Någon som vill köpa Volvo PV?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Maxwell »

Hörde precis på Aktuellt att Volvo PV är till salu. Jänkarna har efter nio år bestämt sig för att sälja, dock finns det inte några köpare så länge resultaten är som det är. Får hoppas på ett vettig köpare, och inga Indier eller Kineser...

//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Östlund »

Dom spekulerade lite hit och dit..
Bla Tata som är ett av världens största företag, från Indien..
men som sagt bara spekulationer..

Skulle vara bra om så många jobb som möjligt får bli kvar i sverige..

Edit : http://www.tacogroup.com/
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

larsson91
Uppkörning
Inlägg: 981
Blev medlem: 23 jan 2008, 18:41
Kör: Volvo 855 T5 -95
Ort: Stockholm

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av larsson91 »

Hörde rykten om BMW men de kanske inte är på längre?

Mvh
larsson91
Bild
Äger: Volvo 745GL -90, Bmw 320i -86, MB 240TD -79, MB 450SE -73, MB 300TE 24 -90, MB 280SE -83

Användarvisningsbild
Bewsfroe
Uppkörning
Inlägg: 977
Blev medlem: 16 jul 2007, 18:39
Kör: 940 Classic
Ort: Halmstad

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Bewsfroe »

Ingen eldsjäl på forumet som känner sig manad? :lol: Vi kan ju samla in 20 kr var till "klasskassan" så kan vi åka på en "klassresa" sen :mrgreen:

Nää skämt å sido, hoppas det löser sig. Och att det är en vettig köpare...

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Mattsson »

Jag la nyss ett bud på Volvo PV, 15kr...

Hoppas att det är BMW som köper volvo så KANSKE bakhjulsdriften kommer tillbaka eller så kommer varenda nysvensk åka volvo i Sthlm :o

ELLLER: Så får man ju hoppas att något japanskt bilmärke köper dom (Typ toyota) då kanske man har råd att KÖRA en ny volvo. Samt att det inte är lika mycket problem med dom.
Volvo är ...förlåt, FORD är ju inte kända över o tillverka bränslesnåla/Miljöbilar. Villket dagens marknad vill ha (ej nån jävla E85)

Jaja, man får väl se hur det går!

Kan ju inte gå mer än åt helvete :lol:
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Kim J »

Man kanske skulle lägga in om ett större SMS lån!? :mrgreen:

Nä, men frågan är om Ford verkligen kommer att sälja...
Dom har ju inte sagt i klartext att dom vill och kommer sälja Volvo.

Med vänliga hälsningar Kim
Senast redigerad av 1 Kim J, redigerad totalt 3 gånger.
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Hesselgren »

fan va d skulle suga om nå kina eller indienmärke köpte volvo.. då kommer jag skämmas..

då snackar vi inte v40 med rosthål efter 10år, då snackar vi sopslut inom 5år..

Pekkaa
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 19 aug 2008, 17:03

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Pekkaa »

Dåligt av staten att inte köpa volvo... varför inte köpa tillbaka något och göra det helsvenskt igen?

Svenskt stål är alltid det bästa!
Volvo
Jas
S-Tank
våra tysta ubåtar som inte ens amerikanarna hittar ^^

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Refined740 »

Nu är Saab också till salu
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

nmoen
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1899
Blev medlem: 13 mar 2005, 10:14
Kör: 744 3.0, 780 Bertoné
Ort: Gôtet

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av nmoen »

Kim J smsa låna smsa låna *Nynnar* :mrgreen:
Ska vi slå oss ihopp och rädda våra jobb!? Går ju snabbt att räkna ut hur mycket fackavgift som betalats varje år, med dom summorna skulle vi kunna ta över volvo :lol:

Angående försäljning av volvo så "kan" den nog luta åt det med tanke på att dom pengar Ford just nu tigger för att få koncernen i bättre läge aldrig kommer till sverige och volvo.
USA har ju ingen glädje i att sverige får deras pengar och på så sätt tror jag Ford vill sälja för att sätta sig i bättre läge och bli av med de just nu värdelösa volvo. Men men spekulera går ju alltid

Jätte motiverande att läsa att fords och GMs chefer får så äkliga löner på 178miljoner kr till råga på allt så är de flera nu som avsäger sig högre löner, tacka faan för de!! Det sticker tillräckligt i mångas ögon.

