..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av HenrikG »

charm76 skrev:Nån som vet nåt om kvalitén på Biltemas bränsleslangar? Behöver byta ut delen mellan huvudpump o fuelrailen o vill inte lägga för mkt pengar innan jag vet vart felet på bilen sitter... Vågar man använda deras?
Sen är det faktsiskt sant som en tidigare talare påpekat, Biltemas verktyg är helt okej o de har mkt bra o ha som är helt onödigt. T exen slangkapare... d v s en typ kniv i annan form för 44.90, en kniv av moraknivsmodell kostar 24.90. ;)
Bränsleslangar ska man akta sig för utefter vad jag hört! Folk som har problem med läckande slang efter bara en sommarsäsong tycker jag verkar rätt standard tyvärr.

Biltemas verktygssortiment är ganska "standard" kan man säga, finns ju en uppsjö av tillverkare som gör saker "som man inte behöver". Men som underlättar arbetet när man t.ex. driver bilverkstad. Slangkapare tycker jag är överlägsen morakniven även om kniven gör "samma" arbete då mothållen ser till att snittet bli rakt på 0.5sekund istället för vickandet och omkapandet med kniven.

Intressant är också "färgblandarna" som Hesselgren hittade på biltema, exakt samma trästickor säljs i storpack till ett lägre pris som "braständare". Det är lite snyggt faktiskt.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Volvo245GLT »

HenrikG skrev: Intressant är också "färgblandarna" som Hesselgren hittade på biltema, exakt samma trästickor säljs i storpack till ett lägre pris som "braständare". Det är lite snyggt faktiskt.
Hahaha.. WIN! [thum]
Kanske är 2:a-sorteringen av stickorna som blir tändved.. [lol]

Ang. bränsleslangar från Biltema så undvik till varje pris! Jag skulle inte lita på en sådan ens för en tillfällig reparation längs vägkanten... Och det gäller även andra gummiprodukter från Biltema.

Avgasgummin till 240 var fulla av sprickor efter inte ens ett år på bilen. Några månader senare släpade hela systemet i backen...

Har även en gräsklippare från Biltema, och på den har t.o.m gummit runt tändstiftet fått fullt med sprickor efter två sommrar och garageförvaring. Fina grejer.. :mrgreen:

Är dock grymt nöjd med de verktyg som inhandlats där. Klart prisvärda!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

Stort problem med gummi pga jobbiga miljökrav. Gäller i princip alla produkter mer eller mindre


Men som sagt köp nå andra slangar. Eller d bästa. Sätt rör som det ska vara å så lite slang som möjligt

Användarvisningsbild
charm76
Uppkörning
Inlägg: 385
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:20
Kör: 740GL, 945GL, 944SE
Ort: Göteborg. Medlemsnr 350

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av charm76 »

Köpte en insugspackning på Bilia som gick av när jag bara hanterade den... då blir man lite less..
Men det var bra att ni på pekade om slangarna, då ska jag inte chansa där.

Tackar! :)
Vit 740 GL -88b 37000 mil B230FS (a k a Friheten)
Vit 940 SE -93 24500 mil B230FD (a k a Pärlan/Pärlepojken)
Röd 945 GL -94 45000 mil B230FD (a k a Kärleken)
Blå 945 2,3 s ltt -97 27700 mil B230FK (a k a Farbror Blå)

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av scania36 »

Varning för Biltemas tändstiftshylsa som ingår i deras hylsnyckelsatser. Hålet i hylsan där toppen av tändstiftet ska sitta är för trångt, vilket gör att om man inte håller hylsan spikrak så knäcker man tändstiftet. Jämnfört med andra hylsor så är biltemas hål 2mm mindre, och då tar tändstiftet i insidan av hylsan och knäcks. Detta gäller 21mm hylsorna.
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Användarvisningsbild
Extrazz
Uppkörning
Inlägg: 369
Blev medlem: 29 jan 2012, 20:25

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Extrazz »

Gjorde exakt samma med 2 stift för ett par månader sedan! bytte till en äldre och fabrikat när jag skruvade i de nya.
Jag kompenserar med varv.

