Sida 1 av 1

Fråga om olika turboaggregat

Postat: 13 maj 2008, 23:06
av simon.hermansson
Har sökt runt lite angående olika turboagg på 740, men kan inte riktigt få svar på min fråga. Jag har läst mig till att Volvo 1990 gjorde turbosnurran mindre å ökade effekten till 165 hk. Därav tolkar jag det som att man bytte det gamla Garrett TB03 som satt på 740 exempelvis 1989 mot mitsubishu 13c. Men nu är det så att jag äger en 740 Turbo -90 å på den sitter det ett Garret-aggregat också. Har också hört att många 940 såldes med Garret. Är det då samma agg som i årsmodeller innan -90 och i så fall sämre effekt än de med mitsubishu-aggregat? Eller var det så att detta är ett annat garret-aggregat (T25 har jag hört talas om) som ger exakt samma effekt som mitsubishu-agget? Varför sålde Volvo bilar på detta vis i så fall? Slängde på olika aggregat hipp som happ.



Undrar också om det är samma grenrör på de bilar med mitsubishu-aggregat som de med garret? Passar ett mitsu-grenrör bolt-on? Måste byta innan besiktning på måndag. (har rejäla sprickor i mitt nuvarande å får lambdasonden å varna lite då å då)



Mvh



Simon

Postat: 14 maj 2008, 07:06
av Goran_Lundmark
det sitter antingen ett Garret t25 eller mitsu 13c på 740 turbo-90 från fabrik. grenröret är likadant till båda. dock så skiljer olja och vattenrör och kanske downpipe. sitter garret T25 även på min 90a.

Postat: 14 maj 2008, 13:48
av simon.hermansson
Ok, men det är alltså inte samma Garret-aggregat som i modeller innan -90? Och grenrören såg kanske annorlunda ut då också?

Postat: 15 maj 2008, 00:35
av simon.hermansson
Har varit å kikat på ett grenrör idag, från en FT -88. Å visst såg de annorlunda ut, man måste tydligen ha distansbrickor om man ska få de å passa me garrett t25

Postat: 15 maj 2008, 12:41
av kmx
Trådkapning :twisted:



Vad har jag för agg i min Turbo -87 då?



Grenröret går i princip rakt neråt tycker jag..ser skummt ut

Postat: 15 maj 2008, 20:57
av simon.hermansson
Borde vara en Garrett T3. (Tror att de heter Garrett TB03 med mer korrekt angivning.)

Postat: 16 maj 2008, 08:01
av Gomez
"Är det då samma agg som i årsmodeller innan -90 och i så fall sämre effekt än de med mitsubishu-aggregat?"



Garrett T3 är ju ett större aggregat och lämpar sig bättre till upphöjt laddtryck jämfört med Mitsu agget.

Fördelen med Mitsu är att man får snabbare spoolup dvs tidigare laddtryck då tb04 13c är mindre.



740 tic 85-88 Kör ju med Garrett T3 och har 183hk med b230et motorn.

En 940 med b230fk ligger ju på 165hk med Mitsu tb04 13c. Visst styrsystemen och komp förhållande etc etc spelar ju in också....



Anledningen varför dom bytte hot o dit vet jag inte, mellan 88 och 91 gjorde volvo massor av skumma saker!



Men om man får låna tråden en snabbis. Vad gör att det skiljer hela 20hk mellan en fk och en et spis bortsätt från turbon och toppen?

Postat: 16 maj 2008, 18:19
av Anders J
ET motorn har högre kompression och A-kam, det borde ge några hästar till.

Postat: 16 maj 2008, 20:03
av _chevrolet_
då kapar jag också tråden :P

om man sätter på en "lastbilsturbo" vad är den egentliga nyttan?

det borde ju bara bli väldigt tungdrivet och segt?

eller är det för att det orkar flöda bättre så att man på så vis får in mer luft när turbon väl går på fulla varv?

Postat: 16 maj 2008, 20:26
av swetype3
du får ett sjuhelvetes laddtryck när du väl får fart på turbon, men nästan inget innan det typ.

Såg ett klipp på youtube när de bromsade en supra-motor med monsterturbo.

den gav upp till 400hk vid 5000rpm och vid 5500rpm gav den 800hk.

Är väl typ den effektkurvan man får :lol: ungefär.

Postat: 16 maj 2008, 21:01
av Hedlund
swetype3 skrev:du får ett sjuhelvetes laddtryck när du väl får fart på turbon, men nästan inget innan det typ.

Såg ett klipp på youtube när de bromsade en supra-motor med monsterturbo.

den gav upp till 400hk vid 5000rpm och vid 5500rpm gav den 800hk.

Är väl typ den effektkurvan man får :lol: ungefär.


En sån motor lär inte bli körbar annat än rakt framåt.



"Hilmersson" har ju dock en fin lösning på sin förra manta han byggde. Upp till att lastbilsturbon börjar ladda hade han en kompressor som hjälpte till.

Postat: 16 maj 2008, 21:24
av _chevrolet_
ok, så om man är ute efter mycket effekt så ska man ändå köra lastbilsturbo, och på köpet får man seg spoolup men det kan ju lösas med t.ex. transbrake om det är ett race rakt fram..

lite trist dock att man antagligen inte kommer kunna sladda lika kontrollerat då effekten blir oförutsägbar.

men en mindre turbo typ garett T3 får sin begränsning genom att den flödar för lite så man får inte ut mer även om man trimmar själva motorn va?

Postat: 17 maj 2008, 19:36
av Goran_Lundmark
simon.hermansson skrev:Ok, men det är alltså inte samma Garret-aggregat som i modeller innan -90? Och grenrören såg kanske annorlunda ut då också?


Nej, dem äldre har garret TB03 och det "plattare" grenröret

från 90 sitter ett annat grenrör som är samma som det som sitter i 940 turbo. om du sätter ett äldre(plattare) grenrör så kommer inte oljeanlutningar/retur att passa så bra samt att du får sämre flöde.

Postat: 18 maj 2008, 00:45
av simon.hermansson
Ok, tack för alla svar! Nu när jag har kört bilen en del så har jag inte fått lambdan att krångla igen. Antagligen har sprickorna sotats igen eller nåt, ska köra igenom den hos SBP på måndag så får vi se. Har kommit över ett 940-grenrör, som också var lite sprickor i, så på sikt får jag väl se till att laga åtminstone ett av dem så man slipper eventuellt effekttapp. Imorn blir de totalöversyn av bilen å hoppas att allt håller ihop. (Har inte gått mer än 400 mil sen förra årets besiktning så de borde icke vara några allvarliga problem.)

Postat: 18 maj 2008, 09:39
av _larsson_
Hedlund skrev:
swetype3 skrev:du får ett sjuhelvetes laddtryck när du väl får fart på turbon, men nästan inget innan det typ.

Såg ett klipp på youtube när de bromsade en supra-motor med monsterturbo.

den gav upp till 400hk vid 5000rpm och vid 5500rpm gav den 800hk.

Är väl typ den effektkurvan man får :lol: ungefär.


En sån motor lär inte bli körbar annat än rakt framåt.


Jag kör med lastbilsturbo på min bil (Holset HX 40), att den bara skulle vara körbar rakt fram är ju rent skitsnack, antar att du inte prövat själv...//Larsson

Postat: 18 maj 2008, 10:40
av swec_fullmoon
En sidokapning



Finns det olika agg till 944 Ltt ochså? har en sen 97a.

Postat: 22 maj 2008, 20:21
av Goran_Lundmark
swec_fullmoon skrev:En sidokapning



Finns det olika agg till 944 Ltt ochså? har en sen 97a.


från 95 sitter det endast mitsu 13c aggregat på b230fk/ft motorerna