går och lurar på att byta till V90

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

går och lurar på att byta till V90

Inlägg av _chevrolet_ »

inte än, men jag har de tankebanorna iallafall, att inom ett år sälja 945:an och byta till V90..

det är svårare och svårare att få tag i billig diesel nu så jag har blivit tvungen att tanka på macken ett antal ggr och det tär hårt på psyket..



jag kikade lite på blocket och runt 50.000 bör jag ju kunna få en V90 3.0 aut med all utr elstolar allt allt allt, och max 20kmil, jag kör såpass mycket så det vore ju dumt att köpa nån som gått 30k för det är väll då all elektronik ger upp, på tal om det, hur ofta krånglar motorstyrning osv?

det är ju OBD2 på dm så jag blir ju tvungen å köpa en scanner isf.. om inte den jag har till GMC:n funkar..



hur är den delade bakaxeln? jag vet att nivomaterna är svindyra, går dom sönder ofta? och är första symptomen oljeläckage eller?

är det kompositfjädrar på dessa då eller?

hur är det med diffen, passar en diff från en stel axel? om jag t.ex. vill sätta i en elektrisk diffspärr, kan det va samma som Dana30?

hur upplever ni 3L sexan? pigg och rapp på varven eller seg?

om man håller jämn gas strax över lockupens inkopplingshastighet (vad är den förresten?) kan man få den att gå under litern?

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Inlägg av Eda »

Till min 965 -95 2.5L med aw30-43 så har jag en lock-up på ca 65km/h.

Ang bakaxeln så är det elektronisk diffspärr på dem, upp till 40km/h tror jag det står i manualen. Det finns olika tjocklekar på drivaxlarna beroende på motorn, men jag vet inte om splinsen har olika storlek för det. Tänkte på om innehållet i bakaxeln är olika. Men det finns olika utväxling iaf vet jag.

Annars är den delade bakaxeln riktigt bra att åka med, ger bra väghållning och komfort.

3-litaren vet jag inte men 2.5an ligger runt milen landsväg, tycker den drar minst vid konstantfart på motorvägen.

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Bakaxeln har inte elektronisk diffspärr, den är mekanisk & sköts med hjälp av slungvikter.



Alla Multilink axlar har samma mått på drivaxlarna, däremot passar inte en diff från en stel axel i en multilink axel, då det är olika mått på drivaxlarna.



Ja, det sitter kompositfjäder på alla 960 MKII.



Att jämföra en 960 med multilinkaxel & en 945 med stel går inte, det är en brutal skillnad på komfort!!



Ang nivomaterna då, det är som du säger, oljeläckage & en säckande bakdel som kommer som första symptom.



OBD-II som dessa är utrustade med, har en egen kontakt som enbart Volvo har, verkar det som... Dom OBD-II instrument som finns att köpa på tex Blocket är odugliga i en Volvo..



Motorn då. Vitsexan är väl så gott som skottsäker, den är en av väldigt få bilmotorer som sitter i ett flygplan, det säger väl lite om driftsäkerheten? :D



Ptja, är det nå annat så fråga!! =)
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

jo att det var slungdiff (1055?) visste jag, men den lär ju förr eller senare ge upp, håller dom inte för vridet i en D24 så lär dom inte hålla för B6304 heller.. men det jag lurade på om själva diffen hade samma dimensioner som i stelaxeln men det hade den ju inte då.. annars hade det vart flott med en Eaton E-locker.

men vem vet, kanske dreven inuti är samma som på 1031 så att man kan få dit en EZ-locker

men det är inte det största berkymret, det är mest elektroniken jag är skeptisk till för sånt har jag fått nog av ganska redigt sen jag körde bensinare sist gång.. att växellådan också är digitalisk ser jag inte som nån fördel heller.. roligare att modda ett riktigt ventilhus än att nörda med programvaror...



men i det stora hela verkar det ju vara en pålitlig bil trots allt hi-tech.

viket flygplan har vitmotor då?

jag har inte hört några direkta problem med dom heller, mer än en och annan läckande topp-packning och hög oljeförbrukning, men inga storhaverier direkt.



hursomhelst.. får nån av er nys om nån som har en fullsmetad V90 och vill göra bytesaffär så hojta till.. men annars tar jag det lungt, ska spara ihop lite mer stålar och putsa upp 945:an så man kan få hyfsat betalt för den. dieslarna har trots allt inte sjunkit i pris så mycket som man kan tro pga skatt osv..

