Sida 1 av 1

Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?

Postat: 26 maj 2008, 20:01
av tomasbjork
Hejsan. Jag undrar hur man gör för att få lös kabeln som går till pumpen. Den går genom plåten där vid reservhjulet. Men hur får man ingenom själva kontakten?

Postat: 26 maj 2008, 20:15
av Pontus
klipp, skarva?

Postat: 26 maj 2008, 20:46
av swec_fullmoon
Haft väck min idagarna då jag fixade min halvfungerande mätare. den går faktist in men det är inte långt ifrån att det inte är omöjligt.



går det extremt trögt så kan du ju ta och klippa sönder hakfästet på ena sidan på kontakten. (finns 2) .



Allting går med lite våld. går det inte mer mer våld så brukar det oftast gå sönder ;)



Eller menar du kablen ner i själva tanken? jag tog tryckluftslipmaskinen och slipade rent från rost. drog sönder kontaktstycket. drog in kablarna 5cm . lödade på de på kablarna på insidna och isolerade med krympslang. tätade med lite silicon som tålde bland annat oljor och vätsker.



// Martin

Postat: 26 maj 2008, 20:52
av tomasbjork
Alltså, kabeln som går ner i armaturen till pumpen. Den går ju genom plåten vid reservhjulet, till vänster mot v.bakskärm och sen in i kontakten. Om jag ska bort med armaturen vill jag ju ha bort kabeln och då måste jag dra den genom plåten. Och då måste jag få igenom kontakten. Det sitter ju en gummitätning vid genomföringen. Får man igenom kontakten om man tar bort den?

Postat: 26 maj 2008, 21:01
av Dragon
Ja gummitätningen måste loss

Postat: 28 maj 2008, 20:16
av tomasbjork
Jag har nu lyckats byta förpump. Tog en hel kväll, några energidrycker, lite vredesutbrott och många nya köttsår. Jaja, sånt får man ta. Men när jag sen pröva så gick ju pumpskiten jag trodde var trasig. Bytte ändå och jag kollade att jag hade ström bak till pumpen. Kanske bara är så att min bil rycker. Vi får sen när jag får lite mindre bränsle i tanken.

Postat: 28 maj 2008, 20:45
av Robban67
Hej



Sitter en gummislang på själva armaturen som kan spricka sönder, vred och bände på våran och där var det en liten spricka i den då, men när den var bytt så vart det "kanske " en liten skillnad...



Hur ser dina slangar ut som går från tanken ner mot själva huvudpumpen under bilen ut ?



mvh



Robban

Postat: 28 maj 2008, 21:41
av tomasbjork
slangarna ser fina ut :)

Postat: 01 jun 2008, 11:59
av tomasbjork
Märkte en sak igår när jag var ute och körde. Jag hade cirka 20liter kvar i tanken men när jag svängde och gasade fullt så fick han ingen bensin. Nog ska den väl få det när man har 20liter kvar! Jag kan tänka mig att det blir så om man har kanske 5liter men inte 20. Min förpump kan inte må bra.

Postat: 01 jun 2008, 13:46
av Robban67
Hej



Låter som den inte får soppa helt klart, skulle nog kolla upp pumpen i tanken helt klart till en början...



mvh



Robban

Postat: 01 jun 2008, 14:12
av Victor
Angående kontaktstycket för bränslepumpen i tanken så går det att lossa de tre alternativt fyra sladdarna från detta utan att göra sönder kontaktstycket. Man tar en skruvmejsel, bänder upp de två "locken" på kontaktstyckets sidor. Man ser de lätt om man bara kikar noggrant. Sedan tar man en näbbtång och grabbar tag i första sladden och rycker ut den.



Man slipper ju lossa gummiringen vid plåten på detta sätt.



MVH Victor

Postat: 01 jun 2008, 20:22
av tomasbjork
Men jag har ju satt dit en ny pump så den ska ju funka. Och jag har ju ström ändå fram till pumpen :( Jag kollade den där lilla gummislangen mellan förpumpen och bränsleröret. Det såg helt ut för mig.

Postat: 01 jun 2008, 20:45
av Volvo-Jocke
Fick du ner armaturen riktigt? Det är lätt att sätta den på sniskan...vilket resulterar att den drar luft när bränslenivån är låg!

Postat: 01 jun 2008, 21:24
av krillebus
Finns väl bara 3 saker som kan strula, det ena är som Volvo-Jocke säger, det andra är att pumpen lagt av, kan du kolla genom att lossa tanklocket när motorn går på tomgång och lyssna i påfyllningen om det surrar om pumpen.

3e allternativet är ju att slangen på armaturen eller att själva armaturen är trasig och suger tjuvluft!?

Postat: 02 jun 2008, 15:17
av tomasbjork
Jag tror jag fick ner pumpen ordentligt för jag satt tillbaka den som den satt och den verkar aldrig ha varit loss för jag fick bryta isär klamrena för dom hade rostat ihop. Sen när jag satt tillbaka så kollade jag att jag satt ner armaturen i den där lille lådan eller vad det är.

Re: Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?

Postat: 09 jun 2008, 18:14
av tomasbjork
Jag måste nog upp med armaturen igen. När jag får kring 20liter och mindre dör den i kurvor. Måste ha gjort nåt galet. Kan det eventuellt vara filtret som är igentäppt?

Re: Byte av förpump. Hur får man kabeln genom plåten?

Postat: 09 jun 2008, 23:16
av Robban67
Hej

När våran tankpump gav upp så var det precis den tendensen som du beskriver att den la av i kurvorna....

Kanske någon kabel som släppt och glappar ?

mvh

Robban

UPDATE: pumpen fungerar

Postat: 13 jul 2008, 16:46
av tomasbjork
Jag har lyckats skaka liv i min föredetta döda förpump. Felet var att jag inte hade någon jord. Jag tror att jag hade slitit av lödningen för jorden förra gången jag bytte pump. Lödde dit en liten jordkabel och vips börja den snurra :lol: