Eco drivning!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
volvo744
Övningskörning
Inlägg: 164
Blev medlem: 12 maj 2008, 11:59
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Helvetet
Kontakt:

Eco drivning!

Inlägg av volvo744 »

Hej. Jag skulle vilja gärana få ner soppaförbrukningen på min 740. Det jag hade tänkt är att skaffa sportluftfilter och simons 2.5 dämpare och köpa flexitune för att kunna köra på etanol, för att man tjänar 2-3 kr milen. Finns det något man kan lägga till för köra snålare, förutom att köra som folk.

Eco drivning, är det bra för motorn? Man ska växla från 1:an till 3:an har jag hört.
http://www.str.se/Miljo/Ecodriving/Korsatt/

Får motorn mera effekt om man tar bort katt? Ger det något på en B230F (sugis)

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvojohan_ »

volvo744 skrev:Hej. Jag skulle vilja gärana få ner soppaförbrukningen på min 740. Det jag hade tänkt är att skaffa sportluftfilter och simons 2.5 dämpare och köpa flexitune för att kunna köra på etanol, för att man tjänar 2-3 kr milen. Finns det något man kan lägga till för köra snålare, förutom att köra som folk.

Eco drivning, är det bra för motorn? Man ska växla från 1:an till 3:an har jag hört.
http://www.str.se/Miljo/Ecodriving/Korsatt/

Får motorn mera effekt om man tar bort katt? Ger det något på en B230F (sugis)

Det första du ska göra är service, komptest osv. Se så att motorn mår bra och är i bra kondition, det är enklaste sättet att få ner förbrukningen, att smälla dit öppet filter är ju tvärtom.

Vad det gäller konv till etanol så kör t5 spridare samt flexbox så är de bara att köra, du bör nog se över ditt bränslesystem innan så att du inte åker på bränsleläckage kort efter...
Bild

Användarvisningsbild
volvo744
Övningskörning
Inlägg: 164
Blev medlem: 12 maj 2008, 11:59
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Helvetet
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvo744 »

volvojohan_ skrev:
volvo744 skrev:Hej. Jag skulle vilja gärana få ner soppaförbrukningen på min 740. Det jag hade tänkt är att skaffa sportluftfilter och simons 2.5 dämpare och köpa flexitune för att kunna köra på etanol, för att man tjänar 2-3 kr milen. Finns det något man kan lägga till för köra snålare, förutom att köra som folk.

Eco drivning, är det bra för motorn? Man ska växla från 1:an till 3:an har jag hört.
http://www.str.se/Miljo/Ecodriving/Korsatt/

Får motorn mera effekt om man tar bort katt? Ger det något på en B230F (sugis)

Det första du ska göra är service, komptest osv. Se så att motorn mår bra och är i bra kondition, det är enklaste sättet att få ner förbrukningen, att smälla dit öppet filter är ju tvärtom.

Vad det gäller konv till etanol så kör t5 spridare samt flexbox så är de bara att köra, du bör nog se över ditt bränslesystem innan så att du inte åker på bränsleläckage kort efter...
Min blir går mycket bra. Motorn och lådan är perfekt. Den har gått 36.000 mil men den är lungt körd. Det drar inte så mycket olja för att vara en 740. Men flexitune är vad jag ska sattsa på. Men det säjs att sportluftfilter kan få ner förbrukningen lite grann. Det står så på biltema och här.

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av Diazz »

Att sportfilter (öppet koniskt då dvs) skulle dra ner förbrukningen är extremt ren och skär bullshit.

Och sen bara för att motorn känns fräsch så kan ändå nya tänd delar, packningar, filter osv göra underverk!
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Sour
Uppkörning
Inlägg: 426
Blev medlem: 27 feb 2008, 00:41
Kör: 740 SIC Edition

Re: Eco drivning!

Inlägg av Sour »

tänk nu på att med etanol så dricker bilen ungefär 30% mer.

säg att det kostar dig 13 kronor milen med vanlig bensin.

så kostar det dig 11.50 med Etanol.

så du måste köra ganska mycket extra för att ta in pengarna du la på konvertering osv.

nu lägger jag bara fram fakta och inte egna åsikter -

Etanol är det värsta biobränslet, eftersom det ger minst effekt till högst kostnader.
Produktionen av den andra generationens etanol är dömd att misslyckas eftersom det krävs för mycket energi till framställningsprocessen.

vill du satsa på att värna om miljö, gasa inte, motorbromsa, motorvärmare samt planera din resa och serva din motor :)

ta inte bort katten på bilen, är dåligt för miljön och du tjänar inte mycket på det.

sen att man ska hoppa växlar tex 2-4 alt 3-5 är ju lite hursomhelst, vissa bilar klarar det vissa inte, motorn är ändå gjord för att man ska använda alla växlar.

ha en trevlig kväll

mvh sour

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Re: Eco drivning!

