köpråd, 945 turbo diesel -1996

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
phobicus
Övningskörning
Inlägg: 242
Blev medlem: 14 maj 2006, 11:33
Kör: 945 -1996 Diesel
Ort: Mariefred

köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av phobicus »

Hejsan alla volvisar. :)
Tänkte höra med er som är lite erfarna inom "D24" an.
Har varit och kollat på 2 stycken 945 diesel -96 or, och dom såg välvårdade ut, testade det som stog i faq att man skulle göra, och allt verkade bra.
Men, det som oroar mig är att alla säger att dom är känsliga för "värme" , ska jag köpa en 945 diesel eller en utav annat märke, får nämligen gratis diesel från jobbet.

mvh
Volvo 945 - D24TIC - Manuell - Diesel - 1996
http://www.abde.org

Christensson
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2484
Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
Kör: No Turboshit
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av Christensson »

Är de Lastbilsreggade? 2 st av mina polare har en varsin 945 diesel. Och de funkar bra. Och ifall du får gratis diesel så skulle jag köpt en LB-reggad 945. Klart finns väl fler pålitliga diesel bilar men det är ju så fräckt nnär man skruvar pumpen lite så det sooootar :)

phobicus
Övningskörning
Inlägg: 242
Blev medlem: 14 maj 2006, 11:33
Kör: 945 -1996 Diesel
Ort: Mariefred

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av phobicus »

Nej ingen utav dom är lastbilsreggade, men den ena som jag är mest intresserad av säger han att den är dö slö innan 3000 varv, ny turbo sitter i och han vet inte vad det är för fel. kanske kan vara pumpen då?
Volvo 945 - D24TIC - Manuell - Diesel - 1996
http://www.abde.org

740td
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 mar 2008, 10:17

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av 740td »

att den e slöö innan 3000rpm beror nog på att den inte är påställd. men 760 var likadan. bara vrida på den lite så känner man riktig skillnad. klart bättre bottendrag o laddtrycket kommer tidigare! den stämmer att dom är känsliga för värme men om den ingen kokat den någon gång och man har koll på tempmätaren så är det ingen fara. 900 serien är ju väldigt slitålig och håller bra, kompletera detta med en diesel så har du en riktigt fin bruksbil ;)

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av _chevrolet_ »

den ska inte behöva vara påställd för att gå bra, folk kan helt enkelt inte med dieslar därför blir det fel..
troligtvis sprutar den in bränslet vid fel tidpunkt, och allra mest troligt är att kallstartstermostaten har hängt sig i kall-läge, det har den gjort på varenda D24 jag haft, kostar 600kr på volvo, folk vet inte ens att det finns nån sån.
sen ska pumpen ställas med indikatorklocka till 0.95mm, inte "på känn" då inte ens ett tränat öra klarar det, det är inte lika lätt att höra om den går rätt som på en bensinare.

detta med värme behöver du inte berkymra dig om, det är en gammal myt sedan de första årens topplockspackningar var sunkiga, de efter 93 har MLS packning och läcker helt enkelt inte. topparna spricker bara om du kör den utan vattten i flera kilometer, men inte av en vanlig kokning.
min gick varm då den stod på tomgång och fläkten gick inte, när jag kom tillbaka till bilen så var mätarn på rött och det ångade ur locket, så jag stängde av den och lät den svalna, fyllde på vatten och inget mer hände.
min 945 har gått 50.000mil nu, med mig bak ratten i över 10.000 mil, och den är extremt pålitlig, jag har bara behövt byta kallstartstermostaten, glödrelät och nu nyligen bytte jag alla remmar och spännrullar + glödstiften. (kamremmen har 12500mil intervall.)

phobicus
Övningskörning
Inlägg: 242
Blev medlem: 14 maj 2006, 11:33
Kör: 945 -1996 Diesel
Ort: Mariefred

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av phobicus »

Man tackar för alla svar.
Ni kan få länkarna till dom jag kollat på.

http://www.blocket.se/vi/17618390.htm?ca=12_s <---- 2 ägare
http://www.blocket.se/vi/17612796.htm?ca=12_s <---- trött som satan innan 3000 varv.
Volvo 945 - D24TIC - Manuell - Diesel - 1996
http://www.abde.org

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av jdrotz »

Det är bara att köpa innan de försvinner. D24:orna växer inte på träd direkt. Oerhört bra, slitstarka motorer. Väldigt populära på kontinenten. Det enda sunkiga är den höga skatten på dem. Men, men...får man gratis diesel så är det inget att tveka om.

Mumma vore att lägga vantarna på en 780 turbodiesel med M46-låda. De är tydligen extremt ovanliga....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

740td
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 mar 2008, 10:17

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av 740td »

_chevrolet_ skrev:den ska inte behöva vara påställd för att gå bra, folk kan helt enkelt inte med dieslar därför blir det fel..
troligtvis sprutar den in bränslet vid fel tidpunkt, och allra mest troligt är att kallstartstermostaten har hängt sig i kall-läge, det har den gjort på varenda D24 jag haft, kostar 600kr på volvo, folk vet inte ens att det finns nån sån.
sen ska pumpen ställas med indikatorklocka till 0.95mm, inte "på känn" då inte ens ett tränat öra klarar det, det är inte lika lätt att höra om den går rätt som på en bensinare.

detta med värme behöver du inte berkymra dig om, det är en gammal myt sedan de första årens topplockspackningar var sunkiga, de efter 93 har MLS packning och läcker helt enkelt inte. topparna spricker bara om du kör den utan vattten i flera kilometer, men inte av en vanlig kokning.
min gick varm då den stod på tomgång och fläkten gick inte, när jag kom tillbaka till bilen så var mätarn på rött och det ångade ur locket, så jag stängde av den och lät den svalna, fyllde på vatten och inget mer hände.
min 945 har gått 50.000mil nu, med mig bak ratten i över 10.000 mil, och den är extremt pålitlig, jag har bara behövt byta kallstartstermostaten, glödrelät och nu nyligen bytte jag alla remmar och spännrullar + glödstiften. (kamremmen har 12500mil intervall.)
sorry för ot men bara en liten fråga. var sitter kallstartstermostaten?

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av _chevrolet_ »

på inspr. pumpen. en grej med vattenslangar till. påverkar en hävarm på pumpen som ändrar tändningen, man kan höra det när motorn går och om man vrider på hävarmen framåt så knackar den hårdare=tänder tidigare.
när motorn är varm så ska armen ha rört sig ända bakåt mot stoppet, annars är termostaten kass, den sitter inskruvad inuti "burken"
hävarmen har även en kula som påverkar gasen så tomgången blir högre med kall motor

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av Goran_Lundmark »

jdrotz skrev:Det är bara att köpa innan de försvinner. D24:orna växer inte på träd direkt. Oerhört bra, slitstarka motorer. Väldigt populära på kontinenten. Det enda sunkiga är den höga skatten på dem. Men, men...får man gratis diesel så är det inget att tveka om.

Mumma vore att lägga vantarna på en 780 turbodiesel med M46-låda. De är tydligen extremt ovanliga....
d24tic i 780 har även även högre effekt 129hk mot 122hk i övriga. har även lite högre vrid.
Bild

745 Turbo intercooler -90

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: köpråd, 945 turbo diesel -1996

Inlägg av jdrotz »

Goran_Lundmark skrev:
jdrotz skrev:Det är bara att köpa innan de försvinner. D24:orna växer inte på träd direkt. Oerhört bra, slitstarka motorer. Väldigt populära på kontinenten. Det enda sunkiga är den höga skatten på dem. Men, men...får man gratis diesel så är det inget att tveka om.

Mumma vore att lägga vantarna på en 780 turbodiesel med M46-låda. De är tydligen extremt ovanliga....
d24tic i 780 har även även högre effekt 129hk mot 122hk i övriga. har även lite högre vrid.
Nice....nu blir man ju bara ännu mer sugen. :twisted: Vet du vad skillnaden mot D24:orna i de andra bilarna är? Gäller detta även 760 med D24?
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar