Sida 1 av 1

Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 10 sep 2008, 21:03
av Hegemark
När bilen har gått och blivit varm så har jag problem då jag skall starta. jag får igång bilen första försöket. Sen dör den, Sen måste jag stå och köra på stratmotorn å "nöta" på den lite. Ngra gånger sedan startar den. Då får jag stå still å låta motorn gå å starta på 500 varv, sen ökar den upp till 1500 - 200. sen går den enr till vanligt igen. vad kan det bero på?

har bytt spridare. Hade bilen på Etanol, bytt tbax till benisn nu.

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 10 sep 2008, 22:44
av HenrikG
När är ditt bränslefilter senast bytt? Är det länge sedan så kan det inte skada med ett byte. Annars kan man kontrollera att båda pumparna går som de ska, är felet samma oavsett hur mycket soppa du har i tanken?. Om båda pumparna går så kan det vara idé att mäta bränsletrycket "på ett ungefär".
Är det en bil med LH 2.4 kan du alltid läsa felkoder också. Först missade jag att du hade problem när den var varm, så temperaturgivaren kanske kan vara idé att kolla över.

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 11 sep 2008, 10:02
av Hegemark
eviil skrev:När är ditt bränslefilter senast bytt? Är det länge sedan så kan det inte skada med ett byte. Annars kan man kontrollera att båda pumparna går som de ska, är felet samma oavsett hur mycket soppa du har i tanken?. Om båda pumparna går så kan det vara idé att mäta bränsletrycket "på ett ungefär".
Är det en bil med LH 2.4 kan du alltid läsa felkoder också. Först missade jag att du hade problem när den var varm, så temperaturgivaren kanske kan vara idé att kolla över.

Tja. Mitt bränslefilter är bytt sen ca 1-2 veckor sedan: Köpte ett nytt. För bägge mina pumpar å filter pajader. Den ena pumpen är paj. Endast huvud pumpen som är fungerande. Men den är ändå likadan oavsett hur mkt soppa som ligger i tanken. Tempgivaren skall vara fungerande. Tog 1 ifrån en bil som var fungerande. Allting fungerade på den utan problem.

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 11 sep 2008, 15:28
av HenrikG
Då verkar det lite som att den har svårt att bygga soppatryck alldeles efter uppstarten, det sitter en backventil vid filtret som ska förhindra att bränslet rinner tillbaka bakvägen till tanken. Men utan att båda pumparna fungerar är det svårt att säga om det är det som är problemet eller inte, kanske är en idé att försöka fixa förpumpen

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 01:04
av Hegemark
tja igen: jag har nu bytt temp givare *Fortfarande samma problem* men har ej bytt bränslepumpen *Skall fixas imorgon. hade ej ngt för att släppa loss ringen* men med den nya givaren så är det fortfarande samma probelm.

En kompis till mgi som är hyffsat bil kunnig sa ngt om Automatchoke eller Kallstarts någonting. eftersom den går perfa då den är kall. Då startar den bra som faan. Men det är just då den bilr varm som den balalr ur totalt. Stod idag i över 45 min för att försöka starta bil faan. gick till slut..

Någon som vet om å vart dem där delarna sitter? å om dem finns på min bil?

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 07:56
av Volvo-Jocke
Finns det någon årsmodell på bilen?
Har du testat att spruta in startgas innan start (då den bråkar)?

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 09:29
av Robban67
Hej

det finns en del till som har den tendensen att bidra till svårstartadvid varm motorn när den börjar bli sliten, det är vevaxelgivaren...sitter i ovankanten av skarven mellan motorn och lådan...

10mm nyckel och lirka upp den , kontaktstycke vid väggen mot kupen ( i motorrummet )..

mvh

Robban

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 09:46
av Hegemark
Volvo-Jocke skrev:Finns det någon årsmodell på bilen?
Har du testat att spruta in startgas innan start (då den bråkar)?
den är 88:a

nej har faktiskt inte gjort det. Ska testa.

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 09:49
av Hegemark
Robban67 skrev:Hej

det finns en del till som har den tendensen att bidra till svårstartadvid varm motorn när den börjar bli sliten, det är vevaxelgivaren...sitter i ovankanten av skarven mellan motorn och lådan...

