Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av volvojohan_ »

Tja hej .... Jag har problem med min servo, den är trög åt vänster men inte åt höger, har fått sagt att det kan vara min styrväxel som är problemet, att nån tätning har gått sönder. Provade med automatlådetätning och hällde i behållarn, men det fungerade inte så är tveksam till att växeln är trasig.

Någon som kan bekräfta detta så att jag slipper byta den i onödan? Kan förklara mer om problemet om någon är sugen att hjälpa.... Nåja, om jag nu ska byta växel vilka passar på min bil? Är det olika från årsm till årsm? Jag har en 745 turbo -90a.... MVH Johan.
Bild

Gomez
Övningskörning
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2005, 15:49

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av Gomez »

Jag tror att styrväxeln ska passa från vilken årsmodell som helst då jag fick dit en sådan på en 740 85 från en 940 årsmodell okänd.....så från 85 till och framåt 90+ så verkar det vara samma.
Volvo 740tic 86

Volvo 855R 96

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av HenrikG »

Det finns två fabrikat på styrväxlar (ZF och Cam Gear) (Egentligen Koyo till 940 också).
Kommer inte riktigt ihåg vad som skiljer med avseende på hur man får dit den i bilen, men man brukar ta en av samma fabrikat för enkelhets skull.

Här har vi en tråd från FAQ med mer info http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... v%C3%A4xel
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av volvojohan_ »

eviil skrev:Det finns två fabrikat på styrväxlar (ZF och Cam Gear) (Egentligen Koyo till 940 också).
Kommer inte riktigt ihåg vad som skiljer med avseende på hur man får dit den i bilen, men man brukar ta en av samma fabrikat för enkelhets skull.

Här har vi en tråd från FAQ med mer info http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... v%C3%A4xel

Enligt denna FAQ borde "Styrväxel TRW/Cam Gear, 700, 900 1989-1994" vara till min bil... Tänkte inte på att det kunde finnas nyttigt information i FAQ :o Men å andra sidan ville jag veta om någon hade provat och kan berätta vilken jag har...

EDIT: Eller allra helst OM det kan vara den som felar i mitt fall. När bilen är kall är det ingen servo överhuvudtaget. När den blir varm blir det lättare att styra höger, dock ej fullt så lätt som det borde och åt vänster tvärnit, dock så kan den också bli lite lätt nångång ibland, men inte ofta!
Bild

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av ToXtreme »

Kolla på den, har den som ett rutnät så är det ZF vill jag minnas!

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av HenrikG »

volvojohan_ skrev:
eviil skrev:Det finns två fabrikat på styrväxlar (ZF och Cam Gear) (Egentligen Koyo till 940 också).
Kommer inte riktigt ihåg vad som skiljer med avseende på hur man får dit den i bilen, men man brukar ta en av samma fabrikat för enkelhets skull.

Här har vi en tråd från FAQ med mer info http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... v%C3%A4xel

Enligt denna FAQ borde "Styrväxel TRW/Cam Gear, 700, 900 1989-1994" vara till min bil... Tänkte inte på att det kunde finnas nyttigt information i FAQ :o Men å andra sidan ville jag veta om någon hade provat och kan berätta vilken jag har...

EDIT: Eller allra helst OM det kan vara den som felar i mitt fall. När bilen är kall är det ingen servo överhuvudtaget. När den blir varm blir det lättare att styra höger, dock ej fullt så lätt som det borde och åt vänster tvärnit, dock så kan den också bli lite lätt nångång ibland, men inte ofta!
Hmm, har inte stött på exakt detta problem tidigare, men hur är det med servoolja i din styrväxel? "drar" den olja och hur ser oljan ut. Har du kontrollerat hur utjämningsrören på ovansidan av styrväxeln ser ut, är dessa rör skadade eller rostiga? Rören går att byta separat och är bra mycket billigare än en ny styrväxel, kostar runt en femhundring, en komplett utbytesstyrväxel från mekonomen kostar nånstans runt 4000 om jag kommer ihåg rätt.
Läker styrväxeln eller pumpen nånstans? Samt, hur ser infästningarna till styrväxeln ut? (Gammal klassiker på 7/900, frågar mest av den anledningen att om nu din styrväxel fungerar dåligt, har rostiga och trasiga rör, läker som ett såll samt är sprucken i infästningen så att bilprovningen kommer klaga så kanske det är idé att byta rakt av.)
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av Morst »

volvojohan_ skrev:
eviil skrev:Det finns två fabrikat på styrväxlar (ZF och Cam Gear) (Egentligen Koyo till 940 också).
Kommer inte riktigt ihåg vad som skiljer med avseende på hur man får dit den i bilen, men man brukar ta en av samma fabrikat för enkelhets skull.

