Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av unix »

Jag är absolut inte en vän av Polis eller myndigheter över huvud taget.

Det gjorde dock ont i mig när jag såg en BMW extremt vanvårdad med hjul som kostar fem gånger mer än bilen.
Tänkte att nån i BMW-klubben eller här kan ju ha blivit av med bil eller hjul.
Den besiktigades senast 2005 och ställdes av 2008 men rullar alltså med kanonfina hjul men vanvårdad i övrigt.

Nåja pratade därför med Polisen. Ville även se hur de ställer sig till problematiken.

Svar: "Vi kan inte göra något".

Då vet man att så länge man inte hamnar i en kontroll, oavsett hur många som tipsar etcetera, så kan man åka
omkring i ett rejält olagligt ruckel. Blir man av med något får man mao ta saken i egna händer.
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av John »

Förstår hur du tänker, men kan inte hålla med riktigt.
Vad ska polisen göra, nog för att bilen är olaglig och kanske till och med har stulna fälgar, men vad finns det för bevis, förutom en misstanke från din sida?

Jag hade 17" på en rejält sliten gammal 240 som jag hade som vinterbil för nåt år sen, skulle det väcka samma misstanke?

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av unix »

Bilen rullar eftersom den är parkerad (olaglig plats) och jag har aldrig sett den förut.
Besiktad 2005 och avställd 2008 bör innebära 3 års olaglig körning.
Avställd 2008 men rullar betyder förmodligen att den rullat hela tiden.
Den är vanvårdad på ett brutalt sätt, alltså ägaren är vrickad. Sätter man sedan sådana hjul på den vittnar det om en viss kategori ägare.
Det är en BMW. Då brukar det antingen vara en ägare som verkligen sköter om fordonet
eller raka motsatsen, det vill säga någon som inte har vett med rätt olja eller ens har råd med biltemaolja i den vilket den för övrigt aldrig ska ha och så småningom hamnar den på Blocket som trasig.

Det var ändå intressant att se att de inte bryr sig alls trots 2 års avställning och 5 års besiktningsunderlåtenhet och att den nu rullar.
Jag slår vad om att föraren inte har körkort.
Hur som helst det som retar mig mest i smeten är inte Polisens ignorans eller en trafikfarlig bil utan att en schysst bil förfaller och att hjulen förmodligen saknas av ägaren.
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Användarvisningsbild
DUXEN
Uppkörning
Inlägg: 879
Blev medlem: 22 feb 2007, 02:08
Kör: Sidleds
Ort: ENKÖPING
Kontakt:

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av DUXEN »

Varför skulle fälgarna vara stulna? :S
Personligen tycker jag "feta-fälgar@skrotig-bil" stuket är ap-tufft! :P
Bild

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av unix »

Obesiktad sedan 2005, avställd sedan 2008, inte tvätta bilen. Skulle då ägaren lägga slantar på hjul?
Aja nog om detta ....
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av F_Pettersson »

Han knaske precis tagit ut den ;)
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av unix »

Ok guys I give up big time :P
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av In The White »

Det tråkigaste i sammanhanget är att det verkar vara ett standardsvar hos Polisen i dag. "Vi har inga resurser" eller "Vi kan inget göra". :?
Men skulle en vanlig hederlig medborgare råka köra 10km/h för fort eller parkera fel, så nog fan har dom resurser och tid då. :o

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av eXtrinity »

In The White skrev:Det tråkigaste i sammanhanget är att det verkar vara ett standardsvar hos Polisen i dag. "Vi har inga resurser" eller "Vi kan inget göra". :?
Men skulle en vanlig hederlig medborgare råka köra 10km/h för fort eller parkera fel, så nog fan har dom resurser och tid då. :o
...och käftar man emot dom med en fråga som tex. vafan tar ni mej för när någon i detta nu våldtar någon eller sitter inne på krogen och drar en lina kokain för att sedan gå bärshärkargång på stan så har dom all tid i världen :D

Men bara för att gå på topic lite så har jag faktiskt blivit polisanmäld av just den anledningen att det satt lite mycket stereo och lite för fina fälgar på en bil jag lånade av en kompis. Denna bil är nog den enda 745'a i sverige som blivit påkörd av en båt som gick på grund på bilens tak och fortfarande är i trafik. Men när polisen kom var det bara att veva med kvitton så vart det lugnt.

