Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jag har för mig att det man få dra med dessa bilar minskar rätt bra om man har AWD det väger ca 30-40kg mer. Senare modeller brukar ju alltid vara att föredra
Tack för tipsen, kikar lite också över de äldre modellerna, nu i kriserna så kanske man ska hålla igen plånboken lite? verkar vara lite trubbel på AWD'n också.
Jag funderar vidare lite så får vi väl se, men fyll gärna på med mer info.
evozz skrev:Över -03 eller om det tom var -04 skall du ha, dom sitter det Haldex 4wd system i.
Har väl aldrig funnits annat än haldex i V70N ? Gamla v70 och s70 hade ju Visco men den dog ut tillsammans med sista årsmodellen av gamla karossen
Diazz: Om du är sugen på gamla modellen så ska man väl egentligen inte vara livrädd för dess awd system , Det är som med en gammal prv 6:a . sköter man grejjerna så funkar det kalas ! , Våran -98 r awd har gått 22000mil och awd funkar perfekt ! //David
evozz skrev:Över -03 eller om det tom var -04 skall du ha, dom sitter det Haldex 4wd system i.
Har väl aldrig funnits annat än haldex i V70N ? Gamla v70 och s70 hade ju Visco men den dog ut tillsammans med sista årsmodellen av gamla karossen
Diazz: Om du är sugen på gamla modellen så ska man väl egentligen inte vara livrädd för dess awd system , Det är som med en gammal prv 6:a . sköter man grejjerna så funkar det kalas ! , Våran -98 r awd har gått 22000mil och awd funkar perfekt ! //David
Nej, det kom inte förräns -03 eller -04 som jag skrev tidigare.
En awd med gamla viskokopplingen kan säkerligen hålla så länge bilen håller, eller så rasar den runt hörnet & då kostar det fläsk!
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
Diazz: Om du är sugen på gamla modellen så ska man väl egentligen inte vara livrädd för dess awd system , Det är som med en gammal prv 6:a . sköter man grejjerna så funkar det kalas ! , Våran -98 r awd har gått 22000mil och awd funkar perfekt ! //David
Tack för tipset, men verkar itne som det fanns AWD i TDI modellerna?
se så fyrhjulsdriften verkligen fungerar. lyssna efter oljud, hjullager är ganska vanliga problem på dessa speciellt bak. hylsan mellan vinkelväxel och vxl-låda brukar rosta i spinesen vilken leder till ökat spel som gör att det till slut rensar slinesen. ny vinkelväxel+ hylsa=10000kr+jobb. oljepumpen i haldexkopplingen ger upp i bland samt tryckgivare som kan strula. kolla så vinkelväxeln inte läcker för mycket(vanligt). länkarmsbussningarna främre fram är svaga och slits snabbt. den äldre automatlådan upp till 06 gillar inte trimmning. sen är det noga att oljan byts när den är dålig. från 06 sitter ett virvelspäll i toppen som brukar går sönder. sen drar dieslarna med partikelfilter med diesel är dom utan dvs från 06 och upp då partikelfilter kom.
finns som sagt ganska mycke att se upp med på dessa. och kan man inte skruva själv så är det ganska dyra bilar att äga(även försäkring).
Onödigt att tillägga mer än att det kan vara klokt att kolla upp bilens historik, speciellt när det gäller jobb på vinkelväxeln. Kan ge upp runt 12 tusen mil hörde jag det viskas om, så det kan vara värt att kolla. Vet inte förra ägaren eller serviceboken var den servats/reparerats kan det ju vara klokt att ringa runt till volvohandlarna i regionen den gått för att försöka pussla ihop historiken.
Dessutom skulle jag aldrig köpa en v70 utan haldex (varken fwd eller visco duger egentligen)
Vet inte om jag känner mig redo att kasta mig in i sådana nya bilar ännu.. Man blir lite avskrämd, kanske skulle satsa på äldre TDI'n dvs -97 till -00 istället?!