigt tomgång.

När man kör på lågt varv (1-2000) kan man bara gasa litegrann, kanske halvgas. Gasar man mer så hackar den bara.
På lite högre varv (2000-3000) så kan man gasa lite mer...kanske 75% eller något.

Står man stil och varvar så behöver man inte tänka på det. Då får man upp den till rödvarv om man vill utan problem alls.

Kör ca 13 mil om dagen med den här bilen så tips mottages på vad jag kan kolla och även hur det ska mätas.

Har planerat att mäta upp lambdan. Det vet jag hur man gör (tror jag).
Hur mäter jag LMM och tempgivare?
Vart sitter hallgivaren? Jag har grejjat mest med 740 jag...

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 kmx, redigerad totalt 19 gånger.
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av Robban67 »

Hej

En volvo är alltid en volvo :)

Hallgivaren sitter i förelaren, kontakten på sidan av fördelaren.

Har du bytt ut ALLA tändkablar , även den mellan spolen och fördelarlocket ?

Tändmodulen kan ju vara ett alternativ också :/

Kamrem i rätt läge ?

Tempgivaren sitter på blocket, flata kontaktstift på den.
Mät mellan ett stift i den och jord för rätt värde.

Går ju ruggigt fett iaf , luftfilterproblem ?

mvh

Robban
Bild

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Trodde det var knacksensorn som satt vid fördelarfoten jag :roll:

Har bytt alla kablarna, den till spolen också. Flera av dom är onödigt långa, men det ska väl inte spela nån roll.

Tändmodul har jag faktiskt en liggandes så de kan jag ju testa med.

Hur kollar jag kamremen? Har tänkt på den jag med. Men jag vet inte hur man kollar den.
Inte ens när jag byter remmen begriper jag. Har alltid fått den rätt när jag bytt, men när motorn har gått runt så begriper jag inte hur man kollar om den siter rätt :oops:

Vilka värden ska tempgivaren ha?

Luftfilter och bränslefilter tänkte jag köpa nytt vid nästa ranson pengar om de blir nåt över...ska betala skatten på bilen denna månaden också...men i värsta fall kan jag ju blåsa ur luftfiltret med kompressorn

mvh
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av Robban67 »

Hej

om du ställer maskin så du får markeringen på remhjulet vid vevaxeln mot den del på plastkåpan som är markerad med 0 - 20 grader i olika streck så har du maskin i nolläget och då skall du ha resten i följande ordning :

*Lossa fördelarlocket och se om rotorn pekar mot ettans cylinder
*ta bort övre plastkåpan vid kamremmen och kika om markeringen på kamaxelns drev står mot markeringen på plastkåpan bakom kamdrevet.

om så är så står den helt rätt...

Tempgivarens värden TROR jag det finns lkarta på i FAQ-delen här på forumet.

Spontant så känns tändmodulen som lite bov i dramat , skulle jag lätt prova med först iaf :)....

mvh

Robban
Bild

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Har inte hunnit kolla nåt ingående än, men ja tänkte testbyta tändmodulen igår.
Vart sitter den egentligen? Trodde den satt som på en 740 jag, men de va fel de.

Ryckte LMM när den stog på tomgång och gasade till några gånger. Bilen går lite sämre utan, så LMM verkar kanske va hel. Hur mäter man en sån?
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av load3d »

följ kablarna från hallgivaren så ser du vart slutsteget sitter.

Men jag förstår inte varför man börjar byta en massa saker innan man ens försökt mäta upp? du har bytt tändstift,tändkablar,rotor m.m kolla så du har 12volt på ansl15 på tändspolen.

har du de så mät upp hallgivaren, när du hittat slutsteget, så ser du att det står flera siffror på slutsteget anslut multimeter på kabel 6 och den andra på jord, sedan ber du någon vrida runt motorn så ska voltantalet pendla mellan 0-7V ca.

kolla även så att gasreglaget klickar.

LMM vet jag inte riktigt hur man mäter upp,

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av load3d »

komihåg att hallgivarkabeln och slutsteget måste vara på sin plats, du måste ha en mätpinne som kommer in mellan kabel och kontaktstycket

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Har efter ett tags uppehåll åter börjat intressera mig för bilen som bara står och kostar pengar...men bättre sent än aldrig :roll:

Mätt ansl. 15-jord på spolen. 11.93 V

Hallgivaren mätte jag ansl. 1-2 och fick fram 1067 Ohm.
Har läst att det ska vara 170 Ohm kall och 350 Ohm varm. Min motor var kall.

Hallgivaren mätte jag ansl. 1-3 och fick 11,9 v
Har läst att referensspänningen ska vara 11-11,5 v

Hallgivaren mätte jag ansl. 2-Jord (med kontakt i och motor igång) och fick fram 3,6 v
Har lästa att det ska pendla mellan 0-0,7 och 1,8-5 v, medans jag hade ett konstant värde.