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Bild



den sitter det rak sexa i :)



Automatlådan i 960 är ju adaptiv, så lite anpassar den sig efter din körstil ;)



Att folk haft problem med elen är nåt jag inte hört talas om.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Tja, V90:in min har nu gått lite drygt 32000mil, och de "fel" som jag har/har haft är rätt normala på en bil som gått så långt:

Nivomaterna bak, byttes nånstans runt 30000 mil.

De bakre bussningarna på bärarmarna fram, vanligt att de nöts då bilen är rätt tung fram. Har inte bytt dom ännu..

Krängningshämmarstagen, de var ett problembarn även på 850 o S/V70. Har bytt mina då det börjat klappra på ena sidan.

Kopplingen har blivit sämre och sämre sedan jag köpte bilen, så jag ska byta nu i sommar. Men du vill ju ha automat så du behöver ju inte tänka på kopplingen...

Avgassystemet har sett sina bästa dar, men med tanke på milen som har det hållt länge.



I övrigt så har bilen funkat fint, inga märkliga elproblem eller så.

Jag kör ju dessutom nu med 65% inblandning av E85, och sparar därmed ca 2kr/mil jämfört med 95oktan.....

Det är dessutom helt utan moddning, styrenheten har anpassat sig bra.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Fastmoving? skrev:Tja, V90:in min har nu gått lite drygt 32000mil, och de "fel" som jag har/har haft är rätt normala på en bil som gått så långt:

Nivomaterna bak, byttes nånstans runt 30000 mil.

De bakre bussningarna på bärarmarna fram, vanligt att de nöts då bilen är rätt tung fram. Har inte bytt dom ännu..

Krängningshämmarstagen, de var ett problembarn även på 850 o S/V70. Har bytt mina då det börjat klappra på ena sidan.

Kopplingen har blivit sämre och sämre sedan jag köpte bilen, så jag ska byta nu i sommar. Men du vill ju ha automat så du behöver ju inte tänka på kopplingen...

Avgassystemet har sett sina bästa dar, men med tanke på milen som har det hållt länge.



I övrigt så har bilen funkat fint, inga märkliga elproblem eller så.

Jag kör ju dessutom nu med 65% inblandning av E85, och sparar därmed ca 2kr/mil jämfört med 95oktan.....

Det är dessutom helt utan moddning, styrenheten har anpassat sig bra.
ok, tack för inputen, är krängningshämmarstagen av samma konstruktion som V70? isåfall är dom ju lite klena ja..

skönt att höra att du sluppit byten av styrenheter för 10lax osv..

det är litegann det jag oroar mig för men det verkar på svaren hittils som att det är rätt lungt..

som sagt, jag ska satsa på en som gått max 20K, helst runt 15k, då vet man ju att man har bil ett bra tag framöver med tanke på att jag kör ca 3500/år.



avgassystemet blir nog ett simons rostfritt antaligen..

det lät ju bra att den var spåass adaptiv till E85, för jag hade faktiskt tänkt konvertera den med nån slags box.. flexitune verkar ju vara välkänt har jag hört.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Inlägg av Eda »

Det är svårt att hitta rostfritt till 960/x90, eftersom de inte är lika stor efterfrågan på sådana avgassystem som 940. Katalysatorn verkar bara finnas på volvo t.ex.

Krängningshämmarstagen fram kan med fördel tillverkas själv enligt faq

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... ht=#376735

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Moon_Walk »

_chevrolet_ skrev:
Fastmoving? skrev:Tja, V90:in min har nu gått lite drygt 32000mil, och de "fel" som jag har/har haft är rätt normala på en bil som gått så långt:

Nivomaterna bak, byttes nånstans runt 30000 mil.

De bakre bussningarna på bärarmarna fram, vanligt att de nöts då bilen är rätt tung fram. Har inte bytt dom ännu..

Krängningshämmarstagen, de var ett problembarn även på 850 o S/V70. Har bytt mina då det börjat klappra på ena sidan.

