Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90 *löst*

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90 *löst*

Inlägg av Klockenstein »

Hojj hej.
Min kära vinterbil (745 GLE -90) som rullat 2000 problemfria mil för mej på sina totala 44000 har börjat få rediga spöken i automatlådan (min första automat btw :D). Tror lådan är en AW-71L
Efter dagens kamremsbyte har lådan börjat och "växla av sej själv", jo visst det är ju en automat... men på plan raksträcka i runt 100 kan den få för sej att både kasta in 2, 3 och 4 lite som han vill under körningen vid någorlunda konstant gas, vid inbromsning från t.ex 90 på 2500rpm och ett lätt tryck på bromen växlar han ner och varvar upp till ca 3500, 4an verkar dessutom särskilt svår att hålla kvar. Ibland känns det även som han inte kan bestämma sej vilken växel som skall ligga i.
Växlingarna känns fortfarande bestämda och "rappa". Kontrollerat oljenivån som verkar OK, oljan luktar inget bränt vad jag kan känna.
Är rätt grön på automater då det är min första, enligt förra ägaren skall oljan i lådan varit bytt för något år sedan, om man nu kan lita på det :S.
Fick bilen för 2000:- och står med en trasig automat jävligt nära graven ;).
Någon hjälpsam Volvoägare som har tips på vad det kan vara? :cry:

Filmade skiten på väg hem till Mölndal ikväll, håller hyfsat stadig gas och vid mitten "svajjar" varvräknaren då han inte kan bestämma växel..

http://klockenstein.mine.nu/temp/perm/sketautomat.avi
Senast redigerad av 1 Klockenstein, redigerad totalt 23 gånger.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

du har inte för lite olja ?.. eller fel justerad kickdown vajer
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Kontrollerade oljan igår och låg knappt centimetern från max, är det någon särskild rutin kring nivåkollen på automaten?
Har inte kontrollerat kickdownvajjern annat än att den rör sej :D, antar att det går och söka fram hur man justerar denna och kontrollera efter jobbet, sitter och väntar på en systemuppgradering :D .

Problemet kom så plötsligt, skulle till Uddevalla från Orust en sväng igår kväll. Det tuffade på fint i 2 mil innan han gjorde första nerväxlingen för att efter 2 sek växla upp. Tyckte det inte var så märkvärdigt... sedan kom kamerorna, ögontjänare som man är bromsar man in framför varje och då började han växla ner varje gång man rörde bromsen.
Bilen verkade i vilket fall som helst rulla på fint över 90km/h.
När jag kom tillbaks till Orust (ca 10 mil fram & tillbaks) lät jag bilen stå i 1 timme, när jag körde ner till stan var problemet nästan det motsatta, växlade fint upp till 90km/h men efter det började han leva djävul... nu lever han sitt egna liv oavsett hastighet eller belastning :( .

Från fungerande låda till skit på knappt 20 mil, kan kickdownvajjern "omjustera sej" såpass snabbt? Kickdown går fortfarande att göra men motorn är på väg ut ifrån motorrummet om man försöker sej på det ;).
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

oljan skall vara varm och helst med en växel i om motorn igång så du kan ju ha nån som sitter i bilen...
som du ser på mitt mästerverk är det en klump på vajern där till skruven ska det vara dom måtten vid fullgas och vid tomgång

Bild
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av HenrikG »

Rekommenderat sätt att kolla oljenivå i en automat är att stå på tomgång med motor och låda på arbetstemperatur och "dra igenom" alla växellägen från P till 2 och tillbaka till P, vänta en halv minut och kolla oljan.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Ja lådan var ju varm efter 5 mils körning till Uddevalla, men kastade i P och hoppade ut och slet upp stickan. Hur är det med serviceintervallerna på oljan, kan lådan bete sej som beskrivet om den börjar bli dålig?
Bilen har ju gått allt annat än snällt mina 2000 mil i vinter utan det var varit varv jävlar för att det skall hända något när man är van vid turbo :D. Gubben som haft den innan sa oljan var bytt "för några år sen"... han har kört 20 000 mil med bilen under 9 år så oljan kan kanske vara "röten"?

Helt strålande med bilder, jag gillar ambitiösa forumsmedlem så även den novisa förstår [yourock] . Nu vill jag ut och pilla med bilen, besiktning 31 mars med... blähh :(.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

Klockenstein skrev: Helt strålande med bilder, jag gillar ambitiösa forumsmedlem så även den novisa förstår (.
Tackar [thum]

du kan lukta på oljan och kolla färg oljan ska vara röd och lukta atf olja du kan ju lukta på fräsch olja innan så du vet
hur det luktar då känner du sen om den i lådan luktar bränt.. och är den typ rosa aktig har du fått vatten i oljan..
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Tack eviil, verkar som jag har gjort på allt annat än rätt sätt när jag kollat nivån på lådan. Skall göra en ordentlig koll i eftermiddag. Håller tummarna för att det bara är låg oljenivå.

Någon som vet om lådan kan tagit skada av för låg nivå under mina 20 mil igår och även innan symtomen uppstod?

Bilen kostade som sagt bara 2000:- och var tänkt att hålla tills saltbilarna slutat rulla och sen kört till skroten, men bilen är sprutad och fin undertill med bra besiktningshistorik, helläder, elhissar och sånt bös att jag gärna hade behållt den :), men han får ju inte kosta förjävligt att få i ordning då det bara är minus i kassan då det trots allt bara är en extra/vinterbil.

Cerezd24, lysande. Tack så mycket. Jag skall kontrollera detta i eftermiddag, billiga/gratis mektips är bäst :). Usch säg inte vatten i lådan, det låter dyrt och jobbigt :). Felet uppstod precis efter kamremsbytet och 2 mils körande, skulle vara typiskt mej att ha lyckats bonka till något i min kamp att få loss remskivan :).
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

tycker inte du skulle kunna ha gjort så mycket.. och tror inte det har tagit nå mycke skada kolla nivå och fyll på om det behövs.. annars går det att bygga om till manuell har då nån låda och pedalställ liggandes.. om den är rostfri skrota då inte och ska du göra det så hör du av dej kommer jag och hämtar den :P.. dom ska bevaras
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Låter ju positivt :), annars kanske man vågar ge ett skambud på låda och pedalställ :twisted: .

Vi får se hur historian slutar, men hellre att bilen kommer till användning än att den skrotas självklart.
Förra besiktningen var dom enda tvåorna otydlig regplåt fram samt olämplig utformning på antennen på taket.

Rostfri undertill sa jag ;), motorhuven har några stenskott som rostat samt torpedplåten och vänster framdörr i kanten... annars är han fin. Kosmetiska fel bryr jag mej inte om 8) .
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

du kan nog få dom för frakten endast..

lät ju inte så farligt med rost är som små kul med rost lagning :P.. terapi arbete
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Hojj.
Nu har jag varit ute och kollat igenom bilen en sväng, vajern verkar vara rätt justerad, kontrollerade oljan i lådan i D-läge och det var inte under min-sträcket. Fyllde iaf på till max-sträcket.
Noterade vid kontrollen att oljan i lådan var gyllenbrun, den nya såg ju ut som koncentrerad hallonsaft så oljan har säkert vart i lådan ett tag :). Luktade på båda och jag tyckte nog den nya luktade mer skit än den i lådan :), inget brännt iaf.

Anyway, blev inte ens lite skillnad när jag fyllt på till max-sträcket. Antar att lådan är skrot?
Får se hur jag gör med bilen... får boka om besiktningen till i veckan och se vad som blir där och sen avgöra om det blir en ny automat, eller överjobba sig med att sätta dit en manuell... eller om dom knackar upp hela golvet :lol:
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

17:30 imorgon kommer domen hos SBP ;)
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av subw000fer »

tänkte om du behövde en lite guide om det blir så att du ska byta låda ;) ja skrev detta i en annan tråd från början :P
subw000fer skrev:det som ska göras för byte till manuell är:
inne:
-byta pedalstället
-dra dit kopplingwiren
-byta ut plasten runt växelspaken
-ta bort all växelspaks grejjs o sätta dit från manuell såklart :)
-bygla två stift i en kontakt vid växelspaken, se bild: ( detta är för att koppla förbi startspärren som kollar om N eller P läget är i med automat.)
Bild

Under:
- ja, ta bort automatlådan :lol: Tips: ta dän "kopan" eller va man ska säga som sitter framför svänghjulet, mot tråget. där bakom ser du skruvskallar ( 4 st ) på baksidan av svänghjulet, skruva dän dem. det gör att du får med dig hela kabraket direkt istället för att den sitter kvar och chansen för att automatlådan kommer att läcka när man monterar ihop den är stor.
- nu sitter det inget stödlager inne på vevaxeln, det sitter istället en metallplugg där, o den måste du dra ur. du kan se hur jag gjorde detta här, en bra nit ner på sidan: http://www.epatraktor.org/forum/viewtop ... sc&start=0
sedan sätter du i ett kullager där som passar bra i hålet och på växellådans axel.
-sedan sätter du det svänghjul,lamell, tryckplatta osv.
-nu är det bara att sätta upp lådan :P koppla in alla detaljer som växelspak, kopplingen o kardanen osv.

