..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Thörnis »

Kör på en Huco. Det är dom enda vi har hemma i butiken i Vimmerby.
Vi ser ingen anledning till att lagerföra även bosch modellen.
Skulle tro att dom andra Mekonomen butikerna mest har Huco hemma också.

Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av rickard »

Nån som handlat från skruvat.se?
kollade lite prisr på kamrem m.m till min tdi...

Spännrulle dieselpump
Mekonomen 749:-
skruvat 390:-

dieselpumpsrem
Volvo 560 kr nånting (jag vet för jag köpte en där nyligen)
Mekonomen 355:-
skruvat 165:-

Rätt stora skillnader...
Kupefläkt 940 Med AC
mekonomen 1645:-
skruvat 890:-
de flesta skrotarna vill ha över 1000 kr...?

någon som handlat å vet vad det är för kvalitet/märke på prylarna?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

Man ska tydligen inte köpa takbox hos Biltema iallafall. De är tydligen trafikfarliga och skall dras in. Är man förvånad eller? Var det inte Biltema som sålde rödsprit som innehöll förbjudna gifter som ledde till ett par dödsfall i Norge? Biltema duger som Claes-Ohlson butik kanske, men aldrig att jag köper nåt därifrån som ska sitta på min bil.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Toxic
Van forumsanvändare
Inlägg: 1161
Blev medlem: 07 okt 2007, 19:16
Ort: Västerås

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Toxic »

Vill tipsa om en grej hos vår nya sponsor!
Skruvat.se har hydralmotorkuddarna för under 500kr st!


Mvh T
Gröna Faran Teh project!
Tack till
Henrik på Exd.se Customs
Micke på Ms-Racing.se
Malten på Maltenracing.se
grabbarna på Amracing.se

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

Stötdämpare bak till 700/900 bör man undvika att köpa på Biltema. De gör helt enkelt inte att skruva fast ordentligt i infästningen. Reslutatet blir att stötdämparen "glappar".
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
markuz85
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 10 mar 2004, 14:36
Ort: Märsta/Arlanda
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av markuz85 »

jdrotz skrev:Man ska tydligen inte köpa takbox hos Biltema iallafall. De är tydligen trafikfarliga och skall dras in. Är man förvånad eller? Var det inte Biltema som sålde rödsprit som innehöll förbjudna gifter som ledde till ett par dödsfall i Norge? Biltema duger som Claes-Ohlson butik kanske, men aldrig att jag köper nåt därifrån som ska sitta på min bil.
Anledningen till att folk dör av rödsprit är ju för att dom är så jävla puckade att dom dricker det.
Och dom flesta av Biltemas grejer är ju från dom stora tillverkarna, bara utan märket.
Remmarna kommer från Goodyear, startmotorerna från Bosch, sportluftfiltrena är identiska med dom Micro säljer för 599:- (RaceSport eller nåt sånt) osv osv.
Man hör ju mycket från folk att Biltemas delar är skit men man ska ju kunna skruva också. Inte konstigt om man får vibrationer med nya bromsskivor därifrån om man t.ex. skiter i att rengöra navet eller drar ut och pallnitar direkt. Jag tror det är på det viset det går till ofta, sen lämnar folk in bilen på Volvo där kunnigt folk får göra jobbet och det funkar perfekt och sen är Biltema bara jävla skit för all framtid.
Har köpt hur mycket saker som helst till mina bilar där och aldrig någonsin haft problem med dom.
Bild

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

markuz85 skrev:
jdrotz skrev:Man ska tydligen inte köpa takbox hos Biltema iallafall. De är tydligen trafikfarliga och skall dras in. Är man förvånad eller? Var det inte Biltema som sålde rödsprit som innehöll förbjudna gifter som ledde till ett par dödsfall i Norge? Biltema duger som Claes-Ohlson butik kanske, men aldrig att jag köper nåt därifrån som ska sitta på min bil.
Anledningen till att folk dör av rödsprit är ju för att dom är så jävla puckade att dom dricker det.
Och dom flesta av Biltemas grejer är ju från dom stora tillverkarna, bara utan märket.
Remmarna kommer från Goodyear, startmotorerna från Bosch, sportluftfiltrena är identiska med dom Micro säljer för 599:- (RaceSport eller nåt sånt) osv osv.
Man hör ju mycket från folk att Biltemas delar är skit men man ska ju kunna skruva också. Inte konstigt om man får vibrationer med nya bromsskivor därifrån om man t.ex. skiter i att rengöra navet eller drar ut och pallnitar direkt. Jag tror det är på det viset det går till ofta, sen lämnar folk in bilen på Volvo där kunnigt folk får göra jobbet och det funkar perfekt och sen är Biltema bara jävla skit för all framtid.
Har köpt hur mycket saker som helst till mina bilar där och aldrig någonsin haft problem med dom.
Stämmer bra, men vissa saker ska man inte köpa till 700/900 på Biltema. Handbromsbackar, stötdämpare, olja och framvagnsbussningar ska man ju bevisligen akta sig för.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av 240in »

Och varför ska man ej köra på biltemas olja? Min gick på Biltemas olja i 25 tusen mil utan problem. Dock vart det olja från volvo sist då dom rea ut lite.
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

240in skrev:Och varför ska man ej köra på biltemas olja? Min gick på Biltemas olja i 25 tusen mil utan problem. Dock vart det olja från volvo sist då dom rea ut lite.
Pratade nyligt med en man som jobbar på eftermarknad på Volvo i Göteborg. Tydligen hade de ett par motorras (detta var på nyare Volvobilar), där kunderna hävdade garanti. Det visade sig att de hade hällt i olja från Biltema som inte höll måttet.

Nu är ju iofs rödblocksmotorerna inte lika känsliga som de nyare Volvomotorerna, men personligen så vill jag ju inte hälla vilken skit som helst i min ögonsten. Oljan är ju som blodet är för människan. Får man fel blodtyp så funkar det ju inte så bra.....
:o :wink:
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av 240in »

jdrotz skrev:
240in skrev:Och varför ska man ej köra på biltemas olja? Min gick på Biltemas olja i 25 tusen mil utan problem. Dock vart det olja från volvo sist då dom rea ut lite.
Pratade nyligt med en man som jobbar på eftermarknad på Volvo i Göteborg. Tydligen hade de ett par motorras (detta var på nyare Volvobilar), där kunderna hävdade garanti. Det visade sig att de hade hällt i olja från Biltema som inte höll måttet.

Nu är ju iofs rödblocksmotorerna inte lika känsliga som de nyare Volvomotorerna, men personligen så vill jag ju inte hälla vilken skit som helst i min ögonsten. Oljan är ju som blodet är för människan. Får man fel blodtyp så funkar det ju inte så bra.....
:o :wink:
Okej då förstår jag. [thum]
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

Thörnis skrev:Kör på en Huco. Det är dom enda vi har hemma i butiken i Vimmerby.
Vi ser ingen anledning till att lagerföra även bosch modellen.
Skulle tro att dom andra Mekonomen butikerna mest har Huco hemma också.

Mvh Thörnis

Ok tackar då blir det en huco vid löning :)

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

Liten fundering.
Jag ska köpa nytt främre rör och byta katt på min bil.
Men monteringssatsen på biltema vad e det till igentligen? är det komplett med packning för främre rör, sen ringen mellan kat och främre rör sen alla avgasklammrar och upphängningar?

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Östlund »

Detta har sagts 100 gånger tror jag nu..
men det är samma olja som Statoil och Biltema har..
Dock kar jag ett annat märke :)
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

Östlund skrev:Detta har sagts 100 gånger tror jag nu..
men det är samma olja som Statoil och Biltema har..
Dock kar jag ett annat märke :)
Jag kör på olja från Lidl :) Funkar prima

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av ThaSaint »

Biltema och statoils oljor kommer från samma raffinaderi, ja.
Men inte nödvändigtvis 'likvärdig' olja för det.
tillsatser etc kan skilja ändå. Finns som sagt bara ett par tre raffinaderier i sverige,
som kränger ut oljor och petroleumprodukter av alla kvalitéer.
De skickas till allt ffrån märkesverkstäder till OBS! och feltema etc.
Men bara för att dom kommer från samma ställe betyder det INTE att det är likvärdiga oljor i dunkarna.
De största skilnaden är tillsatser etc i oljorna, sånt som de 'dyrare' oljorna lägger ner MILJARDER kronor
på på utveckling..

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

ThaSaint skrev:Biltema och statoils oljor kommer från samma raffinaderi, ja.
Men inte nödvändigtvis 'likvärdig' olja för det.
tillsatser etc kan skilja ändå. Finns som sagt bara ett par tre raffinaderier i sverige,
som kränger ut oljor och petroleumprodukter av alla kvalitéer.
De skickas till allt ffrån märkesverkstäder till OBS! och feltema etc.
Men bara för att dom kommer från samma ställe betyder det INTE att det är likvärdiga oljor i dunkarna.
De största skilnaden är tillsatser etc i oljorna, sånt som de 'dyrare' oljorna lägger ner MILJARDER kronor
på på utveckling..

//Erik
Stämmer precis! Biltemas oljor är INTE samma som Statoil. Känner en kille som jobbar på Mobil som kan branschen och bekräftar detta.

Generellt när det gäller motorolja så finns det en tumregel; Du får vad du betalar för.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

peyote skrev:Liten fundering.
Jag ska köpa nytt främre rör och byta katt på min bil.
Men monteringssatsen på biltema vad e det till igentligen? är det komplett med packning för främre rör, sen ringen mellan kat och främre rör sen alla avgasklammrar och upphängningar?

Kollade idag, och det var inga packningar alls, så det blir volvo eller mekonomen till det.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

peyote skrev:
peyote skrev:Liten fundering.
Jag ska köpa nytt främre rör och byta katt på min bil.
Men monteringssatsen på biltema vad e det till igentligen? är det komplett med packning för främre rör, sen ringen mellan kat och främre rör sen alla avgasklammrar och upphängningar?

Kollade idag, och det var inga packningar alls, så det blir volvo eller mekonomen till det.
i den satsen ja köpte på biltema var det packning mellan grenrör-främre rör iaf..

om inte annat har dom den packningen att köpa löst..

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

Ofan. Tror ja köper löst ändå. Jag behöver bara 2 saker ur monteringssatsen :)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

ja d kitet är onödigt dyrt!! om man bara behöver vissa delar.

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

Jo. tänkte lika bra att byta allt men det var en bussning i och 3 klammrar sen den ovala upphängsninsgrejjen :) Men ja tror nån har öppnat förpackningen. Jag litar inte på biltema i alby hahaha

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

peyote skrev:Jo. tänkte lika bra att byta allt men det var en bussning i och 3 klammrar sen den ovala upphängsninsgrejjen :) Men ja tror nån har öppnat förpackningen. Jag litar inte på biltema i alby hahaha
där handlar ja med.. :wink: vet inte va man ska säga om den butiken.. :roll:

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

ja du, en bra butik men dem borde inventera 2ggr per dag och ställa tillbaka sakerna där dem skall ligga :) och plombera alla förpackningar haha.

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Östlund »

Jo, bäst att kolla 2 ggr i lådan innan man köper den..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Arly165 »

Appropå Biltemas butiker i Sthlm. så är den i Gustavsberg mycket trevlig enligt mej. Inte alls lika mycket folk och mycket personal som hjälper till! God ordning i hyllorna!
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Skriv svar