Bilen bara dör.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Bilen bara dör.

Inlägg av Sweeman »

Tjo! nu var de fel på bilen igen.. i januari när jag skulle till Vemdalen så stanna vi för en piss pause, bilen stod igång, när alla var klara 3 min senare så åkte vi vidare, bilen dör.. all el är igång men motorn bara dör.. prova starta igen.. han vill inte starta.. 10 min senare så skutta han dock igång glatt :S detta hände 1 gång till påvägen upp.. påvägen ner hände detta 3 gånger, men alla dessa stop var enbart ovanför Orsa, dvs dålig snöig ojämn väg.

När jag kom hem trodde jag att allt var lugnt, säkert glapp i tändspole kabeln. (har dock ej bytt den ännu då jag inte haft tid och mekonomen hade ingen på lager).
Men icke.. kommer hem en dag å bilen bara dör när jag ska stanna framför garaget för att öppna.. denna gången var de bara inte att kicka igång han, då fick jag startkabla och då minsam starta han!! fattar inte varför han ska starta efter varje gång batteriet har blivit tomt och man startkablar??

Sen dog han i tjärna ängar efter jag släppt av en polare.. även där fick jag vänta länge innan jag kunde åka vidare?? :s dock starta han efter att jag rucka på tändspole kabeln till fördelaren men det har inte gett resultat de andra gångerna.. har även ruckat på soppa reläet alla gånger..

Och nu idag när jag skulle iväg så satte jag mig i bilen.. vred om nyckeln och skiten starta inte och resulterade i batteri torsk.. nu på kvällen fick jag hjälp ännu en gång och då efter mycket om och men så starta han! börja ryka från mitt batteri ett tag också medans jag drog på startmotorn.. men efter mycket vevande så starta bilen igen.. men mellan dessa insidenter så har jag kunnat parkera utomhus en hel dag, sen starta bilen utan problem.. har stått 2 dagar å bilen har startat utan problem :S fattar inte varför det ska vara så random??

Det jag bytte innan allt detta skit var.

Spridarrelä
Soppa relä
Fördelare
BTR

Dock bättre begagnade..

Men det verkar som om något glappar och överhettas eller?

Vad tror ni? har noll kärlek för bilen just nu :( :(

kan tillägga att i Vemdalen så starta han utan problem varje gång!! då var det snarare jag som fick startkabla upp både 850is och v70isar..
Bild

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Morst »

Har du känt på tändspolen när motorn dör för dig om tändspolen är varm? I så fall är det den som blir överhettad och lägger av eller är på väg att ge upp.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Sweeman »

Morst skrev:Har du känt på tändspolen när motorn dör för dig om tändspolen är varm? I så fall är det den som blir överhettad och lägger av eller är på väg att ge upp.
Nops inte känt på den, men de sjuka är att jag har kunnnat kört en kort vända, start från iskall alltså.. dock med hjälp (startkablar) sen kört runt lite, precis innan garaget.. död.. hänt 2 gånger nu.. precis utanför liksom :S
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Sweeman »

Och nu startar han inte.. var precis som förra starten.. tog skit långt tid att starta upp han med kablar.. kan de ha något med att de läcker mellan gren och främrerör och lambda sitter i främre?? isåfall tjackar jag avgaspasta å en bult sen hoppar jag ner å byter skiten..
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Robban67 »

Hej

Jag skulle tro att det är ditt batteri som jäklas med dig, att när bilen går så går den tack vare att generatorn funkar som den ska och ger kraft till bilen att gå....

Lösa batteripoler ?

Innan den dör har du misständningar också ?

Känn du på spolen också om den är varm ?
Kan även vara tändmodulen , men då brukar den misstända också....

Tror som sagt mest på problem runt / med ditt batteri...

mvh

Robban
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Sweeman »

Ne asså bilen bara stendör utan förvarning :S sen tror jag inte att det är batteriet, har jag åkt runt ett bra tag och sen ska starta igen så har jag massa kräm på lager oftast det som räddat mig från knepiga situationer men nu har de blivit värre, märkt att bilen är slöare än innan nu när packningen läcker igen.. lambdan skulle ha suttit på grenröret men gamla ville inte loss så montera lambdan på främreröret.
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av rickard »

tycker nog du ska kolla all el runt batteriet så du inte har nå ärg eller så på polerna, å att "lilla" pluskabeln sitter ordentligt fast på den tjockare som går till starten.
+alla jordpunkter i framskärmarna, nån av dem går väl te tändningen
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Sweeman »

Allt sitter som det ska, han vill bara inte starta :( om man inte sitter ett jävla bra tag å drar på startmotorn och har en bil som startkablar en :( hade du några liknande problem? bytte ju fördelare dagen innan jag åkte iväg till vemdalen å detta börja hända..
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av rickard »

tjo, Näe den har gått som den ska, tills jag körde slut på vatten och ett tag till så topplokspackningen stack :)

alltså min gamla fördelare som sitter på nu? kolla efter oxid på kablaget, eller kanske ta loss fördelaren å gör rent/kolla så allt ser bra ut.

