Sida 1 av 1

Ställa in turboladdvarv

Postat: 05 nov 2003, 19:55
av racerbjörnen
Min turbo börjar vid 2000rpm , skulle hellre vilja ha det vid 2500rpm.



Kan man höja det , isåfall hur ??

Postat: 05 nov 2003, 22:23
av micael
Gasa mindre.



Normalt vill man ju att turbon skall ladda så tidigt som möjligt.

Re: Ställa in turboladdvarv

Postat: 06 nov 2003, 09:24
av SirKim
skrev:Min turbo börjar vid 2000rpm , skulle hellre vilja ha det vid 2500rpm.



Kan man höja det , isåfall hur ??


...varför vill du inte ha tidigt ladd... det är ju det alla strävar efter.

Re: Ställa in turboladdvarv

Postat: 06 nov 2003, 10:47
av Henrik K
skrev:Min turbo börjar vid 2000rpm , skulle hellre vilja ha det vid 2500rpm.



Kan man höja det , isåfall hur ??




eeehhhhhh??

Varför på detta viset??

Va glad i stället!

Postat: 06 nov 2003, 19:08
av racerbjörnen
Tänkte rent ekonomiskt( ja jag vet då ska man inte köra turbo)

tycker den laddar alltför ofta på motorvägsfart , när det börjar bli lite uppför.



men är det möjligt ? läste nån tråd här , där någon sa att deras turbo

börjar ladda vid 3000rpm

Postat: 06 nov 2003, 21:29
av lamer
det är relativt, gasar du mycket så ökar trycken som sätter fart på turbon, gasar du lite så tvärt om.



Har också märkt att turbon börjar ladda när man ligger på motorvägen och det kommer en uppförsbacke, lite jobbigt men det kan man leva med.

Postat: 06 nov 2003, 22:13
av micael
Man kan ju köpa en megastor turbo. Då kan man ju få den att börja ladda vid 8000rpm om man vill.







Ni som har farthållare å trim.

Hur beter sig eran bil?

i uppförsbackar gasar min som en tok för att sedan slå av helt å sedan ladda på. Jag får hjälpgasa om den skall gå jämt med farthållaren...

Re:

Postat: 07 nov 2003, 09:24
av Henrik K
skrev:Man kan ju köpa en megastor turbo. Då kan man ju få den att börja ladda vid 8000rpm om man vill.







Ni som har farthållare å trim.

Hur beter sig eran bil?

i uppförsbackar gasar min som en tok för att sedan slå av helt å sedan ladda på. Jag får hjälpgasa om den skall gå jämt med farthållaren...


lite ojämnare med trim. men den gasar ju inte som en tok i uppföra. Den håller hastigheten.

Postat: 07 nov 2003, 14:08
av Micke W
tja... jo min börjar vid 3000 fast jag vill ha den tidigare... åker ganska mycket motorväg så där e de bra som de e nu... faan man skulle ha haft en turbo till som man kan så till/ifrån när man åker på olika vägar...

Re:

Postat: 07 nov 2003, 18:28
av micael
skrev:
skrev:Man kan ju köpa en megastor turbo. Då kan man ju få den att börja ladda vid 8000rpm om man vill.







Ni som har farthållare å trim.

Hur beter sig eran bil?

i uppförsbackar gasar min som en tok för att sedan slå av helt å sedan ladda på. Jag får hjälpgasa om den skall gå jämt med farthållaren...


lite ojämnare med trim. men den gasar ju inte som en tok i uppföra. Den håller hastigheten.


Kanske är min farthållare som är en smula usel(från 1990). Fast ibland så verkar det som om den är adaptiv.

Efter ett tags körning så blir det inte lika mycke tokgasa.