Bilen bara dör!!!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Bilen bara dör!!!

Inlägg av Jimpan »

Hej på er! ny på forumet och kan ju passa på och hällsa på alla glada volvoägare!



jag har ett litet problem... min 940T -97a bara dör ibland.. man kör runt och plötsligt känner man att den börjar motorbromsa som faen. och försöker man starta om så tänder den inte. då får man gnugga ett tag me startmotorn och sen hostar den igång och går som en klocka.



det har hänt 3 ggr på en månad. kan de va soppa-pumpen tro!? eller startspärren i larmet.... de vore bra om nån ha en teori på va de kan va... de bli så dyrt att lämna den på volvo!



det enda ingrepp jag gjort på motorn sedan den börja krångla är ett öppet sportluft-filter (läckert ljud!!!) men de torde knappast bero på detta!



//Jim Wallin

printmaster
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 apr 2003, 13:43
Kontakt:

Inlägg av printmaster »

Min 940 T la också bara plösligt av staratde den efter ett par minuter igen Det visade sig vara bränslepumpsrelät. Det sitter bakom askoppen.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Jag slår ett slag för avstörningsrelät för spridarna.

Slutar spridarna funka så dör bilen.
Bild

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Har kikat bakom askkoppen och ett av reläerna där (tro 2a fr höger) var väldigt varmt... fast bilen gick klockrent hela dagen... vart sitter avstörningsrelät??

Användarvisningsbild
Magnus
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 dec 2002, 21:15
Ort: GBG
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Där sitter väl bränslerelät ett vitt rektangulärt ganska vanligt att dom ger upp då slutar ju bränslepumpen att funka och utan soppa går det inget bra

8)
\"VOLVO FOR LIFE\"

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Avstörningsrelät sitter antingen på expansionskärlet(sugmotorer?) eller på vänster fjäderbenstorn.



Har man dessutom kylfläkt så sitter det 2 st.
Bild

Skriv svar