är din gamla fördelare trasig på ngt sätt?

om en bil funkar bra, å så byter man någon sak som har stor betydelse för om den fungerar (t.ex hallgivare/fördelare) å bilen börjar gå konstigt, Så bör det ju vara något med det man nyss gjort som krånglar.

du gjorde ingenting annat i samband med bytet?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Sweeman »

rickard skrev:tjo, Näe den har gått som den ska, tills jag körde slut på vatten och ett tag till så topplokspackningen stack :)

alltså min gamla fördelare som sitter på nu? kolla efter oxid på kablaget, eller kanske ta loss fördelaren å gör rent/kolla så allt ser bra ut.

är din gamla fördelare trasig på ngt sätt?

om en bil funkar bra, å så byter man någon sak som har stor betydelse för om den fungerar (t.ex hallgivare/fördelare) å bilen börjar gå konstigt, Så bör det ju vara något med det man nyss gjort som krånglar.

du gjorde ingenting annat i samband med bytet?
Nix, bytte väll en tändkabel också :P bilen gick ju inte konstigt efter bytet, han var skit pigg och tändningen stod rätt, men sen gick de bara utför :(
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20276
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av In The White »

Hade en bil som betedde sig precis så där, gick hur bra som helst sen bara dog den.
Jag hade mycket stök innan jag hittade problemet, det hade läckt in vatten i bilen och
hela kabelhärvan som låg längs golvet var kraftigt angripen av fukt och oxid :(

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Sweeman »

bilen står i garage så :/ och det har den gjort i 6 månader nu och när jag flytta hit till borlänge gick bilen som en klocka.. dvs innan jag börja använda garage.
Bild

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Re: Bilen bara dör.

Inlägg av Datorskrotarn' »

Vet inte men kan batteriet ha något med fenomenen att göra? Hängde med en polare till Västerås en gång för länge sedan i hans gamla 245:a, resan dit drygt 10 mil gick bra men på hemvägen så började instrumentbelysningen lysa allt starkare likaså stereon som även började svaja för att sedan tystna med en rökpuff, instrumentbelysningen slocknade och alla bilens lampor halvljus, bakljus och positionsljus la också av efter att ha lyst som den värsta "xenonbelysning" i några sekunder -??- Han stannade naturligtvis till och en frän bränd doft spred sig i bilen och några svaga rökpelare sipprade fram runt huven. Motorn snurrade på bra utan problem så vi fortsatte till närmaste bensinmack innan vi lyfte på huven.. Batteriet hade torrkokat och såg ut som ett stort russin vilket orsakade att all kraft från generatorn brände alla glödlampor, stereon samt instrumentbelysningen och div kablar under instrumentpanelen. De enda lampor som fungerade var bromsljus och helljus jag tror blinkersreläet också brann upp om jag minns rätt -helkonstigt-. Någon säkring borde ju ha brunnit åtminstone den till stereon men inte? Kolla att det finns vatten i batteriet och att det är "friskt"? Jag blev misstänksam när du sa att det rykte från batteriet. El har en förmåga att ställa till många fenomen och dragkontakten kan ju också vara orsaken. Jag hade själv en massa knepiga fenomen på en gammal volvo och när jag plockade bort kontakten så fanns där bara ett grönt ergpulver i isoleringen på kablarna till dragkontakten, alla kablar hade vittrat sönder och isoleringen likaså vilket orsakade kortslutande krypströmmar kors och tvärs.. Lampor skimrade, bakljusen blinkade istället för blinkersen, när jag bromsade tändes alla möjliga lampor etc. Bilen gick dessutom ojämt emellanåt. När jag kapat kabeln till dragkontakten och skarvat på nya fräscha kablar inne i skuffen där det var friskt så fungerade allt som det skulle och dessutom gick bilen bättre efter det -!-
V70 AWD -00 Ludvika

Skriv svar