Sida 1 av 1

Bygga V90 look a like?

Postat: 29 nov 2003, 19:02
av Ankfoot
Godkväll,



Jag går runt och funderar dagarna i ända, Det är så att jag har fått \"V90 look a likes\" på hjärnan...





Man ser ju många 7/900:or som byggs om till S/V90.



Det jag kommit fram till är att det billigaste alternativet bör vara att bygga en V90 replika med en 745:a som grund?



Man behöver bara modifiera fronten och relativt lite baktill?



Vad ska man upskatta att ett bygge går på?

Inkluderat inredning osv i skön stil :)



Och vad är bäst att ha som utgångsobjekt? Det var väl något om att från och med -88 så är dom bättre rostskyddade?



Skulle vara tacksam om någon med erfarenhet av ett projekt som detta och berätta hur JÄTTE dyrt det hela är, så jag kan glömma dessa tankar :)



Tack på förhand.

Postat: 29 nov 2003, 19:33
av Henrik K
Har du en 940 -93:a nu??

Går bra å bygga på den, du kan ju även annvända 940:ns huv.

Front ca 10 000:-

Bak 2500.-

Lack ??

Inredning ??

kolla båda signaturbilderna, Det är samma bil!

Postat: 29 nov 2003, 21:16
av George Holmer
Ska du bygga V90 behöver du ju bak nytt handtag, nya lampor, ny kofångare, ny torkare och så spoilern, sedan rails och fram lampor, skärmar och kofångare samt grill. Låt bli huven, är klart enklast. Sedan dörrhandtag och midjelister samt droplist längs taket. Blir en del pengar kan jag tänka mig, dessutom ett par schyssta fälgar.

Postat: 29 nov 2003, 22:10
av snoris
du är nog nästan uppe i ganska höga summor när du är färdig... front runt 10000, dörrar 5000:- kompletta, inredning runt 10000 lite små tjasfs 5000 sen säkert massa andra grejer som behövs som jag inte tänkt på sen ska ju det lack på allt sen...så visst kostar det pengar, har laggt ut ca 25-30k nu på min 740 med lack så visst kostar det pengar har inte ens börjat med varesig motor llr inredning =(

Postat: 30 nov 2003, 15:18
av Greensilver
Och rutorna på sidorna bak om du inte redan har dom med de stora listerna.

Postat: 26 jan 2004, 23:18
av Greensilver
upp

Re:

Postat: 26 jan 2004, 23:36
av George Holmer
skrev:upp


Upp? Nu får du väl ändå ge dig, Greensilver? 8)

Postat: 27 jan 2004, 13:32
av lamer
men en front kan man väl ändå få loss för typ 7000:- iallafall, har sett flera för det priset, 10000:- e väl lite i överkant ändå.

Postat: 27 jan 2004, 14:01
av Greensilver
Nu var det ju tal om att bygga en look-a-like, det är ju inte bara att byta stötfångare och lyktor och sedan tro att allt är klart.

Re:

Postat: 27 jan 2004, 14:41
av jocke.lind
skrev:Nu var det ju tal om att bygga en look-a-like, det är ju inte bara att byta stötfångare och lyktor och sedan tro att allt är klart.
Just det. När man väl börjar att handla in grejor så märker man vad det kostar och alla grejor man ska ha. Är ju en hel del man ska ha!

Postat: 27 jan 2004, 16:31
av Henrik K
Tillkommer alltid en massa små detaljer som kostar kosing.

JAG VET!!

bygg inte någon 400hk motor såvida du inte har det mycke gott ställt!

Postat: 28 jan 2004, 11:19
av PETER
Det kostar att ligga på topp

Postat: 29 jan 2004, 08:29
av Kardanmannen
inte särskilt billigt att krypa på botten heller...

Re:

Postat: 30 jan 2004, 17:31
av Ankfoot
skrev:Det kostar att ligga på topp


Tur att man inte gör det :))

Postat: 31 jan 2004, 16:01
av snojli
Vilka årsmodeller fanns V/S90? Det var väl nåt år i slutet på 90-talet eller? Är det bara en mer exklusivt utsmyckad 940 eller är det mycket som skiljer?

Re:

Postat: 31 jan 2004, 17:07
av George Holmer
skrev:Vilka årsmodeller fanns V/S90? Det var väl nåt år i slutet på 90-talet eller? Är det bara en mer exklusivt utsmyckad 940 eller är det mycket som skiljer?


Det är en helt annan bil. S/V90 fanns 1997 och 1998 men är mer eller mindre samma som 960 från 1995. Jämfört med 940 är det en annan front, motorhuv, vindruta, dörrlister, kofångare, framvagn, bakvagn, motor, växellåda och inredning. Väldigt lite är samma på 940 och S/V90 även om en del saker passar.

Postat: 31 jan 2004, 17:52
av Greensilver
S/V90 var Volvos premiumbil innan S80'n. Alltså ingen sportbil utan enbart lyx och flärd. De sista årsmodellerna försvann utrustningspaketen och S/V90:sarna var i princip utrustade med allt man behövde.



De har en speciell skinninredning - inte den som jag har i min utan en med ribbade skåror - svårt att förklara. Treliters sexa (210 hästar?) och automat på värstingmodellen.



Har aldrig kört en 3.0 men med tanke på hur fin 2.5:an är att köra så är den nog gudomlig. Jag skall köpa en fullutrustad V90 3.0 någon gång i livet. Just nu har jag dock inte ekonomin till det.



Någon som vet hur högt dom står i pris - värstingmodellen alltså?



Personligen tycker jag att denna bil är det vackraste volvo någonsin gjort. Jag skulle vilja ha en ljusgråmetallic med vit skinninredning. MUMS!

Re:

Postat: 31 jan 2004, 18:08
av Fredrik.A

Treliters sexa (210 hästar?)


204hk och Softläder heter inredningen.

Postat: 31 jan 2004, 18:44
av Greensilver
Den e fin den! Är det den du har?

Postat: 01 feb 2004, 00:01
av George Holmer
Bild



Så här ser den ut i grått.

Postat: 01 feb 2004, 00:07
av Greensilver
Mycket fin enligt mig. Inbjudande förarmiljö!

Re:

Postat: 01 feb 2004, 00:45
av George Holmer
GreenSilverV90 skrev:Mycket fin enligt mig. Inbjudande förarmiljö!


Helt klart, håller med.



Det är egentligen otroligt hur pass mycket Volvo 700/900 förändrades under årens lopp.

Re:

Postat: 01 feb 2004, 01:59
av jocke.lind
skrev:Bild



Så här ser den ut i grått.
den inredningen hade man inte tackat nej till :D :D :D

Postat: 01 feb 2004, 19:39
av George Holmer
Sug på den här då, 780 från Jordanien



Bild