Så i nästa vecka kommer jag med all trolighet bil arbetslös! Nån som har jobb till mig? :wink:

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Kim J »

nmoen skrev:Kim J smsa låna smsa låna *Nynnar* :mrgreen:
Ska vi slå oss ihopp och rädda våra jobb!? Går ju snabbt att räkna ut hur mycket fackavgift som betalats varje år, med dom summorna skulle vi kunna ta över volvo :lol:

Angående försäljning av volvo så "kan" den nog luta åt det med tanke på att dom pengar Ford just nu tigger för att få koncernen i bättre läge aldrig kommer till sverige och volvo.
USA har ju ingen glädje i att sverige får deras pengar och på så sätt tror jag Ford vill sälja för att sätta sig i bättre läge och bli av med de just nu värdelösa volvo. Men men spekulera går ju alltid

Jätte motiverande att läsa att fords och GMs chefer får så äkliga löner på 178miljoner kr till råga på allt så är de flera nu som avsäger sig högre löner, tacka faan för de!! Det sticker tillräckligt i mångas ögon.

Så i nästa vecka kommer jag med all trolighet bil arbetslös! Nån som har jobb till mig? :wink:
Hade vart grymt kul om "Facket" köpte lös Volvo :lol:
Då kan dom löneförhandla bäst dom vill :wink:

Det är rätt suget att man betalat fackavgift i alla dessa år när dom inte skyddar dom yngre förmågorna för 5 öre...
Är alltid dom lastgamla och alla svin som missköter sig som klarar sig, blir samma sak denna gången...
Undrar lite varför inte facket ens försökt slå sina "kloka" ihop med företaget,
och gjort sig av med alla svin som ständigt missköter sig och inte gör sitt jobb!

Jag kommer med all säkerhet också att lämna firman tillsammans med dig nästa vecka...
Bara hoppas man blir arbetsbefriad under sin uppsägning så man kan gå hemma med betalning i 4 månader och söka jobb...

Nog med OT :wink:

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av HenrikG »

Angående själva försäljningen så tror jag inte så mycket på att den kommer bli av. För eftersom amerikanska staten ställt krav på att eventuell inblandning från deras sida kräver att det bara gynnar amerikanska jobb och inte europeiska så måste ju Ford agera för att få några pengar, dvs. säga att man är villiga att sälja. Men innan någon så pass stor försäljning går igenom måste det ju förhandlas, och som konjunkturen ser ut nu så tror jag att sådana förhandlingar blir ganska långvariga. Innan det är färdigförhandlat så kan det nog vara så att krisen är över och konjunkturen har vänt.

För övrigt så hoppas jag mer på en europeisk köpare än en asiatisk, fast det beror ju såklart på hur eventuell köpare tänker använda sig av varumärket volvo. Skulle det på den svenska marknaden dyka upp en liten småbil utvecklad och tillverkad i asien med volvo-emblem så skulle då jag aldrig köpa nån mer nyare volvo, oavsett var den är utvecklad och tillverkad.

Jag hoppas verkligen att konjunkturen vänder, inte minst för alla er/oss som jobbar på/åt Volvo och som riskerar att bli av med jobben.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Olsson »

Pekkaa skrev:Dåligt av staten att inte köpa volvo... varför inte köpa tillbaka något och göra det helsvenskt igen?

Svenskt stål är alltid det bästa!
Volvo
Jas
S-Tank
våra tysta ubåtar som inte ens amerikanarna hittar ^^
Frågan är hur lätt det är att gå till staten och begärna 20 miljader för att utveckla en ny modell... tror inte det hade varit någon bra lösning.

Jas, dom har fungerat problemfritt genom åren? :P

Själv hoppas jag på Renault går in och köper, gärna med Volvo lastvagnar som sammarbetspartner. Har väl varit uppe på tapeten innan men lastvagnar har ju tydligen sagt tydligt att dom inte tänker köpa Volvo PV.
Jag förstår inte riktigt varför BMW vill köpa Volvo, det ända Volvo kan erbjuda dom är säkerheten och i viss mån tekniken i bilarna. Det är två viktiga bitar och hade dom fått i de i sina bilar så hade dom blivit bäst på allt ;)

// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av HenrikG »

Olsson skrev: Jas, dom har fungerat problemfritt genom åren? :P
Ber så hemskt mycket om ursäkt för OT, men som flygnörd måste jag bara få flika in att Gripen-systemet inte alls är mer utstickande än andra generationer vad det gäller olyckor under utveckligen. Skillnaden ligger i mediabevakning, hur många utvecklingsolyckor tror du amerikanska flygvapnet sopat under mattan genom åren? 8) Viggen-systemet är mer utsatt när det gäller omkommen personal än gripen, bara det att gripen har haft ryktet att tampas med i media. Stoppar man i ett avancerat fly-by-wire-system får man räkna med lite trassel i början, ungefär som CAN-bus tekniken i förra generationen s80 för att göra en banal jämförelse, och det är ändå starkt av svensk industri att med så pass stort oberoende kunna ligga i framkant vad det gäller utveckligen av krigsmateriel.
Känns som att det ett tag var väldigt populärt att klanka ner på Jas utan att egentligen se till vad man har att jämföra med. Som exempel kan man ju ta mercedes A-klasse, folk garvar ju fortfarande när dom ser en.

