Svårstartad B230F när den är varm

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

När bilen har gått och blivit varm så har jag problem då jag skall starta. jag får igång bilen första försöket. Sen dör den, Sen måste jag stå och köra på stratmotorn å "nöta" på den lite. Ngra gånger sedan startar den. Då får jag stå still å låta motorn gå å starta på 500 varv, sen ökar den upp till 1500 - 200. sen går den enr till vanligt igen. vad kan det bero på?

har bytt spridare. Hade bilen på Etanol, bytt tbax till benisn nu.
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av HenrikG »

När är ditt bränslefilter senast bytt? Är det länge sedan så kan det inte skada med ett byte. Annars kan man kontrollera att båda pumparna går som de ska, är felet samma oavsett hur mycket soppa du har i tanken?. Om båda pumparna går så kan det vara idé att mäta bränsletrycket "på ett ungefär".
Är det en bil med LH 2.4 kan du alltid läsa felkoder också. Först missade jag att du hade problem när den var varm, så temperaturgivaren kanske kan vara idé att kolla över.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

eviil skrev:När är ditt bränslefilter senast bytt? Är det länge sedan så kan det inte skada med ett byte. Annars kan man kontrollera att båda pumparna går som de ska, är felet samma oavsett hur mycket soppa du har i tanken?. Om båda pumparna går så kan det vara idé att mäta bränsletrycket "på ett ungefär".
Är det en bil med LH 2.4 kan du alltid läsa felkoder också. Först missade jag att du hade problem när den var varm, så temperaturgivaren kanske kan vara idé att kolla över.

Tja. Mitt bränslefilter är bytt sen ca 1-2 veckor sedan: Köpte ett nytt. För bägge mina pumpar å filter pajader. Den ena pumpen är paj. Endast huvud pumpen som är fungerande. Men den är ändå likadan oavsett hur mkt soppa som ligger i tanken. Tempgivaren skall vara fungerande. Tog 1 ifrån en bil som var fungerande. Allting fungerade på den utan problem.
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av HenrikG »

Då verkar det lite som att den har svårt att bygga soppatryck alldeles efter uppstarten, det sitter en backventil vid filtret som ska förhindra att bränslet rinner tillbaka bakvägen till tanken. Men utan att båda pumparna fungerar är det svårt att säga om det är det som är problemet eller inte, kanske är en idé att försöka fixa förpumpen
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

tja igen: jag har nu bytt temp givare *Fortfarande samma problem* men har ej bytt bränslepumpen *Skall fixas imorgon. hade ej ngt för att släppa loss ringen* men med den nya givaren så är det fortfarande samma probelm.

En kompis till mgi som är hyffsat bil kunnig sa ngt om Automatchoke eller Kallstarts någonting. eftersom den går perfa då den är kall. Då startar den bra som faan. Men det är just då den bilr varm som den balalr ur totalt. Stod idag i över 45 min för att försöka starta bil faan. gick till slut..

Någon som vet om å vart dem där delarna sitter? å om dem finns på min bil?
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Volvo-Jocke »

Finns det någon årsmodell på bilen?
Har du testat att spruta in startgas innan start (då den bråkar)?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Robban67 »

Hej

det finns en del till som har den tendensen att bidra till svårstartadvid varm motorn när den börjar bli sliten, det är vevaxelgivaren...sitter i ovankanten av skarven mellan motorn och lådan...

10mm nyckel och lirka upp den , kontaktstycke vid väggen mot kupen ( i motorrummet )..

mvh

Robban
Bild

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

Volvo-Jocke skrev:Finns det någon årsmodell på bilen?
Har du testat att spruta in startgas innan start (då den bråkar)?
den är 88:a

nej har faktiskt inte gjort det. Ska testa.
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

Robban67 skrev:Hej

det finns en del till som har den tendensen att bidra till svårstartadvid varm motorn när den börjar bli sliten, det är vevaxelgivaren...sitter i ovankanten av skarven mellan motorn och lådan...

10mm nyckel och lirka upp den , kontaktstycke vid väggen mot kupen ( i motorrummet )..

mvh

Robban

Ska testa det. Tack mannen
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Volvo-Jocke »

Robban67 skrev:Hej

det finns en del till som har den tendensen att bidra till svårstartadvid varm motorn när den börjar bli sliten, det är vevaxelgivaren...sitter i ovankanten av skarven mellan motorn och lådan...

10mm nyckel och lirka upp den , kontaktstycke vid väggen mot kupen ( i motorrummet )..

mvh

Robban
Om det är LH 2.4 ja... Men det vet vi inte... :roll:
Kan även vara tändspolen! :wink:
Men, det första man tar reda på...är om det är bränsle- eller tändningsfel! 8)

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Robban67 »

Hej

förvisso :wink:

Om han nu hör av sig och säger att det inte sitter en givare mellan motorn och lådan så vet vi att det är 2,2:an som han har , så lite baktanke finns det i inlägget att det ger sig automatiskt :wink:

Visst är det soppa el. tändningsfel som gäller , tråkigt nog så påverkar ju hall &- vevaxelgivaren bådas funktion ... :(

Vi får väl se vad som dyker upp i returen från honom.. :D

mvh

Robban
Bild

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Volvo-Jocke »

Robban67 skrev:Hej

förvisso :wink:

Om han nu hör av sig och säger att det inte sitter en givare mellan motorn och lådan så vet vi att det är 2,2:an som han har , så lite baktanke finns det i inlägget att det ger sig automatiskt :wink:

Visst är det soppa el. tändningsfel som gäller , tråkigt nog så påverkar ju hall &- vevaxelgivaren bådas funktion ... :(

Vi får väl se vad som dyker upp i returen från honom.. :D

mvh

Robban
Smart tanke... Med tanke på att det finns så många 88:or där det finns antingen 2.2 eller 2.4. 8)

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Turbo-Mupp »

Har ett liknande problem med en Volvo 745GLT 16v -89 (B234F, LH-2.4).

Motorn vägrar starta varm, såvida man inte väntar ca 15 min, då startar den igen. När den vägrar starta och man använder startgas så startar den direkt. Den går alltså igång och går att använda om man använder startgas. Men utan gas får man vänta minst 15 min utan startförsök, annars tänder den inte.

Ioch med att den startar och går med startgas så tycker jag att trasigt bränslerelä eller kass vevaxelgivare kan vara ute ur leken som fel? Eller?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av igelkottar »

Hegemark skrev:
eviil skrev:När är ditt bränslefilter senast bytt? Är det länge sedan så kan det inte skada med ett byte. Annars kan man kontrollera att båda pumparna går som de ska, är felet samma oavsett hur mycket soppa du har i tanken?. Om båda pumparna går så kan det vara idé att mäta bränsletrycket "på ett ungefär".
Är det en bil med LH 2.4 kan du alltid läsa felkoder också. Först missade jag att du hade problem när den var varm, så temperaturgivaren kanske kan vara idé att kolla över.

Tja. Mitt bränslefilter är bytt sen ca 1-2 veckor sedan: Köpte ett nytt. För bägge mina pumpar å filter pajader. Den ena pumpen är paj. Endast huvud pumpen som är fungerande. Men den är ändå likadan oavsett hur mkt soppa som ligger i tanken. Tempgivaren skall vara fungerande. Tog 1 ifrån en bil som var fungerande. Allting fungerade på den utan problem.

Tog du rätt tempgivare? Den ena går till instrumentet (sitter ovanför knacksensor)och den ska du inte byta
utan den andra till databoxen som sitter under 3:ans insug ungefär.
Hoppet är det sista som lämnar en



/Lillen

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

Volvo-Jocke skrev:
Robban67 skrev:Hej

det finns en del till som har den tendensen att bidra till svårstartadvid varm motorn när den börjar bli sliten, det är vevaxelgivaren...sitter i ovankanten av skarven mellan motorn och lådan...

