Sida 1 av 1

Knackande/dunkande ljud från kardantunnel? (740 glt)

Postat: 07 maj 2008, 11:25
av chim
Hoppas verkligen någon kan hjälpa en desperat amatör-meckare lite... :)



Har en 740 glt -88, som jag för länge sedan bytte stödlagret till kardan på, och har inte använt bilen själv så mycket sedan dess.

Efter bytet började det dunka/knacka när man kör iväg, alltså bara på låga växlar och vid hög belastning.

Har nu börjat använda bilen igen, och upptäckte att packboxen vid ingående på bakaxeln hade gett sig, så jag bytte den igår och passade på att kolla över kardan igen.



Mellanlagret verkar funka som det ska, knutarna verkar okej, tog isär axeln och den verkar löpa fint.

Har inga vibrationer när jag kör, så den verkar vara bra balanserad, men fortfarande så dunkar det när jag kör iväg.

Låter som att det kommer någonstans från mitten av bilen, nånstans vid mellanlagret, men är inte helt säker.



Är som ni säkert räknat ut en inte helt erfaren meckare, så ta inget av det jag säger för givet, det är bara mina antaganden... :)



Är tacksam för all hjälp och teorier jag kan få...

Postat: 07 maj 2008, 15:49
av simon.hermansson
Det brukar dunka lite från bakaxeln när man kör iväg snabbt på ettan på många 740 jag har kört/åkt med. Tror att det är slitaget mellan pinjongen (drevet på kardanens ändå) och kronhjulet (stora drevet i bakaxeln) som medför detta dunk.

Postat: 07 maj 2008, 21:56
av Lason
Dåliga knutkors?

Postat: 07 maj 2008, 23:08
av chim
Det konstiga var att det inte varit något problem förrän jag bytte mellanlagret, innan dess var den knäpptyst. Och ljudet kommer hur lugnt man än försöker dra iväg.



Dum fråga ang. knutkorsen, hur kollar jag om dom är ok? :)

Postat: 08 maj 2008, 00:18
av The_Saint
Jag hade väldiga problem med min bakaxel http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... ht=bakaxel



Satt du tillbaka kardanaxel exakt som den var innan? märkte upp hur kardan skulle sitta?

Postat: 08 maj 2008, 00:46
av chim
Ja, jag märkte upp allting och satte ihop det likadant, om jag nu inte gjorde bort mig helt i nåt moment.

Om jag hade gjort fel, hade det inte bara blivit obalans då, och vibrerat hela tiden?

Postat: 08 maj 2008, 01:05
av chim
Har kollat en gång till under bilen och såg märken i kardantunneln strax bakom stödlagret, undrar om det kan ha slagit i där...?



Ryckte lite i kardan, tycker kanske den rör sig lite väl mycket, kan lätt flytta den 1.5-2 cm i alla riktningar vid stödlagret, är det normalt? Lagret är ju som sagt bytt för ca 3000 mil sedan...



Hata mig inte för alla mina nybörjarfrågor....



:oops:

Postat: 08 maj 2008, 01:10
av The_Saint
Har du någon bild hur det ser ut? vart köpte du stödlagret, det finns 2st olika storlekar på den, beror lite vad du har för storlek på kardanaxeln.

Postat: 08 maj 2008, 01:14
av C-son
Tycker de låter som att du behöver byta stödlager igen jag, är samma på min. de låter/slår lite när man drar iväg ut från korsningar, även lite mer när det är mer folk i bilen, och jag ska byta stödlager på min för det är kasst och det är felet :wink:

Postat: 08 maj 2008, 01:18
av chim
Har inga bilder just nu, stödlagret köpte jag på mekonomen. Har för mig att det var det större. (50.8 mm)

Det passade på axeln i alla fall... Fick jobba lite för att få dit det... :)

Finns det nåt typiskt fel man kan göra när man byter stödlager? Känns mer och mer som om jag gjort nåt galet från början.

Postat: 08 maj 2008, 01:19
av chim
Värt att nämna är ju att om bilen är tungt lastad så låter det nästan ingenting...

Postat: 08 maj 2008, 01:50
av The_Saint
Har själv inte bytt stödlager nån gång, men vissa har det varit hardyskivan som har varit boven, köpte du stödlagersatsen eller bara stödlager, stödlagerhållare på mekonomen eller?

Postat: 08 maj 2008, 12:59
av chim
Jag köpte en hel sats på mekonomen.



Nu kommer en dum fråga till... Hardyskiva? Skulle nån kunna förklara vad det är och vad den gör? :oops:



Är kanske läge att ta isär kardan och lager och kolla så allt sitter som det ska, kanske byta lager igen om det behövs.



Är fortfarande tacksam för förslag dock, jag famlar i mörkret lite grann här... :D

Postat: 08 maj 2008, 13:53
av waldo
hardyskivan sitter mellan kardan och vlådan.

Den har till funktion att skona drivlinan och dämpa knyck som kan bli.

vid dålig hardyskiva så vibrerar det i bilen.

Har du kollat så att inte några skruvar till skivan har lossnat?

Det är 6 stycken.

2 fasta 19 och prov dra dom.

Postat: 08 maj 2008, 22:37
av chim
Tack för tipsen, skall bygga en provisorisk smörjgrop imorgon och kolla lite på det som ni har nämnt...

Återkommer med resultat..........eller fler frågor...... :)

Postat: 09 maj 2008, 15:43
av chim
Har legat under bilen och kollat över saker och ting idag...

Knutkors verkar ok, stödlagret funkar som det ska, men upptäckte en sak, växellådskudden verkar lite trött...

Kan någon förklara för mig hur den skall se ut? På min så är bultarna på båda sidorna om kudden inte "centrerade", det ser ut som om skivan delat sig på mitten. :)

Är den dålig? Skulle detta kunna skapa oljuden som jag har haft?

Postat: 10 maj 2008, 00:53
av chim
Ok, bytte växellådskudden och alla problem är som bortblåsta... Nu har man lärt sig ett par nya saker... :)



Tack för hjälpen allihopa!

Postat: 10 maj 2008, 03:36
av The_Saint
Fan vad nice :P tänkte faktisk aldrig på v-kudden :oops:

Bra att det löste sig