givare Till elflält

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

givare Till elflält

Inlägg av swec_fullmoon »

Tja.



Måste inhandla en givare till en elfläkt. givaren som sitter i kylaren. vilken tempöppning bör man ha osv? Vanlig 740 GL 89



Ska även koppla det över ett relä och tidrelä med knapp för att kunna förbigå givaren om det skulle behövas.



Vad kostar dessa givar förövigt?

Användarvisningsbild
Bewsfroe
Uppkörning
Inlägg: 977
Blev medlem: 16 jul 2007, 18:39
Kör: 940 Classic
Ort: Halmstad

Inlägg av Bewsfroe »

Givaren kostar över 300 spänn på Volvo. Kolla skroten, bilar med ac brukar ha en sån termokontakt. Gummipackning finns på Volvo billigt.

Christensson
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2484
Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
Kör: No Turboshit
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christensson »

Det finns att köpa för 80 spänn på biltema som slår till vid 90 grader. Billigt och funkar säkert lika bra :)

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

christensson skrev:Beeman fifan.. :P det finns att köpa för 80 spänn på biltema som slår till vid 90 grader. Billigt och funkar säkert lika bra :)


Ofan.. :D tur man ska dit då idagarna då köper jag en sådan :P slipper man gå på skroten o köpa en felaktig eller en dyr jäkel på volvo då ;)

Blir med att vänta några dagar med att instalera elfläkten då^^ Men kablaget kan man ju dra isf. Jobbigaste blir ju bara att tappa vattnet.



tackar.!

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

swec_fullmoon skrev:
christensson skrev:Beeman fifan.. :P det finns att köpa för 80 spänn på biltema som slår till vid 90 grader. Billigt och funkar säkert lika bra :)


Ofan.. :D tur man ska dit då idagarna då köper jag en sådan :P slipper man gå på skroten o köpa en felaktig eller en dyr jäkel på volvo då ;)

Blir med att vänta några dagar med att instalera elfläkten då^^ Men kablaget kan man ju dra isf. Jobbigaste blir ju bara att tappa vattnet.



tackar.!


Ta gärna bilder på hur du kopplar elen! Vore guld!

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Kan jag göra. lägger upp schema och lite bilder på instalationen då ^^ Kommer bilder om 1-2veckor tidigast



// Martin

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Biltemagivarna passar väl inte i kylaren på AC-givarens plats, eller?

Lovar inte att jag kollat rätt i VADIS och på dFacets hemsida ang. temperaturer, men såhär har jag listat ut att man kan göra och dessa givare finns det som passar vad jag har hittat. De kan du antagligen köpa hos MECA eller motsvarande, kostar ca 180spänn.





Bilar med Regina-system och AC 1992- hade inte styrningen av elfläkt integrerad i styrenheten, därför kan man kika på hur dessa monterades. De använder sig av en termokontakt som ser likadan ut som den jag har nu (AC-bilar -1991), men slår till vid 102°C och avvid 97°C Facet PN: 7.5208 )

Termokontakten för AC som sitter på min bil från fabrik slår på vid 92°C och av vid 87°C (Facet PN: 7.5042 )

Det finns även en tredje termokontakt som ser lika ut, men har värdena 97°C resp. 92°C (Facet PN: 7.5093 )

Christensson
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2484
Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
Kör: No Turboshit
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christensson »

JE Jr skrev:Biltemagivarna passar väl inte i kylaren på AC-givarens plats, eller?


Han ska väl bara sätta i en givare i sin kylare som styr el-fläkten.. Då är väl enklast att borra ett hål i kylaren och sätta i givaren och täta.. Stog väl inget om att den skulle passa i AC-givarens orignalplats ? Om han nu har AC .. :)

Användarvisningsbild
Bewsfroe
Uppkörning
Inlägg: 977
Blev medlem: 16 jul 2007, 18:39
Kör: 940 Classic
Ort: Halmstad

Inlägg av Bewsfroe »

Eller så köper man en billigt på skroten som passar i hålet som redan finns där (oftast) Det går att prova den hemma med lite kokande vatten, en multimeter och en termometer.

Christensson
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2484
Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
Kör: No Turboshit
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christensson »

Jo då är frågan om han har AC eller inte.. :) :P

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

christensson skrev:


Han ska väl bara sätta i en givare i sin kylare som styr el-fläkten.. Då är väl enklast att borra ett hål i kylaren och sätta i givaren och täta.. Stog väl inget om att den skulle passa i AC-givarens orignalplats ? Om han nu har AC .. :)


Borrar man hål som originalgivarens och använder originalgivaren med gummiring så behöver man inte täta o krångla om det blir riktigt.



Om jag fattat rätt är alla Biltemagivare med gänga och det kan kanske bli knepigt att få till, jag vet inte?

Användarvisningsbild
Bewsfroe
Uppkörning
Inlägg: 977
Blev medlem: 16 jul 2007, 18:39
Kör: 940 Classic
Ort: Halmstad

Inlägg av Bewsfroe »

christensson skrev:Jo då är frågan om han har AC eller inte.. :) :P
Min har hålet för "ac-givare" men jag har ingen ac...

Christensson
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2484
Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
Kör: No Turboshit
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christensson »

JE Jr skrev:
christensson skrev:


Han ska väl bara sätta i en givare i sin kylare som styr el-fläkten.. Då är väl enklast att borra ett hål i kylaren och sätta i givaren och täta.. Stog väl inget om att den skulle passa i AC-givarens orignalplats ? Om han nu har AC .. :)


Borrar man hål som originalgivarens och använder originalgivaren med gummiring så behöver man inte täta o krångla om det blir riktigt.



Om jag fattat rätt är alla Biltemagivare med gänga och det kan kanske bli knepigt att få till, jag vet inte?


jag ska prova det på min iaf :P Är säkert bättre som du säger..


Bewsfroe skrev:
christensson skrev:Jo då är frågan om han har AC eller inte.. :) :P
Min har hålet för "ac-givare" men jag har ingen ac...


Ska ut å kolla på min med då :)

Skriv svar