Biltemas luftfilter, bra eller anus?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Klasse
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 sep 2007, 22:03

Biltemas luftfilter, bra eller anus?

Inlägg av Klasse »

Har tröttnat på ljudet nu när jag har kört med öppetfilter i några månader, och funderar nu på att sätta i ett vanligt igen. Då det gammla original filtret har sett lite för många flugor och björkfrön så blir det till att inhandla ett nytt, frågan är om biltemas filter fungerar eller om man tjänar på att köpa ett Volvo original.



Säg vad du tycker och varför :wink:

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Det finns 1000 såna här trådar ang Original VS Biltema....

Personligen skulle det aldrig falla mig in att handla reservdelar på Biltema... men det är väl för att jag betalar mindre för bättre grejer på jobbet..
Bild

Klasse
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 sep 2007, 22:03

Inlägg av Klasse »

Ok du har ju en väldigt bra anledning att inte köpa reservdelar på Biltema, men för mig, håller ett original 3 ggr så länge eller renar det 3ggr så bra som ett Biltema filter eller är det bara stämpeln jag betalar för :?:

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Det finns oftast en anledning till att saker är billiga... :wink:

Tycker du ska ge din in på En Meca/ Mekonomen butik och handla istället... :D
Bild

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Inget fel på biltemas luftfilter.



Personligen hade jag behållt det öppna och höjt stereon lite till. :wink:

Klasse
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 sep 2007, 22:03

Inlägg av Klasse »

Spanarn skrev:Inget fel på biltemas luftfilter.



Personligen hade jag behållt det öppna och höjt stereon lite till. :wink:


Jo det är ju ett alternativ, men då torget i min by är så litet så tjänar jag inte så många stilpoäng på det.

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 537
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Inlägg av Moto-XXX »

I min förra 940 Turbo körde jag först med Volvo original, sen med KN insatsfilter (kostade nästan 1000kr), och sen när jag tröttnade på att tvätta filter körde jag med Biltema.

Jag märkte ingen som helst skillnad på prestanda, och jag hade aldrig några problem med bilen som på nåt sätt kan relateras till luftfiltret.

Har Biltemafilter i nuvarande bilen också, ingen skillnad mot det "Mann" som satt i när jag köpte bilen, varken funktions- eller utseendemässigt.



Jag byter dock filter betydligt oftare än vad Volvos serviceintervall anger.



/ Andreas

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Ska kalla Biltemanojjan för överklasswanabesyndromet. Om folk bara visste vad en stämpel/märke kostar fast det i stort sett är samma matrial samma funktion.



Börjar likna: Nej jag handlar inte på åhlens, det ska vara Gucci eller armani. Dem folket man stöter på när man tar sig en tur ut på stan
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Klasse
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 sep 2007, 22:03

Inlägg av Klasse »

Moto-XXX skrev:I min förra 940 Turbo körde jag först med Volvo original, sen med KN insatsfilter (kostade nästan 1000kr), och sen när jag tröttnade på att tvätta filter körde jag med Biltema.

Jag märkte ingen som helst skillnad på prestanda, och jag hade aldrig några problem med bilen som på nåt sätt kan relateras till luftfiltret.

Har Biltemafilter i nuvarande bilen också, ingen skillnad mot det "Mann" som satt i när jag köpte bilen, varken funktions- eller utseendemässigt.



Jag byter dock filter betydligt oftare än vad Volvos serviceintervall anger.



/ Andreas


Låter ju som att biltema filter fungerar fint.

Filtret som sitter i nu är ett KN och enda anledningen att det sitter där är för att det stod ett på hyllan efter min bror och det gammla var helt igenkorkat. Det gjorde så att jag kan köra i 50 på femman men ett nytt biltema filter kanske ger samma effekt.

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Det finns inget prestanda variationer på luftfilter. Går bilen dåligt köp ett nytt filter om den inte får luft. Så enkelt är det. Av ett supersizebiggerhpinjectioncharger luftfilter får du inte mer kraft, ett filter är till för att filtrera bort skiten. Skulle du köpa ett filter på en thailändsk webshop och du märker att bilen inte får tillräckligt luft ändå så grattis du har hittat ett dåligt filter. Men man måste inte demonstrera på Biltema för det.



Förstår inte hur ett luftfilter har fått sådan stor uppmärksamhet. Det är ju som om tanterna sitter o skryter om att dem har electrolux orginal filter i sin dammsugare. Och den andra tanten har ett trimfilter i putsad aluminium som ger 5 watt extra.
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Klasse
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 sep 2007, 22:03

Inlägg av Klasse »

lite_lost skrev:Det finns inget prestanda variationer på luftfilter. Går bilen dåligt köp ett nytt filter om den inte får luft. Så enkelt är det. Av ett supersizebiggerhpinjectioncharger luftfilter får du inte mer kraft, ett filter är till för att filtrera bort skiten. Skulle du köpa ett filter på en thailändsk webshop och du märker att bilen inte får tillräckligt luft ändå så grattis du har hittat ett dåligt filter. Men man måste inte demonstrera på Biltema för det.