Här har vi en tråd från FAQ med mer info http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... v%C3%A4xel

Enligt denna FAQ borde "Styrväxel TRW/Cam Gear, 700, 900 1989-1994" vara till min bil... Tänkte inte på att det kunde finnas nyttigt information i FAQ :o Men å andra sidan ville jag veta om någon hade provat och kan berätta vilken jag har...

EDIT: Eller allra helst OM det kan vara den som felar i mitt fall. När bilen är kall är det ingen servo överhuvudtaget. När den blir varm blir det lättare att styra höger, dock ej fullt så lätt som det borde och åt vänster tvärnit, dock så kan den också bli lite lätt nångång ibland, men inte ofta!
Eeh, coolt? Att du har EXAKT samma beteende på styrväxeln som jag! :) Min läcker inget än så länge, oljan är bytt i November -07 och remmen är korrekt spänd och frisk. Den där FAQ-tråden var ju suverän att identifiera styrväxlar med!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av volvojohan_ »

eviil skrev: Hmm, har inte stött på exakt detta problem tidigare, men hur är det med servoolja i din styrväxel? "drar" den olja och hur ser oljan ut. Har du kontrollerat hur utjämningsrören på ovansidan av styrväxeln ser ut, är dessa rör skadade eller rostiga? Rören går att byta separat och är bra mycket billigare än en ny styrväxel, kostar runt en femhundring, en komplett utbytesstyrväxel från mekonomen kostar nånstans runt 4000 om jag kommer ihåg rätt.
Läker styrväxeln eller pumpen nånstans? Samt, hur ser infästningarna till styrväxeln ut? (Gammal klassiker på 7/900, frågar mest av den anledningen att om nu din styrväxel fungerar dåligt, har rostiga och trasiga rör, läker som ett såll samt är sprucken i infästningen så att bilprovningen kommer klaga så kanske det är idé att byta rakt av.)

Nivån på servooljan är bra och den är röd å fin. Inga läckage, vad man kan se på backen t.ex har inte tittat jättenära så kan tyvärr ej svara på om rören är rostiga osv heller...... Ska åka iväg med han till en bekant så han får kika.
Bild

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av springpojke »

Klämmer in en liten fråga, när vi ändå pratar styrväxlar menar jag ;) hoppas det är lugnt..

Iaf, min bil är helt cepe. Går den rakt på vägen, och jag svänger fullt åt vänster i en korsning så drar bilen åt vänster sedan, detta åtgärdas att svänga fullt åt höger, och svänger jag fullt åt höger en gång till ja då drar den till höger.. Även ratten blir sne tror jag.

Så, någon som har någon idé ? Pratade med någon kille som pratade nått om en trögpunkt i styrväxlen? Fattade iaf inte mycket utav det, så kom gärna med tips och idéer

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av volvojohan_ »

springpojke skrev:Klämmer in en liten fråga, när vi ändå pratar styrväxlar menar jag ;) hoppas det är lugnt..

Iaf, min bil är helt cepe. Går den rakt på vägen, och jag svänger fullt åt vänster i en korsning så drar bilen åt vänster sedan, detta åtgärdas att svänga fullt åt höger, och svänger jag fullt åt höger en gång till ja då drar den till höger.. Även ratten blir sne tror jag.

