Olja på kopplingen? [LÖST]

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Olja på kopplingen? [LÖST]

Inlägg av Fogel »

Har under ett tag haft ett irriterande ryckande precis när jag drar iväg på 1:an. Tycks komma vid ett visst dragläge men efter ett tags körning speciellt med mycket stopp & start i stadstrafik avtar detta för att sedan vara tillbaka efter att ha låtit bilen stå ett tag. Troligtvis olja på kopplingen eller vad tror ni? Baksidan på motorblocket är lite blött, men det är ju inte stora mängder olja den läcker - sjunker väl några mm på stickan mellan varje oljebyte (ca 800 mil). Men ja antar att de kanske inte ska till mkt olja för att detta ska uppstå??
Senast redigerad av 1 Fogel, redigerad totalt 2 gånger.
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Olja på kopplingen?

Inlägg av GLoin »

Detta är nästan spöklikt... har exakt det problemet också... och blivit tipsad om exakt samma orsak, olja på kopplingen. Först kardan och nu detta. Hoppas än en gång att du hittar en lösning!
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Olja på kopplingen?

Inlägg av Robban67 »

Hej

Låter som ni har en packbox som spökar , den bakre som sitter vid vevaxeln ....

Skruva bort förstärkningsplåten nertill mellan motorn och lådan så ser man upp mot den packboxen hur det ser ut.

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Olja på kopplingen?

Inlägg av Fogel »

Tackar för tipset, ska kolla upp detta! Fast nu ikväll stoppade jag in lite gummin i fjädrarna bak för att höja upp kärran i röva lite då den sett lite hängig ut ett tag.. och helt plötsligt inbillar ja mig att det vart mkt bättre?? Svårt att säga nu men de lär ja märka imorgon bitti annars när jag tar bilen till jobbet..
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Olja på kopplingen?

Inlägg av Fogel »

Har kört några dagar sen ja styvade upp fjädringen och nu är det klart mkt bättre.. ryckningarna finns där men är knappast så irriterande som innan. Antar att detta fenomen kan förstärkas ytterligare om man har lite slapp fjädring bak? En annan sak kan det ha ngt att göra med slita bussningar i bakvagnen? Nu måste det ju inte va så i mitt fall eftersom problemet försvinner efter ett tags körning.. men ja tror mig läst nånstans att liknande ryck kan uppstå då? Mina bussningar är väl sådär..

mvh fogel
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Olja på kopplingen?

Inlägg av Robban67 »

Hej

Kolla över stödlager och kardanknutarnas skick om det blev skillnad med en högre bakvagn ..

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Olja på kopplingen?

Inlägg av Fogel »

Kollade knutarna nu när jag bytte hardyskiva förra helgen.. inget att anmärka på där! stödlagret verkade också okej, det är inte så länge sedan det var bytt heller. Men jag tror de restrerande ryckningarna måste bero på olja på kopplingen som sagt för det försvinner ju efter ett tags körning
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: Olja på kopplingen?

Inlägg av silverräven »

Det ska läcka riktigt ordentligt (spruta) från packboxen bakom svänghjulet för att det ska komma fram till lamellen. Oljeläckage från bakre vevaxeltätningen rinner oftast längs med blocket och nuddar inte ens svänghjulet Troligare då när olja hamnar på lamellen att det kommer från lådan p.g.a. en kass packbox på ingående axel. OAVSETT är det så att får du olja på lamellen så är det inget som rättar till sig efter en stunds körning.

Har du hydraulisk koppling?? Detta djävulens påfund kan tyvärr ställa till med mkt konstiga effekter beroende på slitage/ kärvning. Är ju dock toppen när det funkar som det är tänkt.

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Olja på kopplingen?

Inlägg av Fogel »

Hmm, okej.. Frågan är ju om felet ens är kopplingen då, för det försvinner ju efter ett tag som sagt. Kanske lutar åt att det är motorn som inte går på alla burkar eller nåt..? :roll:
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Olja på kopplingen? [LÖST]

Inlägg av Fogel »

Problemet försvann när jag bytte hardyskiva! Troligvis den mjuka biltemahardyn som var boven hela tiden i detta dramat..
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Skriv svar