Skorrande back, 940

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Skorrande back, 940

Inlägg av jdrotz »

Har nyss införskaffat en 940 -91 med M46 låda. Till mitt förtret har jag nyss upptäckt att det "skorrar" till när man lägger i backen IBLAND. Sker sällan vid start utan oftast när man kört ett tag och bilen är varm. Vad beror detta på???? Ska tillägga att lådan funkar perfekt i övrigt, bilen har gått 32000mil och kopplingen är lite sliten, men absolut inte akut. Den bör ha en del mil kvar. Tar aningen högre upp än den ska, men den slirar inte.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Inlägg av jdrotz »

Har läst på lite på forumet och hört att det kan vara vevaxellagret som är skit. Hur byter man det? Svårt? Tar bilen skada om man fortsätter att köra med detta? (Om det nu är vevaxellagret)
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Inlägg av jdrotz »

Har analyserat problemet lite...Om jag lägger i en högre växel, tex 4:an, för att sedan lägga i backen så försvinner problemet! Är det vevaxellagret som är slut då?
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

MaxPax
Färsk användare
Inlägg: 38
Blev medlem: 08 aug 2007, 18:15

Inlägg av MaxPax »

Det är likadant på min -93a. Jag brukar lägga i backen försiktigt så det inte skorrar...

Användarvisningsbild
simon.hermansson
Övningskörning
Inlägg: 155
Blev medlem: 30 aug 2006, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av simon.hermansson »

Backväxeln är osynkad så de e viktigt att man inte rullar överhuvudtaget med bilen när backen läggs i. Om man står helt stilla ska de inte väsnas när man lägger i backen. Om det väsnas ändå så e de kopplingen som inte riktigt kopplar ur. En polares 16-vent. med vajerstyrd och totalfeljusterad koppling lät riktigt illa när han la i backen.
Bild

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Inlägg av jdrotz »

Nu har ju jag hydralisk koppling på min 940. Jag tror att jag kan leva med detta till jag ska byta koppling. Det mesta verkar ju tyda på att vevaxellagret är slut eller att urtrampningslagret strejkar. Som jag förstått det så är det enkelt att byta dessa när man ändå byter kopplingen.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Re: Skorrande back, 940

Inlägg av Johnnie »

jdrotz skrev:Har nyss införskaffat en 940 -91 med M46 låda. Till mitt förtret har jag nyss upptäckt att det "skorrar" till när man lägger i backen IBLAND. Sker sällan vid start utan oftast när man kört ett tag och bilen är varm. Vad beror detta på???? Ska tillägga att lådan funkar perfekt i övrigt, bilen har gått 32000mil och kopplingen är lite sliten, men absolut inte akut. Den bör ha en del mil kvar. Tar aningen högre upp än den ska, men den slirar inte.




Prova att lägga i 1:ans växel och sedan direkt backen, det gör jag alltid, blir aldrig nåt ljud då. :wink:



En annan sak man kan göra är att hålla kopplingen nere minst 2 sekunder innan man lägger i backen om man går direkt från friläge.

Det är viktigt är att bilen står stilla!



Jag tror det är för att nåt kugghjul ska sluta snurra i växellådan, nån annan kanske kan förklara bättre?
Bild



Volvo 740 GLE -88 B230 E

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

På alla 200/700/900 jag kört så låter det om man inte står absolut stilla.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Skorrande back, 940

Inlägg av Morst »

Johnnie skrev:
jdrotz skrev:Har nyss införskaffat en 940 -91 med M46 låda. Till mitt förtret har jag nyss upptäckt att det "skorrar" till när man lägger i backen IBLAND. Sker sällan vid start utan oftast när man kört ett tag och bilen är varm. Vad beror detta på???? Ska tillägga att lådan funkar perfekt i övrigt, bilen har gått 32000mil och kopplingen är lite sliten, men absolut inte akut. Den bör ha en del mil kvar. Tar aningen högre upp än den ska, men den slirar inte.




Prova att lägga i 1:ans växel och sedan direkt backen, det gör jag alltid, blir aldrig nåt ljud då. :wink:



En annan sak man kan göra är att hålla kopplingen nere minst 2 sekunder innan man lägger i backen om man går direkt från friläge.

Det är viktigt är att bilen står stilla!