Inlägg av Goran_Lundmark »

Sour skrev:tänk nu på att med etanol så dricker bilen ungefär 30% mer.

säg att det kostar dig 13 kronor milen med vanlig bensin.

så kostar det dig 11.50 med Etanol.

så du måste köra ganska mycket extra för att ta in pengarna du la på konvertering osv.

nu lägger jag bara fram fakta och inte egna åsikter -

Etanol är det värsta biobränslet, eftersom det ger minst effekt till högst kostnader.
Produktionen av den andra generationens etanol är dömd att misslyckas eftersom det krävs för mycket energi till framställningsprocessen.

vill du satsa på att värna om miljö, gasa inte, motorbromsa, motorvärmare samt planera din resa och serva din motor :)

ta inte bort katten på bilen, är dåligt för miljön och du tjänar inte mycket på det.

sen att man ska hoppa växlar tex 2-4 alt 3-5 är ju lite hursomhelst, vissa bilar klarar det vissa inte, motorn är ändå gjord för att man ska använda alla växlar.

ha en trevlig kväll

mvh sour
Bild

745 Turbo intercooler -90

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvojohan_ »

volvo744 skrev: Min blir går mycket bra. Motorn och lådan är perfekt. Den har gått 36.000 mil men den är lungt körd. Det drar inte så mycket olja för att vara en 740. Men flexitune är vad jag ska sattsa på. Men det säjs att sportluftfilter kan få ner förbrukningen lite grann. Det står så på biltema och här.

Jahaja, jag trodde att vi pratade om öppet sportluftfilter, om de insatsfiltrena vet jag inte.. Men låter lite konstigt. Min gamla 740 gle gick också "bra" men kort därefter rasa den - antagligen för att oljan inte hade bytts på nåra år... Så bara för att den går bra behöver det inte betyda att den mår bra...


Edit: Biltema ger jag inte många kronor för, så vad dem skriver och inte skriver.......
Bild

Användarvisningsbild
volvo744
Övningskörning
Inlägg: 164
Blev medlem: 12 maj 2008, 11:59
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Helvetet
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvo744 »

Sour skrev:tänk nu på att med etanol så dricker bilen ungefär 30% mer.

säg att det kostar dig 13 kronor milen med vanlig bensin.

så kostar det dig 11.50 med Etanol.

så du måste köra ganska mycket extra för att ta in pengarna du la på konvertering osv.

nu lägger jag bara fram fakta och inte egna åsikter -

Etanol är det värsta biobränslet, eftersom det ger minst effekt till högst kostnader.
Produktionen av den andra generationens etanol är dömd att misslyckas eftersom det krävs för mycket energi till framställningsprocessen.

vill du satsa på att värna om miljö, gasa inte, motorbromsa, motorvärmare samt planera din resa och serva din motor :)

ta inte bort katten på bilen, är dåligt för miljön och du tjänar inte mycket på det.

sen att man ska hoppa växlar tex 2-4 alt 3-5 är ju lite hursomhelst, vissa bilar klarar det vissa inte, motorn är ändå gjord för att man ska använda alla växlar.

ha en trevlig kväll

mvh sour
Men kommer etanol sluta tillverkas om några år? Jag tänkte att etanol.nu tycker att bensin är dynga än fast det drar mindre. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag vet att när dollarn går upp så kommer bensinen blir ganska så dyr. Men när dollarn går upp vet jag inte. Men till vintern så kommer bensin bli dyrare än nu, diesel också. Men etanol verkar vara bra. Och etanol är inte svagare än bensin, tvärtom. Med etanol så kan du ha höger komp. Jag har tänkt att köpa Flexitune. Det kostar bara 500 kr och det är kallstart på den.

Vad skuller du har gjort?

USA gör etanol av det här.

Sour
Uppkörning
Inlägg: 426
Blev medlem: 27 feb 2008, 00:41
Kör: 740 SIC Edition

Re: Eco drivning!