10mm nyckel och lirka upp den , kontaktstycke vid väggen mot kupen ( i motorrummet )..

mvh

Robban
Om det är LH 2.4 ja... Men det vet vi inte... :roll:
Kan även vara tändspolen! :wink:
Men, det första man tar reda på...är om det är bränsle- eller tändningsfel! 8)

Tjosan. Bytte tändstift å tändspole från polarens bil *begangnade men ändå* Nu startar bilen bättre. Den startar då den är varm :D måste dock hålla ner gasen bara. men ändå. Men har fortfarande problem med att den startar på 500 varv för å sedan sakta öka till 2000 å sedan gå ner till dem vanliga 1000...
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

Robban67 skrev:Hej

förvisso :wink:

Om han nu hör av sig och säger att det inte sitter en givare mellan motorn och lådan så vet vi att det är 2,2:an som han har , så lite baktanke finns det i inlägget att det ger sig automatiskt :wink:

Visst är det soppa el. tändningsfel som gäller , tråkigt nog så påverkar ju hall &- vevaxelgivaren bådas funktion ... :(

Vi får väl se vad som dyker upp i returen från honom.. :D

mvh

Robban

Tjosan. Bytte tändstift å tändspole från polarens bil *begangnade men ändå* Nu startar bilen bättre. Den startar då den är varm :D måste dock hålla ner gasen bara. men ändå. Men har fortfarande problem med att den startar på 500 varv för å sedan sakta öka till 2000 å sedan gå ner till dem vanliga 1000...
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

Turbo-Mupp skrev:Har ett liknande problem med en Volvo 745GLT 16v -89 (B234F, LH-2.4).

Motorn vägrar starta varm, såvida man inte väntar ca 15 min, då startar den igen. När den vägrar starta och man använder startgas så startar den direkt. Den går alltså igång och går att använda om man använder startgas. Men utan gas får man vänta minst 15 min utan startförsök, annars tänder den inte.

Ioch med att den startar och går med startgas så tycker jag att trasigt bränslerelä eller kass vevaxelgivare kan vara ute ur leken som fel? Eller?

Tja. Felet nästan åtgärdat... har som jag skrev innan fortfarande oproblem med varvgången då den startar.: Annars går den felfritt...
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

igelkottar skrev:
Hegemark skrev:
eviil skrev:När är ditt bränslefilter senast bytt? Är det länge sedan så kan det inte skada med ett byte. Annars kan man kontrollera att båda pumparna går som de ska, är felet samma oavsett hur mycket soppa du har i tanken?. Om båda pumparna går så kan det vara idé att mäta bränsletrycket "på ett ungefär".
Är det en bil med LH 2.4 kan du alltid läsa felkoder också. Först missade jag att du hade problem när den var varm, så temperaturgivaren kanske kan vara idé att kolla över.

Tja. Mitt bränslefilter är bytt sen ca 1-2 veckor sedan: Köpte ett nytt. För bägge mina pumpar å filter pajader. Den ena pumpen är paj. Endast huvud pumpen som är fungerande. Men den är ändå likadan oavsett hur mkt soppa som ligger i tanken. Tempgivaren skall vara fungerande. Tog 1 ifrån en bil som var fungerande. Allting fungerade på den utan problem.

Tog du rätt tempgivare? Den ena går till instrumentet (sitter ovanför knacksensor)och den ska du inte byta
utan den andra till databoxen som sitter under 3:ans insug ungefär.

yes det gjorde jag :D men den vara fortfarande seg som faan ås trulade.. Så nu är det bara det med tomgången kvar.: Dern som stör mig mest att den bråkar...
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Turbo-Mupp »

Hegemark skrev:
Turbo-Mupp skrev:Har ett liknande problem med en Volvo 745GLT 16v -89 (B234F, LH-2.4).

Motorn vägrar starta varm, såvida man inte väntar ca 15 min, då startar den igen. När den vägrar starta och man använder startgas så startar den direkt. Den går alltså igång och går att använda om man använder startgas. Men utan gas får man vänta minst 15 min utan startförsök, annars tänder den inte.

Ioch med att den startar och går med startgas så tycker jag att trasigt bränslerelä eller kass vevaxelgivare kan vara ute ur leken som fel? Eller?

Tja. Felet nästan åtgärdat... har som jag skrev innan fortfarande oproblem med varvgången då den startar.: Annars går den felfritt...
Ja men jag vet inte vad felet är med denna 745:an...
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

Turbo-Mupp skrev:
Hegemark skrev:
Turbo-Mupp skrev:Har ett liknande problem med en Volvo 745GLT 16v -89 (B234F, LH-2.4).