Kopplingen har blivit sämre och sämre sedan jag köpte bilen, så jag ska byta nu i sommar. Men du vill ju ha automat så du behöver ju inte tänka på kopplingen...

Avgassystemet har sett sina bästa dar, men med tanke på milen som har det hållt länge.



I övrigt så har bilen funkat fint, inga märkliga elproblem eller så.

Jag kör ju dessutom nu med 65% inblandning av E85, och sparar därmed ca 2kr/mil jämfört med 95oktan.....

Det är dessutom helt utan moddning, styrenheten har anpassat sig bra.
ok, tack för inputen, är krängningshämmarstagen av samma konstruktion som V70? isåfall är dom ju lite klena ja..

skönt att höra att du sluppit byten av styrenheter för 10lax osv..

det är litegann det jag oroar mig för men det verkar på svaren hittils som att det är rätt lungt..

som sagt, jag ska satsa på en som gått max 20K, helst runt 15k, då vet man ju att man har bil ett bra tag framöver med tanke på att jag kör ca 3500/år.



avgassystemet blir nog ett simons rostfritt antaligen..

det lät ju bra att den var spåass adaptiv till E85, för jag hade faktiskt tänkt konvertera den med nån slags box.. flexitune verkar ju vara välkänt har jag hört.


kan tillägga att motorerna går fint ..



min gamla som nu är urrest har gått 53400mil ungefär



enda som är gjort igentligen med den är bytt toppackning 2ggr och vanliga slitagedelar



boxarna brukar inte heller dom vara några problem





drivaxlara å diff är 27splines å 28mm /diameter dvs inte dana 30



däremot så är fysiska måtten på själva diffen samma som dana30 bara drivaxlarna som är klenare.. dessa ska gå att byta mot tex bmw 320 som har rätt mått på drivaxlarna detta skall jag själv kika på





angående diffens hållbarhet.. jaru som sagt aldrig bytt min å nu sitter de en t6a som driver på utan problem

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Moon_Walk skrev:
_chevrolet_ skrev:
Fastmoving? skrev:Tja, V90:in min har nu gått lite drygt 32000mil, och de "fel" som jag har/har haft är rätt normala på en bil som gått så långt:

Nivomaterna bak, byttes nånstans runt 30000 mil.

De bakre bussningarna på bärarmarna fram, vanligt att de nöts då bilen är rätt tung fram. Har inte bytt dom ännu..

Krängningshämmarstagen, de var ett problembarn även på 850 o S/V70. Har bytt mina då det börjat klappra på ena sidan.

Kopplingen har blivit sämre och sämre sedan jag köpte bilen, så jag ska byta nu i sommar. Men du vill ju ha automat så du behöver ju inte tänka på kopplingen...

Avgassystemet har sett sina bästa dar, men med tanke på milen som har det hållt länge.



I övrigt så har bilen funkat fint, inga märkliga elproblem eller så.

Jag kör ju dessutom nu med 65% inblandning av E85, och sparar därmed ca 2kr/mil jämfört med 95oktan.....

Det är dessutom helt utan moddning, styrenheten har anpassat sig bra.
ok, tack för inputen, är krängningshämmarstagen av samma konstruktion som V70? isåfall är dom ju lite klena ja..

skönt att höra att du sluppit byten av styrenheter för 10lax osv..

det är litegann det jag oroar mig för men det verkar på svaren hittils som att det är rätt lungt..

som sagt, jag ska satsa på en som gått max 20K, helst runt 15k, då vet man ju att man har bil ett bra tag framöver med tanke på att jag kör ca 3500/år.



avgassystemet blir nog ett simons rostfritt antaligen..

det lät ju bra att den var spåass adaptiv till E85, för jag hade faktiskt tänkt konvertera den med nån slags box.. flexitune verkar ju vara välkänt har jag hört.


kan tillägga att motorerna går fint ..



min gamla som nu är urrest har gått 53400mil ungefär



enda som är gjort igentligen med den är bytt toppackning 2ggr och vanliga slitagedelar



boxarna brukar inte heller dom vara några problem





drivaxlara å diff är 27splines å 28mm /diameter dvs inte dana 30



däremot så är fysiska måtten på själva diffen samma som dana30 bara drivaxlarna som är klenare.. dessa ska gå att byta mot tex bmw 320 som har rätt mått på drivaxlarna detta skall jag själv kika på





angående diffens hållbarhet.. jaru som sagt aldrig bytt min å nu sitter de en t6a som driver på utan problem
ok, men Dana 30 har ju också 27-splines drivaxlar!!!

jag har nyss beställt en Detroit EZ-locker från USA som jag hade tänkt ha i 945:an men om den nu passar i en V90 så sparar jag den hellre.

du sa att diffen är samma som D30, ok då bör den ju passa i diffen istället för dreven, men då är det drivaxlarna kvar då.. jag kan mäta min EZ-locker i drivaxelhålen vad det är för mått...

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Moon_Walk »

_chevrolet_ skrev:
Moon_Walk skrev:
_chevrolet_ skrev:
ok, tack för inputen, är krängningshämmarstagen av samma konstruktion som V70? isåfall är dom ju lite klena ja..

skönt att höra att du sluppit byten av styrenheter för 10lax osv..

det är litegann det jag oroar mig för men det verkar på svaren hittils som att det är rätt lungt..

som sagt, jag ska satsa på en som gått max 20K, helst runt 15k, då vet man ju att man har bil ett bra tag framöver med tanke på att jag kör ca 3500/år.



avgassystemet blir nog ett simons rostfritt antaligen..

det lät ju bra att den var spåass adaptiv till E85, för jag hade faktiskt tänkt konvertera den med nån slags box.. flexitune verkar ju vara välkänt har jag hört.


kan tillägga att motorerna går fint ..



min gamla som nu är urrest har gått 53400mil ungefär



enda som är gjort igentligen med den är bytt toppackning 2ggr och vanliga slitagedelar



boxarna brukar inte heller dom vara några problem





drivaxlara å diff är 27splines å 28mm /diameter dvs inte dana 30



däremot så är fysiska måtten på själva diffen samma som dana30 bara drivaxlarna som är klenare.. dessa ska gå att byta mot tex bmw 320 som har rätt mått på drivaxlarna detta skall jag själv kika på





angående diffens hållbarhet.. jaru som sagt aldrig bytt min å nu sitter de en t6a som driver på utan problem
ok, men Dana 30 har ju också 27-splines drivaxlar!!!

jag har nyss beställt en Detroit EZ-locker från USA som jag hade tänkt ha i 945:an men om den nu passar i en V90 så sparar jag den hellre.

du sa att diffen är samma som D30, ok då bör den ju passa i diffen istället för dreven, men då är det drivaxlarna kvar då.. jag kan mäta min EZ-locker i drivaxelhålen vad det är för mått...




sorry .. va 26 jag tänkte på .. 26 å 28mm diameter.



medans 1031 kör med 27 å 30i diameter

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

ajaja.. då går de ju inte då... men du sa att nån BMW hade drivaxlar som man kunde byta till?

jag har en polare som har flera isärplockade bakaxlar från 320 och 535, ska ta med mig min locker och prova på hans drivaxlar...

förresten, jag har läst att vitsexan är utvecklad ihop med porsche, stämmer det?

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

evozz skrev:
Automatlådan i 960 är ju adaptiv


Nej det är den inte! Den är stendum! Är ju bl a därför du har olika växlingsprogram



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Moon_Walk »

Nybbe960 skrev:
evozz skrev:
Automatlådan i 960 är ju adaptiv


Nej det är den inte! Den är stendum! Är ju bl a därför du har olika växlingsprogram



//David


rätt lustigt då programvaran i lådan faktiskt är adaptiv.



till en viss gräns



sen att du har 3 olika körlägen är en helt annan femma

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Inlägg av Eda »

På vilket sätt är den adaptiv då?

Lär den sig att växla lite bättre efter ens körstil så den väljer växlar för lägsta förbrukning beroende på hur mycket man brukar gasa?

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

vore ju suveränt om den är adaptiv och kan lära sig att växla hårdare om man gasar mycket! jag kommer nog mest köra på Sport-läget för att skona lådan, men hur är lockupen, lägger den in vid olika hastigheter i de olika lägena?

går lockupen ur om man släpper gasen för att motorbromsa?

i läge W startar den väl dessutom på 2:ans växel om jag inte minns fel...

VOLVODOKTORN
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jun 2008, 20:30
Kör: Alltid en VOLVO
Ort: UDDEVALLA

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av VOLVODOKTORN »

Lock uppen fungerar på 2:an, 3:an och 4:an och ligger på 4:an i till man kommit ner till inkopplingshastigheten.
W-läget startar på 3:an för att inte spinna.
Lådan lär sig hur man kör och kör man hårt på ekonomi-läget så märks det ingen skillnad mellan sport och ekonomi alls efter ett tag. Likaså lär sig motorns styrsystem hur man handskas med gasen.

Porsche fick i uppdrag av VOLVO att optimera och färdigställa B6304 som kom i 960 -91. Om jag inte minns fel så var det 88 som VOLVO fick tillbaka conceptet från Porsche men det var inte tillfredställande och gjordes därför om av VOLVO själva.
Lite synd eftersom det var en riktigt grym maskin som Porsche byggt ihop med ett antal fler hk än vad de 204 som blev standard. Å andra sidan kanske inte driftsäkerheten hade varit så bra som den faktiskt är.

Jag har haft 15 st 960 och S/V90 och det är 7 taxibilar inräknade i detta. Endast en har topp packningen gått på. Ingen har haft elektronikproblem. De återkommande felen är länkarmsbussningar fram, krängningshämmarstag och några bakbromsar. Jag vågar faktiskt säga att med rätt service så är det svårt att hitta en bättre och bekvämare bil att färdas i.

Tänk dock på detta att det finns två 3,0 på S/V90. En är på 182hk och den andra på 204hk. Det finns aut till båda men bara manuell till 182:an. Vilken man ska ha är en smaksak. Dessutom är alla vitmotorer olika så en rejäl provtur är att rekommendera.

Mvh Micke
PV544 Sport-60, 164-69, 242DL-75, 244Turbo-81, 245GL-85US, 245GLT V6-80, 262Coupé-80US, 264GL-75, 265GL-79US
740GLT 16V-89, 760GLE 82,83,84,85,86,88,90+Turbo-83, 780 Coupé-85, 855Turbo-94US
960 E2.5-96, 965-90+ E2.5-95, S90 Executive III-97, V70 Bi-Fuel-00

larsson91
Uppkörning
Inlägg: 981
Blev medlem: 23 jan 2008, 18:41
Kör: Volvo 855 T5 -95
Ort: Stockholm

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av larsson91 »

Hej!

Hade en 3,0 förut. de går väldigt fint i motor och låda.

De ända jag hade problem med var växellägesgivaren till lådan. bilen gick ej att starta ibland pga vad jag förstått att den inte fick reda på vilket läge spaken stog i (P,R,D...)

Annars var 960in en suverän och bekväm bil att åka i.

mvh
larsson91
Bild
Äger: Volvo 745GL -90, Bmw 320i -86, MB 240TD -79, MB 450SE -73, MB 300TE 24 -90, MB 280SE -83

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2460
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av Hassell »

Jag går också i tankarna att byta till en S/V90 när lönen kommer i augusti :)

Det jag funderar på är hur mycket soppa dem brukar dra. Passar dem som bruksbilar eller är dem alldeles för törstiga (Jag kör mest landsväg, ytterst sällan längre körningar i stan).

Sen undrar jag vad dem har för motorstyrning,går det att etanolkonvertera dem med vanliga flexitune eller måste man ha Flexitune Sequential?

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av Moon_Walk »

GL Power skrev:Jag går också i tankarna att byta till en S/V90 när lönen kommer i augusti :)

Det jag funderar på är hur mycket soppa dem brukar dra. Passar dem som bruksbilar eller är dem alldeles för törstiga (Jag kör mest landsväg, ytterst sällan längre körningar i stan).

Sen undrar jag vad dem har för motorstyrning,går det att etanolkonvertera dem med vanliga flexitune eller måste man ha Flexitune Sequential?
soppaförbrukninigen är ju inte bättre än en manuell glt ..

min drar närmare 1½/mil i snitt så dom är ju garanterat törstiga

förvisso så går min mosters 960 med snitt på mellan 0,9 å 1l milen . då en 2.5a som körs iaf 12mil om dan

motorstyrningen är helelektronisk med 6st tändspolar optimering går ju om man vill å även konvertering till etanol men spridare bör ju bytas samt tryckregulator isof

/mvh micke
För att se mitt 960 T6 bygge så kika vidare på http://www.garaget.org/?car=100532

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av Hesselgren »

Moon_Walk skrev:
GL Power skrev:Jag går också i tankarna att byta till en S/V90 när lönen kommer i augusti :)

Det jag funderar på är hur mycket soppa dem brukar dra. Passar dem som bruksbilar eller är dem alldeles för törstiga (Jag kör mest landsväg, ytterst sällan längre körningar i stan).

Sen undrar jag vad dem har för motorstyrning,går det att etanolkonvertera dem med vanliga flexitune eller måste man ha Flexitune Sequential?
soppaförbrukninigen är ju inte bättre än en manuell glt ..

min drar närmare 1½/mil i snitt så dom är ju garanterat törstiga

förvisso så går min mosters 960 med snitt på mellan 0,9 å 1l milen . då en 2.5a som körs iaf 12mil om dan

motorstyrningen är helelektronisk med 6st tändspolar optimering går ju om man vill å även konvertering till etanol men spridare bör ju bytas samt tryckregulator isof

/mvh micke
beror ju på vem som kör.. mammsens 960 drar inte mycke den heller.. 0.9-1 blandad körning, till å från jobbet å affären typ..


men ja tror en 960-V90 skulle passa dig chevrolet du verkar ju skita i om d drar soppa så länge man får åka me stil.. sköna automater i dom med som växlar distinkt tycker ja.. inte som nån gammal slirig 740 eller 940..

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av _chevrolet_ »

Slirig?? Nä du min ZF slirar inte en millisekund!
jo visst åker man gött i V90, men att jag helt skiter i hur mycket det drar är väl inte helt rätt, som HOBBY så får det kosta, men att ta sig till jobbet ska helst va billigare (fast man ska ju ändå åka med stil&hedern i behåll)
jag är extremt kluven nu alltså, jag har kollat runt på blocket och insett att jag inte får ut det jag skulle vilja få ut för 945:an, och jag vill inte skicka iväg den till nåt underpris.. dessutom står en välhållen V90 runt 50k så det känns som att det kommer sjunka lite till, speciellt om soppan går upp till 15kr/l så finns det väl alltid nån 2-barnsmamma som blir nervös och säljer sin V90 till underpris.. då ska jag passa på!
dessutom använder jag min bruksbil just som en bruksbil, har den som jobb-bil även på fritiden åker runt å servar värmepumpar å annat, så man åker med skitiga kläder å svinar ner bagagen så det känns lite synd på en V90 men men.. dessutom blir det nog den enda V90 som kommer få ett LB-galler och nerfällt baksäte, jag har aldrig nytta av baksätet men däremot nytta av stort bagage.

det jag ser som negativt med V90 är att dom är så förbaskat överkomplicerade, som det där med 1 spole per cyl. tillexempel, man frågar sig ju varför...
jag gillar min 945 på det viset att man vet direkt vad som gått sönder om man hör ett missljud eller att den stoppar, det finns inte ett enda fel som fått mig ståendes! den har stannat ett par ggr men alltid lyckas man lösa det med vanliga verktyg som en har med sig, en spridare hängde sig en gång så den började slamra då tog jag bara skiftnyckeln och knackade till, när den stoppade och ryckte ett par ggr före så visste jag direkt att det måste vart luft i bränslet, och det var filtret som hade gängat lös sig.
en annan gång som den började gå ojämnt och rök blått och luktade fotogen så förstod jag att det hade att göra med att tändningen var för sen, och det visade sig att bultarna till pumpen hade lossnat så den ställt om sig.
det är de enda större felen på snart 15.000 mil bak ratten på 945:an, och det känns som att man antagligen kommer gå bet om man blir ståendes med en V90, det hjälper nog inte att knacka lite på nån styrbox utan snarare förvärrar det saken..
då ska man punga ut med några tusen för en OBD-scanner, byta en drös givare för några tusen till, få blodiga knogar av den trånga placeringen alla dessa givare hade osv..
jag går precis igenom såna här elektroniska mardrömmar på min pickup och har bestämt mig att byta UPP mig till en 80-talare istället.
men enligt V90 ägare så verkar det ju inte vara så mycket att berkymra sig över.. än så länge..
men om bilen gått 50K som min 945:a då? just därför så om jag ska köpa en v90 så ska den ju ha gått max 15K så man har bra marginal.