nu e de bara att tuta o köra tror jag :lol: grattis till en ny pedal att leka med när du e ute o kör! :D ;)

( kan ha missat något, kompletara gärna! )

kanske vore nåt att ha i FAQ ? :) om de inte redan finns :roll:
Bild

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

Klockenstein skrev:17:30 imorgon kommer domen hos SBP ;)
lycka till
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Cerezd24 skrev:
Klockenstein skrev:17:30 imorgon kommer domen hos SBP ;)
lycka till
Yes då var lyxåket besiktigat med följande 2or:
1. Parkeringsbroms rörelsereserv, kort.
2. Parkeringsbroms bromsverkan höger, ur funktion.
3. Bromsslang, fram vänster, skadad.

Samt beröm för han var fin undertill, hammaren åkte inte ens fram :D .

Har lurat ut en liten egen teori om automaten, glapp i kablar och/eller relä till lock-upen måste ju kunna ge såna här skumma symtom... det blir nästa steg och kontrollera innan det åker dit en ny låda :).
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

jepp du kan ju adda mej på msn om du behöver tips.. cerez86@hotmail.com har byggt om några till manuell
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

En hjärndöd fråga.. någon som råkar ha koll på vilket relä som går till automaten och vart det sitter :P?
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

Enligt vadis ska det vara samma som till od på manuella bilar alltså relä I det är till od på automat





Bild
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Helt underbart... hade du inte bott så långt bort hade du fått en rejäl jävla kram ;)
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

hehe :P kanske det är tur att det är långt :mrgreen: hehe ne skojar
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Jahopp, nu har jag väl tagit ett steg framåt och två bakåt :).
Kommit fram till att problemet antagligen är en strulade lockup, bilen fungerar precis lika "bra" med funktionen tillkopplad som avslagen, dvs han växlar inte upp till 4, har för mej att bilen hade liknande egenskaper dom få gånger jag provade knappen :D.

Knappen verkar fungera då det klickar i relät och den oranga pilen börjar lysa.
Nu är jag ingen superelektriker men delar man kontaktstycket under bilen som går till lådan (1 st gul sladd) ligger det 12V mellan denna och jord/kaross, verkar inte vara något kabelbrott? Mäter man i andra ändan som går till lådan och kaross finns det givetvis ingen spänning men slår man över till "resistans" ger mätaren utslag, det säger mej inget mer än att det är = en hel kabel :), provat att vicka på sladdar under mätning men värdena verkar ligga konstant... hur bra mätvärdena nu är :P.

Har givarna som känner spakens olika lägen någonting med lådans funktion eller lockup att göra?

Finns det något fulsätt att koppla förbi lockup-funktionen, eller manuellt slå på den? Skicka på 12V i kabeln ner till lådan eller jorda skiten eller hur det nu fungerar.

Om någon duktig kan beskriva hur den fungerar, vart jag skall ha vilka signaler osv eller skicka ett kopplingsschema över det hade jag varit evigt tacksam.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

ska scanna in på jobbet imorn kan du få ett kopplingsschema
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Klockenstein »

Tjoo igen, har ringt och pratat med Volvoverkstad om mina bilproblem och antagligen är det magnetventilen/solenoiden på lådan som är kass, då "låser" lådan den sista växeln.
Mätte ju upp kablarna igår och då fanns det 12V som skall ligga på sålänge inte "lockup"-historian är aktiverad.

Kul att veta vad felet är, mindre roligt att köpa ny ventil för 1539:-, ser dessutom ut att vara trångt och jävligt att byta den. Dessutom måste det vara rent runt ventilen så ingen skit hamnar i lådan vid bytet.

Har läst runt lite och sett att folk har borrat upp ventilen och på så sätt "kopplat bort" lockupen och fått en fungerande låda... blir nog att göra detta isf :D
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Automat hoppar "okontrollerat" 745 -90

Inlägg av Cerezd24 »

jo eller byta till nått annat.. men du kan inte få tag i en sån där ventil på skroten.. lock up är ju ganska skönt att ha
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

Skriv svar