Jag tror det är för att nåt kugghjul ska sluta snurra i växellådan
, nån annan kanske kan förklara bättre?
Ingående axel i lådan närmare bestämt, men den sitter det kugghjul på! :wink:
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Inlägg av jdrotz »

Ljudet försvinner som sagt om jag lägger i en annan växel precis innan jag lägger i backen. Att jag står helt stilla hjälper dock inte. Däremot skorrar det aldrig när jag lägger i backen när jag startat bilen och den har stått ett tag.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

volvoistan
Uppkörning
Inlägg: 727
Blev medlem: 27 mar 2005, 20:04
Kör: 744GL-88,945LTT-96
Ort: Strängnäs

Inlägg av volvoistan »

Blir så på min 740 gl med, eftersom backen är osynkad så blir det så om man rullar lite, pröva med att alltid peta i någon annan växel innan så ska du se att det försvinner :D





MVH Robban

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Inlägg av jdrotz »

volvoistan skrev:Blir så på min 740 gl med, eftersom backen är osynkad så blir det så om man rullar lite, pröva med att alltid peta i någon annan växel innan så ska du se att det försvinner :D





MVH Robban


Det är ju just precis det jag gör. Däremot vore det ju kul att bli kvitt problemet.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Hur är din koppling? Jag vet att på min gamla bil (745 GL -88 ) så var förmodligen inte kopplingen bytt på de 38000 mil bilen, "rätt" sliten med andra ord! :) Dock fullständigt körbar men något slirbenägen om man var oförsiktig.



Jag hade exakt samma problem med den, inga problem att få i backen direkt vid start men när motor och låda kommit upp i arbetstemperatur så är backen "skorrig" samt ettan och även tvåan litye jobbiga att få i. Det hjälpte inte att justera backspärren skall tilläggas.



En kompis med en 945 TIC -93 med M46 hade också problem med skorrande back trots att han stått med nedtryckt koppling i säkert 15-20 sekunder, hans koppling var rätt sönderbörnad kan jag säga! :twisted: Nytt urtrampningslager, lamell och tryckplatta löste det problemet!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Inlägg av jdrotz »

Jo, min koppling är ju som sagt lite sliten. Tar aningen högt upp och har gått nästan 33000 mil. Jag har nu också bytt olja i lådan, och bortsett från att lådan generellt känns smidigare nu så är problemet med backen fortfarande kvar. Det är precis som du säger, det är bara att byta koppling samt urtrampningslager, och på samma gång även svänghjulslagret (även kallat vevaxellagret??). Svänghjulslagret är ju enkelt (och billigt) att byta när man ändå tagit ned allt, och kopplingen är ju ändå sliten, så den måste jag ju ändå byta. Efter detta ingrepp skall problemet med all största säkerhet vara löst. Det finns inget annat vad jag vet och har hört som kan ligga bakom detta problem.



Däremot ska jag lugna mig lite. Där är absolut inte akut med kopplingsbyte. Biler går ju att köra utan problem, och backen slutar ju att skorra om man lägger i en högre växel först.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

mbc
Övningskörning
Inlägg: 146
Blev medlem: 28 okt 2004, 01:30

Inlägg av mbc »

Det är lamellen som kärvar på splinesen på växellådans ingående axel.

När du byter koppling så gör rent splinesen noggrant och smörj med nåt segt longlife fett.
945-94
945-96

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Skorrande back, 940

Inlägg av jdrotz »

Problemet är löst! Bytte koppling, svänghjulslager och urtramp.lager. Bytte på samma gång oxå bussningarna i växelföraren. Nu är allt som nytt igen! Känns underbart att växla! Går lätt och inget skorrande! :lol: 8) [banana]
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

volvoistan
Uppkörning
Inlägg: 727
Blev medlem: 27 mar 2005, 20:04
Kör: 744GL-88,945LTT-96
Ort: Strängnäs

Re: Skorrande back, 940

Inlägg av volvoistan »

Tro mig det lär bli skorrande även med ny koppling, bytte på min(av annan anledning) och min blir så fast den är ny, dock har jag lärt mig hur man ska göra för att det inte ska låta :D



MVH Robban

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Skorrande back, 940

Inlägg av jdrotz »

volvoistan skrev:Tro mig det lär bli skorrande även med ny koppling, bytte på min(av annan anledning) och min blir så fast den är ny, dock har jag lärt mig hur man ska göra för att det inte ska låta :D



MVH Robban
Nej du. Inget mer skorrande här inte. Felet låg i svänghjulslagret, som jag fick bytt. Sedan var ju kopplingen i sig dålig, så den bytte jag på samma gång.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Skorrande back, 940

Inlägg av Cerezd24 »

det är helt normal.. lägg i typ 1an innan du lägger i backen så svårt är det
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Skorrande back, 940 (LÖST!)

Inlägg av jdrotz »

Cerezd24 skrev:det är helt normal.. lägg i typ 1an innan du lägger i backen så svårt är det
Så enkelt var det dock inte för min del. Backen skorrade faktiskt då och då trots att jag lade i en annan växel först. Men nu är som sagt problemet HELT borta. Kan lägga i backen hur mycket som helst utan att det skorrar, samt utan att behöva lägga i en annan växel innan. Känns underbart skönt!!! [thum] :lol: 8) :P :twisted:
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar