Två små problem med 740 GL 88. Kickdown och tomgång?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Två små problem med 740 GL 88. Kickdown och tomgång?

Inlägg av Vissepisse »

Hej,



Mina gamla härk har trofast rullat igenom denna hemska "vinter" vi haft i södra sverige och nu ser vi tillsammans fram mot våren. Först ut blir det att kränga på fina 17" V70 fälgar :)



Men nog om det, nu till två små problem.



Vi börjar med det värsta som kan vara rent av farligt.

Igår på väg upp till Oslo märkte jag vid kickdown (har automat) att pedalen fastnade i nedtryckt läget. Fick joxa lite med foten så hoppade den upp igen.



Har hänt 2-3 gånger nu och vill åtgärda detta så snart som möjligt. Nån som vart med om detta och vet om det finns nån bra quickfix på detta. Typ olja nån wire eller nåt..



Problem två är bara lite störande. När jag släpper upp gaspedalen hastigt, t ex vid fickparkering och man vill åt bromsen snabbt så händer det halvofta att den faller i varv och bluddrar. Ibland dör den och man får starta om. Har bara hänt när jag backat, inte när jag kör vanligt och släpper pedalen.



Tack för er uppmärksamhet

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Hallå du! :)



Gällande kickdownen:

Det är inte så enkelt så att gaspedalen fastnar i mattan eller i klädseln där nere på golvet?

Om gasen i övrigt går lätt och fint utan några tecken på att kärva så får du leta framme vid gasrullen. Kolla över vajrarna till pedalen och kickdownen samt själva rullen och gaslänkaget så att de går går lätt och fint utan att kärva och ha sig, rengör och smörj vid behov.



Tvåan kan jag inte säga säkert men skulle gissa på antingen skitig eller kärvande tomgångmotor eller vakuumläckage på slangen till eller i bromsservot.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Inlägg av Vissepisse »

hallo du!



Kickdownen verkar ha fixat sig själv..kan vart mattan där nere som trasslat till sig men ska ta en titt på gasrullen ändå. Lite tvätt och smörjning kan nog vara fint med.



Tvåan ska jag undersöka. Med nyss införskaffad haynes-bok kommer det säkert gå fint =)

Skriv svar