Sida 1 av 1

luftmassemätare kris, snabba svar tack!

Postat: 03 maj 2008, 19:15
av tommy12345302
hej!

jag är på besök i sthlm och någon gjorde inbrott i min bil inatt och stal luftmassemätaren. jag måste nu köpa en ny och undrar om det är något särkilt som jag måste tänka på vid monteringen. av den nya luftmassemätaren. jag tänkte köpa en på biltema imorgon (ber till gud att dom har en inne)

Postat: 03 maj 2008, 19:19
av Thomas_7i
Om du bara ska sätta dit en ny behöver du inte tänka på nåt speciellt. Inte behövde jag göra det när jag bytte på min förra häck iaf. :)



MvH Thomas

Postat: 03 maj 2008, 22:08
av Baldboy
Vem fan går och snor en luftmassemätare till en volvo??? finns väl lättare och dyrare grejjer att ta?!

Postat: 03 maj 2008, 22:40
av Brallan
Baldboy skrev:Vem fan går och snor en luftmassemätare till en volvo??? finns väl lättare och dyrare grejjer att ta?!


Kan ju ha snott med sig det öppna luftfiltret...

Postat: 03 maj 2008, 22:49
av Baldboy
jo men annars finns det väl bättre saker

Postat: 04 maj 2008, 21:31
av tommy12345302
Tack Thomas_7i! MKt riktigt var det bara att sätta dit den. Ända skillnaden var väl varningslampan för avgasreningen fortsatte att lysa så jag kopplade ur batteriet och kopplade på det igen o så funkade allt som det skulle.



Någon riktigt idiot stal den från mig då jag hade bilen stående i Bredäng, pangade rutan på förarsidan också och då jag bara var på besök över helgen i sthlm (bor i göteborg) fick jag roa mig kungligt och söka efter en ny luftmassemätare att ersätta den stulna (en söndag...). hittade en på biltema för en 1000 kr. Därefter bar det av till Göteborg med plastad ruta: 48 mil.... Jag såg inte ett skit åt höger för plastningen var svart, tjejen fick sitta i baksätet o varna ifall någon kom för nära....



Hela härligheten kommer nog gå på 2000 kr och skulle jag någonsin, mot all förmodan, hitta den som sabbade min ruta och stal luftmassemätaren kommer han/hon/den/det/whatever ringa polisen och inte jag

Postat: 04 maj 2008, 21:32
av schnauz
De snodde ju min LMM förra våren...



Bara att dra på slangklämmorna och sätta i kontakten. Sen nollar du sprutet antingen via diagnosboxen, eller genom att koppla loss batteriet någon minut. Sedan är det bara att starta motorn och låta den stå på tomgång. I början kommer tomgången att pendla kraftigt, men låt den bara stå på utan att röra gasen så hittar den snart normalläge. När systemet är nollat kalibrerar den nämligen för att hitta "rätt".



EDIT: vi svarade visst samtidigt! Gött att det löste sig iaf, men visst fan blir man förbannad!

Postat: 06 maj 2008, 08:12
av Goran_Lundmark
fungera även att dra ur och sätta tillbaka 1ans säkring för att nolla ECU:n