Ska byta tuta/signalhorn :)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Ankfoot
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2003, 13:13

Ska byta tuta/signalhorn :)

Inlägg av Ankfoot »

Tjenare, det är så att jag är trött på min lilla tut-funktion, den kväker mer än tutar... :)

Därför e jag på gång att skaffa nått nytt.

Frågan är då, HUR högt får en tuta låta? :))))



Har tittat runt lite på dom vanliga ställena hcj, biltema osv.

och på hcj så har dom en med kompressor och 2 separata horn, som verkar trevlig.

Är det någon som kan rekommendera nån speciell \"tuta\" med mkt tryck i?



Har ju tänkt att montera den nya under huven.

Är det krångligt att ta ström från dom gamla ledningarna till orginal hornen under kofångarn? dom går ju in i en svart skyddande plastslang. har iofs. inte haft uppe bilen i en lyft och tittat efter vart dom tar vägen mer specifikt.

Men vart är det lättast att fiska tag på dom gamla ledarna, eller ska jag dra helt nytt?

Är ju ganska bekvämt med nya ledare :)



Dela med er av era erfarenheter inom det ljudande området :)



Tack på förhand.
940 -93

19.000mil

volvo_ragger
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 jun 2003, 23:58

Re: Ska byta tuta/signalhorn :)

Inlägg av volvo_ragger »

hej jag vet inte om det där med ledningarna , men vill oxå gärna bli rekommenderad en schysst tuta med tryck i .. den jag har nu låter som en kärring som gnäller..

Ankfoot
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2003, 13:13

Inlägg av Ankfoot »

Jag hittade en lite rolig sak på biltema som jag inte såg förra gången jag kollade http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17962



Ett Starktonshorn marin.



Mina personliga erfarenheter av liknande är att dom låter utav bara f*n

Hornet i sig är ju ingen snygg sak, men eftersom det ska sitta under huven så spelar det väl mindre roll, ska fundera ut en bra plats där man kan montera skiten först bara. :)
940 -93

19.000mil

volvo_ragger
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 jun 2003, 23:58

Re:

Inlägg av volvo_ragger »

ja den verkar väldigt schysst =)



Kan man dra dom vanliga kablarna till den ?

volvo_ragger
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 jun 2003, 23:58

Re:

Inlägg av volvo_ragger »

just de , det funkar inte längre att ha 2 tutor i kopplade, råkade köra på en hare och den slog rakt på tutorna som satt där , fick tag i två andra men när man kopplar in båda så blir det bara ett klonk ljud när man tutar , med 1 tuta funkar det



nån som vet vad som kan vara fel ?

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

jag kopplade med om tutorna i min gamla 940. Bara drog upp plastkabelstammen till motorutrymmet och satte tuthornen bakom grillen med kompressor och slangar!

Så dem kablarna från org tutan räckte till området bakom grillen
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik.A
Uppkörning
Inlägg: 446
Blev medlem: 30 nov 2002, 13:08
Ort: Lerum/GBG
Kontakt:

Inlägg av Fredrik.A »

Jag besiktigade min 740 med 3st kompressorhorn, ingen anmärkning men gubben så lite chokad ut när han kom tillbaka från provturen :D
Bild

960 -96 3.0E

danielmodig
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 dec 2002, 13:59

Inlägg av danielmodig »

Just den där marintutan från biltema har jag nyligen satt in i min 745-86:a. Efter nedslag på besiktningen (signalverkan otillräcklig)!!!! ville jag egentligen sätta in lastbilshorn för att om möjligt spräcka trumhinnorna på besiktningsmannen...men ok, jag trodde även jag att ett marinhorn blåser på ordentligt...MEN så är det inte! Jag monterade den bakom grillen, där finns det gott om plats, och den gick igenom. Men någon kraftig tuta är det INTE. Nästa gång blir det en kompressortuta. Jag bor strax utanför Stockholmshelvetet så mitt liv hänger på en fet tuta...

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re:

Inlägg av John »

skrev:just de , det funkar inte längre att ha 2 tutor i kopplade, råkade köra på en hare och den slog rakt på tutorna som satt där , fick tag i två andra men när man kopplar in båda så blir det bara ett klonk ljud när man tutar , med 1 tuta funkar det



nån som vet vad som kan vara fel ?




starta motorn och tuta igen.



så var det för mig när jag kopplade in 2st tutor, batteriet klarade visst inte av att driva bägge fullt ut (trots att batteriet var nytt :roll: ) men startade jag motron så lät det som fasen :wink:



det var 2st budget tutor, 2 för 99:- har jag för mig, men dom skrämmer garanterat skiten ur dom flesta jämfört med orginaltutan =)

Ankfoot
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2003, 13:13

Inlägg av Ankfoot »

Okej, då skippar vi biltema marin hornet.

Nästa alternativ är kompressorhorn :)



Har som sagt sett ett par på HCJ som jag är nyfiken, på.

Jag undrar hur dom ställer sig till en provtutning inne i butiken? :)

Det exemplaret jag kollat på innehåller 2 separata horn, och en kompressor.

Jag har ingen som helst personlig erfarenhet av sånna här, så hur e ljudet?

E ute efter ett ljud som inte är för högt i tonläge, men KRAFTIGT,.
940 -93

19.000mil

volvo_ragger
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 jun 2003, 23:58

Re:

Inlägg av volvo_ragger »

ok nån som kan ge bra förslag på vart man kan köpa ett kompressorhorn , pris o så?

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

biltema (!) har en sats med två kompressor horn, kompresson, relä o allting för typ 149 spänn eller nått sånt har jag för mig, och dom låter utav bara h-vete...så dom kan jag rekomendera.
Volvo 940tic -94...

Ankfoot
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2003, 13:13

Re:

Inlägg av Ankfoot »

skrev:biltema (!) har en sats med två kompressor horn, kompresson, relä o allting för typ 149 spänn eller nått sånt har jag för mig, och dom låter utav bara h-vete...så dom kan jag rekomendera.


Låter intressant, dock så kan jag inte hitta några på deras websida eller i katalogen.



Dessa finns dock http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17960



Inge kompressor så vitt jag kan se, men jag kan föreställa mig att dom kan låta rätt bra.
940 -93

19.000mil

Glenn6
Färsk användare
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 okt 2003, 08:30
Ort: Åsa

Inlägg av Glenn6 »

glassbilen har en schysst tuta... :D

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

oj då :oops: såg att dom visst inte hade kvar dom...det var ju synd för dom funkade faktiskt jäkligt bra, men jag tror att mekonomen har något liknande, kan ju vara värt att se efter i alla fall.
Volvo 940tic -94...

Ankfoot
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2003, 13:13

Inlägg av Ankfoot »

Hittade ett par på mekonomen.se



Denna kostar 242:-



Kompressorhorn 12 volt. Med effektiv kompressor. Lev. komplett med plasttrattar, relä, kablar och mont. detaljer. 2-horn, enstämmigt.

art nr: 40-6380



Kan ju va nått,



Men ger kompressorhorn så mkt mer än dom jag postade från biltema t.ex?
940 -93

19.000mil

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

har faktiskt alldrig testat dom där \"vanliga\" hornen som du postade, men jag kan inte tänka mig att dom kan låta lika mycket som ett par komprssor horn för dom låter rent utsagt utav bara helvete. men å andra sidan så kostar ju inte biltema hornen så mycket heller...men om du endå ska montera andra horn än original så skulle i alla fall jag rekomendera kompressor, då vet man ju iaf att det låter :D
Volvo 940tic -94...

740 snubben
Övningskörning
Inlägg: 278
Blev medlem: 22 maj 2003, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av 740 snubben »

Låter intressant, dock så kan jag inte hitta några på deras websida eller i katalogen.



Dessa finns dock http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17960



Inge kompressor så vitt jag kan se, men jag kan föreställa mig att dom kan låta rätt bra.


ville bara säga att det tutorna suger jävligt farsan köpte dem och de höll i typ 3 månader sedan var dom helt förstörda av ärg och skit dessutom lät dom inte mycket från första början heller. bara så ni vet :D

Choffer
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 feb 2003, 18:41
Ort: Götet (Frölunda)

Inlägg av Choffer »

Jag köpte min tutor på Micro kostade ca: 80 st köpte ett som skulle ha ett lite dåvare ljud och en med lite ljusare ljud, det låter bra, dom liknar original tutorna i både ljud och utsende. Monterade på dom i somras, har inte märkt någon försämring på dom än...
Alla Volvo bilar går fort, bara man inte bromsar.

Nu:

945 Classic 13 000mil



Förr:

940 -92 21 000mil

Ankfoot
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2003, 13:13

Inlägg av Ankfoot »

Vart på HCJ idag och inhandlade ett kompressor 2 horn system, ska testa det imorgon tänkte jag. 240:- fattigare
940 -93

19.000mil

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

dom här kompressor hornen, kopplar man in dom bara på orginal kablaget?
940 Classic

Ankfoot
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2003, 13:13

Inlägg av Ankfoot »

Ska undersöka detta nu, ska ner till jobbet och försöka mig på att montera in skiten :)



tar ev. några bilder på skrothögen oxå :)
940 -93

19.000mil

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

gött mos :P
940 Classic

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

dom som jag köpte från biltema kom med relä etc...dom drar ju rätt mycke ström så d vette fan om original kablaget orkar med att driva dom. jag skulle nog rekomendera att man drar en ny ström kabel till dom.
Volvo 940tic -94...

Ankfoot
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2003, 13:13

Inlägg av Ankfoot »

Tja... då va skiten monterad.. nu låter tutan mer som ett tåg lr nått :)



Jag satt där med kopplingsschema o skit o relä o grejer, men eftersom det verkade vara ett GÄNG jobbigt att göra på det sättet.



Så tog jag orginal tåtarna och kopplade in. Dessa är små och tunna, och jag skulle helst använt grövre, men jag orkade inte pillra, Vi får se om dom pallar trycket.



Jag antar att det sitter nått relä monterat till orginalhornen?

Har fungerat bra hittils.

Gul kabel är konstant strömförande

Blå är jord.
940 -93

19.000mil

Skriv svar