Så, någon som har någon idé ? Pratade med någon kille som pratade nått om en trögpunkt i styrväxlen? Fattade iaf inte mycket utav det, så kom gärna med tips och idéer
Men hur får du den att gå rakt om du en gång sväng fullt åt något håll då? [lol] Min drar iofs vänster när man bromsar hårt men antar att det är ett OK som är dåligt....
Bild

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av Morst »

Kan det vara så pass enkelt som att det är något av knutkorsen på rattstången som kärvar?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av springpojke »

volvojohan_ skrev:
springpojke skrev:Klämmer in en liten fråga, när vi ändå pratar styrväxlar menar jag ;) hoppas det är lugnt..

Iaf, min bil är helt cepe. Går den rakt på vägen, och jag svänger fullt åt vänster i en korsning så drar bilen åt vänster sedan, detta åtgärdas att svänga fullt åt höger, och svänger jag fullt åt höger en gång till ja då drar den till höger.. Även ratten blir sne tror jag.

Så, någon som har någon idé ? Pratade med någon kille som pratade nått om en trögpunkt i styrväxlen? Fattade iaf inte mycket utav det, så kom gärna med tips och idéer
Men hur får du den att gå rakt om du en gång sväng fullt åt något håll då? [lol] Min drar iofs vänster när man bromsar hårt men antar att det är ett OK som är dåligt....

Som jag skrev, drar den åt höger till exempel så är det bara styra till styrstoppet så det tar emot så går den rakt fram igen :) styr jag fullt till styrstopp igen så drar den till höger.. Är precis som om det skulle vara nått som man flyttar eller nått. Nått är ju fel iaf.

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av Lason »

springpojke skrev:
volvojohan_ skrev:
springpojke skrev:Klämmer in en liten fråga, när vi ändå pratar styrväxlar menar jag ;) hoppas det är lugnt..

Iaf, min bil är helt cepe. Går den rakt på vägen, och jag svänger fullt åt vänster i en korsning så drar bilen åt vänster sedan, detta åtgärdas att svänga fullt åt höger, och svänger jag fullt åt höger en gång till ja då drar den till höger.. Även ratten blir sne tror jag.

Så, någon som har någon idé ? Pratade med någon kille som pratade nått om en trögpunkt i styrväxlen? Fattade iaf inte mycket utav det, så kom gärna med tips och idéer
Men hur får du den att gå rakt om du en gång sväng fullt åt något håll då? [lol] Min drar iofs vänster när man bromsar hårt men antar att det är ett OK som är dåligt....

Som jag skrev, drar den åt höger till exempel så är det bara styra till styrstoppet så det tar emot så går den rakt fram igen :) styr jag fullt till styrstopp igen så drar den till höger.. Är precis som om det skulle vara nått som man flyttar eller nått. Nått är ju fel iaf.
Har du rattat fullt med motorn avslagen och hjulen i backen?

I gamla S*ab kan några brickor flytta sig/lossna om man gör det, och då uppkommer det fenomenet :)
740 automat -90 & 145 Express -72

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av volvojohan_ »

Morst skrev:Kan det vara så pass enkelt som att det är något av knutkorsen på rattstången som kärvar?

Möjligt, men då borde det inte bli bättre när man kört en stund.. "få upp oljetryck i styrväxeln grejen" känns det som.... jag kan vara helt ute och cyklar.. Vet inte hur det där fungerar riktigt då jag inte satt mig in i det.
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av Hesselgren »

dum fråga kanske.. är remmen frisk?

blank rem= slir= trögt å styra.

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av volvojohan_ »

Hesselgren skrev:dum fråga kanske.. är remmen frisk?

blank rem= slir= trögt å styra.

Det har jag faktiskt inte tänkt på.. Ska ut å kika det med en gång... :lol:
Bild

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av Goran_Lundmark »

hade exakt det där problemet på min. var trög åt ena håller när den var kall. bytte olja först var bätte med inte bra. bytte styrväxeln och sen var den bra igen.
/Göran
Bild

745 Turbo intercooler -90

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Vilken styrväxel? 740 turbo -90

Inlägg av ThaSaint »

Till trådskaparen.. TROR du ska kunna skaffa vilken styrväxel som helst till din bil, bara du har passande styrleder till den.. infästningar mot framvagnsbalk och rattstång ska vara samma vad jag vet.
dock kan styrlederna skilja. Men byter du dom med ska det nog passa

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar