spinner bara på höger bakhjul!!!:S

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
heasten
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 mar 2008, 12:43

spinner bara på höger bakhjul!!!:S

Inlägg av heasten »

otroligt störande framförallt nu när de e halt, gasar man på i vänster sväng så överstyr den o man får schysst uppställ men i höger sväng under styr den som fan och gasar man på då glider man bara rakt fram.



nån som har nån idé? hoppas man inte behöver byta hela bakaxeln. en annan liten teori jag har är att ena hand bromsbacken ligger emot för när man drar i handbromsen så låser sig vänster hjul bara... men bilen rullar bra så de verkar lite konstigt

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

Kolla upp handbromsen först

Låter det inget konstigt om bakaxeln när du svänger

så är det nog inget större fel på axeln.
Hoppet är det sista som lämnar en



/Lillen

heasten
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 mar 2008, 12:43

Inlägg av heasten »

nej de låter inget från bakaxeln, skönt:D

om man ska kolla om bromsen ligger måste man väl lyfta upp båda bakhjulen, för om ena hjulet är i marken går de andra inte och snurra pga av diffrensialen eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Inlägg av Refined740 »

Vad är det för bil?



Är det en vanlig GL så ska den inte spinna på båda eftersom du inte har en diffspärr :?
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.

Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.



Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

John skrev:Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.

Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.



Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.
instämmer helt :wink:



finns diff på alla 16v bilar (tror jag) :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

Domino skrev:
John skrev:Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.

Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.



Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.
instämmer helt :wink:



finns diff på alla 16v bilar (tror jag) :wink:




Finns diff på ALLA bilar.. däremot diff-broms eller diff-spärr är de färre som har.



16v har vanlig öppen diff precis som alla gl och gle bilar, om inte köparen av bilen kryssade i tillvalsrutan för diffbroms/spärr
Volvo 960 3.0liter manuell.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Latjo44 skrev:
Domino skrev:
John skrev:Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.

Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.



Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.
instämmer helt :wink:



finns diff på alla 16v bilar (tror jag) :wink:




Finns diff på ALLA bilar.. däremot diff-broms eller diff-spärr är de färre som har.



16v har vanlig öppen diff precis som alla gl och gle bilar, om inte köparen av bilen kryssade i tillvalsrutan för diffbroms/spärr
petig med orden :roll:



i folkmun så är ju diff = diffspärr

nu blev jag nyfiken dock, samtliga 16v som jag ägt har haft diffspärr, därav mitt antagande :?
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
J.Jansson
Uppkörning
Inlägg: 851
Blev medlem: 08 jan 2007, 17:08
Kör: Volvo 944 GL -91
Ort: Karlskoga

Inlägg av J.Jansson »

De släpper där de har sämst grepp, så ska de vara,



Men alla bakaxlar jag har haft ch alla 740 jag har kört så har de allti vart enklare att sladda när man svänger åt vänster,



det är standard på 240,740 vad jag vet:D
Mvh Johan Jansson
Bild
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Inlägg av Refined740 »

J_Jansson Just det, bäst i rondellerna :wink: :P

Ännu roligare är det när man har diffbroms och det går lika brett åt höger :) Konstig känsla dom första gångerna man testar
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Domino skrev:


i folkmun så är ju diff = diffspärr

nu blev jag nyfiken dock, samtliga 16v som jag ägt har haft diffspärr, därav mitt antagande :?


Nej det tror jag inte... att 16V har diffspärr. Inte ens alla turbo har det ju..



Sen till ditt "avancerade" problem som är precis som det ska vara. Har likadant att det är mkt lättare att ställa upp när man svänger vänster. Har inte testat höger riktigt för då kör man ju motsatt håll i rondellen :P

När du menar att den understyr tror jag att den gör det för att du laddar för mkt innan.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

heasten
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 mar 2008, 12:43

Inlägg av heasten »

ok tack så mycket! då verkar iaf allt vara som de ska:D

Användarvisningsbild
Iiisko
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 16 jul 2006, 20:03
Kör: 940T -91
Ort: Södern(Malmö)

Inlägg av Iiisko »

MattisH skrev:
Domino skrev:


i folkmun så är ju diff = diffspärr

nu blev jag nyfiken dock, samtliga 16v som jag ägt har haft diffspärr, därav mitt antagande :?


Nej det tror jag inte... att 16V har diffspärr. Inte ens alla turbo har det ju..



Sen till ditt "avancerade" problem som är precis som det ska vara. Har likadant att det är mkt lättare att ställa upp när man svänger vänster. Har inte testat höger riktigt för då kör man ju motsatt håll i rondellen :P

När du menar att den understyr tror jag att den gör det för att du laddar för mkt innan.




Så mycke vet jag att om jag snurrar på ett hjul snurrar det andra på motsatt håll, men nog fan diffar den ändå på bägge :twisted:
Varför finns inte volvofolk i Malmö?

diesel_viksten
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 sep 2007, 13:55

Inlägg av diesel_viksten »

Domino skrev:
John skrev:Med största sannolikhet så har du ingen diffbroms i bilen.

Lyft upp bakvagnen och snurra på däcket, snurrar det andra åt motsatt så så har du en vanlig öppen diff.



Bara att svetsa eller köpa en bakaxel med diffbroms i om du vill spinna på 2 hjul.
instämmer helt :wink:



finns diff på alla 16v bilar (tror jag) :wink:


Inte min 16v den är svettsad :lol:
740 GLT 16v svetsdiff busbil=)

Användarvisningsbild
Snusmumrik
Övningskörning
Inlägg: 255
Blev medlem: 11 maj 2008, 19:38
Kör: Audi avant a4 2,6
Ort: Hemlig

Inlägg av Snusmumrik »

Det släpper typ aldrig BARA på höger bak, nästan alltid vänster bak. Sen är det ju oftast så att man bara använder bakhjulsdriften till att slänga upp baken, lite overkill med slung eller lock för de flesta vintertid. En svetsad nöter däck, låda, koppling och är svår att parkera, det är därför differential är att föredra konstruktionsmässigt. En hydraldiff eller en slungdiff är smartare än så och släpper samtidigt när greppet sviker.

Alla som har kört en bil som driver lika vet att det är stor skillnad på att sladda. Det är mycket lättare, fortfarande är det "lättare" åt vänster, så känns det ändå.

Men ska vi sladda runt som ena 18åringar kan vi väl göra det i snön, och då är det ingen konst med en gl ens :D
Volvo 740 GL 88A Volvo 945 SE 92A Audi A4 v6 98

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: spinner bara på höger bakhjul!!!:S

Inlägg av volvojohan_ »

Att det är enklare att ställa i vänster svängar håller jag inte med om, bara det att "folk" är ovana..... Kan man köra så är det inga problem :)

Edit: Ingen tar illa upp hoppas jag. Nöt höger svängar ett par år så kommer ni märka att de blev jobbigt att svänga vänster helt plötsligt.
Bild

Skriv svar