740 230k helt död
740 230k helt död
Suck, min 740 har dött.
Tjejen lånade bilen och automatchoken(hatar) hängde sig. Bilen börjar huckra kraftigt, men istället för att stanna och kontrollera vad som är fel fortsätter kärestan. Detta vore inget problem om inte en tändkabel hoppat av och bilen gav upp.
Nu har jag försökt förstå vad som är trasigt. Trodde direkt att det var tändmodulen. Bytte till en begagnad från skroten, ingen skillnad.
Mätt upp spolen med biltemas kvalitet mätare. Resistansen verkar bra, vet dock inte hur stor fel% som denna mätare har.
Har kontrollerat alla kablar, verkar okej.
Nu återstår bara motorstyrenheten, är det något som kan flyga om en tändkabel hoppar av?
Tacksam för alla ideér.
Tjejen lånade bilen och automatchoken(hatar) hängde sig. Bilen börjar huckra kraftigt, men istället för att stanna och kontrollera vad som är fel fortsätter kärestan. Detta vore inget problem om inte en tändkabel hoppat av och bilen gav upp.
Nu har jag försökt förstå vad som är trasigt. Trodde direkt att det var tändmodulen. Bytte till en begagnad från skroten, ingen skillnad.
Mätt upp spolen med biltemas kvalitet mätare. Resistansen verkar bra, vet dock inte hur stor fel% som denna mätare har.
Har kontrollerat alla kablar, verkar okej.
Nu återstår bara motorstyrenheten, är det något som kan flyga om en tändkabel hoppar av?
Tacksam för alla ideér.
Jag jag misstänker att det inte är någon gnista, men har ingen möjlighet att kontrollera ordentligt. Har lagt tändstiftet på grenröret och sett gnistor.
De var dock sporadiska och jag vet inte hur bra jordning det var.
Har haft en liten testlampa som man sätter på tänkabeln och till tändstiftet för att se om det blir gnista, men den är spårlöst försvunnen. Att sätta ihop en egen testlampa borde ju inte vara ett så stort problem om man bara visste vilken lampa man kunde använda.
Nåja, det luktar bränsle om man kör en stund med startmotorn, så bränsle får den. Har även kollat med lös slang och det sprutade ordentligt.
Det känns som att det är något med tändningen som har brakat. Tändmodul eller motorstyrenhet... Spole?
Någon som har någon annan idé?
De var dock sporadiska och jag vet inte hur bra jordning det var.
Har haft en liten testlampa som man sätter på tänkabeln och till tändstiftet för att se om det blir gnista, men den är spårlöst försvunnen. Att sätta ihop en egen testlampa borde ju inte vara ett så stort problem om man bara visste vilken lampa man kunde använda.
Nåja, det luktar bränsle om man kör en stund med startmotorn, så bränsle får den. Har även kollat med lös slang och det sprutade ordentligt.
Det känns som att det är något med tändningen som har brakat. Tändmodul eller motorstyrenhet... Spole?
Någon som har någon annan idé?
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 06 nov 2003, 22:30
- Ort: Götelaborg
Hur såg stiften ut? De var inte dränkta i soppa, va? Men du hade ju iofs gnista på ett av dom...
Angående den där motorstyrenheten du talar om: fanns det verkligen en sån på K-motorn? Tror bara att det fanns en tändmodul i form av nån transistorhistoria... Annars verkar det som ett knepigt problem det där med både choken och tändkabeln...
Angående den där motorstyrenheten du talar om: fanns det verkligen en sån på K-motorn? Tror bara att det fanns en tändmodul i form av nån transistorhistoria... Annars verkar det som ett knepigt problem det där med både choken och tändkabeln...
-
- Övningskörning
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 06 nov 2003, 22:30
- Ort: Götelaborg
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1144
- Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
- Ort: JoKKmoKK
- Kontakt:
Okej, nu är grejorna lös.
Antar att det är enkelt att kolla om det är fel på lägesgivaren.
Är det inte bara att lägga en ström över två av kablarna och kolla när det kommer en ström på den 3:e? Eller är jag helt fel ute?
Frågan är ju vilka av kablarna som ska ha matarspänning...
Väntar ivrigt på svar.
Antar att det är enkelt att kolla om det är fel på lägesgivaren.
Är det inte bara att lägga en ström över två av kablarna och kolla när det kommer en ström på den 3:e? Eller är jag helt fel ute?
Frågan är ju vilka av kablarna som ska ha matarspänning...
Väntar ivrigt på svar.
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
Efter en heldags felsökande har följande konstaterats.
Kamremen ligger rätt, inte överkuggad. Hade för brottom
när jag kollade förra gången.
Jag har gnista från spolen.
Har bytt i strömmordning:
Tändspolekabel
Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Fortfarande ingen gnista vid tändkabel. Provar med samma stift
vid tändkabel som från spole.
Mätt primär- och sekundärlindningen båda inom avsatt område.
Dock ligger primärlindningen vid övre gräns 1.0 - 1.1 Ohm,
enligt verkstadhandbok ska det vara mellan 0.5 - 1.0 Ohm.
Vad är det som är fel. Håller på att bli tokig.
Alla tips emot tas gladeligen.
Kamremen ligger rätt, inte överkuggad. Hade för brottom
när jag kollade förra gången.
Jag har gnista från spolen.
Har bytt i strömmordning:
Tändspolekabel
Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Fortfarande ingen gnista vid tändkabel. Provar med samma stift
vid tändkabel som från spole.
Mätt primär- och sekundärlindningen båda inom avsatt område.
Dock ligger primärlindningen vid övre gräns 1.0 - 1.1 Ohm,
enligt verkstadhandbok ska det vara mellan 0.5 - 1.0 Ohm.
Vad är det som är fel. Håller på att bli tokig.
Alla tips emot tas gladeligen.
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?
Skit motor dedär...min gammla 245:a -87 hade B230K som bara jävlades, gick 2-3 mil (alltid lika långt) misstände stannade, sen var det bara att starta och köra hur långt som helst...stannade bara en gång per tur?!
Tillsist så blev jag less tog en fördelare och tändspole från en A motor och monterade...lät dock den övriga elektoniken till förgasaren och så sitta kvar...kanske inte det bästa sättet, men det funkade...
PS
har tändspole och grejerna som jag rev ut kvar...funkar kanske, kanske inte...men vill du ha dom så får du grejerna...
DS
Tillsist så blev jag less tog en fördelare och tändspole från en A motor och monterade...lät dock den övriga elektoniken till förgasaren och så sitta kvar...kanske inte det bästa sättet, men det funkade...
PS
har tändspole och grejerna som jag rev ut kvar...funkar kanske, kanske inte...men vill du ha dom så får du grejerna...
DS
Wait for me just spooling up..........