Inlägg av Sour »

jadu, när staten behöver mer pengar, så kommer dem nog sätta etanolen på samma pris som bensin tror jag.

mvh sour

Användarvisningsbild
volvo744
Övningskörning
Inlägg: 164
Blev medlem: 12 maj 2008, 11:59
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Helvetet
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvo744 »

Sour skrev:jadu, när staten behöver mer pengar, så kommer dem nog sätta etanolen på samma pris som bensin tror jag.

mvh sour
Det tror jag också, men staten vill få bättre miljö, då ska dom inte höja priset på etanol, för då är det ingen som har råd att köra på etanol om det ska stiga till 30 kr litern. Hoppas att dom börjar sälja vätgasbilar. Men....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Eco drivning!

Inlägg av Hesselgren »

bränn eget träsprit å blanda ful-"M85".. som i Metanol.. låt bli å drick det bara för det är giftklassat..

Användarvisningsbild
volvo744
Övningskörning
Inlägg: 164
Blev medlem: 12 maj 2008, 11:59
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Helvetet
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvo744 »

Hesselgren skrev:bränn eget träsprit å blanda ful-"M85".. som i Metanol.. låt bli å drick det bara för det är giftklassat..
joo det är ett bra sätt men E85 inehåller bensin och bensin och massa anndra kemikalier. Men tanken var smart. Om man vill ha 96 % etanol så måste man ha en spiralbrännare. google på spiralbrännaren.pdf om du vill veta mera :mrgreen: Men det kostar mera att göra eget än köpa, så man vinner inget.

Det är svårare att göra träsprit, för träsprit är destilerat trä med svavel.

Betis
Övningskörning
Inlägg: 115
Blev medlem: 24 jul 2005, 13:05
Ort: Ålem

Re: Eco drivning!

Inlägg av Betis »

Men borde inte bilen bli snålare meed ett mer genomsläppligt filter?
Om man får mer effekt borde b ilen även bli mer ekonomisk.
Ett igensatt filter drar ju extra soppa?

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Re: Eco drivning!

Inlägg av Lason »

Betis skrev:Men borde inte bilen bli snålare meed ett mer genomsläppligt filter?
Om man får mer effekt borde b ilen även bli mer ekonomisk.
Ett igensatt filter drar ju extra soppa?
Bilen är "mappad" för att gå snålast med original luftburk, och nån effektökning får man som bekant inte av öppet filter.

Däremot kan Chipp sänka förbrukningen, iom att man då ofta tar bort vissa säkerhetsmarginalen som tillverkaren lagt in för att skydda motorn.
740 automat -90 & 145 Express -72

Användarvisningsbild
volvo744
Övningskörning
Inlägg: 164
Blev medlem: 12 maj 2008, 11:59
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Helvetet
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvo744 »

Lason skrev:
Betis skrev:Men borde inte bilen bli snålare meed ett mer genomsläppligt filter?
Om man får mer effekt borde b ilen även bli mer ekonomisk.
Ett igensatt filter drar ju extra soppa?
Bilen är "mappad" för att gå snålast med original luftburk, och nån effektökning får man som bekant inte av öppet filter.

Däremot kan Chipp sänka förbrukningen, iom att man då ofta tar bort vissa säkerhetsmarginalen som tillverkaren lagt in för att skydda motorn.
Men stora plata och lätta däck och www.flexitune.se och eco drivning. Då kan man köra så biler drar 0.95-1.05/liter milen :P Men finns det något som man bör göra för att få bilen lite snålare t.ex. köra nytt orginalfilter eller soppafilter?

Användarvisningsbild
volvo744
Övningskörning
Inlägg: 164
Blev medlem: 12 maj 2008, 11:59
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Helvetet
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvo744 »

tror ni att etanolen kommer höjas? Staten vill ju ha bra miljö och sluta köra på olja. Dom är osmart om dom höjer etanolen.

Visste ni att man får mera hk om man konventerar till etanolbil. Man måste också ställa in förtändningen några grader för att få ner soppaförbrukningen.

Sour
Uppkörning
Inlägg: 426
Blev medlem: 27 feb 2008, 00:41
Kör: 740 SIC Edition

Re: Eco drivning!

