![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Har en 240 GL -87 B230F LH Jetronic 2.2 som är svårstartad kall och som går ojämt, den hackar sig fram och missar mest hela tiden.
Nytt:
Tändstift (Volvo)
Rotor (Mekonomen)
Fördelarlock (OKQ8)
Tändkablar (OKQ8)
Tändningen var jag på och ändrade några gånger (utan nåt bra resultat) så den är nu ställd av Bosch Car Service...så den står rätt.
Har blåst startgas över hela motorn utan att hitta nån tjuvluft.
Besiktade bilen så här och fick 2.3 i CO samt att den dricker ca 1.1 liter milen på blandad körning (6.5 mil till jobbet)
När den ska startas kall så får man vrida på nyckeln länge, efter ett tag börjar den tända på en cylinder. Då får man trycka gasen i botten och fortsätta hålla starten igång. Nu börjar de snurra fortare och fortare, när man tror de går så släpper man starten.
Ibland står han och poffar på en cylinder en stund till innan de andra kommer. Ibland så dör den bara och då är det bara att börja om.
Beroende på temperatur så kan de bli ett antal försök.
PGA detta parkerar jag alltid nos mot nos med min andra bil så jag kan ge mig själv starthjälp. Strömmen tar slut ibland.
När man startar den varm så gör man som vanligt. Vrider på nyckeln och startar (nästan) direkt. Blöddrar och poffar och är tölig. Gasar man till den ett par gånger så går den så fint på alla fyra sen.
Tomgång finns en liten stund när den är kall, men när den är varm så finns det riktigt tomgång.
När man kör på lågt varv (1-2000) kan man bara gasa litegrann, kanske halvgas. Gasar man mer så hackar den bara.
På lite högre varv (2000-3000) så kan man gasa lite mer...kanske 75% eller något.
Står man stil och varvar så behöver man inte tänka på det. Då får man upp den till rödvarv om man vill utan problem alls.
Kör ca 13 mil om dagen med den här bilen så tips mottages på vad jag kan kolla och även hur det ska mätas.
Har planerat att mäta upp lambdan. Det vet jag hur man gör (tror jag).
Hur mäter jag LMM och tempgivare?
Vart sitter hallgivaren? Jag har grejjat mest med 740 jag...
Tack på förhand