LMM mätte jag ansl. 2-3 och fick 3,6 Ohm
Har läst att den ska vara på 3,5-4 Ohm

LMM mätte jag ansl. 2-6 och fick 59,6 Ohm.
Har läst att det ska vara 0-1000 Ohm

LMM, kopplad mätte jag ansl.5-Jord och fick 12,12 v.
Har läst att det ska vara ca 12 v så det verkar ju okej

LMM, mätte jag ansl. 2-3 och fick 0,05 v
Har läst att det ska vara 1,25-1,43 v beroende på modell. Har volvonummren uppskrivna, men hittade det ej på min LMM. Boschnummer 007 var det enda jag hittade.
Hur som helst så ligger mitt värde alldeles för lågt

Slutsatser någon?
Spontant känner jag mig lite vilse. Kan båda vara kassa?
Ang. Tändslutsteget (Tändmodul?) så hittade jag ingen. Kabeln verkade gå direkt till tändboxen, men då jag var ensamen så kunde jag inte mäta samtidigt som jag vrider på nyckeln...

Vad tror ni?
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Har nu mätt mellan ansl. 4 och jord på LMM för att kontroller rensfunktionen. Varvade 2500+ och stängde av. Efter ca 4 sek kom en ca 1 sek lång impuls på 3,96 V. Så de verkar funka.

Mätte tempgivaren (kall) till 3,86 kOhm (dvs 3860 Ohm).
Den sitter för övrigt jävligt dumt placerad. Tog minst en halvtimme att mäta den jäveln och passade på att riva upp handleder, knogar med mera... [hit]
Sen tog det en bra jävla stund att få på kontakten tillbaka.
Vill absolut inte mäta den med varm motor om jag inte absolut måste.
Vilket värde ska det vara på kall motor?

Mätte lambdans referensspänning till 0,45 V och värmningen till 12,55 V
Signalen hoppade runt så fint mellan 0,16-0,80 V

Antar att lambdan är okej då.
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Bytte hallgivaren igår ( = hela fördelaren) mot en beg. Ingen skillnad alls. Alltså har jag tänkt fel när jag mätte den. Mätte den "nya" och fick samma mätvärden där. Dvs ca 3,5 V mellan stift 2 och jord med motor igång.

Gick runt där bland allt skrot och funderade och fick syn på en LMM med rätt nummer [thum]
Har förvisso legat ute hela vintern och såg allt annat än fräsch ut, men jag tog en liten skruvmejsel och försökte pilla ur de värsta skräpet ur kontakten. :o
Nu går bilen 1000 gånger bättre, men dock inte helt 100. Kan egentligen inte förstå att den LMM jag hittade var okej, den såg riktigt ful ut.

Felet på bilen har nu bytt karaktär.

Nu startar bilen mycket lättare. Man behöver inte röra gasen längre. Bara att vrida på nyckeln.
Bilen hostar en hel del på tomgång. Ibland dör den till och med, men den går rent och fint mellan hostningarna.

Vid normal körning så hackar han en hel del, men vid belastning så går han rent igen.

Ska åka till en verkstad och få tändningen ställd igen, då jag kanske inte fick den helt rätt bär jag bytte hallgivaren.
Några fler förslag?

Saker som är bytta:

Stift, kablar, rotor, fördelarlock och tändspole
LMM, fördelare och batteri

Saker som är kontrollerade:

Tempgivare och lambdasonden
/J
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Besiktade bilen nu på morgonen och fick 2.0 i CO. Tur att gränsen är så högt så de vart godkänt ändå :P

Kan de bli så högt om tändningen står lite lite lite fel? Jag tror nästan det är nåt mer jag...
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av Morst »

Har du förresten kollat hur dina stift ser ut? Är de svarta och sotiga vilket kan tyda på för fet bränsleblandning? Du har inte möjlighet att mäta bränsletrycket eller byta din BTR mot en annan säkert fungerande?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Har inte grejjer att mäta bränsletrycket med. BTR har jag tänkt på, men inte fått tag i nån att prova med än.
Har lite andra funderingar jag ska prova med så fort jag hinner. Eventuellt på onsdag.

Kan skruva ur ett stift då och kolla, men jag är tämligen säker på att de sotar en del. Bilen går garanterat fett, dels drar den onormalt mycket bensin och avgasvärderna skvallrar ju lite dom också
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Har idag bytt kolcanister'n till en hel utan resultat.
Har även fixat en bra luftburk samt fräscht filter dit, då den gamla burken var skadad och filtret var svart.

Hann inte med så mycket mer på motorfronten då jag fixade andra fel på den istället.

Planerna just nu är att byta bränslefilter, några andra idéer har jag inte just nu...
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

Har idag bytt BTR, Bränslefilter och LMM (igen) utan resultat
Har monterat en bränsletrycksmätare som visar drygt 5 bar på tomgång och gasar man till hoppar den upp över 6 bar. Mätaren går dock inte länge än till 6 bar
Har gjort rent tomgångsmotorn och inte heller det hjälpte.

Funderade över varför bränsletrycket är så högt så jag tog lös returen och ner med en slang i en dunk. Hade på tomgång i 30 sek och bedömmer det till ca 0,5-1 liter som kom ut.

Råkade montera tomgångsmotorn åt fel håll först och då gick bilen riktigt jämt och fint på tomgång. Dock på ca 2000 rpm.
Pilen på tomgångsmotorn ska väl va riktad mot luftröret?

Har tröttnat totalt nu och bilen är på väg ut på blocket...men det är väl ingen som köper den så ni får gärna hjälpa mig ändå :wink:
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: B230F -87 Svåstartad och hackar

Inlägg av kmx »

bilen såld. hittade aldrig felet
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Skriv svar