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Nils Ö »

Jag köpte nya "fläktremmar" igår på Volvo. Jag bad dem leta fram rätt remmar i katalogen, och det gjorde de med hjälp av bilens registreringsnummer. Men när jag skulle montera remmen till AC-kompressorn var den uppenbart för kort. Så jag gick tillbaka till Volvo idag, och reservdelsmannen (trevlig och hjälpsam, ska sägas) rotade ganska länge i datorn och hittade till slut att det fanns en "alternativ" rem till 940 som det tydligen också kunde vara. Den hade de dock inte hemma, och jag hade inte lust att åka tillbaka ytterligare en gång när de fått hem en. Så gamla remmen får väl hålla ett tag till.

På skoj slog jag nu ikväll in registreringsnumret i Biltemas katalog, och där dyker minsann rätt rem upp! Så 1–0 till Biltema! (Eller snarare 793–1 till Volvo...).

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av HenrikG »

Nils Ö skrev:Jag köpte nya "fläktremmar" igår på Volvo. Jag bad dem leta fram rätt remmar i katalogen, och det gjorde de med hjälp av bilens registreringsnummer. Men när jag skulle montera remmen till AC-kompressorn var den uppenbart för kort. Så jag gick tillbaka till Volvo idag, och reservdelsmannen (trevlig och hjälpsam, ska sägas) rotade ganska länge i datorn och hittade till slut att det fanns en "alternativ" rem till 940 som det tydligen också kunde vara. Den hade de dock inte hemma, och jag hade inte lust att åka tillbaka ytterligare en gång när de fått hem en. Så gamla remmen får väl hålla ett tag till.

På skoj slog jag nu ikväll in registreringsnumret i Biltemas katalog, och där dyker minsann rätt rem upp! Så 1–0 till Biltema! (Eller snarare 793–1 till Volvo...).
Remmar till 7/900-serien (och kanske främst AC-remmar till 940 95- ) är en riktig djungel. Ganska vanligt att det inte stämmer mot chassienummer i katalogen. Min 945 -98 B230FT t.ex har en AC-rem som är 12.5x950 men enligt chassienummer ska den vara 12.5x970.
Jag brukar alltid vilja läsa av längden på befintliga remmar så det blir 100% första gången.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Användarvisningsbild
Extrazz
Uppkörning
Inlägg: 369
Blev medlem: 29 jan 2012, 20:25

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Extrazz »

Hade ett helvete med rembyte akut en midsommar när AC remmen plockade med sig alla remmar i fallet typ. Blev ett par vänder till feltema och många mil på E6an. Nog fan stämmde inte en siffra! Kunde gå på alla remmar i huvudet hur det ser ut på F men AC remmen fick jag fel 3 gånger
Jag kompenserar med varv.

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Nils Ö »

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas gasfjädrar för bakluckan (kombi)? Gäller egentligen inte Volvo utan min sambos Nissan…

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av evozz »

Köpte de till min 965:a, funkade bra!
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av einar- »

fungerade bra men inte så länge, mina tog slut efter ca två år
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
Skarin
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 11 jul 2012, 23:05
Kör: Volvo 940 Ltt -97
Ort: Vänersborg

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Skarin »

Någon skillnad på biltemas vita blinkers och dom "dyrare" (hova, v-parts mm) utseende mässigt som folk säger?

Användarvisningsbild
S.Österdahl
Uppkörning
Inlägg: 969
Blev medlem: 09 sep 2005, 00:20
Ort: Örebro

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av S.Österdahl »

Ang Biltemas gummiprodukter så har jag testat deras torkarblad efter mycket diskussioner på jobbet. Har alltid köpt Bosch från Mekonomen men tyckte priset på Biltema lockade ..
Hör och häpna, jag har haft dom på i ett halvår och det är redan dax att byta känns det som ..

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

Skarin skrev:Någon skillnad på biltemas vita blinkers och dom "dyrare" (hova, v-parts mm) utseende mässigt som folk säger?
finns skillnad ja. men inget negativt med biltemas faktiskt. varken fulare eller sämre vad jag märkt.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Maxwell »

Jag har Biltemas vita Positionsljus/blinkers på min 945:a och de ser bra ut, passformen är också ok.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Nils Ö »

Fortsätter att bombardera med frågor :)

Någon som vet om Biltemas bromssköldar passar som de ska? Gäller 940 bak. Oken och allt annat är original.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av einar- »

Jag köpte runt om till min 740 och jag tycker dom passade bra både fram och bak
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Nils Ö »

De säljer en sort (den här) som ska passa både till 740 och 940... borde kunna stämma, tror jag?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av einar- »

Jo det var nog de som jag köpte.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av kmx »

Köpte nya gula blinkers fram till bruksisen för nån månad sen.
tyckte passformen var lite sådär, blev typ en glipa i bakkant.

Totalintrycket blev dock ändå herrejösses vad otroligt mycket snyggare den blev.
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av qubert »

Tobbe99 skrev:Finns eg bara en fördel med Volvostiften, och det är att "adapterhylsan" längst upp är fast och går inte att skruva av! Jag vet inte hur många gånger denna adapter gängat av sig från stiften och blivit sittandes i tändhatten! Ett gott råd är alltså att dra åt denna ordentligt med hjälp av tändstiftshylsa och polygrip! Själv funderar jag på både fjäderbricka, Locktite och att löda igen gängslutet i överändan!!!
Det där med kontakthylsan är väldigt enkelt åtgärdat. Ta en stor avbitare och kläm till "midjan" på hylsan, man behöver inte ens skruva av hylsan från stiftet först. Det blir skitbra. Ibland går det fortfarande att skruva hylsan fram o tillbaka en millimeter men oftast blir det en perfekt låsning. Och de lossnar aldrig :)

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2452
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hassell »

Nu tänkte jag höja ett varningens finger när det gäller "pirat"-strålkastare...

Lyckades köra på ett rådjur med min S80 för någon månad sedan, blev tvungen att laga bilen själv..

Var inte sådär jättepigg på att betala 3000kr för en original strålkastare, vilket jag nu får sota för...

Köpte en strålkastare som är tillverkad av DEPO. Vilket i princip alla större återförsäljare av eftermarknadsdelar använder sig av...

Glad över mitt "fynd" monterade jag skiten, smällde i lampan och tänkte inte mer på det, förrens nu när det blivit mörkt om kvällarna...

Ljusbilden är att likna med en ficklampas ljusbild...Som dessutom är suddig och allmänt skum..

Började felsöka lite idag och upptäckte att den lilla skölden som ska sitta "runt" halvljuslampan satt snett, så i sin tur bländade halvljuset rätt ordentligt...Böjde den rätt, då gick inte lampan att få dit. Efter många om och men fick jag dit prylarna så det sitter som det ska, och ljusbilden ser ut som ett helvete och jag är ytterst skeptisk till att bilen går igenom besiktningen med den strålkastaren.

Och just det. Helljuset är en historia för sig...Det här är nog första bilen jag haft där helljuset står lägre än halvljuset. Justerar jag upp grejerna så helljuset står bra, då bländar halvljuset.

Nu blir det att leta efter en beg. original...

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Mattsson »

GL Power, en kompis köpte stylingljus till sin Audi A4 och det beskriver du ganska bra hur ljusbilden blev..
Hur fan kan man tillverka sånt skit? Rent av livsfarligt..
[Volvo 945 LTT-96]

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

Vilken styrservoolja ska jag ha till min 740 1992? Deras styrservoolja är grön. Men jag ska väl ha röd?

Skriv svar