Motorn vägrar starta varm, såvida man inte väntar ca 15 min, då startar den igen. När den vägrar starta och man använder startgas så startar den direkt. Den går alltså igång och går att använda om man använder startgas. Men utan gas får man vänta minst 15 min utan startförsök, annars tänder den inte.

Ioch med att den startar och går med startgas så tycker jag att trasigt bränslerelä eller kass vevaxelgivare kan vara ute ur leken som fel? Eller?

Tja. Felet nästan åtgärdat... har som jag skrev innan fortfarande oproblem med varvgången då den startar.: Annars går den felfritt...
Ja men jag vet inte vad felet är med denna 745:an...

Sorry mannen missade det... Men det jag gjorde var att jag bytte tändstift och tändpole *trpr det är så den heter* Den som sitter ihop med topplocket. Sen funkar min bättre. testat det?
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Turbo-Mupp »

Hegemark skrev:Men det jag gjorde var att jag bytte tändstift och tändpole *trpr det är så den heter* Den som sitter ihop med topplocket. Sen funkar min bättre. testat det?
Nä men vi har bytt:

* Tändstift
* Tändkablar
* Fördelarlock
* Rotor
* Luftfilter

....och ingen skillnad alls blev det.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Hegemark
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 jan 2007, 00:41
Kör: 744 GL -88
Ort: Hässelby

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Hegemark »

Turbo-Mupp skrev:
Hegemark skrev:Men det jag gjorde var att jag bytte tändstift och tändpole *trpr det är så den heter* Den som sitter ihop med topplocket. Sen funkar min bättre. testat det?
Nä men vi har bytt:

* Tändstift
* Tändkablar
* Fördelarlock
* Rotor
* Luftfilter

....och ingen skillnad alls blev det.
Alltså du kan ju kolla så du får tillräckligt med soppa till railsen då du startar upp motorn, alternativt som jag var inne på tiodigare, kallstartsventilen *eller dyl* testa kolla det. kanske kan hjälpa. *jag e glad amatör som löär mig allt eftersom*
:D
"riktiga män rakar pungen med vinkelslip"

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Turbo-Mupp »

Hegemark skrev:
Turbo-Mupp skrev:
Hegemark skrev:Men det jag gjorde var att jag bytte tändstift och tändpole *trpr det är så den heter* Den som sitter ihop med topplocket. Sen funkar min bättre. testat det?
Nä men vi har bytt:

* Tändstift
* Tändkablar
* Fördelarlock
* Rotor
* Luftfilter

....och ingen skillnad alls blev det.
Alltså du kan ju kolla så du får tillräckligt med soppa till railsen då du startar upp motorn, alternativt som jag var inne på tiodigare, kallstartsventilen *eller dyl* testa kolla det. kanske kan hjälpa. *jag e glad amatör som löär mig allt eftersom*
:D
Den startar perfekt när den är kall. Det är alltid, alltid, alltid när den är varm som den vägrar. Den dör inte heller under körning. Bara vägrar starta ifall man stannat den när den är varm.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av Al_xxx »

Inte för att va taskig André men de börjar kännas lite OT o lite oschysst mot killen då de gäller HANS B230F motor o inte din B234F, o vad jag vet så har han inte löst sitt problem till 100% än.
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 440
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Svårstartad B230F när den är varm

Inlägg av umekille »

Min 945 fd -93 kan gå bra i veckor för att sedan jäklas...
stod utanför K-bygg idag...fuktig luft och varmt...
fick inte igång den på första...kolla tändstift...kruttorr...
bränslepumpen under bilen går inte vid varje nyckelvridning...
Kan det vara ånglås? Bränslepupsrelä? Bränsletrycksregulator?
Sitter en volvo original datortempgivare på motorn(den från
mekonomen gick sönder efter 7månder) motorn startar inte
via startmortorn men om man då rullar iväg startar den, ofta
räcker ett knyck för att den startar vid rullstart.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Skriv svar