kort datum på min framruta

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

kort datum på min framruta

Inlägg av mr_yeahman »

Tjenare! Nu är det så att det har vuxit en sprika rakt upp i synfältet, vilket jag befarar att jag måste skaffa ny vindruta om ett halvår( då jag skall besikta bilen).

Nu till frågorna.. Vad kostar en framruta? Jag kollade på bildelsdatabasen där nån nisse ville ha 700spänn för en, en annan "ful-ruta" för 500kr.
Skall man låta en glasmästare byta rutan åt en; det går säkert till, dock troligen svindyrt, Hur dyrt?
Så budget jag är, är det värt för mig att jag försöker mig på att byta ruta själv? Umh, vad bör jag tänkta på då? Jag är allmänt hygglig händig, men aldrig bytt nån ruta nångång.
Eller avråder ni mig att pilla med sånt själv?

PS: Jag har endast trafikförsäkring. Är för snål för halv..
Senast redigerad av 1 mr_yeahman, redigerad totalt 9 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av Domino »

ta det på försäkringen, brukar kosta runt 1000kr för en ny ruta som du får bytt åt dig :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av mr_yeahman »

Domino skrev:ta det på försäkringen, brukar kosta runt 1000kr för en ny ruta som du får bytt åt dig :wink:

Kör endast på trafik
Bild

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av wunderbaum »

Ny kostar ca 700kr sist jag kollade med glasmästaren.

Arbetet vet jag inte vad det kostar på en volvo men när jag bytte rutan på min mazda så tog dom ca 3000kr för arbetet.
Bild

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av kmx »

En polare och jag plockade ur en ruta på skroten, 250 spänn.

Sen lämnade in den hos glasmästaren (som vi inte känner). Han tog 900 spänn inkl lite rostlagning.
Vi fick ta ur den spräckta rutan själva innan vi lämnade in bilen.
Fick inget kvitto dock
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av mr_yeahman »

Låter som att en ruta är billig, men få den inmonterad svinigt dyr... Vad säger ni om att montera den själv? Svårt, lätt att det blir fel, eller en billig smart grej om man är händig?
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av Domino »

klart att det går att montera själv men det är riktigt drygt att få det tätt.
samt ett skitarbete att få loss en gammal ruta, minsta felsteg så spricker fanskapet med en gång.

Gamla rutor är VRÅLÖMTÅLIGA (ja t.o.m. så ömtåliga att man får använda caps :wink: )
Men med mycket tålamod och nytt fräscht lim från volvo så visst går det.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av mr_yeahman »

Nån bra guide hur man sätter in en ruta? samt får ut den gamla hyggligt seriöst.
Jag funderade på silikonlim, funkar det? Typ man rensar runt rutan ren på gammalt bös, å lägger på rikt runt om, å sen med sugproppar och två pers pressar på vindrutan..

btw, va menar du med "caps"? :D
Vorre nice om jag lärde mig sätta in egna rutor, så kan man kanske spara pengar för framtiden.
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av Domino »

CAPS = CAPS LOCK på tangentbordet :wink:

Limma rutan ska du endast göra med riktigt kit som är till rutor, spara inte på något budget där :!:

man behöver vara 2st för att demontera en ruta
ta loss en gammal ruta görs enklast såhär:
plocka bort alla lister runt rutan, inuti och utanpå bilen.
pilla sedan lossa alla clips runtom rutan.
använd dig av t.ex. najtråd och såga dig genom limmet runt HELA rutan.
lägg dig sedan på rygg i ett säte och pressa försiktigt ut rutan framåt med hjälp av fötterna samtidigt som din polare med kniv skär rent limmet som kletat ihop igen.

Nogranhet och tålamod är ledorden.

du lär säkert få prova någon/några gånger innan du får ut en hel ruta :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av kmx »

Jag och polaren sågade ett varv med ståltråd och sen tryckte vi bara ut rutan. Den strog i solen dock och rutan var riktigt varm.

Sen när vi skulle ha lös det på hans bil gick det inte alls, ståltråden gick bara av hela tiden :S

Vi la då in en filt i bilen och sparkade ur rutan, de håller för mer än vad man tror...
Sen var det ett par timmar med dammsugaren och även skruvmejsel (för att få bort alla glasrester i knterna)
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Användarvisningsbild
Bewsfroe
Uppkörning
Inlägg: 977
Blev medlem: 16 jul 2007, 18:39
Kör: 940 Classic
Ort: Halmstad

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av Bewsfroe »

Eller så gör man som jag gjorde. Smörade lite för min bilglasmästare och fick låna en riktig kniv av honom. Går smidigt som fan om man har rätt verktyg!

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av Domino »

Bewsfroe skrev:Eller så gör man som jag gjorde. Smörade lite för min bilglasmästare och fick låna en riktig kniv av honom. Går smidigt som fan om man har rätt verktyg!
alla är inte lagda åt det hållet :lol:

(kunde inte låta bli)
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av peyote »

Tjena, kliv in på ett bilglas ställe o fråga dem vad det kan kosta. Jag vet att ja ska betala 1000kr för min 745a och det e framrutan som ska bytas.

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av Brallan »

Hur fungerar det om rutan ser ut som en stjärnhimmel? En på Bilglas i Linköping som jag pratade med nyss var negativ till att självrisken täcker en sliten vindruta. Om man ska förklara hur det ser ut så är den som en stjärnhimmel. Helt omöjligt att se genom när solen ligger på. Kostnaden skulle annars gå på 1500-1600kr(självrisk = 35% av arbetet)

Vad tror ni? Är det så att man måste "hymla" till sig en vindruteskada? "Kör snabbt som fan in i en sten"?
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av peyote »

Råka krossa rutan ;)
Så gjorde dem på bilglasfirman på min papps bil då han hade massa repor som några ungar gjort-

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av Brallan »

Hur skulle en "olycka" på framrutan kunna se ut om man nu skulle sitta i den sitsen att rutan är sliten, inte skadad? Nån som "råkat ut för detta" ?
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

VOLVODOKTORN
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jun 2008, 20:30
Kör: Alltid en VOLVO
Ort: UDDEVALLA

Re: kort datum på min framruta

Inlägg av VOLVODOKTORN »

Brallan skrev:Hur skulle en "olycka" på framrutan kunna se ut om man nu skulle sitta i den sitsen att rutan är sliten, inte skadad? Nån som "råkat ut för detta" ?
En stjärnmejsel och ett lätt slag med hammare på dess skaft så har Du ett stenskott...

Tillbaka till ämnet.

Jag råder Dig till att kolla med någon glasmästare som skulle kunna göra ett sidojobb. Det kan bara bli ett nej... Allt för att få det så billigt som möjligt. Volvo kan inte göra något utan kvitto och med deras priser blir det inte billigt...

Om Du ska göra det själv så rekommenderar jag Dig att använda PUR-lim och inte butyl som Din ruta sitter med idag. Detta för att det är mindre risk att en beg ruta spricker vid montering...
(Alla VOLVO med airbag ska ha rutan limmad med PUR-lim för att rutan ska hålla kudden i rätt riktning vid uppblåsning. Om rutan sitter med butyl-tejp så finns risk för att rutan lossnar vilket gör att airbagen inte riktas rätt.)
Skillnaden på PUR och butyl:
Butyl:
Ligger lindad på rulle med skyddspapper. Rutramen, alltså där rutan ligger fixerad i karossen, ska vara helt ren och vara lackad, alltså i bilens färg, för att butylen ska kunna fästa tillräckligt bra. För att total täthet ska uppnås behövs ett visst sammanhållande tryck mellan ruta och bil. Detta görs på VOLVO med en slags jigg som fixeras i A-stolpen (takkanten).
PUR:
Kommer förpackat i tuber och finns både enkomponents och tvåkomponentsmodell, alltså med eller utan härdare. Rutramen ska vara ren och bara vara i grundfärg för att limmet ska fästa. I annat fall krävs en slags primer som är specifik för PUR-limning. Rutan ska vara ren och vara behandlad med en aktivator som gör att limmet liksom betar(äter sig fast) sig i rutan. Innan limning sker så måste det finnas fyra plastdistanser som sitter med dubbelhäftande tejp från insidan av A-stolparna på rutramen. Allt för att inte rutans vikt inte ska pressa undan för mycket lim vilket gör att rutan kan komma i kontakt med själva karossen med sprucken ruta och dålig täthet som följd.

I båda fallen får det absolut inte bli några tallar, alltså fingeravtryck, vare sig på rutan eller på rutramen där limmet ska fästa.

En annan stor skillnad är att Pur limmet blir till en stabiliserande del av karossen medans butylen är mer följsamt. Detta kan göra att en bil som är sänkt och ganska "hård" att köra blir stabilare om rutan limmas med PUR men då är också rutbyten vanligare pga att minsta stenskott gör att rutan spricker.

Jag hoppas att detta gör det hela lite lättare för alla gör det självare.

Finns det frågor så är Ni välkomna att PM:a

Ha en trevlig sommar 8)

Mvh Micke



0730-25 20 30
PV544 Sport-60, 164-69, 242DL-75, 244Turbo-81, 245GL-85US, 245GLT V6-80, 262Coupé-80US, 264GL-75, 265GL-79US
740GLT 16V-89, 760GLE 82,83,84,85,86,88,90+Turbo-83, 780 Coupé-85, 855Turbo-94US
960 E2.5-96, 965-90+ E2.5-95, S90 Executive III-97, V70 Bi-Fuel-00

Skriv svar