Hmm, två tankningar i rad har jag märkt av att jag haft lite väl hög bränsleförbrukning.
Förra sommaren låg förbrukningen på ungefär 0.8-0.9l/mil. I vintras låg den på i snitt 1l/mil och det tänkte jag var väl okej berodde väl på alla kallstarter. Nu har den hoppat upp på 1.2l/mil och det tycker jag väl verkar lite väl mycket. Jag har gasat ungefär lika mycket hela tiden.
Olja/stift/oljefilter är från i november. Volvo original utom oljan som är biltema. Kollade luftfiltret vid det tillfället och det var fortfarande fint. Bensinfiltret är sedan i somras. Tändkablarna är ungefär 5 år gamla.
I ett par månader nu så har bilen gått dåligt när den har varit kall. Direkt när man startar motorn så lägger den sig på ungefär 900 varv i tomgång. Om man sedan gasar upp den (t.ex. om man kör iväg) innan den gått i ett par minuter så fastnar tomgången på ungefär 1200-1500 varv. Den går också lite hackigare när den varit kall, men inte så mycket att den vari svårkörd, lika pigg som vanligt. Så fort motorn fått upp tempen (tempnålen börjat röra sig) så har tomgången blivit normal igen och hackigheten minskar.
Det som hänt runt att förbrukningen blev för hög är att avgasröret gick av i den trattformade främre delen av katalysatorn. Jag och farsgubben svetsade ihop katten igen. Funderade på om lambdan kunde ha tagit skada av det? Kan det ha gett högre förbrukning? Den satt så hårt fast att vi inte tog ur den innan vi svetsade. Svetsade iofs aldrig rakt på lambdasonden heller. Och vi använde gassvets:P inte så precist direkt.
Någon som har några förslag på vad det kan handla om som ger så pass hög förbrukning?
Hög bränsleförbrukning b230f 90:a
-
- Färsk användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
- Kör: 945 Turbo
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hög bränsleförbrukning b230f 90:a
Kan mycket väl handla om en paj lambda, för förbrukningens skull, dock har det inget att göra med tomgången när motorn är kall då den inte jobbar vid kall motor.
Det låter mer som tempgivare eller kallstartventilen. Men pröva byta lambdasonden.
Det låter mer som tempgivare eller kallstartventilen. Men pröva byta lambdasonden.
Re: Hög bränsleförbrukning b230f 90:a
Finns det inget sätt att felsöka den jag har? Har tyvärr inte riktigt råd att byta och hoppas :S (om det inte skiter sig på besiktningen om ett par månader vill säga, då får man väl göra vad som göras kan för att få den igenom)
Edit: kollade felkoder nu också... 1-1-1 alltså inget fel... inga varningslampor tända.
Edit: kollade felkoder nu också... 1-1-1 alltså inget fel... inga varningslampor tända.
![Bild](http://img18.imageshack.us/img18/2999/dsc00041kopiera.jpg)
Re: Hög bränsleförbrukning b230f 90:a
Har liknande på min, Ibland är tomgången runt 1000-1500 varv.. Men i nästa rödlyse kan den gå ner...
Hoppas du hittar svaret =) Jag ska byta mina tempgivare och rengöra tomgångsmotor iallafall. Sen vet jag inte :S
Hoppas du hittar svaret =) Jag ska byta mina tempgivare och rengöra tomgångsmotor iallafall. Sen vet jag inte :S
19 år med BE CE.
Kör runt i en FM9a / FM12a 6x2 kranbil om dagarna![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kör runt i en FM9a / FM12a 6x2 kranbil om dagarna
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)