10mm nyckel och lirka upp den , kontaktstycke vid väggen mot kupen ( i motorrummet )..

mvh

Robban

Ska testa det. Tack mannen

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 10:33
av Volvo-Jocke
Robban67 skrev:Hej

det finns en del till som har den tendensen att bidra till svårstartadvid varm motorn när den börjar bli sliten, det är vevaxelgivaren...sitter i ovankanten av skarven mellan motorn och lådan...

10mm nyckel och lirka upp den , kontaktstycke vid väggen mot kupen ( i motorrummet )..

mvh

Robban
Om det är LH 2.4 ja... Men det vet vi inte... :roll:
Kan även vara tändspolen! :wink:
Men, det första man tar reda på...är om det är bränsle- eller tändningsfel! 8)

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 10:55
av Robban67
Hej

förvisso :wink:

Om han nu hör av sig och säger att det inte sitter en givare mellan motorn och lådan så vet vi att det är 2,2:an som han har , så lite baktanke finns det i inlägget att det ger sig automatiskt :wink:

Visst är det soppa el. tändningsfel som gäller , tråkigt nog så påverkar ju hall &- vevaxelgivaren bådas funktion ... :(

Vi får väl se vad som dyker upp i returen från honom.. :D

mvh

Robban

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 11:50
av Volvo-Jocke
Robban67 skrev:Hej

förvisso :wink:

Om han nu hör av sig och säger att det inte sitter en givare mellan motorn och lådan så vet vi att det är 2,2:an som han har , så lite baktanke finns det i inlägget att det ger sig automatiskt :wink:

Visst är det soppa el. tändningsfel som gäller , tråkigt nog så påverkar ju hall &- vevaxelgivaren bådas funktion ... :(

Vi får väl se vad som dyker upp i returen från honom.. :D

mvh

Robban
Smart tanke... Med tanke på att det finns så många 88:or där det finns antingen 2.2 eller 2.4. 8)

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 16:03
av Turbo-Mupp
Har ett liknande problem med en Volvo 745GLT 16v -89 (B234F, LH-2.4).

Motorn vägrar starta varm, såvida man inte väntar ca 15 min, då startar den igen. När den vägrar starta och man använder startgas så startar den direkt. Den går alltså igång och går att använda om man använder startgas. Men utan gas får man vänta minst 15 min utan startförsök, annars tänder den inte.

Ioch med att den startar och går med startgas så tycker jag att trasigt bränslerelä eller kass vevaxelgivare kan vara ute ur leken som fel? Eller?

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 16:19
av igelkottar
Hegemark skrev:
eviil skrev:När är ditt bränslefilter senast bytt? Är det länge sedan så kan det inte skada med ett byte. Annars kan man kontrollera att båda pumparna går som de ska, är felet samma oavsett hur mycket soppa du har i tanken?. Om båda pumparna går så kan det vara idé att mäta bränsletrycket "på ett ungefär".
Är det en bil med LH 2.4 kan du alltid läsa felkoder också. Först missade jag att du hade problem när den var varm, så temperaturgivaren kanske kan vara idé att kolla över.

Tja. Mitt bränslefilter är bytt sen ca 1-2 veckor sedan: Köpte ett nytt. För bägge mina pumpar å filter pajader. Den ena pumpen är paj. Endast huvud pumpen som är fungerande. Men den är ändå likadan oavsett hur mkt soppa som ligger i tanken. Tempgivaren skall vara fungerande. Tog 1 ifrån en bil som var fungerande. Allting fungerade på den utan problem.

Tog du rätt tempgivare? Den ena går till instrumentet (sitter ovanför knacksensor)och den ska du inte byta
utan den andra till databoxen som sitter under 3:ans insug ungefär.

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 21:03
av Hegemark
Volvo-Jocke skrev:
Robban67 skrev:Hej

det finns en del till som har den tendensen att bidra till svårstartadvid varm motorn när den börjar bli sliten, det är vevaxelgivaren...sitter i ovankanten av skarven mellan motorn och lådan...