Så ni som gillar fina fälgar och bra stereo i gamla skrothögar (precis inkörda och bättre begagnade) behåll alla kvitton!

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av tommy34 »

ring in anonymt tips och säg att dom har åkt runt och viftat med pistol :O då jävlar blir det fart på poliserna
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av The_Saint »

Varför ska man ens bry sig om att en skrotbil har riktigt fina fägar eller en massa bling bling, om man nu TROR att bilen är stulen, oskattad o bes etc etc ring 114 14 och fråga på reg nr om man nu är så nyfiken.

Det man däremot skall göra är att ringa 112 om man ser att en bil vinglar väldigt mycket på vägen kör på stoplar, osv Då kan man göra nått åt saken, men att tycka att en bil har för fina fälgar på bilen pga avställd, ser risig ut och att man inte VET att bilen är tex stulen är ju lite smått patetiskt.


En annan sak är ju att polisen inte har en susning om bilens fälgar är stulna, hur ska de kunna det? Tror ni att de åker runt med ett utskriven bild på fälgarna o sen stoppar varje bil som liknar dem fälgarna?

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av In The White »

The_Saint skrev:Varför ska man ens bry sig om att en skrotbil har riktigt fina fägar eller en massa bling bling, om man nu TROR att bilen är stulen, oskattad o bes etc etc ring 114 14 och fråga på reg nr om man nu är så nyfiken.

Det man däremot skall göra är att ringa 112 om man ser att en bil vinglar väldigt mycket på vägen kör på stoplar, osv Då kan man göra nått åt saken, men att tycka att en bil har för fina fälgar på bilen pga avställd, ser risig ut och att man inte VET att bilen är tex stulen är ju lite smått patetiskt.


En annan sak är ju att polisen inte har en susning om bilens fälgar är stulna, hur ska de kunna det? Tror ni att de åker runt med ett utskriven bild på fälgarna o sen stoppar varje bil som liknar dem fälgarna?
Så tycker du ja. :P

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Eda »

The_Saint skrev:Varför ska man ens bry sig om att en skrotbil har riktigt fina fägar eller en massa bling bling, om man nu TROR att bilen är stulen, oskattad o bes etc etc ring 114 14 och fråga på reg nr om man nu är så nyfiken.

Det man däremot skall göra är att ringa 112 om man ser att en bil vinglar väldigt mycket på vägen kör på stoplar, osv Då kan man göra nått åt saken, men att tycka att en bil har för fina fälgar på bilen pga avställd, ser risig ut och att man inte VET att bilen är tex stulen är ju lite smått patetiskt.


En annan sak är ju att polisen inte har en susning om bilens fälgar är stulna, hur ska de kunna det? Tror ni att de åker runt med ett utskriven bild på fälgarna o sen stoppar varje bil som liknar dem fälgarna?
Så du tycker det är okej att köra omkring oskattat och oförsäkrat?

Då kan du ju skicka pengar till mig eftersom jag som skattar och försäkrar mina bilar får betala ett högre pris eftersom det finns folk som inte gör det.

Sen ser jag inget fel med att folk anmäler stöldgods heller, om jag blev av med en uppsättning 19" samtidigt som någon anmäler samma uppsättning fälgar på en udda bil skulle jag bli glad om polisen la ihop 1 och 1.

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av The_Saint »

Har själv kört oskattat, oförsäkrat, obes när jag hade en 240, en riktig räcer :D
Det var mindre snutar på vägarna så att bli stoppad var ju bevisligen inte så farligt.
Så MAO ja, annars vore jag lite av en hycklare :P säger inte att det e BRA men inte fan bryr jag mig om nån kör oskattat obes, avställt mm.

När jag hade polisradio så hörde man (sthlm) var 3dje timme nån som körde avställt obes, körde utan körkort, mm, mm. Många gör ju det fortfarande, kolla bra på polisen.se och de senaste händelserna, dock väldigt mkt drogpåverkade o rattfylla som är bra mycket alvarligare/farligare än att köra en oskattad bil.


Att säga att du skulle betala mer för att just för att andra inte gör det, det kan du ju tacka vår eminenta stat för, oavsett om 100 eller 1000 skulle börja betala skatt o försäkring skulle du fortfarande få betala din summa (beroende bolag o bil etc), tror du de skulle sänka den? de e lite för naivt tänkande i skattesverige.


Jag har inte sagt att det är fel att anmäla stöldgods, men att tro att polisen skulle lägga ihop 1+1 för att du har anmält dina 19" are stulna o hoppas att polisen i två grann län bort skulle ha det i åtanke är ju att hoppas på för mkt, hur mkt stöder tror du det pågår? En gång i veckan?

Har själv haft inbrott i min 740, har anmält det, Inte mycket de kan göra åt det, det är bara bita i det sura äpplet o skaffa sig ett redigt larm och ta hand om sin bil/saker o hoppas att man får ut en liten liten slant från sitt försäkringsbolag.

Jag tror jag har hoppat lite offtopic :D

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Kim J »

Förstår exakt hur trådskaparen tänker och håller med.

Dock förstår jag att dom inget kan göra åt fälgarna på bilen, då dom garanterat inte bevisa att dom är stulna etc.

MEN, någonting borde dom kunna göra åt att föraren kör omkring i en helt oduglig bil för gatan, d.v.s. att den är obesiktad, oskattad, oförsäkrad o.s.v...
Föraren av härket har säkert inget körkort heller.

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Eda »

The_Saint skrev:text...

Jag tror jag har hoppat lite offtopic :D
Riktigt fina argument du har, så jag säger som du att detta har gått off topic.
I rest my case.

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av In The White »

The_Saint skrev:Har själv kört oskattat, oförsäkrat, obes när jag hade en 240, en riktig räcer :D
Det var mindre snutar på vägarna så att bli stoppad var ju bevisligen inte så farligt.
Tuffast i stan då eller...... :roll:

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Marcus_89 »

Jag stör mig på sådana människor som kör runt i oskattade och och oförsäkrade rishögar. De ska ju betala som alla andra. Sen kan ju bilen i sig vara i så dåligt skick att den inte bör köras på gatan ens.
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Hesselgren »

det tråkiga när folk kör oförsäkrat, är att krockar man med en sån, så blir det problem att få ut något på försäkringen.. om ditt försäkringsbolag anser att du inte är vållande, så ska den andra partens försäkring träda in, och ja finns det ingen sådan så kan ni ju tänka själv hur bra det blir.. jo då står man där med en totalkvaddad fin röd 744 på tomten.

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Östlund »

Det finns massvis med bilar ute som åker oskattat och oförsäkrat... Hur ska dom ha tid att kontrolera och bötfälla alla dom?

Sen att åka obesiktat händer även att jag gör :)
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Hesselgren »

Östlund skrev:Det finns massvis med bilar ute som åker oskattat och oförsäkrat... Hur ska dom ha tid att kontrolera och bötfälla alla dom?

Sen att åka obesiktat händer även att jag gör :)
precis.

obesiktigat går alltid å försvara. man kan ju alltid vara ute å testa lite inför besiktning, eller på väg till verkstan eller gds hallen.

inget som kommer drabba någon oskyldig i en eventuell olycka

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Östlund »

Hesselgren skrev:
Östlund skrev:Det finns massvis med bilar ute som åker oskattat och oförsäkrat... Hur ska dom ha tid att kontrolera och bötfälla alla dom?

Sen att åka obesiktat händer även att jag gör :)
precis.

obesiktigat går alltid å försvara. man kan ju alltid vara ute å testa lite inför besiktning, eller på väg till verkstan eller gds hallen.

inget som kommer drabba någon oskyldig i en eventuell olycka
Exakt.. Är ju inte så att jag åker omkring hela sommaren obesiktat..
Utan några veckor när man ställt på bilen efter avställning.
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Polis vs stulen/mkt olaglig bil

Inlägg av Fogel »

Du kan ju alltid kedja fast bilen vid en lyktstolpe eller nåt orubbligt föremål.. redigt ordentligt! Jag tänker mig typ fartygskättning eller nåt :) Sen är det bara att spana :mrgreen:
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Skriv svar