Förstår inte hur ett luftfilter har fått sådan stor uppmärksamhet. Det är ju som om tanterna sitter o skryter om att dem har electrolux orginal filter i sin dammsugare. Och den andra tanten har ett trimfilter i putsad aluminium som ger 5 watt extra.


hehe bra liknelse, verkar luta mot att det blir ett äkta biltema filter i min bil.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Frågan är väl knapapst om ett filter släpper igenom nog med luft elelr inte,

problemet med ett billigt filter, (framförallt öppna sportluftfilter) t.ex simota eller liknande, är väl hur stora partiklar de släpper igenom.

Detta är inget du märker, kanske inte efter ett år, kanske inte efter 2, men sen när det är fax för en ev motorrenovering, kasst komp etc, när förorenad luft med små partiklar gjort 'sitt' i motorn.

Har man dessutom en turbo, med en impeller som snurrar en 150.000rpm, så 'slipar' skiten ganska fint, tyvärr.



nu säger jag inget om biltema vs original, men jag vet vart jag Själv står i den frågan.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Okej nu så säger ju jag av erfarenhet... precis som en moderator sa innan i en annan tråd för ett tag sen, micoros öppet filter (väääldigt mysko slikt biltemas..) släpper in en j*vla massa skit hade massa sand å annats skit nu när jag va där å byta packningar etc de var INTE där när jag hade vanligt filter..... men de e vad jag har märkt.. förövrigt låter filterna bra ;)



ps kan se igenom micros filter... hur bra är det då?



ps kanske ska tillägga jag inte svara för vanmliga filter utan öppna.



bgiltemas vanliga filter gjorde bilen drog 1-1.15 dl mer per mil ... så nä jag håller mig te orginal saker hädanefter....finns folk på forumet som håller med mig
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



kan säga att jag kört med Biltemas filter sedan 15000 mil tillbaka och de har fungerat alldeles utmärkt, inget skit etc har kommit in men dock har jag bytt vid cirka 1000 mils intervallet då...



mvh



Robban
Bild

Klasse
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 sep 2007, 22:03

Inlägg av Klasse »

Jo det verkar ju som att de flesta här verkar tycka att biltemas filter håller tillräckligt hög kvalité, men billiga "sportluftlifter" ska man nog hålla sig undan ifrån.

selvin
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 jan 2005, 08:20

Inlägg av selvin »

Varför är Mekonomens/Mecas saker bättre? För att de är dyrare eller? Det är väll ockdå pirat?

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

selvin skrev:Varför är Mekonomens/Mecas saker bättre? För att de är dyrare eller? Det är väll ockdå pirat?


Svar nej
Bild

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av 240in »

Inge Fel på biltemas luftfilter. Enda e väl lite små krångel o få in den i boxen men de går.
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Bennybula
Uppkörning
Inlägg: 590
Blev medlem: 12 aug 2004, 14:13
Ort: Hörby, mellersta skåne..=) Medlemsnummer: 166

Inlägg av Bennybula »

Tja, som några andra säger så är ett piratfilter knappast

så att motorn inte får luft, utan snarare reningsförmågan..

Vissrligen köper jag alla reservdelar på volvo men vissa delar

skulle jag inte vilja köpa någon annanstans!

Men oljefilter, bränslefilter skulle jag köpa orginal alla gånger.

Vill inte kommentera något om andra tillverkare, men jag vet

iaf min uppfattning.



Mvh: Benny
Bild

Volvo 945turbo -96 projekt pågår..!!

ljungström
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 mar 2005, 21:44

Inlägg av ljungström »

Biltema har ju 1000 mils bytesintervall, Volvo Original har 4000 eller 6000 mil. Lär vara en falsk besparing att köpa Biltemafilter.
Toyota Avensis 1,8 Touring Business 2011 Super White
Volvo V70 2,5T -99 Cassis Metallic

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Ska väl tillägga att vid 1000mil så har fitren från biltema inte sett så förfärligt illa ut, dvs ska väl gå att använda dem ett tag till om man så önskar....



Volvos filter har ett intervall på 4000 mil , stämmer bra det :D



mvh



Robban
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

d me bytesintervallen beror ju alltid på var man kör me, kör man asfalt enbart så kan man ju byta elnigt rekomendationen, sprättar man grus hela dagarna så ja, d säger sig självt..







ja köper nästan allt på biltema, visst alla grejer kanske inte håller värsta kvaliteten, vissa håller säkert samma (bättre) standard i vissa fall.. men det tycker jag är upp till var å en å bilda sin uppfattning om det, för d finns lika många åsikter om biltema vs. bilia som det finns forumsmedlemmar här.. :wink:

selvin
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 jan 2005, 08:20

Inlägg av selvin »

sljungaracer skrev:
selvin skrev:Varför är Mekonomens/Mecas saker bättre? För att de är dyrare eller? Det är väll ockdå pirat?


Svar nej




På båda frågorna? Utveckla svaret?

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

http://www.meca.se/Consumer/Garages_Con ... taget.aspx



läs där.. meca/mekonomen osv är med i något som kallas gruppundantaget.. Det innebär att inget som säljs får vara sämre än original. Biltema är inte med där.. :roll:
Bild

Klasse
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 sep 2007, 22:03

Inlägg av Klasse »

ljungström skrev:Biltema har ju 1000 mils bytesintervall, Volvo Original har 4000 eller 6000 mil. Lär vara en falsk besparing att köpa Biltemafilter.


Är det så då att biltemas luftfilter börjar rena sämre efter endast 1000 mil, eller sätter dom så för att om någon kommer för att klaga så är sannolikheten mycket stor att han har kört mer än 1000 mil?

Låst