10mm nyckel och lirka upp den , kontaktstycke vid väggen mot kupen ( i motorrummet )..

mvh

Robban
Om det är LH 2.4 ja... Men det vet vi inte... :roll:
Kan även vara tändspolen! :wink:
Men, det första man tar reda på...är om det är bränsle- eller tändningsfel! 8)

Tjosan. Bytte tändstift å tändspole från polarens bil *begangnade men ändå* Nu startar bilen bättre. Den startar då den är varm :D måste dock hålla ner gasen bara. men ändå. Men har fortfarande problem med att den startar på 500 varv för å sedan sakta öka till 2000 å sedan gå ner till dem vanliga 1000...

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 21:04
av Hegemark
Robban67 skrev:Hej

förvisso :wink:

Om han nu hör av sig och säger att det inte sitter en givare mellan motorn och lådan så vet vi att det är 2,2:an som han har , så lite baktanke finns det i inlägget att det ger sig automatiskt :wink:

Visst är det soppa el. tändningsfel som gäller , tråkigt nog så påverkar ju hall &- vevaxelgivaren bådas funktion ... :(

Vi får väl se vad som dyker upp i returen från honom.. :D

mvh

Robban

Tjosan. Bytte tändstift å tändspole från polarens bil *begangnade men ändå* Nu startar bilen bättre. Den startar då den är varm :D måste dock hålla ner gasen bara. men ändå. Men har fortfarande problem med att den startar på 500 varv för å sedan sakta öka till 2000 å sedan gå ner till dem vanliga 1000...

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 21:05
av Hegemark
Turbo-Mupp skrev:Har ett liknande problem med en Volvo 745GLT 16v -89 (B234F, LH-2.4).

Motorn vägrar starta varm, såvida man inte väntar ca 15 min, då startar den igen. När den vägrar starta och man använder startgas så startar den direkt. Den går alltså igång och går att använda om man använder startgas. Men utan gas får man vänta minst 15 min utan startförsök, annars tänder den inte.

Ioch med att den startar och går med startgas så tycker jag att trasigt bränslerelä eller kass vevaxelgivare kan vara ute ur leken som fel? Eller?

Tja. Felet nästan åtgärdat... har som jag skrev innan fortfarande oproblem med varvgången då den startar.: Annars går den felfritt...

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 14 sep 2008, 21:06
av Hegemark
igelkottar skrev:
Hegemark skrev:
eviil skrev:När är ditt bränslefilter senast bytt? Är det länge sedan så kan det inte skada med ett byte. Annars kan man kontrollera att båda pumparna går som de ska, är felet samma oavsett hur mycket soppa du har i tanken?. Om båda pumparna går så kan det vara idé att mäta bränsletrycket "på ett ungefär".
Är det en bil med LH 2.4 kan du alltid läsa felkoder också. Först missade jag att du hade problem när den var varm, så temperaturgivaren kanske kan vara idé att kolla över.

Tja. Mitt bränslefilter är bytt sen ca 1-2 veckor sedan: Köpte ett nytt. För bägge mina pumpar å filter pajader. Den ena pumpen är paj. Endast huvud pumpen som är fungerande. Men den är ändå likadan oavsett hur mkt soppa som ligger i tanken. Tempgivaren skall vara fungerande. Tog 1 ifrån en bil som var fungerande. Allting fungerade på den utan problem.

Tog du rätt tempgivare? Den ena går till instrumentet (sitter ovanför knacksensor)och den ska du inte byta
utan den andra till databoxen som sitter under 3:ans insug ungefär.

yes det gjorde jag :D men den vara fortfarande seg som faan ås trulade.. Så nu är det bara det med tomgången kvar.: Dern som stör mig mest att den bråkar...

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 15 sep 2008, 00:19
av Turbo-Mupp
Hegemark skrev:
Turbo-Mupp skrev:Har ett liknande problem med en Volvo 745GLT 16v -89 (B234F, LH-2.4).

Motorn vägrar starta varm, såvida man inte väntar ca 15 min, då startar den igen. När den vägrar starta och man använder startgas så startar den direkt. Den går alltså igång och går att använda om man använder startgas. Men utan gas får man vänta minst 15 min utan startförsök, annars tänder den inte.

Ioch med att den startar och går med startgas så tycker jag att trasigt bränslerelä eller kass vevaxelgivare kan vara ute ur leken som fel? Eller?