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av Moon_Walk »

_chevrolet_ skrev:Slirig?? Nä du min ZF slirar inte en millisekund!
jo visst åker man gött i V90, men att jag helt skiter i hur mycket det drar är väl inte helt rätt, som HOBBY så får det kosta, men att ta sig till jobbet ska helst va billigare (fast man ska ju ändå åka med stil&hedern i behåll)
jag är extremt kluven nu alltså, jag har kollat runt på blocket och insett att jag inte får ut det jag skulle vilja få ut för 945:an, och jag vill inte skicka iväg den till nåt underpris.. dessutom står en välhållen V90 runt 50k så det känns som att det kommer sjunka lite till, speciellt om soppan går upp till 15kr/l så finns det väl alltid nån 2-barnsmamma som blir nervös och säljer sin V90 till underpris.. då ska jag passa på!
dessutom använder jag min bruksbil just som en bruksbil, har den som jobb-bil även på fritiden åker runt å servar värmepumpar å annat, så man åker med skitiga kläder å svinar ner bagagen så det känns lite synd på en V90 men men.. dessutom blir det nog den enda V90 som kommer få ett LB-galler och nerfällt baksäte, jag har aldrig nytta av baksätet men däremot nytta av stort bagage.

det jag ser som negativt med V90 är att dom är så förbaskat överkomplicerade, som det där med 1 spole per cyl. tillexempel, man frågar sig ju varför...
jag gillar min 945 på det viset att man vet direkt vad som gått sönder om man hör ett missljud eller att den stoppar, det finns inte ett enda fel som fått mig ståendes! den har stannat ett par ggr men alltid lyckas man lösa det med vanliga verktyg som en har med sig, en spridare hängde sig en gång så den började slamra då tog jag bara skiftnyckeln och knackade till, när den stoppade och ryckte ett par ggr före så visste jag direkt att det måste vart luft i bränslet, och det var filtret som hade gängat lös sig.
en annan gång som den började gå ojämnt och rök blått och luktade fotogen så förstod jag att det hade att göra med att tändningen var för sen, och det visade sig att bultarna till pumpen hade lossnat så den ställt om sig.
det är de enda större felen på snart 15.000 mil bak ratten på 945:an, och det känns som att man antagligen kommer gå bet om man blir ståendes med en V90, det hjälper nog inte att knacka lite på nån styrbox utan snarare förvärrar det saken..
då ska man punga ut med några tusen för en OBD-scanner, byta en drös givare för några tusen till, få blodiga knogar av den trånga placeringen alla dessa givare hade osv..
jag går precis igenom såna här elektroniska mardrömmar på min pickup och har bestämt mig att byta UPP mig till en 80-talare istället.
men enligt V90 ägare så verkar det ju inte vara så mycket att berkymra sig över.. än så länge..
men om bilen gått 50K som min 945:a då? just därför så om jag ska köpa en v90 så ska den ju ha gått max 15K så man har bra marginal.

om du tar en 95a så har den ju samma obd som 940 . blink grejen

sen kan jag med handen på hjärtat å med snart 54000mil på 960'n säga att de inte är några direkta problem med dom

de är som du säger går den knackigt tex vid belastning så är de en spole som börjar ge sig .. tvekar den så är de soppa osv

så samma regler gäller ju .

däremot blir man aldrig stående på samma sätt som med en 940 just pga 6 spolar 2 tändförstärkare dubbla spridar bryggor osv

enda som kan bråka med dom igentligen om man inte sköter dom är startproblem då är de oftast på långmilarna att tex startmotorns kollektor är nedsliten å stör ut svänghjulsgivaren .. själv råkat ut för .. sen växellägesgivaren på automatlådan kan spöka å då vill inte motorn starta .. men annars är de igentligen inget som bråkar

kabelmattan kan bli dålig så den självdör men som sagt de är ju mekaniskt slitage annars är dom riktigt pålitliga .. om inte remmen går men den ser man till att den alltid är fräsh

är de nått specifikt du undrar om så får du fråga

/mvh micke
För att se mitt 960 T6 bygge så kika vidare på http://www.garaget.org/?car=100532

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av _chevrolet_ »

jo jag har väl på sätt och vis insett att det är rätt skottsäkra bilar trots elektroniken, men en annan är ju lite anti-modern..
sen är det ju detta att jag gillar att ändra på saker, som att ge mig på att bygga om ventilhuset på 945:an, det kan jag bara för att jag förstår mig på mekanik, hydraulik osv, får liksom bilder i huvet som visar hur det fungerar och har lätt för att förstå olika lösningars funktion, men när det kommer till elektronik och tillexempel PLC programmering så är det kört. sen är det inte lika kul heller för du kan inte typ borra upp en strypbricka och prova utan du måste lära dig dataprogrammering och skaffa utrustning för det, det kommer jag garanterat tycka blir skittrist på en V90 att jag inte kan flytta lockupens hastighet.. jag vet även att den kopplar ur LU när man släpper gasen och det är samma på min GMC och det gillar jag inte, men jag kan inte göra nåt åt det, och sånt retar mig..

nåja, min 945:a lär väl inte överleva 2 världskrig till så en V90 står mig ju väldigt nära när det ska bytas..
vem vet politikerna kanske får ännu ett CP-ruck och jämnar ut skatten mellan PB/LB då gör jag mig av med 945an direkt..
för nu börjar det bli svårt att få tag i fuldiesel också när efterfrågan går upp.
då skulle jag säkert tro att det inte blir så mycket dyrare eller kanske lika dyrt att köra E85-konverterad V90
förresten, en viktig grej i sammanhanget, vad ligger skatten på för en fullmatad 3.0? dom väger väl runt 1.8 ton så strax under 3 lök är det väl?
och är det nån märkvärdig färsäkringspremie på dom med tanke på motoreffekten?
dyrare eller billigare än 940turbo?

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: går och lurar på att byta till V90

Inlägg av Moon_Walk »

_chevrolet_ skrev:jo jag har väl på sätt och vis insett att det är rätt skottsäkra bilar trots elektroniken, men en annan är ju lite anti-modern..
sen är det ju detta att jag gillar att ändra på saker, som att ge mig på att bygga om ventilhuset på 945:an, det kan jag bara för att jag förstår mig på mekanik, hydraulik osv, får liksom bilder i huvet som visar hur det fungerar och har lätt för att förstå olika lösningars funktion, men när det kommer till elektronik och tillexempel PLC programmering så är det kört. sen är det inte lika kul heller för du kan inte typ borra upp en strypbricka och prova utan du måste lära dig dataprogrammering och skaffa utrustning för det, det kommer jag garanterat tycka blir skittrist på en V90 att jag inte kan flytta lockupens hastighet.. jag vet även att den kopplar ur LU när man släpper gasen och det är samma på min GMC och det gillar jag inte, men jag kan inte göra nåt åt det, och sånt retar mig..

nåja, min 945:a lär väl inte överleva 2 världskrig till så en V90 står mig ju väldigt nära när det ska bytas..
vem vet politikerna kanske får ännu ett CP-ruck och jämnar ut skatten mellan PB/LB då gör jag mig av med 945an direkt..
för nu börjar det bli svårt att få tag i fuldiesel också när efterfrågan går upp.
då skulle jag säkert tro att det inte blir så mycket dyrare eller kanske lika dyrt att köra E85-konverterad V90
förresten, en viktig grej i sammanhanget, vad ligger skatten på för en fullmatad 3.0? dom väger väl runt 1.8 ton så strax under 3 lök är det väl?
och är det nån märkvärdig färsäkringspremie på dom med tanke på motoreffekten?
dyrare eller billigare än 940turbo?
lockup osv går att justera med hjälp av fjädrar precis som tidigare .. har själv gjort på min däremot har du solenoider som styr de hela elektroniskt .. men hastighet är direkt relaterat till tryck så där går att leka en del

skatten för mig är på 2500kr och försäkring på strax under 8000 helförsäkrat.. då med postadress centrala göteborg och 27bast
För att se mitt 960 T6 bygge så kika vidare på http://www.garaget.org/?car=100532

Skriv svar