spinner bara på höger bakhjul!!!:S
spinner bara på höger bakhjul!!!:S
otroligt störande framförallt nu när de e halt, gasar man på i vänster sväng så överstyr den o man får schysst uppställ men i höger sväng under styr den som fan och gasar man på då glider man bara rakt fram.
nån som har nån idé? hoppas man inte behöver byta hela bakaxeln. en annan liten teori jag har är att ena hand bromsbacken ligger emot för när man drar i handbromsen så låser sig vänster hjul bara... men bilen rullar bra så de verkar lite konstigt
nån som har nån idé? hoppas man inte behöver byta hela bakaxeln. en annan liten teori jag har är att ena hand bromsbacken ligger emot för när man drar i handbromsen så låser sig vänster hjul bara... men bilen rullar bra så de verkar lite konstigt
-
- Uppkörning
- Inlägg: 430
- Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
- Ort: Skövde
- Refined740
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
- Kör: 740 Turbo -90
Vad är det för bil?
Är det en vanlig GL så ska den inte spinna på båda eftersom du inte har en diffspärr![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Är det en vanlig GL så ska den inte spinna på båda eftersom du inte har en diffspärr
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
instämmer heltJohn skrev:Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.
Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.
Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
finns diff på alla 16v bilar (tror jag)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Domino skrev:instämmer heltJohn skrev:Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.
Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.
Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.![]()
finns diff på alla 16v bilar (tror jag)
Finns diff på ALLA bilar.. däremot diff-broms eller diff-spärr är de färre som har.
16v har vanlig öppen diff precis som alla gl och gle bilar, om inte köparen av bilen kryssade i tillvalsrutan för diffbroms/spärr
Volvo 960 3.0liter manuell.
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
petig med ordenLatjo44 skrev:Domino skrev:instämmer heltJohn skrev:Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.
Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.
Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.![]()
finns diff på alla 16v bilar (tror jag)
Finns diff på ALLA bilar.. däremot diff-broms eller diff-spärr är de färre som har.
16v har vanlig öppen diff precis som alla gl och gle bilar, om inte köparen av bilen kryssade i tillvalsrutan för diffbroms/spärr
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
i folkmun så är ju diff = diffspärr
nu blev jag nyfiken dock, samtliga 16v som jag ägt har haft diffspärr, därav mitt antagande
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
- J.Jansson
- Uppkörning
- Inlägg: 851
- Blev medlem: 08 jan 2007, 17:08
- Kör: Volvo 944 GL -91
- Ort: Karlskoga
De släpper där de har sämst grepp, så ska de vara,
Men alla bakaxlar jag har haft ch alla 740 jag har kört så har de allti vart enklare att sladda när man svänger åt vänster,
det är standard på 240,740 vad jag vet:D
Men alla bakaxlar jag har haft ch alla 740 jag har kört så har de allti vart enklare att sladda när man svänger åt vänster,
det är standard på 240,740 vad jag vet:D
Mvh Johan Jansson
![Bild](http://i39.tinypic.com/s0zb5u.jpg)
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789
![Bild](http://i39.tinypic.com/s0zb5u.jpg)
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789
- Refined740
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
- Kör: 740 Turbo -90
J_Jansson Just det, bäst i rondellerna
Ännu roligare är det när man har diffbroms och det går lika brett åt höger
Konstig känsla dom första gångerna man testar
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ännu roligare är det när man har diffbroms och det går lika brett åt höger
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
Domino skrev:
i folkmun så är ju diff = diffspärr
nu blev jag nyfiken dock, samtliga 16v som jag ägt har haft diffspärr, därav mitt antagande
Nej det tror jag inte... att 16V har diffspärr. Inte ens alla turbo har det ju..
Sen till ditt "avancerade" problem som är precis som det ska vara. Har likadant att det är mkt lättare att ställa upp när man svänger vänster. Har inte testat höger riktigt för då kör man ju motsatt håll i rondellen
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
När du menar att den understyr tror jag att den gör det för att du laddar för mkt innan.
Säger Mathias som kör Zukan
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
MattisH skrev:Domino skrev:
i folkmun så är ju diff = diffspärr
nu blev jag nyfiken dock, samtliga 16v som jag ägt har haft diffspärr, därav mitt antagande
Nej det tror jag inte... att 16V har diffspärr. Inte ens alla turbo har det ju..
Sen till ditt "avancerade" problem som är precis som det ska vara. Har likadant att det är mkt lättare att ställa upp när man svänger vänster. Har inte testat höger riktigt för då kör man ju motsatt håll i rondellen![]()
När du menar att den understyr tror jag att den gör det för att du laddar för mkt innan.
Så mycke vet jag att om jag snurrar på ett hjul snurrar det andra på motsatt håll, men nog fan diffar den ändå på bägge
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Varför finns inte volvofolk i Malmö?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 sep 2007, 13:55
Domino skrev:instämmer heltJohn skrev:Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.
Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.
Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.![]()
finns diff på alla 16v bilar (tror jag)
Inte min 16v den är svettsad
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
740 GLT 16v svetsdiff busbil=)
- Snusmumrik
- Övningskörning
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 11 maj 2008, 19:38
- Kör: Audi avant a4 2,6
- Ort: Hemlig
Det släpper typ aldrig BARA på höger bak, nästan alltid vänster bak. Sen är det ju oftast så att man bara använder bakhjulsdriften till att slänga upp baken, lite overkill med slung eller lock för de flesta vintertid. En svetsad nöter däck, låda, koppling och är svår att parkera, det är därför differential är att föredra konstruktionsmässigt. En hydraldiff eller en slungdiff är smartare än så och släpper samtidigt när greppet sviker.
Alla som har kört en bil som driver lika vet att det är stor skillnad på att sladda. Det är mycket lättare, fortfarande är det "lättare" åt vänster, så känns det ändå.
Men ska vi sladda runt som ena 18åringar kan vi väl göra det i snön, och då är det ingen konst med en gl ens![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Alla som har kört en bil som driver lika vet att det är stor skillnad på att sladda. Det är mycket lättare, fortfarande är det "lättare" åt vänster, så känns det ändå.
Men ska vi sladda runt som ena 18åringar kan vi väl göra det i snön, och då är det ingen konst med en gl ens
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Volvo 740 GL 88A Volvo 945 SE 92A Audi A4 v6 98
- volvojohan_
- Uppkörning
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
- Kör: 944tic, 855R
- Ort: Rönninge
Re: spinner bara på höger bakhjul!!!:S
Att det är enklare att ställa i vänster svängar håller jag inte med om, bara det att "folk" är ovana..... Kan man köra så är det inga problem ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Edit: Ingen tar illa upp hoppas jag. Nöt höger svängar ett par år så kommer ni märka att de blev jobbigt att svänga vänster helt plötsligt.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Edit: Ingen tar illa upp hoppas jag. Nöt höger svängar ett par år så kommer ni märka att de blev jobbigt att svänga vänster helt plötsligt.
![Bild](http://i225.photobucket.com/albums/dd297/volvojohan/TURBOO.gif)