Tja. Felet nästan åtgärdat... har som jag skrev innan fortfarande oproblem med varvgången då den startar.: Annars går den felfritt...
Ja men jag vet inte vad felet är med denna 745:an...

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 15 sep 2008, 00:31
av Hegemark
Turbo-Mupp skrev:
Hegemark skrev:
Turbo-Mupp skrev:Har ett liknande problem med en Volvo 745GLT 16v -89 (B234F, LH-2.4).

Motorn vägrar starta varm, såvida man inte väntar ca 15 min, då startar den igen. När den vägrar starta och man använder startgas så startar den direkt. Den går alltså igång och går att använda om man använder startgas. Men utan gas får man vänta minst 15 min utan startförsök, annars tänder den inte.

Ioch med att den startar och går med startgas så tycker jag att trasigt bränslerelä eller kass vevaxelgivare kan vara ute ur leken som fel? Eller?

Tja. Felet nästan åtgärdat... har som jag skrev innan fortfarande oproblem med varvgången då den startar.: Annars går den felfritt...
Ja men jag vet inte vad felet är med denna 745:an...

Sorry mannen missade det... Men det jag gjorde var att jag bytte tändstift och tändpole *trpr det är så den heter* Den som sitter ihop med topplocket. Sen funkar min bättre. testat det?

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 15 sep 2008, 01:43
av Turbo-Mupp
Hegemark skrev:Men det jag gjorde var att jag bytte tändstift och tändpole *trpr det är så den heter* Den som sitter ihop med topplocket. Sen funkar min bättre. testat det?
Nä men vi har bytt:

* Tändstift
* Tändkablar
* Fördelarlock
* Rotor
* Luftfilter

....och ingen skillnad alls blev det.

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 15 sep 2008, 01:46
av Hegemark
Turbo-Mupp skrev:
Hegemark skrev:Men det jag gjorde var att jag bytte tändstift och tändpole *trpr det är så den heter* Den som sitter ihop med topplocket. Sen funkar min bättre. testat det?
Nä men vi har bytt:

* Tändstift
* Tändkablar
* Fördelarlock
* Rotor
* Luftfilter

....och ingen skillnad alls blev det.
Alltså du kan ju kolla så du får tillräckligt med soppa till railsen då du startar upp motorn, alternativt som jag var inne på tiodigare, kallstartsventilen *eller dyl* testa kolla det. kanske kan hjälpa. *jag e glad amatör som löär mig allt eftersom*
:D

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 15 sep 2008, 02:06
av Turbo-Mupp
Hegemark skrev:
Turbo-Mupp skrev:
Hegemark skrev:Men det jag gjorde var att jag bytte tändstift och tändpole *trpr det är så den heter* Den som sitter ihop med topplocket. Sen funkar min bättre. testat det?
Nä men vi har bytt:

* Tändstift
* Tändkablar
* Fördelarlock
* Rotor
* Luftfilter

....och ingen skillnad alls blev det.
Alltså du kan ju kolla så du får tillräckligt med soppa till railsen då du startar upp motorn, alternativt som jag var inne på tiodigare, kallstartsventilen *eller dyl* testa kolla det. kanske kan hjälpa. *jag e glad amatör som löär mig allt eftersom*
:D
Den startar perfekt när den är kall. Det är alltid, alltid, alltid när den är varm som den vägrar. Den dör inte heller under körning. Bara vägrar starta ifall man stannat den när den är varm.

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 15 sep 2008, 05:17
av Al_xxx
Inte för att va taskig André men de börjar kännas lite OT o lite oschysst mot killen då de gäller HANS B230F motor o inte din B234F, o vad jag vet så har han inte löst sitt problem till 100% än.

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Postat: 30 jun 2022, 22:23
av umekille
Min 945 fd -93 kan gå bra i veckor för att sedan jäklas...
stod utanför K-bygg idag...fuktig luft och varmt...
fick inte igång den på första...kolla tändstift...kruttorr...
bränslepumpen under bilen går inte vid varje nyckelvridning...
Kan det vara ånglås? Bränslepupsrelä? Bränsletrycksregulator?
Sitter en volvo original datortempgivare på motorn(den från
mekonomen gick sönder efter 7månder) motorn startar inte
via startmortorn men om man då rullar iväg startar den, ofta
räcker ett knyck för att den startar vid rullstart.