Sida 1 av 1

köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 14 aug 2008, 07:23
av phobicus
Hejsan alla volvisar. :)
Tänkte höra med er som är lite erfarna inom "D24" an.
Har varit och kollat på 2 stycken 945 diesel -96 or, och dom såg välvårdade ut, testade det som stog i faq att man skulle göra, och allt verkade bra.
Men, det som oroar mig är att alla säger att dom är känsliga för "värme" , ska jag köpa en 945 diesel eller en utav annat märke, får nämligen gratis diesel från jobbet.

mvh

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 14 aug 2008, 10:29
av Christensson
Är de Lastbilsreggade? 2 st av mina polare har en varsin 945 diesel. Och de funkar bra. Och ifall du får gratis diesel så skulle jag köpt en LB-reggad 945. Klart finns väl fler pålitliga diesel bilar men det är ju så fräckt nnär man skruvar pumpen lite så det sooootar :)

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 14 aug 2008, 15:21
av phobicus
Nej ingen utav dom är lastbilsreggade, men den ena som jag är mest intresserad av säger han att den är dö slö innan 3000 varv, ny turbo sitter i och han vet inte vad det är för fel. kanske kan vara pumpen då?

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 14 aug 2008, 17:31
av 740td
att den e slöö innan 3000rpm beror nog på att den inte är påställd. men 760 var likadan. bara vrida på den lite så känner man riktig skillnad. klart bättre bottendrag o laddtrycket kommer tidigare! den stämmer att dom är känsliga för värme men om den ingen kokat den någon gång och man har koll på tempmätaren så är det ingen fara. 900 serien är ju väldigt slitålig och håller bra, kompletera detta med en diesel så har du en riktigt fin bruksbil ;)

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 14 aug 2008, 23:10
av _chevrolet_
den ska inte behöva vara påställd för att gå bra, folk kan helt enkelt inte med dieslar därför blir det fel..
troligtvis sprutar den in bränslet vid fel tidpunkt, och allra mest troligt är att kallstartstermostaten har hängt sig i kall-läge, det har den gjort på varenda D24 jag haft, kostar 600kr på volvo, folk vet inte ens att det finns nån sån.
sen ska pumpen ställas med indikatorklocka till 0.95mm, inte "på känn" då inte ens ett tränat öra klarar det, det är inte lika lätt att höra om den går rätt som på en bensinare.

detta med värme behöver du inte berkymra dig om, det är en gammal myt sedan de första årens topplockspackningar var sunkiga, de efter 93 har MLS packning och läcker helt enkelt inte. topparna spricker bara om du kör den utan vattten i flera kilometer, men inte av en vanlig kokning.
min gick varm då den stod på tomgång och fläkten gick inte, när jag kom tillbaka till bilen så var mätarn på rött och det ångade ur locket, så jag stängde av den och lät den svalna, fyllde på vatten och inget mer hände.
min 945 har gått 50.000mil nu, med mig bak ratten i över 10.000 mil, och den är extremt pålitlig, jag har bara behövt byta kallstartstermostaten, glödrelät och nu nyligen bytte jag alla remmar och spännrullar + glödstiften. (kamremmen har 12500mil intervall.)

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 15 aug 2008, 08:37
av phobicus
Man tackar för alla svar.
Ni kan få länkarna till dom jag kollat på.

http://www.blocket.se/vi/17618390.htm?ca=12_s <---- 2 ägare
http://www.blocket.se/vi/17612796.htm?ca=12_s <---- trött som satan innan 3000 varv.

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 15 aug 2008, 12:28
av jdrotz
Det är bara att köpa innan de försvinner. D24:orna växer inte på träd direkt. Oerhört bra, slitstarka motorer. Väldigt populära på kontinenten. Det enda sunkiga är den höga skatten på dem. Men, men...får man gratis diesel så är det inget att tveka om.

Mumma vore att lägga vantarna på en 780 turbodiesel med M46-låda. De är tydligen extremt ovanliga....

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 15 aug 2008, 19:54
av 740td
_chevrolet_ skrev:den ska inte behöva vara påställd för att gå bra, folk kan helt enkelt inte med dieslar därför blir det fel..
troligtvis sprutar den in bränslet vid fel tidpunkt, och allra mest troligt är att kallstartstermostaten har hängt sig i kall-läge, det har den gjort på varenda D24 jag haft, kostar 600kr på volvo, folk vet inte ens att det finns nån sån.
sen ska pumpen ställas med indikatorklocka till 0.95mm, inte "på känn" då inte ens ett tränat öra klarar det, det är inte lika lätt att höra om den går rätt som på en bensinare.

detta med värme behöver du inte berkymra dig om, det är en gammal myt sedan de första årens topplockspackningar var sunkiga, de efter 93 har MLS packning och läcker helt enkelt inte. topparna spricker bara om du kör den utan vattten i flera kilometer, men inte av en vanlig kokning.
min gick varm då den stod på tomgång och fläkten gick inte, när jag kom tillbaka till bilen så var mätarn på rött och det ångade ur locket, så jag stängde av den och lät den svalna, fyllde på vatten och inget mer hände.
min 945 har gått 50.000mil nu, med mig bak ratten i över 10.000 mil, och den är extremt pålitlig, jag har bara behövt byta kallstartstermostaten, glödrelät och nu nyligen bytte jag alla remmar och spännrullar + glödstiften. (kamremmen har 12500mil intervall.)
sorry för ot men bara en liten fråga. var sitter kallstartstermostaten?

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 15 aug 2008, 22:10
av _chevrolet_
på inspr. pumpen. en grej med vattenslangar till. påverkar en hävarm på pumpen som ändrar tändningen, man kan höra det när motorn går och om man vrider på hävarmen framåt så knackar den hårdare=tänder tidigare.
när motorn är varm så ska armen ha rört sig ända bakåt mot stoppet, annars är termostaten kass, den sitter inskruvad inuti "burken"
hävarmen har även en kula som påverkar gasen så tomgången blir högre med kall motor

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 17 aug 2008, 11:03
av Goran_Lundmark
jdrotz skrev:Det är bara att köpa innan de försvinner. D24:orna växer inte på träd direkt. Oerhört bra, slitstarka motorer. Väldigt populära på kontinenten. Det enda sunkiga är den höga skatten på dem. Men, men...får man gratis diesel så är det inget att tveka om.

Mumma vore att lägga vantarna på en 780 turbodiesel med M46-låda. De är tydligen extremt ovanliga....
d24tic i 780 har även även högre effekt 129hk mot 122hk i övriga. har även lite högre vrid.

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Postat: 17 aug 2008, 11:32
av jdrotz
Goran_Lundmark skrev:
jdrotz skrev:Det är bara att köpa innan de försvinner. D24:orna växer inte på träd direkt. Oerhört bra, slitstarka motorer. Väldigt populära på kontinenten. Det enda sunkiga är den höga skatten på dem. Men, men...får man gratis diesel så är det inget att tveka om.

Mumma vore att lägga vantarna på en 780 turbodiesel med M46-låda. De är tydligen extremt ovanliga....
d24tic i 780 har även även högre effekt 129hk mot 122hk i övriga. har även lite högre vrid.
Nice....nu blir man ju bara ännu mer sugen. :twisted: Vet du vad skillnaden mot D24:orna i de andra bilarna är? Gäller detta även 760 med D24?