740 230k helt död

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

740 230k helt död

Inlägg av hmlrs »

Suck, min 740 har dött.

Tjejen lånade bilen och automatchoken(hatar) hängde sig. Bilen börjar huckra kraftigt, men istället för att stanna och kontrollera vad som är fel fortsätter kärestan. Detta vore inget problem om inte en tändkabel hoppat av och bilen gav upp.

Nu har jag försökt förstå vad som är trasigt. Trodde direkt att det var tändmodulen. Bytte till en begagnad från skroten, ingen skillnad.

Mätt upp spolen med biltemas kvalitet mätare. Resistansen verkar bra, vet dock inte hur stor fel% som denna mätare har.

Har kontrollerat alla kablar, verkar okej.

Nu återstår bara motorstyrenheten, är det något som kan flyga om en tändkabel hoppar av?



Tacksam för alla ideér.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Du har alltså ingen gnista?
Bild

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Jag jag misstänker att det inte är någon gnista, men har ingen möjlighet att kontrollera ordentligt. Har lagt tändstiftet på grenröret och sett gnistor.

De var dock sporadiska och jag vet inte hur bra jordning det var.

Har haft en liten testlampa som man sätter på tänkabeln och till tändstiftet för att se om det blir gnista, men den är spårlöst försvunnen. Att sätta ihop en egen testlampa borde ju inte vara ett så stort problem om man bara visste vilken lampa man kunde använda.

Nåja, det luktar bränsle om man kör en stund med startmotorn, så bränsle får den. Har även kollat med lös slang och det sprutade ordentligt.

Det känns som att det är något med tändningen som har brakat. Tändmodul eller motorstyrenhet... Spole?

Någon som har någon annan idé?
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Hur ser rotor å fördelarlock ut då?



Innanför fördelarlocket siter det en givare för lägesindikering. Packar denna så funkar den ju inge bra.
Bild

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Okej, ska kolla upp det ordentligt. Tackar för tipset.
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

Speed Stills
Övningskörning
Inlägg: 144
Blev medlem: 06 nov 2003, 22:30
Ort: Götelaborg

Inlägg av Speed Stills »

Hur såg stiften ut? De var inte dränkta i soppa, va? Men du hade ju iofs gnista på ett av dom...



Angående den där motorstyrenheten du talar om: fanns det verkligen en sån på K-motorn? Tror bara att det fanns en tändmodul i form av nån transistorhistoria... Annars verkar det som ett knepigt problem det där med både choken och tändkabeln...

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

K har nog en form av ezk eller vad det nu heter.



Har jag för mig...
Bild

Speed Stills
Övningskörning
Inlägg: 144
Blev medlem: 06 nov 2003, 22:30
Ort: Götelaborg

Inlägg av Speed Stills »

Hörde inte EZK ihop med LH Jetronic? Eller är jag ute och snurrar nu?



Å apropå det där med \"transistorsystemet\": är det inte det som bygger på nån sorts tändlägesgivare i själva fördelaren?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Jag är inte helt 100. Men jag har för mig att K har en styrenhet för tändning. Vad just den heter är jag osäker på.



Tidiga LH har en lägesgivare i fördelaren.

Detta har även en miljard andra volvosar.
Bild

240fretchi
Van forumsanvändare
Inlägg: 1144
Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
Ort: JoKKmoKK
Kontakt:

Inlägg av 240fretchi »

K har bendix tändning...
///Fredrik http://www.swecars.com

Bild

Det är inte farten som dödar det är sättet du stannar på.

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Okej, nu är grejorna lös.

Antar att det är enkelt att kolla om det är fel på lägesgivaren.

Är det inte bara att lägga en ström över två av kablarna och kolla när det kommer en ström på den 3:e? Eller är jag helt fel ute?

Frågan är ju vilka av kablarna som ska ha matarspänning...

Väntar ivrigt på svar.
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

230K har ezk118 med knacksensor. denna motor har ju ett litet försök från volvo att göra en bränslesnål motor. visst går dom billigast av alla 230 men dom racklar också mest av dom.

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Ja och tyvärr går inte min speciellt billigt heller. Men men den har ju några mil på nacken.

Tre kablar. Svart, Röd och gul. Antar att det är spänning på svart och röd och gul är givarkabel?

Någon som vet?
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Nej för böveln!

Koppla inte in spänning...





Alltså givaren ger en liten pluttig spänning när metallen påverkar permanentmagneten på något smart sätt.



Så du kan alltså testa att mäta frekvensen eller spänningen.

Mellan vilka vet jag dock ej.
Bild

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Okej, tack för varningen.

Hmmm, hur tusan ska man göra funktionskontroll?
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Halleluleja!



Kamremmen har kuggat över en kugg. Kan detta räcka?

Finns det inget enklare sätt än att plocka isär hela paketet för att kugga tillbaks den? Släppa sträckningen tex och föra tillbaka kamaxeln?

Tips igen:)
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Hmm.. jag skulle då ta ett kompprov. dom dära K-motorerna lär kunna paja om remmen går.

Har den bara kuggat en gång då?



Nä kompprov röstar jag på...
Bild

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Jo en kugg har den hoppat, inte mer.

Remmen är inte av, är det risk för att ventilerna fått sig en jäkel?

Remmen är dessutom nyligen bytt.
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

ja du, risken finns ju att dom har tagit stryk...men det är ju inte säkert då det bara är så lite som remmen har kuggat över. ta ett kompprov så ser du ju direkt om det är något galet.
Volvo 940tic -94...

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Efter en heldags felsökande har följande konstaterats.

Kamremen ligger rätt, inte överkuggad. Hade för brottom

när jag kollade förra gången.

Jag har gnista från spolen.



Har bytt i strömmordning:

Tändspolekabel

Rotor

Fördelarlock

Tändkablar



Fortfarande ingen gnista vid tändkabel. Provar med samma stift

vid tändkabel som från spole.

Mätt primär- och sekundärlindningen båda inom avsatt område.

Dock ligger primärlindningen vid övre gräns 1.0 - 1.1 Ohm,

enligt verkstadhandbok ska det vara mellan 0.5 - 1.0 Ohm.



Vad är det som är fel. Håller på att bli tokig.

Alla tips emot tas gladeligen.
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

Donberg
Färsk användare
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 jun 2003, 18:19
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Donberg »

Skit motor dedär...min gammla 245:a -87 hade B230K som bara jävlades, gick 2-3 mil (alltid lika långt) misstände stannade, sen var det bara att starta och köra hur långt som helst...stannade bara en gång per tur?!

Tillsist så blev jag less tog en fördelare och tändspole från en A motor och monterade...lät dock den övriga elektoniken till förgasaren och så sitta kvar...kanske inte det bästa sättet, men det funkade...



PS

har tändspole och grejerna som jag rev ut kvar...funkar kanske, kanske inte...men vill du ha dom så får du grejerna...

DS
Wait for me just spooling up..........

hmlrs
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 dec 2003, 23:29

Inlägg av hmlrs »

Nu rullar Volvon igen.

Nu är det slut meckat.

Det var tändspolen, tändspolekabeln, tändkablen samt tändmodulen

som hade brakat.



God Jul.
46000mil, bytt motor 1 gång... Snart dags igen?

Skriv svar