Inlägg av Sour »

jag själv tror etanolen kommer höjas, men det har jag inga bevis för så vi får väl se.

vad jag har förstått så ja etanolen höjer effekten på en bil, men jag tror inte att du får ut så mycket hk om ens något alls ur en motor som har några år på nacken, kanske tar igen dem hästar som försvunnit genom åren ;)

att byta filter och se till att bilen är bra servad gör en massa, jag hade 0.8 liter milen när jag körde till elmia, men då snackar vi extremt, körde ecodriving samt stannade inte en enda gång, bilen var dock nyservad.

mvh sour

Användarvisningsbild
volvo744
Övningskörning
Inlägg: 164
Blev medlem: 12 maj 2008, 11:59
Kör: Volvo 744 GL
Ort: Helvetet
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av volvo744 »

Sour skrev:jag själv tror etanolen kommer höjas, men det har jag inga bevis för så vi får väl se.

vad jag har förstått så ja etanolen höjer effekten på en bil, men jag tror inte att du får ut så mycket hk om ens något alls ur en motor som har några år på nacken, kanske tar igen dem hästar som försvunnit genom åren ;)

att byta filter och se till att bilen är bra servad gör en massa, jag hade 0.8 liter milen när jag körde till elmia, men då snackar vi extremt, körde ecodriving samt stannade inte en enda gång, bilen var dock nyservad.

mvh sour
Jag läste i 740 manualbok. Där stog det att 740 ( när dom är ny ) så kan en b230f dra 0.65 vid lugnkörning och kanske 0.7. Förgasare drog mellan 0.7 och 1.0 och turbo 0.7 och 1.2 som max. men 0.8 är ganska mycket för att vara extremt ecodriving. Om jag kör lungt med min 744 så drar den 0.7-0.8 , inte mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Eco drivning!

Inlägg av Marcus_89 »

Men en 740 är ingen ny bil längre och särskilt bensinsnåla har om aldrig varit.
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Eco drivning!

Inlägg av Hesselgren »

volvo744 skrev:
Hesselgren skrev:bränn eget träsprit å blanda ful-"M85".. som i Metanol.. låt bli å drick det bara för det är giftklassat..
joo det är ett bra sätt men E85 inehåller bensin och bensin och massa anndra kemikalier. Men tanken var smart. Om man vill ha 96 % etanol så måste man ha en spiralbrännare. google på spiralbrännaren.pdf om du vill veta mera :mrgreen: Men det kostar mera att göra eget än köpa, så man vinner inget.

Det är svårare att göra träsprit, för träsprit är destilerat trä med svavel.
observera att alltihopa är på fullaste oseriösa nivå, vill inte uppmana nån till hembränning då det är olagligt tyvärr..


men jag skrev ju som du ser bränn eget och blanda ful-M85 dvs 85% metanol och resten bensin.. "M85" M85 finns väl inte men det är ju vad d skulle bli.. sen i en förlängning kan man starta en egen fristående mack å köra på till staten hittar en.. då får man sticka till nått annat land å gömma sig..

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Eco drivning!

Inlägg av The_Saint »

Testa och drafta bakom en lastbil eller en skåpbil, ligg ca 3-5 meter bakom o ha foten beredd på bromsen, brukar göra det på E18, *Uppmärksamhet behövs* det går inte så snabbt på 110väg men ska man spara soppa så får man åka sakta.

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Re: Eco drivning!

Inlägg av MagArne »

Går det inte hitta rapsolja för runt 10kr/litern?
Eller dieselbilarna kanske går skit på det och drar ännu mer?
745 GLT 16v -89

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Re: Eco drivning!

Inlägg av Lason »

Ang E85 så bryr iaf inte jag mig om om det går på ett ut.

Det är känslan och vetskapen om att man tankar för under 10kr/liter som gör det värt det ;)

BTW: F-motorerna ska väll vara de snålaste (förutom 16V då)?
740 automat -90 & 145 Express -72

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: Eco drivning!

Inlägg av silverräven »

Det intressanta är väl om man kan reg.besiktiga en äldre bil som ren etanolbil. Är det kanske så att katalysatorn inte behövs på en ren etanolbil??? Är det så- då skulle ju lite ytterligare pållar frigöras vilket borde sänka förbrukningen-eller är det så att katalysatorn behövs även på en bil som är klassad att enbart köra på etanol. E85 innehåller ju trots allt bensin så förmodligen ska väl katalysatorn vara där-eller? :roll:

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Eco drivning!

Inlägg av Hesselgren »

omöjligt att regga bilar med ombyggda motorer. eller bränsle/tändsystem.

men det lär gå att sätta i en motor från en "riktig" etanolbil.. varför man nu skulle vilja det..

Skriv svar