Angående Renault så ryser jag vid blotta tanken på ett franskt övertagande, speciellt om man ser till hur Renault sverige sköter sitt nya generalagentjobb redan nu, reservdelar tänker jag på. Stora förseningar, i princip omöjligt att få delar till dagen efter. Tillbehörs och reservdelskataloger är dessutom under all kritik.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av jdrotz »

eviil skrev:
Olsson skrev: Jas, dom har fungerat problemfritt genom åren? :P
Ber så hemskt mycket om ursäkt för OT, men som flygnörd måste jag bara få flika in att Gripen-systemet inte alls är mer utstickande än andra generationer vad det gäller olyckor under utveckligen. Skillnaden ligger i mediabevakning, hur många utvecklingsolyckor tror du amerikanska flygvapnet sopat under mattan genom åren? 8) Viggen-systemet är mer utsatt när det gäller omkommen personal än gripen, bara det att gripen har haft ryktet att tampas med i media. Stoppar man i ett avancerat fly-by-wire-system får man räkna med lite trassel i början, ungefär som CAN-bus tekniken i förra generationen s80 för att göra en banal jämförelse, och det är ändå starkt av svensk industri att med så pass stort oberoende kunna ligga i framkant vad det gäller utveckligen av krigsmateriel.
Känns som att det ett tag var väldigt populärt att klanka ner på Jas utan att egentligen se till vad man har att jämföra med. Som exempel kan man ju ta mercedes A-klasse, folk garvar ju fortfarande när dom ser en.

Angående Renault så ryser jag vid blotta tanken på ett franskt övertagande, speciellt om man ser till hur Renault sverige sköter sitt nya generalagentjobb redan nu, reservdelar tänker jag på. Stora förseningar, i princip omöjligt att få delar till dagen efter. Tillbehörs och reservdelskataloger är dessutom under all kritik.
Det som är ganska fascinerande är ju oxå att Renaultfolket i Frankrike ser Renault som ett premiummärke i samma klass som Volvo....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av JE Jr »

Nmoen o Kim J: Är det måndag ni får reda på eller? Hörde det var det på ett annat ställe på PV. Segt som fan...

Jag var konsult där ute, ni kan ju gissa hur det gick?? :roll:

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av steifan »

JE Jr skrev:Nmoen o Kim J: Är det måndag ni får reda på eller? Hörde det var det på ett annat ställe på PV. Segt som fan...

Jag var konsult där ute, ni kan ju gissa hur det gick?? :roll:
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... 255C309598

[piska]
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Kim J »

JE Jr skrev:Nmoen o Kim J: Är det måndag ni får reda på eller? Hörde det var det på ett annat ställe på PV. Segt som fan...

Jag var konsult där ute, ni kan ju gissa hur det gick?? :roll:
På Tisdag får vi reda på hur det blir uppe där jag arbetar.
Men det ser ju inte suuper ut...

Jag beklagar hur det gått för dig.

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av Lason »

Inte för att dom skulle vilja det... Men VAG hade nog inte vart så dumt som ägare..

Säga vad man vill, men dom är bra på varumärkesbyggnad;
Kolla bara på Skoda... Knappt nån somn visste vad det va 1990...

Och kvalité.. Kolla på Audi.

Tror dessutom att volvo skulle kunna ge i alla fall en sak tillbaka... Jag menar, mig veteligen har aldrig VAG vart på några direkta topplistor vad gäller säkerhet.

Volvo som märke hade förmodligen blivit ganska lågt placerat dock... Troligen mellan Skoda och Vw.

Lekte bara med tanken... :)
740 automat -90 & 145 Express -72

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Någon som vill köpa Volvo PV?

Inlägg av jdrotz »

Jag hoppas att Leif Johansson (AB Volvo) öppnar plånboken och köper tillbaka Volvo PV. Men det e nog mest önsketänkande....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar