luftmassemätare kris, snabba svar tack!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

luftmassemätare kris, snabba svar tack!

Inlägg av tommy12345302 »

hej!

jag är på besök i sthlm och någon gjorde inbrott i min bil inatt och stal luftmassemätaren. jag måste nu köpa en ny och undrar om det är något särkilt som jag måste tänka på vid monteringen. av den nya luftmassemätaren. jag tänkte köpa en på biltema imorgon (ber till gud att dom har en inne)
Volvo 740 GL- 90 B230F

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Om du bara ska sätta dit en ny behöver du inte tänka på nåt speciellt. Inte behövde jag göra det när jag bytte på min förra häck iaf. :)



MvH Thomas

Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

Inlägg av Baldboy »

Vem fan går och snor en luftmassemätare till en volvo??? finns väl lättare och dyrare grejjer att ta?!
Volvo 745 -90

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Baldboy skrev:Vem fan går och snor en luftmassemätare till en volvo??? finns väl lättare och dyrare grejjer att ta?!


Kan ju ha snott med sig det öppna luftfiltret...
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

Inlägg av Baldboy »

jo men annars finns det väl bättre saker
Volvo 745 -90

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Inlägg av tommy12345302 »

Tack Thomas_7i! MKt riktigt var det bara att sätta dit den. Ända skillnaden var väl varningslampan för avgasreningen fortsatte att lysa så jag kopplade ur batteriet och kopplade på det igen o så funkade allt som det skulle.



Någon riktigt idiot stal den från mig då jag hade bilen stående i Bredäng, pangade rutan på förarsidan också och då jag bara var på besök över helgen i sthlm (bor i göteborg) fick jag roa mig kungligt och söka efter en ny luftmassemätare att ersätta den stulna (en söndag...). hittade en på biltema för en 1000 kr. Därefter bar det av till Göteborg med plastad ruta: 48 mil.... Jag såg inte ett skit åt höger för plastningen var svart, tjejen fick sitta i baksätet o varna ifall någon kom för nära....



Hela härligheten kommer nog gå på 2000 kr och skulle jag någonsin, mot all förmodan, hitta den som sabbade min ruta och stal luftmassemätaren kommer han/hon/den/det/whatever ringa polisen och inte jag
Volvo 740 GL- 90 B230F

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

De snodde ju min LMM förra våren...



Bara att dra på slangklämmorna och sätta i kontakten. Sen nollar du sprutet antingen via diagnosboxen, eller genom att koppla loss batteriet någon minut. Sedan är det bara att starta motorn och låta den stå på tomgång. I början kommer tomgången att pendla kraftigt, men låt den bara stå på utan att röra gasen så hittar den snart normalläge. När systemet är nollat kalibrerar den nämligen för att hitta "rätt".



EDIT: vi svarade visst samtidigt! Gött att det löste sig iaf, men visst fan blir man förbannad!
Bild

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

fungera även att dra ur och sätta tillbaka 1ans säkring för att nolla ECU:n
Bild

745 Turbo intercooler -90

Skriv svar